Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 januari 2019, 10:18   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard België vs Nederland

Begroting:

Nederland: 12 miljard overschot
België: 5 miljard tekort

Job creatie:

Nederland: + 700 000 jobs
België: + 200 000 jobs

Fenomenaal als je weet dat Nederland zich enkele jaren geleden in een diepe crisis bevond. Het resultaat van een daadkrachtig beleid met doeltreffende maatregelen waarbij men niet bang is om zaken te veranderen.

Alles begint natuurlijk met het benoemen en erkennen van de problemen, de analyse te maken en de meest efficiënte oplossingen daaruit af te leiden. Vervolgens dient de politiek deze dan te implementeren. Politieke correctheid en taboes zijn daarbij nagenoeg onbestaande in Nederland.

Wat een verschil met België waar het doorgaans al misloopt bij de eerste stap. Problemen worden namelijk eerst ontkend, wanneer men dit niet meer kan worden ze vervolgens geminimaliseerd. Taboes en politieke correctheid spelen daarbij vaak een belangrijke rol, maar ook de wil om vooral niets te moeten veranderen en het feit dat men niet open staat voor verandering ( tunnelvisie, vastgeroest zijn in zijn gewoontes ). Wanneer dat ook niet meer kan zal men met half zachte compromissen a la CD&V op de proppen komen die hun doel grotendeels voorbij schieten om uiteindelijk vast te stellen dat men voor voldongen feiten staat. De voorbeelden zijn legio.
__________________
Ignorance is bliss

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 3 januari 2019 om 10:19.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 10:25   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Begroting:

Nederland: 12 miljard overschot
België: 5 miljard tekort

Job creatie:

Nederland: + 700 000 jobs
België: + 200 000 jobs

Fenomenaal als je weet dat Nederland zich enkele jaren geleden in een diepe crisis bevond. Het resultaat van een daadkrachtig beleid met doeltreffende maatregelen waarbij men niet bang is om zaken te veranderen.

Alles begint natuurlijk met het benoemen en erkennen van de problemen, de analyse te maken en de meest efficiënte oplossingen daaruit af te leiden. Vervolgens dient de politiek deze dan te implementeren. Politieke correctheid en taboes zijn daarbij nagenoeg onbestaande in Nederland.

Wat een verschil met België waar het doorgaans al misloopt bij de eerste stap. Problemen worden namelijk eerst ontkend, wanneer men dit niet meer kan worden ze vervolgens geminimaliseerd. Taboes en politieke correctheid spelen daarbij vaak een belangrijke rol, maar ook de wil om vooral niets te moeten veranderen en het feit dat men niet open staat voor verandering ( tunnelvisie, vastgeroest zijn in zijn gewoontes ). Wanneer dat ook niet meer kan zal men met half zachte compromissen a la CD&V op de proppen komen die hun doel grotendeels voorbij schieten om uiteindelijk vast te stellen dat men voor voldongen feiten staat. De voorbeelden zijn legio.
je vergelijkt ook maar wat je wil vergelijken hé

als je bvb aantal ambtenaren, aantal regeringen en ministers zou nemen, dan komt BE er helemaal superieur uit!
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 10:46   #3
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Werkloosheidsuitkering beperken in de tijd.
Belastingen op arbeid verlagen.
Deel sociale zekerheid afstoten en terug onderbrengen bij de private burger.
Jarenlang investeren in infrastructuur.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 10:47   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

En geen idioot complexe staatsstructuur opzetten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 10:51   #5
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

En niet zagen over identiteit om kiezers te lokken om ze makkelijker te kunnen pluimen.

Laatst gewijzigd door dpg : 3 januari 2019 om 10:51.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 10:56   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

25% van het aantal ambtenaren naar beneden halen

we zitten met meer ambtenaren dan voor het in gebruik nemen van computers ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 11:51   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
25% van het aantal ambtenaren naar beneden halen

we zitten met meer ambtenaren dan voor het in gebruik nemen van computers ...
Ik kijk vooral naar het Vlaamse niveau waar bijzonder veel "wat doen die mannen" ambtenaren zitten.

Het federale niveau is al kapotbezuinigd en een fiscale controleur of rechter kan je moeilijk als overbodig beschouwen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 11:58   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik kijk vooral naar het Vlaamse niveau waar bijzonder veel "wat doen die mannen" ambtenaren zitten.

Het federale niveau is al kapotbezuinigd en een fiscale controleur of rechter kan je moeilijk als overbodig beschouwen.
fiscale controle in BE loop t nog steeds niet via data mining of t principe van manage the exception, dus ik durf daarover met u van mening te verschillen.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 12:32   #9
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
fiscale controle in BE loop t nog steeds niet via data mining of t principe van manage the exception, dus ik durf daarover met u van mening te verschillen.
Werkt misschien op paticuliere loontrekkenden, maar op vennootschappen is dat zo goed als onmogelijk toe te passen op dit moment.

En die worden nu collectief los gelaten door de fiscus.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 13:48   #10
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Begroting:

Nederland: 12 miljard overschot
België: 5 miljard tekort
nja hoewel ik dit altijd een interessant onderwerp vind, behoeft het wel enige verdieping. Momentopnames kunnen altijd verraderlijk zijn, waardoor het nog gemakkelijker is om de essenties (de oorzaken) te missen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 14:18   #11
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Werkt misschien op paticuliere loontrekkenden, maar op vennootschappen is dat zo goed als onmogelijk toe te passen op dit moment.

En die worden nu collectief los gelaten door de fiscus.
net daarom is die data mining en management van de uitzondering zo belangrijk.

als de winstmarge van 1 frituur dubbel zo hoog ligt als die van een andere (of liever maar half zo hoog), dan is er iets aan de hand daar.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 14:19   #12
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
nja hoewel ik dit altijd een interessant onderwerp vind, behoeft het wel enige verdieping. Momentopnames kunnen altijd verraderlijk zijn, waardoor het nog gemakkelijker is om de essenties (de oorzaken) te missen.
de NL staatsschuld ligt onder de helft van het BNP, die van BE op 103% ... wat denk je juist dat erop wijst dat t een momentopname zou zijn?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 14:31   #13
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
IHet federale niveau is al kapotbezuinigd en een fiscale controleur of rechter kan je moeilijk als overbodig beschouwen.
Overbodig zijn ze zeker niet - maar vergelijk eens het aantal fiscale controleurs in ons landje en in onze buurlanden...
Uiteraard is dat ook minstens gedeeltelijk een gevolg van belastingwetgeving waar een kat haar jong niet meer in terugvindt.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 15:05   #14
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Overbodig zijn ze zeker niet - maar vergelijk eens het aantal fiscale controleurs in ons landje en in onze buurlanden...
Uiteraard is dat ook minstens gedeeltelijk een gevolg van belastingwetgeving waar een kat haar jong niet meer in terugvindt.
Bovendien moeten de be fiscus ontvangstnormen halen...

Terwijl je in NL als zaakvoerder kan meemaken dat je gecontroleerd wordt en de fiscus je vertelt dat je hier en daar nog een optimalisatie liet liggen.

Nl vriendin van me maakte dat mee vorig jaar, controle op haar bedrijf en ze stapte met 7500€ extra buiten...

Als ik dat tegen een kennis van mij en be belastingcontroleur vertelde, was zijn enige repliek : wij moeten onze doelen halen, dat is niet onze taak....
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 15:15   #15
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Bovendien moeten de be fiscus ontvangstnormen halen...

Terwijl je in NL als zaakvoerder kan meemaken dat je gecontroleerd wordt en de fiscus je vertelt dat je hier en daar nog een optimalisatie liet liggen.

Nl vriendin van me maakte dat mee vorig jaar, controle op haar bedrijf en ze stapte met 7500€ extra buiten...

Als ik dat tegen een kennis van mij en be belastingcontroleur vertelde, was zijn enige repliek : wij moeten onze doelen halen, dat is niet onze taak....
Ja nu, ik heb 7 jaar belasting betaald in NL, ik ga uw bubbel doen barsten...de fiscus is daar even erg als hier hoor.

Met als verschil dat de procedure om belastingen in te dienen veel eenvoudiger is en boekhouders vaak overbodig zijn. Iedereen kan het zelf.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 15:18   #16
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja nu, ik heb 7 jaar belasting betaald in NL, ik ga uw bubbel doen barsten...de fiscus is daar even erg als hier hoor.

Met als verschil dat de procedure om belastingen in te dienen veel eenvoudiger is en boekhouders vaak overbodig zijn. Iedereen kan het zelf.
Wat ik u vertelde dateert van de controle over 2017, bedrijfje in Friesland.

Dus nee, de NL fiscus kijkt na, in plus en in min, het doel is gewoon een correcte inning.

En zo hoort het ook te zijn uiteraard.

Laatst gewijzigd door Anna List : 3 januari 2019 om 15:18.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 15:19   #17
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

In BE heeft men zowel van de fiscus als van de politie struikrovers gemaakt.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 15:35   #18
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Wat ik u vertelde dateert van de controle over 2017, bedrijfje in Friesland.

Dus nee, de NL fiscus kijkt na, in plus en in min, het doel is gewoon een correcte inning.

En zo hoort het ook te zijn uiteraard.
inderdaad
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2019, 20:11   #19
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Ik wil toch iets nuanceren.

Belgie kent een grote overheidsschuld, echter de Belg is een van de rijkste burgers in Europa. Hier een onderzoek van Rabobank (NL):



Het gros van het vermogen van de Nederlanders zit "vast" in de pensioenfondsen, itt de Belgen die hun eigen geld in handen hebben. Ook hebben de Nederlanders veel meer schulden dan de Belgen:





Kortom, voor mij is het een vrij eenvoudig beeld. De schuld van de Belg zit bij de overheid, bij de Nederlander bij de particulier. U mag kiezen welke het beste systeem is.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2019, 03:26   #20
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik wil toch iets nuanceren.

Belgie kent een grote overheidsschuld, echter de Belg is een van de rijkste burgers in Europa. Hier een onderzoek van Rabobank (NL):



Het gros van het vermogen van de Nederlanders zit "vast" in de pensioenfondsen, itt de Belgen die hun eigen geld in handen hebben. Ook hebben de Nederlanders veel meer schulden dan de Belgen:





Kortom, voor mij is het een vrij eenvoudig beeld. De schuld van de Belg zit bij de overheid, bij de Nederlander bij de particulier. U mag kiezen welke het beste systeem is.
Het grootste verschil en dat is een bijproduct van de ooit goedbedoelde hypotheekrente-aftrek, is dat huizenprijzen voor vergelijkbare huizen daardoor gewoon veel hoger liggen in Nederland.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be