Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 september 2019, 08:38   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
(Ik denk dat er al eens een draadje geweest is dat er over handelde, niet zeker van)

Is een huis huren echt geld weggooien?



Dan denk ik, klopt dat eigenlijk allemaal wel, wat men aanhaalde bij de link?
Alles hangt een beetje van je eigen ingesteldheid af.
Als je een eigen huis hebt, moet je ook zelf opdraaien voor de onderhouds en herstellingskosten.
En je mag rekenen dat een dak vernieuwen na 30 jaar je toch snel 15k kost.
Ramen vernieuwen kost ook al snel 5k.
Je keuken vernieuwen, die na 30 jaar uitgeleefd is kost tegenwoordig ook al rond de 10k.
Je badkamer vernieuwen kost je al snel enkele 4k.
Met de huidige wetgeving moeten veel mensen nu hun spauwmuren laten opspuiten, 3k
Dak isolaties kost je nog eens 4k.
Zij die 30 jaar geleden een huis hebben gekocht kijken nu dus opnieuw tegen een rekening van +/-42k aan.
Natuurlijk doen zij die kosten niet allemaal tegelijk, maar verdeelt over enkele jaren.
Vaak is hun woning na 30 jaar ook veel te groot, omdat ze hadden gekocht berekend op een gezin met kinderen.
Na al die tijd zijn de kinderen echter het huis uit en hangen zij vast aan die veel te grote woning.
Woningen worden daarnaast ook vaak gekocht in de omgeving van te werkstelling en/of ouders.
Maar eens de woning volledig is afbeltaald zijn de meeste op pensioen en hun ouders overleden of zitten die ergens in het buitenland te genieten van een warmere omgeving.

En een huis kopen kost meer dan enkel de aankoopprijs, je moet ook het beschrijf en de notaris betalen en een woning van 200.000€ kost je in werkelijkheid zo'n 230.000€.

Natuurlijk zijn er ook voordelen aan een eigen woning bezitten.
Om te beginnen bepaal je zelf wat je met de woning doet.
Je kan zonnepanelen leggen, je kan een zonnecollector leggen.
Je kan een terras of zwembad aanleggen.
Je kan de woning naar jou behoefte aanpassen.
Je kan een traplift plaatsen.
Je kan zelfs de keuken en leefruimte met elkaar omwisselen.
Je kan (mits de nodige vergunningen) zelfs een garage bijbouwen als de kinderen beginnen met autorijden en daarna terug afbreken eens de kinderen het huis uit zijn
Je kan de huisdieren houden die jij wil, zonder daarvoor de toelating van derde te moeten hebben.

Heb je een eigen appartement dat zit je voor de rest van je leven nog steeds met de gezamelijke kosten en heb je zelf slechts een beperkte inspraak rond verbouwingen en vernieuwingen aan de buitenkant van je woning.


En eens je op pensioen bent moet je niet elke maand een deel afgeven aan een huisbaas.
Maar je hangt wel vast aan die woning, je kan niet zeggen, pak even mijn boel op en ik ga ergens anders wonen, of je moet de boel verkopen.

In veel grote steden in het buitenland, huurt men, terwijl men in diezelfde landen buiten de grote steden juist koop.

Het is dus allemaal reletief.
Voor sommige is het beter hun hele leven te huren, zij verhuizen te graag, voor andere is het beter te kopen, zij zijn immers honkvast en zouden het niet overleven als ze moeten verhuizen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 08:59   #82
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht


Nog vragen?

Bijvoorbeeld over hun soepele regeling om van thuis uit te werken?
Over fietsvergoedingen verkregen via een simpele schriftelijke belofte?
Over welke groep van onze bevolking al die priveleges dient te betalen?
En wat die groep aan pensioen ontvangt?
Hebt ge ook allemaal in de prive. And then some.

Ik wil mijn groepsverzekering niet inruilen voor een ambtenarenpensioen hoor.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:19   #83
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht


Nog vragen?

Bijvoorbeeld over hun soepele regeling om van thuis uit te werken?
Over fietsvergoedingen verkregen via een simpele schriftelijke belofte?
Over welke groep van onze bevolking al die priveleges dient te betalen?
En wat die groep aan pensioen ontvangt?
Gemiddeld pensioen van iemand uit de privé = 1200€, dat van een ambtenaar = 2600€

Oorzaak van dat grote verschil, de manier van berekenen volgens je link.
Nu, soms vraag ik mij af wat ze allemaal meerekenen in de statistieken van gemiddelden.
Binnen mijn familie en vriendenkring zijn het namelijk net zij die deftig hebben gewerkt in de privé, die nu het hoogte pensioen trekken.
Die andere vergoedingen en voordelen hebben veel bedienden in de privé ook.
Maar ik zie een ambtenaar van de groendienst of de krijgsmacht nog niet van thuis uit werken.
Politieagenten die van thuis uit werken ben ik ook nog niet tegen gekomen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:34   #84
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Hebt ge ook allemaal in de prive. And then some.

Ik wil mijn groepsverzekering niet inruilen voor een ambtenarenpensioen hoor.
Jij hebt dat ook in de `prive`.
Uitzonderingen kunnen we best buiten de vergelijking houden.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:36   #85
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
die nu het hoogte pensioen trekken.
Zelfde opmerking hier. Uitzonderingen zijn en blijven uitzonderingen.
Werk je voor de overheid dan draag je nul verantwoordelijkheid en wordt je financieel gepamperd tot je je laatste adem uitblaast.
En er is een groep die dat allemaal dient te betalen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:37   #86
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
In Belgie erft, en wel tegelijkertijd, de overheid een waanzinnig percentage van wat is vergaard. Buitenlanders die hier zijn komen binnenwaaien geloven hun oren en ogen niet.
Dat is toch al veel verbeterd (maar nog niet perfect) sedert Vlaanderen daarvoor bevoegd is geworden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:41   #87
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Klassiek gegeven... als MIJN `volgende`generatie het maar goed heeft, de rest de pot op.
Redelijk kortzichtig.
Hetgeen ik blauw kleurde, klopt in mijn overtuiging.
Hetgeen in rood kleurde helemaal niet.

U schuift lelijke dingen die ik niet aanhang, zomaar in mijn schoenen. U verdient een zware straf.

Noteer dat ik lid ben van een gemeenschapspartij. Lid ben van een partij die meer verwezenlijkt heeft voor sociale doeleinden, dan andere partijen in vorige regeringen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:44   #88
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Als je kennis of vaardigheden of een serieuze spaarpot bezit, (zaken waarmee je overal op den bol terecht kunt), eens kijken wat het buitenland te bieden heeft.
Wel goed opletten als je verhuisd, voor je het weet maakt een ambtenaar je ergens zaakvoerder en steekt de fiscus de verkoopsom van je woning in hun zak. Als je heel veel geluk hebt kan je dat 10 jaar later rechttrekken.
Heb ik van horen zeggen ...
Daar versta ik nu eens geen kloten van. En dat heb ik niet van horen zeggen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 09:50   #89
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

bruto netto ... moeilijk voor sommigen.
Jaloezie ... niet moeilijk voor sommigen.
Een half time werkster in een wasserij gemiddeld vergelijken met een arts van het riziv ... oeps.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 15:59   #90
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Ook interessant om lezen.

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 16:02   #91
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Hetgeen ik blauw kleurde, klopt in mijn overtuiging.
Hetgeen in rood kleurde helemaal niet.
Dan zou u zeggen: Als de volgende generaties het maar goed hebben.

Iets wat hoog aangeschreven zou moeten zijn bij een gemeenschapspartij en als ik rondkijk zie ik niet veel meer om fier over te zijn.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 16:04   #92
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar versta ik nu eens geen kloten van. En dat heb ik niet van horen zeggen.
Dat zal later nog uitvoerig aan bod komen, geloof me.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 16:08   #93
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
bruto netto ... moeilijk voor sommigen.
Jaloezie ... niet moeilijk voor sommigen.
Een half time werkster in een wasserij gemiddeld vergelijken met een arts van het riziv ... oeps.
Rechtvaardigheid ... ook moeilijk voor velen. Zeker voor diegenen die moeten zorgen dat de geldstroom naar de overheid in een hogere versnelling kan worden gezet. Begint een beetje op paniekvoetbal te lijken.

Je beseft toch dat efficientie van een overheid omgekeerd evenredig is met het belastingniveau + schuldenlast ?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 16:10   #94
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat is toch al veel verbeterd (maar nog niet perfect)
Nog redelijk hoog dus. Waar wachten ze in Vlaanderen nog op? Ze zijn nu toch bevoegd?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 17:34   #95
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Dan zou u zeggen: Als de volgende generaties het maar goed hebben.

Iets wat hoog aangeschreven zou moeten zijn bij een gemeenschapspartij en als ik rondkijk zie ik niet veel meer om fier over te zijn.
Iemand onvolledig quoten, vind ik maar van de kloten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 17:36   #96
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Nog redelijk hoog dus. Waar wachten ze in Vlaanderen nog op? Ze zijn nu toch bevoegd?
De nva zit niet alleen in de meerderheid, maar laat ivm verlagen van belastingen en verhogen van sociale toelagen altijd hetzelfde argument horen:
het moet eerst betaalbaar zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 18:00   #97
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

De groep ambtenaren en ex-ambtenaren moet drastisch kleiner worden om de boel betaalbaar te houden
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 19:59   #98
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De nva zit niet alleen in de meerderheid, maar laat ivm verlagen van belastingen en verhogen van sociale toelagen altijd hetzelfde argument horen:
het moet eerst betaalbaar zijn.
Ja,ik denk dat iedereen wel weet dat geld vinden voor het draaiend houden van al dan niet nuttige overheidsdiensten prioriteit heeft. Dat moet ten koste van alles eerst betaald worden. Daarna volgen beslissingen voor uitgaven en inkomsten die tot doel hebben goed te scoren bij volgende verkiezingen.
Rechtvaardig en correct bestuur - daar ligt bij onze beleidsmakers echt niemand van wakker.

Ik vraag me af waarom er geen duidelijke vergelijkende informatie te vinden is die voor ons burgers het mogelijk maakt om Belgie met onze buurlanden te vergelijken.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 september 2019, 21:10   #99
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De nva zit niet alleen in de meerderheid, maar laat ivm verlagen van belastingen en verhogen van sociale toelagen altijd hetzelfde argument horen:
het moet eerst betaalbaar zijn.
Het verlagen van de toelagen voor ambtenaren is perfect betaalbaar.
__________________
MAMBO VOORSPELT MILJARDEN DODEN DOOR HET COVIDVACCIN IN DE KOMENDE PAAR JAAR. MILJARDEN!


Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 september 2019, 17:04   #100
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Alles hangt een beetje van je eigen ingesteldheid af.
Als je een eigen huis hebt, moet je ook zelf opdraaien voor de onderhouds en herstellingskosten.
En je mag rekenen dat een dak vernieuwen na 30 jaar je toch snel 15k kost.
Ramen vernieuwen kost ook al snel 5k.
Je keuken vernieuwen, die na 30 jaar uitgeleefd is kost tegenwoordig ook al rond de 10k.
Je badkamer vernieuwen kost je al snel enkele 4k.
Met de huidige wetgeving moeten veel mensen nu hun spauwmuren laten opspuiten, 3k
Dak isolaties kost je nog eens 4k.
Zij die 30 jaar geleden een huis hebben gekocht kijken nu dus opnieuw tegen een rekening van +/-42k aan.
Natuurlijk doen zij die kosten niet allemaal tegelijk, maar verdeelt over enkele jaren.
Vaak is hun woning na 30 jaar ook veel te groot, omdat ze hadden gekocht berekend op een gezin met kinderen.
Na al die tijd zijn de kinderen echter het huis uit en hangen zij vast aan die veel te grote woning.
Woningen worden daarnaast ook vaak gekocht in de omgeving van te werkstelling en/of ouders.
Maar eens de woning volledig is afbeltaald zijn de meeste op pensioen en hun ouders overleden of zitten die ergens in het buitenland te genieten van een warmere omgeving.

En een huis kopen kost meer dan enkel de aankoopprijs, je moet ook het beschrijf en de notaris betalen en een woning van 200.000€ kost je in werkelijkheid zo'n 230.000€.

Natuurlijk zijn er ook voordelen aan een eigen woning bezitten.
Om te beginnen bepaal je zelf wat je met de woning doet.
Je kan zonnepanelen leggen, je kan een zonnecollector leggen.
Je kan een terras of zwembad aanleggen.
Je kan de woning naar jou behoefte aanpassen.
Je kan een traplift plaatsen.
Je kan zelfs de keuken en leefruimte met elkaar omwisselen.
Je kan (mits de nodige vergunningen) zelfs een garage bijbouwen als de kinderen beginnen met autorijden en daarna terug afbreken eens de kinderen het huis uit zijn
Je kan de huisdieren houden die jij wil, zonder daarvoor de toelating van derde te moeten hebben.

Heb je een eigen appartement dat zit je voor de rest van je leven nog steeds met de gezamelijke kosten en heb je zelf slechts een beperkte inspraak rond verbouwingen en vernieuwingen aan de buitenkant van je woning.


En eens je op pensioen bent moet je niet elke maand een deel afgeven aan een huisbaas.
Maar je hangt wel vast aan die woning, je kan niet zeggen, pak even mijn boel op en ik ga ergens anders wonen, of je moet de boel verkopen.

In veel grote steden in het buitenland, huurt men, terwijl men in diezelfde landen buiten de grote steden juist koop.

Het is dus allemaal reletief.
Voor sommige is het beter hun hele leven te huren, zij verhuizen te graag, voor andere is het beter te kopen, zij zijn immers honkvast en zouden het niet overleven als ze moeten verhuizen.
Klopt wel wat u schreef.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be