Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Moet een B-attest bindend zijn of niet ?
Ja 4 21,05%
Neen 15 78,95%
Geen idee 0 0%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 augustus 2015, 23:48   #21
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Eenmaal B attest gehad (wiskunde nb), straal genegeerd en via via toch richting gedaan die ik wenste te doen (Wetenschappen Wiskunde). Resultaat: eerste van de klas en wat later een doctorstitel in de ingenieurswetenschappen op zak.

Bende fucking loser leerkrachten. Die trut van een graduaatje dacht me eens iets te lappen.

Die orienteringsattesten zijn zinloos.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2015, 23:50   #22
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De zoveelste centjesmaatregel die wordt verpakt onder het mom van het welzijn van de burger-klant.

Ook kinderen kunnen wel eens een minder jaar hebben. Scheiding van de ouders, sterfgeval, psychische problemen,..., het ene kind verwerkt dat al beter dan het andere. Laat die idiote leerkrachten, vroeger vaak zelf de zwaksten van de klas, dan aub niet beslissen over de toekomst van zo'n kind.
Wees gerust dat een klassenraad dat allemaal in overweging neemt. Een B of C valt echt niet uit de lucht.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2015, 23:50   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Eenmaal B attest gehad (wiskunde nb), straal genegeerd en via via toch richting gedaan die ik wenste te doen (Wetenschappen Wiskunde). Resultaat: eerste van de klas en wat later een doctorstitel in de ingenieurswetenschappen op zak.

Bende fucking loser leerkrachten. Die trut van een graduaatje dacht me eens iets te lappen.

Die orienteringsattesten zijn zinloos.
Neen, als u een B kreeg, wil dat zeggen dat u dat bepaald jaar niets hebt gepresteerd.

Uw eigen schuld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2015, 23:54   #24
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, als u een B kreeg, wil dat zeggen dat u dat bepaald jaar niets hebt gepresteerd.

Uw eigen schuld.
Die via via is dus dat ik mijn examen heb opgevraagd en betwist.

En uiteindelijk heb ik gewoon de richting mogen aanvatten die ik wenste.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2015, 23:55   #25
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die via via is dus dat ik mijn examen heb opgevraagd en betwist.
En wat was het oordeel van de beroepscommissie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2015, 23:56   #26
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En wat was het oordeel van de beroepscommissie?
Het was een advies dat de klassenraad opnieuw moest samenkomen.

En in die tweede zit mocht ik gewoon naar een wiskunde richting.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 00:01   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Het was een advies dat de klassenraad opnieuw moest samenkomen.

En in die tweede zit mocht ik gewoon naar een wiskunde richting.
Tweede zit bestaat niet in het middelbaar. Er kunnen enkel herexamens worden uitgeschreven voor bepaalde vakken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 00:04   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tweede zit bestaat niet in het middelbaar. Er kunnen enkel herexamens worden uitgeschreven voor bepaalde vakken.
Nope in de jaren 90 kon je nog herexamen krijgen voor een vak. Af te leggen eind augustus.

En wat ik bedoelde met tweede zit: tweede zitting van de klassenraad omtrent mijn dossier.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 00:06   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nope in de jaren 90 kon je nog herexamen krijgen voor een vak. Af te leggen eind augustus.

En wat ik bedoelde met tweede zit: tweede zitting van de klassenraad omtrent mijn dossier.
Ik zie geen problematisch gegeven: u presteerde onvoldoende bij de eerste examens en u wist dat op te halen in de herexamens.

Wat verwijt u dan wel de klassenraad?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 00:10   #30
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zie geen problematisch gegeven: u presteerde onvoldoende bij de eerste examens en u wist dat op te halen in de herexamens.

Wat verwijt u dan wel de klassenraad?
Ik heb geen herexamen afgelegd dat jaar.

De lerares in kwestie "lag" mij niet en ze heeft me in de eerste sessie een B aangesmeerd, omdat het over een hoofdvak ging (en ze mijn klastitularis was).

Het is mij nooit officieel gecommuniceerd, maar bij nader inzien was mijn examen niet correct verbeterd en had ze bepaalde antwoorden achterop het antwoordenformulier over het hoofd gezien. Ik had in de tweede vergadering ogen in de vorm van mijn ma haar vriendin die ook les gaf.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 13:37   #31
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik heb ja gestemd, omdat geen enkele ouder opgeleid is om de schoolse loopbaan van een kind juist in te schatten.

Niet dat ik een grenzeloos vertrouwen heb in leerkrachten; ik heb er ook negatieve ervaringen mee. Maar al bijeen toch meer positieve dan negatieve.
En wat ouders betreft: die laten zich al te vaak leiden door wat sjiek staat voor hun omgeving.

.
Je veralgemeent. Er zijn weldegelijk ouders die goed opgeleid zijn en de schoolse loopbaan van hun kind kunnen inschatten, rekening houdend met de motivatie van hun kind.

Ik weet wel. Er bestaan nog ouders die willen dat hun kinderen perse een bepaalde richting kiezen. Zoals dokters en co destijds wilden dat hun kind de Latijnse richting volgde, ook al moest die elk jaar opnieuw doen.

Hoe dan ook, een kritische en opgeleide geest is best op z'n plaats. En als kritische opgeleide ouder mag je best wel eens het "advies" van een klassenraad betwisten.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 13:42   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeus Bekijk bericht
De zoveelste centjesmaatregel die wordt verpakt onder het mom van het welzijn van de burger-klant.

Ook kinderen kunnen wel eens een minder jaar hebben. Scheiding van de ouders, sterfgeval, psychische problemen,..., het ene kind verwerkt dat al beter dan het andere. Laat die idiote leerkrachten, vroeger vaak zelf de zwaksten van de klas, dan aub niet beslissen over de toekomst van zo'n kind.
Zeus. De tijd van twee jaar normaalschool ( herleid tot een HBO5-opleiding ) is ondertussen voltooid verleden tijd.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)

Laatst gewijzigd door Rudy : 30 augustus 2015 om 13:43.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 13:44   #33
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Wat er toen gebeurd is, weet ik niet. Ik weet alleen dat in mijn laatste jaar humaniora de medewerker van het PMS in onze school letterlijk verontschuldigingen aanbood voor dat B-attest (ik ben zelfs ooit eens de enige van de klas met een A-attest geweest, met geen enkel cijfer onder de 70%).
Net als bij het CLB nu, had een PSM-medewerker geen enkele stem in de klassenraad. Bij een delibererende klassenraad mag hij wel aanwezig zijn en zijn advies uiten.

Daarnaast is het zo dat er beroepsgeheim geldt en dat alle personen aanwezig op een klassenraad overeenkomstig de beslissing van de klassenraad horen te verdedigen, ook al hebben ze er persoonlijk moeite mee. Wat die PSM-medewerker deed, getuigt van weinig professionaliteit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 13:46   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
De lerares in kwestie "lag" mij niet en ze heeft me in de eerste sessie een B aangesmeerd, omdat het over een hoofdvak ging (en ze mijn klastitularis was).

Het is mij nooit officieel gecommuniceerd, maar bij nader inzien was mijn examen niet correct verbeterd en had ze bepaalde antwoorden achterop het antwoordenformulier over het hoofd gezien. Ik had in de tweede vergadering ogen in de vorm van mijn ma haar vriendin die ook les gaf.
Onprofessioneel gedrag van die lerares. Persoonlijke gevoelens mogen geen enkele rol spelen in de beoordeling, correctie en quotering van proefwerken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 13:47   #35
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
Dan is er het C-attest. B-attest is iets helemaal anders. Leerling is geslaagd maar mag in enkele richtingen niet het volgende jaar doen.
Leerkrachten kunnen geen rekening houden met emoties binnen de privésfeer van de leerling.
Een slecht emotioneel jaar, met crisissituatie in het gezin (bv), hoeft geen aanleiding te zijn tot heroriëntering.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 13:50   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar dat is toch idioot, het voorstel van Crevits is dat met een B-attest (dat is een betere uitslag dan C vermoed ik) je NIET meer diezelfde richting zou mogen overdoen.
Het B-attest is in de eerste plaats een advies om zich te heroriënteren. Het is dus blijkbaar niet bindend, wat de minister dus blijkbaar wel zou willen hebben. Ik vind dat ouder en kind in deze materie het laatste woord mogen hebben.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 13:55   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Nooit met een zoontje van een leerkracht in de klas gezeten ?
aha !!
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 14:28   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Leerkrachten kunnen geen rekening houden met emoties binnen de privésfeer van de leerling.
Wees gerust dat dit wel wordt gedaan. Vooral als het gaat om uitermate heftige situaties. In het verleden hebben we in onze school een leerling gehad waarvan de vader onder gruwelijke omstandigheden was omgekomen. Dit had een enorme weerslag op de twee kinderen van dat gezin.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 14:29   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Het B-attest is in de eerste plaats een advies om zich te heroriënteren. Het is dus blijkbaar niet bindend, wat de minister dus blijkbaar wel zou willen hebben. Ik vind dat ouder en kind in deze materie het laatste woord mogen hebben.
Een B-attest houdt een leerling inderdaad niet tegen hetzelfde jaar opnieuw te doen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2015, 14:30   #40
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik vind dat ouder en kind in deze materie het laatste woord mogen hebben.
Dan kunnen we de examens maar beter afschaffen, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be