Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Tot wanneer zou je abortus toelaten?
Niet 2 7,41%
tot 2 weken na de conceptie 0 0%
tot 4 weken na de conceptie 0 0%
tot 6 weken na de conceptie 0 0%
tot 8 weken na de conceptie 2 7,41%
tot 10 weken na de conceptie 2 7,41%
tot 12 weken na de conceptie 7 25,93%
tot 14 weken na de conceptie 1 3,70%
tot 16 weken na de conceptie 0 0%
tot 20 weken na de conceptie 3 11,11%
tot 24 weken na de conceptie 2 7,41%
ander voorstel 8 29,63%
Aantal stemmers: 27. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 januari 2020, 13:22   #1121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Kijk, hier doet u het nog maar eens!
Alle redelijkheid of bereidheid tot inhoudelijke discussie is bij u ver te zoeken.
U stelt gewoon dat abortus niet mag, dan is natuurlijk iedere discussie over termijnen onmogelijk.
Al uw bovenstaande reactie zijn te herleiden tot wat u hier schrijft en vormen een illustratie ervan: "redelijkheid en inhoudelijke discussie zijn ver te zoeken".

De vraag naar de argumentatie bij uw visie laat u systematisch onbesproken:

Citaat:
Alice stelt alleen dat het leven bescherming verdient vanaf de levensvatbaarheid. Alleen komt er dan geen enkele argumentatie waarop ze dit punt als begin ziet. Blijkbaar weet ze zelf niet waarom ze dit punt aanneemt. Daarbij doet ze niet meer dan eens uitleggen wat "levensvatbaarheid" is ("de vrucht kan buiten de moederschoot bestaan"), om erna steeds weer te herhalen "het is een compromis" en "jamaar, we moeten toch ergens de grens trekken". Om dan op een bepaald moment zelf emotioneel uit te halen: "Jullie zijn mannen en begrijpen dat niet".

Pleit ik voor een totaalverbod van abortus? Nogal verwonderlijk dat u daar mee afkomt, daar ik al meer dan eens heb aangegeven dat medische abortus niet verwerpelijk is vanuit de christelijke visie.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 14:42   #1122
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
daar ik al meer dan eens heb aangegeven dat medische abortus niet verwerpelijk is vanuit de christelijke visie.
vanuit JOUW christelijke visie, niet vanuit de algemene christelijke visie
geen onbelangrijk detail.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 14:50   #1123
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
vanuit JOUW christelijke visie, niet vanuit de algemene christelijke visie
geen onbelangrijk detail.
Mijn?

Even de Catechismus van de Katholieke Kerk erbij gehaald. Onder nummer 2270 staat het volgende:

Citaat:
Het menselijk leven moet volstrekt geëerbiedigd en beschermd worden vanaf het moment van de conceptie. Vanaf het eerste ogenblik van zijn bestaan moeten de rechten van de persoon voor elk menselijk wezen erkend worden, waaronder het onschendbaar recht op het leven, een recht dat aan elk onschuldig wezen toekomt.
https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/i...1&al=2270-2273
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 15:08   #1124
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Mijn?

Even de Catechismus van de Katholieke Kerk erbij gehaald. Onder nummer 2270 staat het volgende:https://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/i...1&al=2270-2273
je sprak over christelijk en nu kijk je plots enkel naar de onderstroom katholicisme

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...et_christendom
genoeg andere en genoeg richtingen die mekaar de kop ingeslagen hebben omdat ... ( ze dachten de waarheid in pacht te hebben)
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 16:38   #1125
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Al uw bovenstaande reactie zijn te herleiden tot wat u hier schrijft en vormen een illustratie ervan: "redelijkheid en inhoudelijke discussie zijn ver te zoeken".

De vraag naar de argumentatie bij uw visie laat u systematisch onbesproken:




Pleit ik voor een totaalverbod van abortus? Nogal verwonderlijk dat u daar mee afkomt, daar ik al meer dan eens heb aangegeven dat medische abortus niet verwerpelijk is vanuit de christelijke visie.
Ofwel bent u echt zo beperkt dat u niet mee kunt in de discussie, ofwel saboteert u heel bewust. Het gaat immers al bladzijden lang niet over medische abortus maar over de periode waarin een vrouw kan beslissen om zelfstandig voor abortus te kiezen.
Voor de rest trolt en tergt u , ook heel bewust en uit frustratie, ga ik niet op in.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 16:41   #1126
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
vanuit JOUW christelijke visie, niet vanuit de algemene christelijke visie
geen onbelangrijk detail.
Waarom Jan dan zo fanatiek mee doet aan de hele discussie mag je toch wel afvragen, want volgens zijn mening mag een vrouw niet voor een abortus kiezen. Dan wordt iedere dialoog over een termijn uiteraard onmogelijk, wat doet Jan hier dan toch?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 16:43   #1127
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
je sprak over christelijk en nu kijk je plots enkel naar de onderstroom katholicisme

https://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_...et_christendom
genoeg andere en genoeg richtingen die mekaar de kop ingeslagen hebben omdat ... ( ze dachten de waarheid in pacht te hebben)
Wat doet die christelijke visie er toe? Niets.. het christendom is geen uitgangspunt voor de ordening van de samenleving, niet god maar de mens staat centraal, waarom kan Jan dat onderscheid niet maken?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 16:48   #1128
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
je sprak over christelijk en nu kijk je plots enkel naar de onderstroom katholicisme
Katholieken zijn christenen. Of wat dacht u?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 16:51   #1129
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Ofwel bent u echt zo beperkt dat u niet mee kunt in de discussie, ofwel saboteert u heel bewust. Het gaat immers al bladzijden lang niet over medische abortus maar over de periode waarin een vrouw kan beslissen om zelfstandig voor abortus te kiezen.
Voor de rest trolt en tergt u , ook heel bewust en uit frustratie, ga ik niet op in.
Uw vrijheid, beste alice, maar u bevestigt hierdoor keer op keer dat u zelf niet weet waarom u het element levensvatbaarheid in de afweging brengt om aldus te komen tot wat u omschrijft als "een compromis".

Eigenlijk hebt u die leegheid al enkele met uw uitspraak bevestigd: "We moeten toch ergens de grens trekken".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 16:53   #1130
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarom Jan dan zo fanatiek mee doet aan de hele discussie mag je toch wel afvragen, want volgens zijn mening mag een vrouw niet voor een abortus kiezen. Dan wordt iedere dialoog over een termijn uiteraard onmogelijk, wat doet Jan hier dan toch?
Als Jan in de discussie meegaat, is hij blijkbaar "fanatiek".

Als alice in de discussie meegaat, is ze... tja, dan toch ook "fanatiek", nietwaar?!

U geeft ten andere een bijzonder merkwaardige invulling aan het woord "discussie" en "dialoog". Schijnbaar gaat u ervan uit dat we enkel over deze categorieën spreken als u in uw gedachtegang bevestigd wordt. De toenadering hoort volgens u in één richting te gaan: Jan die instemt met de visie van alice. Niet omgekeerd. Dan is het natuurlijk geen "discussie" en geen "dialoog"...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 16:54   #1131
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wat doet die christelijke visie er toe? Niets.. het christendom is geen uitgangspunt voor de ordening van de samenleving, niet god maar de mens staat centraal, waarom kan Jan dat onderscheid niet maken?
In "de ordening van de samenleving" heeft de overheid de vrijheid van godsdienst ingeschreven in de grondwet. Iedere burger mag dus vanuit een bepaalde levensbeschouwelijke visie naar de werkelijkheid kijken. Dus ook naar de wetgeving.

Waarom beseft alice dat niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 16:56   #1132
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw vrijheid, beste alice, maar u bevestigt hierdoor keer op keer dat u zelf niet weet waarom u het element levensvatbaarheid in de afweging brengt om aldus te komen tot wat u omschrijft als "een compromis".

Eigenlijk hebt u die leegheid al enkele met uw uitspraak bevestigd: "We moeten toch ergens de grens trekken".
U trolt en tergt doodleuk verder, veel plezier ermee Jan, ik laat me er niet door vangen.
Voor u is nu eenmaal iedere mening hoe onderbouwd ook die niet vertrekt vanuit uw religieuze dogma's leeg...u moet gewoon wennen aan de realiteit, uw religieuze dogma's hebben afgedaan en die tijd komt niet meer terug.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 17:00   #1133
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In "de ordening van de samenleving" heeft de overheid de vrijheid van godsdienst ingeschreven in de grondwet. Iedere burger mag dus vanuit een bepaalde levensbeschouwelijke visie naar de werkelijkheid kijken. Dus ook naar de wetgeving.

Waarom beseft alice dat niet?
Waarom besef jij niet Jan, dat binnen de ordening van de samenleving niet uw god maar de mens centraal staat? Daar getuigt onze wetgeving van, daarom mogen vrouwen kiezen voor abortus, homo's trouwen, mensen samenwonen, seks hebben , met iemand van al of niet hetzelfde geslacht, puur uit goesting of omwille van een relatie. We kennen het burgerlijk huwelijk, vrouwen hebben vrije toegang tot de arbeidsmarkt en uw geloof? Heeft niets meer te vertellen.

Leer er toch eens mee leven?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 17:02   #1134
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als Jan in de discussie meegaat, is hij blijkbaar "fanatiek".

Als alice in de discussie meegaat, is ze... tja, dan toch ook "fanatiek", nietwaar?!

U geeft ten andere een bijzonder merkwaardige invulling aan het woord "discussie" en "dialoog". Schijnbaar gaat u ervan uit dat we enkel over deze categorieën spreken als u in uw gedachtegang bevestigd wordt. De toenadering hoort volgens u in één richting te gaan: Jan die instemt met de visie van alice. Niet omgekeerd. Dan is het natuurlijk geen "discussie" en geen "dialoog"...
In welke discussie " gaat u mee" wanneer je geen abortus wilt toestaan als keuzemogelijkheid voor vrouwen?
Hoe kun je dan meepraten over de toegestane termijn? Die is er volgens u niet in uw opvattingen! Wat doe je hier dan?
U komt enkel strijden voor uw religieuze principes, open daar een andere discussie voor!
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 17:07   #1135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Waarom besef jij niet Jan, dat binnen de ordening van de samenleving niet uw god maar de mens centraal staat? Daar getuigt onze wetgeving van, daarom mogen vrouwen kiezen voor abortus, homo's trouwen, mensen samenwonen, seks hebben , met iemand van al of niet hetzelfde geslacht, puur uit goesting of omwille van een relatie. We kennen het burgerlijk huwelijk, vrouwen hebben vrije toegang tot de arbeidsmarkt en uw geloof? Heeft niets meer te vertellen.

Leer er toch eens mee leven?
Gedachten zijn vrij, beste alice, ook al hebt u een hekel aan bepaalde gedachte. Leer leven met het besef dat onze wetgeving die vrijheid garandeert.

Bijgevolg hoef ik op geen enkele wijze hetzelfde te denken als u. Mijn vrijheid. En ik mag ook blijvend ijveren voor een bijstelling vanuit de christelijke levensopvatting. Ook mijn vrijheid.

Leert u daar eens mee leven?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 17:08   #1136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
In welke discussie " gaat u mee" wanneer je geen abortus wilt toestaan als keuzemogelijkheid voor vrouwen?
Hoe kun je dan meepraten over de toegestane termijn? Die is er volgens u niet in uw opvattingen! Wat doe je hier dan?
U komt enkel strijden voor uw religieuze principes, open daar een andere discussie voor!
U bevestigt: discussie en dialoog zijn voor u synoniem met "alice gelijk geven". U mag blijkbaar opkomen voor uw levensvisie, maar een gelovige zou in uw ogen moeten zwijgen. Alleen: zo werkt het niet, beste alice. U hebt die vrijheid, maar ik ook. In het echte leven, maar ook in de virtuele van dit forum.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 17:16   #1137
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
U trolt en tergt doodleuk verder, veel plezier ermee Jan, ik laat me er niet door vangen.
Voor u is nu eenmaal iedere mening hoe onderbouwd ook die niet vertrekt vanuit uw religieuze dogma's leeg...u moet gewoon wennen aan de realiteit, uw religieuze dogma's hebben afgedaan en die tijd komt niet meer terug.
O neen, ik heb al aangegeven dat ik de stelling van patrickve totaal verwerpelijk vind, maar wel onderstreept dat zijn redenering tenminste samenhangend is. Patrickve onderbouwde zijn stelling. Juist daar gaapt de ravijn tussen u beiden. U onderbouwt uw stelling dan weer niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 17:16   #1138
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gedachten zijn vrij, beste alice, ook al hebt u een hekel aan bepaalde gedachte. Leer leven met het besef dat onze wetgeving die vrijheid garandeert.

Bijgevolg hoef ik op geen enkele wijze hetzelfde te denken als u. Mijn vrijheid. En ik mag ook blijvend ijveren voor een bijstelling vanuit de christelijke levensopvatting. Ook mijn vrijheid.

Leert u daar eens mee leven?
Dit mag u zeker en ik ben blij dat u toegeeft dat uw standpunt christelijk geïnspireerd is. Daarmee is voor mij de kous af gezien het feit dat ik uw christelijke dogma's sowieso verwerp.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 17:16   #1139
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Gedachten zijn vrij, beste alice, ook al hebt u een hekel aan bepaalde gedachte. Leer leven met het besef dat onze wetgeving die vrijheid garandeert.

Bijgevolg hoef ik op geen enkele wijze hetzelfde te denken als u. Mijn vrijheid. En ik mag ook blijvend ijveren voor een bijstelling vanuit de christelijke levensopvatting. Ook mijn vrijheid.

Leert u daar eens mee leven?
Tuurlijk zijn gedachten vrij.. maar waarom u actief bent binnen discussies over de termijn voor abortus, wanneer je ene rabiate tegenstander van abortus bent, doet toch vermoeden dat u andere beweegredenen hebt om hier zo actief te zijn. U moet hier niet" strijden" tegen abortus, daar dient de discussie niet voor. Open er zelf een wanneer je het daarover wilt hebben.

Beetje zielig hoor, dat borstkloppen omwille van uw vermeende kwaliteiten ..

Laatst gewijzigd door alice : 19 januari 2020 om 17:18.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2020, 17:17   #1140
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Dit mag u zeker en ik ben blij dat u toegeeft dat uw standpunt christelijk geïnspireerd is. Daarmee is voor mij de kous af gezien het feit dat ik uw christelijke dogma's sowieso verwerp.
Inderdaad, dan vervalt de mogelijkheid tot discussie over de termijn...
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be