Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2018, 11:34   #41
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo grond inpakken, ik denk dat dat enkel mogelijk is als er nog geen landmeter gepasseerd is. Kwestie van zonder landmeting, er geen enkel hard bewijs is.

Ik heb weet van een aankoop van een bouwgrond in Wallonië. Op de akte stond "ongeveer 2900 m2".
De koper vond dat geen probleem: 100 m2 minder vb., het was het geheel van de grond die hem aanstond.
Na meting bleek het op een haar na 3000 m2 te zijn.
Welke notaris stelt een akte op met "ongeveer ..."? En werd dat niet geweigerd bij inschrijving?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 11:39   #42
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Ik vraag me wel af waar die duizend euro per dag op gebaseerd is. "Als ik 's ochtends op mijn werk wil zijn maar 's middags in de zon wil zitten moet ik naar Tahiti vliegen en dat kost 1000 euro retour"?

Klinkt eerlijk gezegd als zo'n verhaal dat van beide kanten steeds kinderachtiger wordt hoe dieper je gaat graven. Ik ga alvast niet bieden op dat huis. Teveel bomen in de tuin, slecht onderhouden, en vervelende buren.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 11:52   #43
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik vraag me wel af waar die duizend euro per dag op gebaseerd is. "Als ik 's ochtends op mijn werk wil zijn maar 's middags in de zon wil zitten moet ik naar Tahiti vliegen en dat kost 1000 euro retour"?

Klinkt eerlijk gezegd als zo'n verhaal dat van beide kanten steeds kinderachtiger wordt hoe dieper je gaat graven. Ik ga alvast niet bieden op dat huis. Teveel bomen in de tuin, slecht onderhouden, en vervelende buren.
Waarom niet gedacht aan "vervelende eigenaar"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 12:22   #44
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, want in het veldwetboek staan allerlei bepalingen over mogelijke last die veroorzaakt kan worden voor bijvoorbeeld overhangende takken, bomen die schaduw afnemen, enzovoort.
Bomen die schaduw afnemen?
Lijkt me interessant.
Graag meer uitleg hierover!
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 12:50   #45
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welke notaris stelt een akte op met "ongeveer ..."? En werd dat niet geweigerd bij inschrijving?
Dat staat in elke akte. Niet met die woorden, maar het komt er toch op neer.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 12:51   #46
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom niet gedacht aan "vervelende eigenaar"?
Die woonde er eerst
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 14:18   #47
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat staat in elke akte. Niet met die woorden, maar het komt er toch op neer.
Het is de taak van een notaris om bij het opstellen van een akte alle elementen na te gaan. Hij zal dan ook een landmeter moeten aanstellen als hij zich ervan wil vergewissen dat de juiste oppervlakte wordt vermeld. Dat heeft onze notaris indertijd dan ook gedaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 14:35   #48
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het is de taak van een notaris om bij het opstellen van een akte alle elementen na te gaan. Hij zal dan ook een landmeter moeten aanstellen als hij zich ervan wil vergewissen dat de juiste oppervlakte wordt vermeld. Dat heeft onze notaris indertijd dan ook gedaan.
Wat een notaris zou moeten doen en wat hij ook effectief doet ligt mijlenver uit elkaar.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 14:48   #49
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
En wat betreft die zaak met dat gezin en de fiscus: u weet toch dat er bij beschuldigingen door de fiscus omgekeerde bewijslast geldt?
In onze zaak tegen de fiscus hadden die zelf hun de fout moeten corrigeren van zodra in december 2009 info vanuit de fiscus Brussel aan de fiscus van Ciney werd meegedeeld dat hun verhaaltje van 'geïsoleerde' vennootschap niet klopte en de zaak moest bekeken worden vanuit een heel andere insteek.
Neen, de fiscus in Ciney besloot op dat moment naadloos over te gaan van onwetendheid naar corruptie (*). Ze waren er daar gerust in dat de gecreëerde rechtsonzekerheid via die omgekeerde bewijslast hen zou beschermen en normaal gesproken is dat ook zo.
Maar het mag bedriegers ook eens tegenzitten nietwaar?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 14:51   #50
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Of zoals men zegt: "Wie zijn gat verbrandt, moet op de blaren zitten". Die man heeft het onheil eigenhandig over zichzelf geroepen. Heel triestig.
Redelijk naïef. Voorbeelden genoeg van mensen die op blaren moeten zitten terwijl eigenlijk iemand anders zijn gat heeft verbrand.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2018, 22:35   #51
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het is de taak van een notaris om bij het opstellen van een akte alle elementen na te gaan. Hij zal dan ook een landmeter moeten aanstellen als hij zich ervan wil vergewissen dat de juiste oppervlakte wordt vermeld. Dat heeft onze notaris indertijd dan ook gedaan.
Ik heb alleen gezegd dat ik weet heb van wat ik daar beschreef.
Wie die notaris was: geen idee, maar 't was een Franstalige in Wallonië.
Wat de preciese taken zijn van de notaris: geen idee.

En als ik zeg dat ik er weet van heb, dan bedoel ik niet zoiets van horen zeggen. In dit geval, bijvoorbeeld, gaat het over naaste familie.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 02:54   #52
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Redelijk naïef. Voorbeelden genoeg van mensen die op blaren moeten zitten terwijl eigenlijk iemand anders zijn gat heeft verbrand.
Geef dan eens een paar van die voorbeelden. De zaak die hier ter sprake komt, is er een van "eigen schuld, dikke bult".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 02:54   #53
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Wat een notaris zou moeten doen en wat hij ook effectief doet ligt mijlenver uit elkaar.
Dan moet u hem daar maar op aanspreken. De wet is duidelijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:21   #54
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Zo grond inpakken, ik denk dat dat enkel mogelijk is als er nog geen landmeter gepasseerd is. Kwestie van zonder landmeting, er geen enkel hard bewijs is.
Nee, het is geen kwestie van niet te weten of die grond van A of van B is. Als je al 30 jaar andermans' grond GEBRUIKT (zoals een moestuin op kweken), goed wetende dat het andermans' grond is, en *die verzet zich daar niet tegen* of die laat niet optekenen dat hij U het vruchtgebruik voor een of andere reden geeft voor een beperkte tijd, dan wordt aangenomen dat de originele eigenaar dat eigenlijk als een impliciete gifte heeft overgedragen aan U.

Als ik U 30 jaar toelaat om uw groenten in mijn tuin te kweken, zonder dat formeel te beschrijven, dan gaat de wetgever (in Frankrijk) ervan uit dat ik U dat stuk grond impliciet heb gegeven, dat het mij niet kon schelen, dat ik geen ballen gaf om mijn eigendom, of weet ik veel.

Het is wel aan de pikkendief om dan de administratieve demarche actief te doen, maar als die kan bewijzen dat hij nu al 30 jaar uw grond gebruikt, zonder dat ik daar iets op tegen had, dan is die grond nu van hem.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:50   #55
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Als een eigenaar een lap grond 30 jaar lang niet in de gaten houdt, heeft die dan eigenlijk wel recht op die grond?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 07:52   #56
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Als een eigenaar een lap grond 30 jaar lang niet in de gaten houdt, heeft die dan eigenlijk wel recht op die grond?
Ja, dat is het idee erachter. Als je zo weinig geeft om een stuk grond, dat je gedurende 30 jaar zelfs niet hebt gezien dat iemand anders het gebruikt, dan is het billijker om het aan die mens te geven die het gebruikt.

Enkel diegene die kan bewijzen daar 30 jaar vruchtgebruik van gestolen te hebben kan de grond inpikken, zonder last met de eigenaar. Het volstaat dat die eigenaar 1 aangetekende brief heeft gestuurd naar die mens om hem te vragen op te krassen, en het feest gaat niet door. Of 1 keer klacht te hebben neergelegd. Of op een of andere manier gemanifesteerd te hebben dat hij "op zijn recht tot eigendom" stond.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 december 2018 om 07:55.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 08:39   #57
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Ik denk dat er hier wel het een en het ander gefantaseerd wordt ivm die grondinname.
Ze hebben ergens iets horen luiden, en dan denken ze dat ze het hele klokkenspel doorgrond (grond) hebben.

Het uiterste tegenvoorbeeld: in een goed opgemeten verkaveling waar jij een rechthoekig stuk grond hebt, ga jij je eigendom niet uitbreiden tot een groter stuk in L-vorm, omdat jij op dat stuk van je buur 30 jaar lang patatten mocht planten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 08:50   #58
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat er hier wel het een en het ander gefantaseerd wordt ivm die grondinname.
Ze hebben ergens iets horen luiden, en dan denken ze dat ze het hele klokkenspel doorgrond (grond) hebben.

Het uiterste tegenvoorbeeld: in een goed opgemeten verkaveling waar jij een rechthoekig stuk grond hebt, ga jij je eigendom niet uitbreiden tot een groter stuk in L-vorm, omdat jij op dat stuk van je buur 30 jaar lang patatten mocht planten.
Wees maar niet te optimistisch. Hier op de boerenbuiten ging het vroeger met grote stenen die men in de grond stak. Die zijn bijna allemaal verdwenen en nu zijn ze bezig met stalen palen in de grond te kloppen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 09:00   #59
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik denk dat er hier wel het een en het ander gefantaseerd wordt ivm die grondinname.
Ze hebben ergens iets horen luiden, en dan denken ze dat ze het hele klokkenspel doorgrond (grond) hebben.

Het uiterste tegenvoorbeeld: in een goed opgemeten verkaveling waar jij een rechthoekig stuk grond hebt, ga jij je eigendom niet uitbreiden tot een groter stuk in L-vorm, omdat jij op dat stuk van je buur 30 jaar lang patatten mocht planten.
Patrick spreekt over Franse wetgeving ter zake, niet de Blegische.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2018, 09:01   #60
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het uiterste tegenvoorbeeld: in een goed opgemeten verkaveling waar jij een rechthoekig stuk grond hebt, ga jij je eigendom niet uitbreiden tot een groter stuk in L-vorm, omdat jij op dat stuk van je buur 30 jaar lang patatten mocht planten.
Ik had het over de Franse wetgeving ; omdat die zo gelijkluidend klonk aan wat sommigen hier stelden.

https://www.legavox.fr/blog/maitre-a...sifs-19020.htm

Citaat:
L’usucapion ou prescription acquisitive est le fait pour le possesseur d’un bien immobilier (appartement, maison, terrain, immeuble, etc …) d'acquérir juridiquement un droit réel (droit de propriété) sur ce bien, après l'écoulement d'un certain délai durant lequel il s’est comporté comme le propriétaire, sans en avoir le titre.
Ik weet niet in welke mate dat ook in het Belgische recht van toepassing is. Het klonk identiek.

En omdat ik concreet mensen ken die daar op rekenen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 23 december 2018 om 09:02.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be