Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 oktober 2016, 13:40   #21
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
LED's gaan nog veel langer mee, en verbruiken slechts een fractie.

Echter je moet wel geen brol LED lampen kopen, dat is een feit. Ik ben in mijn huis alle lampen aan het vervangen door LED's. 4 spotjes van 25 W per stuk vervangen door 6 LED's van 3 Watt, van 100W naar 18 W verbruik.

Als je dat consistent doet in je huis merk je dat wel op je eindafrekening als je vaak lang lampen hebt aanstaan.

Maar alweer: let op de kwaliteit, en ga niet steeds voor de goedkoopste china shit....
Ook bij een Philips LED lamp loop je tegen geprogrammeerde overbodigheid aan. Daarbij zijn de alternatieven soms zo goedkoop dat je inderdaad beter wegwerp koopt als je enkel economisch denkt. Zo'n dure lamp kan ook kapot door een slag of overbekasting of zo. Dan vervang je toch liever een goedkope Chinees. En daarbij wordt die kwaliteit steeds beter. Ook Japan had ooit een slechte reputatie die haar langer achtervolgde dan nodig. Seiko klinkt nog steeds goedkoper dan een Zwitser, maar ze maken de meest preciese uurwerken.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 27 oktober 2016 om 13:49.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2016, 13:44   #22
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ook bij een Philips lamp loop je tegen geprogrammeerde overbodigheid aan.
We zullen het zien.

Er wordt gewag gemaakt van 15 jaar levensduur. Zou me straf lijken dat philips ze op 7 jaar kapot zal laten gaan.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2016, 13:48   #23
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We zullen het zien.

Er wordt gewag gemaakt van 15 jaar levensduur. Zou me straf lijken dat philips ze op 7 jaar kapot zal laten gaan.
Ze hadden ze zonder noemenswaardige meerkost onverwoestbaar kunnen maken. Die tijd is arbitrair bepaald.
__________________

Website
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2016, 19:26   #24
Thomas-
Parlementslid
 
Geregistreerd: 10 juni 2006
Berichten: 1.787
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ook bij een Philips LED lamp loop je tegen geprogrammeerde overbodigheid aan. Daarbij zijn de alternatieven soms zo goedkoop dat je inderdaad beter wegwerp koopt als je enkel economisch denkt. Zo'n dure lamp kan ook kapot door een slag of overbekasting of zo. Dan vervang je toch liever een goedkope Chinees. En daarbij wordt die kwaliteit steeds beter. Ook Japan had ooit een slechte reputatie die haar langer achtervolgde dan nodig. Seiko klinkt nog steeds goedkoper dan een Zwitser, maar ze maken de meest preciese uurwerken.
Mijn ervaring met de no-name Chinese LEDs is slecht. Velen liegen over de lichtopbrengst en de levensduur is van om te huilen. Als je geluk hebt gaan ze 1.5 jaar mee, velen begaven het echter al na een paar maand. Ik heb nu Philips gekocht en ben benieuwd hoe lang ze gaan branden.
Thomas- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 06:19   #25
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.604
Standaard

Made in China heeft een brol etiket in het westen voor doorgaans 1 hoofdreden: aankooppolitiek van jullie distributie.
Ik koop hier kwalitatief superieure artikelen made in the PRC of HK, maar die zijn te duur voor de westerse importeurs. Te duur in aankoop omdat de winstmarge dan slecht 300% zou zijn i.p.v. 1200%. Dus bieden de Chinezen, die ook niet van gisteren zijn, goedkopere items aan van brol-kwaliteit. Et voila, iedereen tevreden, en de klant betaalt de lage juiste prijs voor zijn brol.

Voor steekhoudende technische uitleg: Maddox is your friend.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 4 november 2016 om 06:26.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 06:33   #26
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.604
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ze hadden ze zonder noemenswaardige meerkost onverwoestbaar kunnen maken. Die tijd is arbitrair bepaald.
Niet veel verstand van economie in de consumptiemaatschappij en hun leveranciers blijkbaar:
Onverwoestbaar maken is de grootst mogelijke meerkost ooit voor de fabrikanten.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 07:08   #27
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sommige van die flut-argumenten hoorden we ook, toen de Japanse auto's op de markt kwamen.
Tot bleek uit testen van Testaankoop en statistieken van automobiel-pech-organisaties dat de meeste Japanse merken gewoonweg superieur waren.

.
Japan =/= China
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 07:13   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas- Bekijk bericht
Mijn ervaring met de no-name Chinese LEDs is slecht. Velen liegen over de lichtopbrengst en de levensduur is van om te huilen. Als je geluk hebt gaan ze 1.5 jaar mee, velen begaven het echter al na een paar maand. Ik heb nu Philips gekocht en ben benieuwd hoe lang ze gaan branden.
Hier hetzelfde.

In mijn gebouwen heb ik rond dezelfde tijd (2013) LED verlichting uit China en LED verlichting van Phillips geplaatst.

Van de Chinese lampen heb ik er al veel vervangen, van Phillips nog maar één (gevallen met plafonds af te wassen).

Noot: Deze lampen branden gelijktijdig in een grote zaal, in totaal hangen daar 32 LED spotjes voor sfeerverlichting.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 07:16   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ze hadden ze zonder noemenswaardige meerkost onverwoestbaar kunnen maken. Die tijd is arbitrair bepaald.
Wij gebruiken al meer dan 30 jaar LED als signalisatielampjes in stuurkasten.
Destijds een dure meerkost voor de klant.
Ondertussen hebben deze lampjes zich al meermaals terugbetaald.

Zelden stuk en een verwaarloosbaar verbruik. Deze lampjes werkten wel enkel en alleen op 24 Volt (wat een normale stuurspanning is in de industrie).
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 13:37   #30
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.210
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We zullen het zien.

Er wordt gewag gemaakt van 15 jaar levensduur. Zou me straf lijken dat philips ze op 7 jaar kapot zal laten gaan.
Ik heb thuis 21 led spots. 15 daarvan zijn aangesloten op dimmers. Ik heb er al 2 mogen vervangen op 1 jaar tijd. Jij mag me eens zeggen welke ik best koop voor een prijs die me nog enigszins iets gaat besparen op een redelijke termijn.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2016, 13:41   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik heb thuis 21 led spots. 15 daarvan zijn aangesloten op dimmers. Ik heb er al 2 mogen vervangen op 1 jaar tijd. Jij mag me eens zeggen welke ik best koop voor een prijs die me nog enigszins iets gaat besparen op een redelijke termijn.
Niet elk soort LED is geschikt voor dimmers.
En niet elk soort dimmer is geschikt voor LED.

Dus, zonder meer informatie is het moeilijk U verder te helpen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 17 november 2016, 16:55   #32
Waterglas
Partijlid
 
Waterglas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 maart 2016
Berichten: 288
Standaard

Tot nu één kapotte LED lamp gehad, Aldi lamp waarin één van de LEDs was doorgebrand (minuscuul gaatje zichtbaar). De spanning per "LED" was ongeveer 8V, zijn dus in werkelijkheid 3 LED juncties in serie. Heb het plaatje met de LEDs eruit gehaald en de LED overbrugd (en een tweede LED, die kapot ging bij het testen). De oorspronkelijke driver (elektronica) kon nog steeds gebruikt worden want die levert een constante stroom, en alle LEDs staan in serie.

Meeste LED lampen worden vrij heet, 80°C of meer. Dat vermindert de levensduur van de LEDs en van de voeding (vooral de elektrolytische condensatoren?). Als je de LEDs op een grotere koelplaat bevestigd kan je die temp reduceren tot 30° a 40°. Heb zo 2 bureaulampen gemaakt, (LEDs op een koelplaat, voeding in de voet van de lamp), die waarschijnlijk niet aan de EU veiligheidsvoorschriften voldoen (geen scheidingstrafo aanwezig, staat dus nog steeds netspanning op, ook al is de spanning over de LEDs slechts 50-65 volt DC)

Goedkope chinese lampen gebruiken typisch een buck driver in critical conduction mode (BP2836D of equivalent), die schakelt wanneer de spanning over de sense resistor 400 mV bereikt. Piek stroom door de spoel is 400/R_s, stroom door de LEDs is 200/R_s (mA). De stroomsterkte (en dus het vermogen en de lichtsterkte) kan aangepast worden door de sense resistor te vervangen (zoek voor een SMD weerstand van minder dan 4 ohm, soms zijn het er twee in parallel).
Waterglas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 07:07   #33
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
45 procent van gecontroleerde ledlampen voldoet niet aan de normen

21 oktober 2016, over deze onderwerpen: Energieprijzen, Energiebeleid, Klimaat
Bijna de helft van de ledlampen waarmee consumenten en bedrijven trachten hun energiefactuur te verlagen, zijn niet conform de Europese regels. Dat blijkt uit een vraag van N-VA-Kamerlid Bert Wollants aan minister van Energie Marie-Christine Marghem.

België nam deel aan het Europese onderzoek EEPLIANT, waarin negen verschillende modellen van energiezuinige lampen werden onderzocht. Deze actie werd nadien uitgebreid naar 20 andere modellen. Uit het onderzoek bleken 13 van de 29 lampen niet te voldoen aan de normen, dat is 45 procent.

Bert Wollants: "Het is schrijnend vast te stellen dat burgers die aan de slag gaan om stroom te besparen, worden geconfronteerd met lampen die niet voldoen aan de normen. Met een dergelijke vaststelling moeten de controles worden opgevoerd om consumenten ook garanties te geven."

Voor Wollants is het essentieel dat deze controles worden gevoerd en aangescherpt. “We weten dat ledlampen essentieel zijn om te werken aan energie-efficiëntie en om onze engagementen op het vlak van klimaat te halen, maar dan moeten burgers ook weten wat ze kopen.”


Erg, heel erg.
De man in de straat wil zijn steentje bijdragen om energie te besparen en tegelijkertijd ook iets doen aan het milieu.
Als dan blijkt dat deze veel duurdere lampen meer gebruiken als aangegeven en dat daarbij dan ook nog eens de levensduur beduidend korter is als wordt aangegeven, dan gaan je haren toch wel rechtop staan.
Het klopt dat sommige belachelijk goedkope aanbiedingen niet aan de normen voldoen.
Het is aan de inspectie op die eruit te halen.

Mensen zouden moeten weten dat je voor 3 euro minder kwaliteit in huis haalt dan voor 20 euro.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 07:08   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Al die lampen worden in China gemaakt ( made in PRC ). Wat enorm belangrijk is bij LED lampen is de koeling; de lampen kunnen namelijk niet goed tegen hitte en zullen daaraan kapot gaan - in tegenstelling tot halogeen lampen die veel hogere temperaturen kunnen verdragen ( maar ook veel minder energie zuinig zijn ).
Best ook altijd voor deftige merken kiezen.

Btw wat te zeggen van spaarlampen; hoeveel mensen zullen daar al ondervonden dat ze niet aan de verwachtingen voldoen?
Ze voldoen dan ook aan de CE norm.

Die kan je ook interpreteren met China Export.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 07:09   #35
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Ook bij een Philips LED lamp loop je tegen geprogrammeerde overbodigheid aan. Daarbij zijn de alternatieven soms zo goedkoop dat je inderdaad beter wegwerp koopt als je enkel economisch denkt. Zo'n dure lamp kan ook kapot door een slag of overbekasting of zo. Dan vervang je toch liever een goedkope Chinees. En daarbij wordt die kwaliteit steeds beter. Ook Japan had ooit een slechte reputatie die haar langer achtervolgde dan nodig. Seiko klinkt nog steeds goedkoper dan een Zwitser, maar ze maken de meest preciese uurwerken.
Waar denk je dat de LED lampen van Philips vandaan komen ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 07:11   #36
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hier hetzelfde.

In mijn gebouwen heb ik rond dezelfde tijd (2013) LED verlichting uit China en LED verlichting van Phillips geplaatst.

Van de Chinese lampen heb ik er al veel vervangen, van Phillips nog maar één (gevallen met plafonds af te wassen).

Noot: Deze lampen branden gelijktijdig in een grote zaal, in totaal hangen daar 32 LED spotjes voor sfeerverlichting.
De grootste oorzaak van het uitvallen van een LED lamp is de voorschakel apparatuur.

Indien die top is gaat een LED gemakkelijk 100.000 uur mee.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 07:12   #37
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Niet elk soort LED is geschikt voor dimmers.
En niet elk soort dimmer is geschikt voor LED.

Dus, zonder meer informatie is het moeilijk U verder te helpen.
LED dim je best secundair.

Trouwens, Faze- aan of Faze afsnijding levert bij dimmen weinig of geen besparing op.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 07:20   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.994
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waar denk je dat de LED lampen van Philips vandaan komen ?
Inderdaad.
Toch heeft Phillips bepaalde normen waaraan voldaan moet worden.
Per slot van alle rekeningen, moet Phillips een naam hoog houden.

Ik herhaal het verschil in identieke LEDs in de zaal thuis is groot.
Je ziet een heel klein beetje verschil in lichtsterkte (luxmeter van het werk) kwa levensduur echter een zeer groot verschil.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 22:59   #39
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.807
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
We zullen het zien.

Er wordt gewag gemaakt van 15 jaar levensduur. Zou me straf lijken dat philips ze op 7 jaar kapot zal laten gaan.
Vele lichtspeciaalzaken raden af om nog te investeren in nieuwe spots met retrofitting (GU5.3 en GU10).
Vooral GU10 (230v) omdat de driver ingebouwd is in het lampje. De uitval zou 3 tot 5 keer hoger liggen dan GU5.3 (12v) omdat de afzonderlijke driver van betere kwaliteit is en minder onderhevig is van de warmte.

Wat wel aangeraden wordt is een totaal systeem van armatuur, driver en spot in één. Deze wordt beter gekoeld en kan ondanks een hogere lichtopbrengst (tot het dubbele van een normaal lampje), toch een levensduur voorleggen tot 50000 uur. Maar het lampje kan niet vervangen worden en dat schrikt velen (ten onrechte) af.

Ik heb hier net twee dagen aan besteed en heb de prijs zowat vergeleken voor hetzelfde spotje in 3 versies.
- GU10: armatuur (€34) + lamp (€15, 7,2W, 550lm, 15000 uur) = €49
- GU5.3: armatuur (€22) + driver (€15) + lamp (€15, 7,2W, 550lm, 25000 uur) = €52
- LED armatuur: €57 (10W, 800lm, 50000 uur)

Ik ga dus voor de vaste spots gaan. Ik moet zo'n 70 stuks plaatsen.
Als er spots uitvallen na de garantieperiode dan bestel ik een nieuwe en als deze uit het gamma gaan, dan gaan we kanabaliseren zodat de spots in elke kamer van dezelfde soort zijn.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill

Laatst gewijzigd door hamac : 25 november 2016 om 23:01.
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2016, 23:12   #40
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik heb ook allemaal nieuwe armaturen, met ingebouwde LED lampen.

Philips geeft 5 jaar garantie. Ik kan daar mee leven. Als er echt iets scheelt zal het tegen dan wel al naar de frut zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be