Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 januari 2021, 22:43   #701
jad°relen°ir
Staatssecretaris
 
jad°relen°ir's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 maart 2016
Berichten: 2.831
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dit artikel van Herman Goossens al eens gelezen ?

https://www.hln.be/binnenland/profes...rama~a8c0588d/

"Professor Herman Goossens: “We kunnen derde golf niet meer vermijden. Nu maatregelen opvolgen, anders wordt het een drama”
't Gaat ontploffen, zegt 'm..

"Het is pijnlijk om te zeggen, maar we moeten nog één a twee maanden doorbijten."

En dan? Wat na die twee maanden doorbijten? Wacht, laat me raden: nog een paar weken extra doorbijten.. en dan misschien -als we echt flink zijn- mogen we in de zomer op de dijk zonder masker wandelen..




't Strafst is, dat patrickve hier maanden geleden al schreef dat je een (tweede/derde/vierde...) golf niet kan vermijden zodra je een lockdown invoert.. maar patrickve is genen echte expert natuurlijk..

Laatst gewijzigd door jad°relen°ir : 24 januari 2021 om 22:45.
jad°relen°ir is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2021, 22:50   #702
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Het erge is dat de cijfers in Nederland al serieus aan het dalen waren. Hoe ga je dan nog uitmaken of deze maatregel iets afdoet.

En als het niets afdoet, dan ligt het aan de de protesten tegen deze maatregel.
Wel ja, zo kunnen ze hun incompetentie indekken, eh.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 00:06   #703
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dit artikel van Herman Goossens al eens gelezen ?

https://www.hln.be/binnenland/profes...rama~a8c0588d/

"Professor Herman Goossens: “We kunnen derde golf niet meer vermijden. Nu maatregelen opvolgen, anders wordt het een drama”
"je voelt aan dat".. ferme wetenschapper is dat!!

Heel consequente boodschap ook: als de 3de golf niet meer te vermijden is waarom zouden we onszelf dan nog meer pijn doen door maatregelen op te leggen die blijkbaar toch niet helpen. Ah ja, want hij zegt zelf dat de 3de golf niet meer te vermijden is.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 00:13   #704
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Wel ja, zo kunnen ze hun incompetentie indekken, eh.
Ze zijn wel druk bezig wat dat betreft ,en het accent naar de bevolking toe is ook al gelegd....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 06:18   #705
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Kortom, "we zwaaien geblinddoekt met een voorhamer rond, zonder te weten of we de vlieg geraakt hebben, maar zolang er nog gezoem is blijven we voortzwaaien."
Zalig

"evidence based medicine" is zoooo ancien regime he.

En dan lees je "we hebben nog onvoldoende aanwijzingen om te zeggen dat ivermectine zou werken".



We hebben ondertussen voldoende aanwijzingen dat de vaccins enkel werken tegen de ziekte waar we stilaan groepsimmuniteit voor hadden.

Binnenkort te koop in de solden, vaccins voor de ziekte van vorig jaar

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 januari 2021 om 06:20.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 06:19   #706
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
En dan? Wat na die twee maanden doorbijten? Wacht, laat me raden: nog een paar weken extra doorbijten.. en dan misschien -als we echt flink zijn- mogen we in de zomer op de dijk zonder masker wandelen..
Roekeloze zot !

Dan rap maatregelen, want anders gaan we een golf hebben in het najaar


Ik denk dat de "goe poeier" strategie die ze nu aan de dag aan het leggen waren om hun kwakzalverij van 1 jaar lang de maatschappij kapot te maken, en toch groepsimmuniteit te bekomen, maar te doen alsof dat door het verlossende vaccin kwam, in hun bakkes aan het ontploffen is, want met die varianten is er helemaal geen goe poeier aan de horizon. En ik denk dat het aan het dagen is. Vandaar dat ze in hun broek doen, hysterisch worden en helemaal doorslaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 januari 2021 om 06:24.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 06:24   #707
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Roekeloze zot !

Dan rap maatregelen, want anders gaan we een golf hebben in het najaar
Het zou in elk geval het verkeerde signaal geven.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 06:47   #708
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Het zou in elk geval het verkeerde signaal geven.


De mensen mogen niet vergeten dat het Gevaar overal lonkt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 07:05   #709
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jad°relen°ir Bekijk bericht
't Strafst is, dat patrickve hier maanden geleden al schreef dat je een (tweede/derde/vierde...) golf niet kan vermijden zodra je een lockdown invoert.. maar patrickve is genen echte expert natuurlijk..
Inderdaad, het is wat ik van in het begin niet begrepen heb aan de kwakzalverij.

Nu, ik heb zelf ook een evolutie meegemaakt. Ik kende de klassiekers van de epidemie dynamiek zoals het SIR model. Toen men vorig jaar in maart afkwam met "lockdown" wist ik dat dat volgens dat SIR model niet kon werken, tenzij men EEUWIG in lockdown bleef. Wat ik toen schreef.

Maar er waren "slimmerikken" die schreven over "hammer and dance". Straffe lockdown met R bijna 0, en dan "lichte maatregelen" met R ~ 1. Naar "Chinees voorbeeld".

Dat kan enkel als je WEET dat je R ~ 1 kan houden met PERMANENTE LICHTGE maatregelen. Als je dat niet weet, dan riskeer je van voor het voldongen feit te staan dat je een zwaar offer hebt gevraagd waar je nadien van moet *beslissen* van het in de vuilbak te gooien, wat politiek niet doenbaar is. Het was dus HEEL RISKANT van "hammer and dance" te proberen als je niet weet of "dance" wel bestaat.

Er was wel nog een ander argument, met hetzelfde gevaar: "geef ons even tijd om te zien of we geen geneesmiddel vinden". Dat LIJKT rationeel, maar was ook blootgesteld aan bovenstaande gevaar: als je dat geneesmiddel NIET gevonden hebt, wat doe je dan ?

1) "nog even volhouden, misschien vinden we het morgen" ?
2) "ok, laat de doden maar vallen, ik, politieker Jefke, beslis van de poorten van de hel terug open te zetten" (wie durft dat)

Als je niet met grote zekerheid WEET dat je na een harde korte lockdown aan een oplossing geraakt voor genezing of voor R ~ 1, is het risico heel groot, om niet te zeggen, een ZEKERHEID dat je vast zit aan je gelockdown.

DAT was mijn vrees, en die is totaal uitgekomen. Ik wist dat "hammer and dance" niet kon lukken, als ik, begin april, zag hoe TRAAG het omlaag ging in Italie. Lockdowns doen geen R bijna nul, maar R rond de 0.6 of 0.8. Wat wil zeggen dat "dance" niet bestaat. (*)

Maar ik heb even hoop gehad, vorige zomer. De hoop zat hem daarin dat de lockdown niet zou gewerkt hebben of te laat zou zijn gekomen.

Volgens het SIR model moest het terug omhoog schieten na het opheffen van de lockdown. En volgens het SIR model zou dat gebeuren mocht men niet in de buurt zitten van groepsimmuniteit, wat toen, volgens de simpele berekeningen waar ik toen nog in geloofde, rond de 60% of zo moest liggen.

Er waren echter aanwijzingen die begonnen te dagen dat het zo niet zou verlopen. Ik heb toen het simplistische SIR model in vraag gesteld en heb zelf modelletjes opgesteld die toonden dat men best groepsimmuniteit kon hebben bij veel lagere infectiegraad van de bevolking dan het SIR model voorschrijft: namelijk bij een heterogene bevolking met verschillende besmettingsgraden. Ik wist toen zelfs niet dat dat ook standaard kennis is.

Met andere woorden, het was wiskundig niet onmogelijk dat de lockdown totaal gefaald had of te laat gekomen was, en wij groepsimmuniteit hadden. Het uitblijven van de piek in juni-julie liet mij dat geloven. Ik was toen hoopvol dat de waanzin voorbij was en de epidemie uitgeraasd.

Helaas, pindakaas, ik was mis: de epidemie was gewoon in de koelkast omdat het zomer was. Het is vrij onduidelijk in welke mate de eerste lockdown veel gedaan heeft. We weten dat het op de doden weinig uitgehaald heeft (dat is wetenschappelijk aantoonbaar, dat er geen statistische relatie is tussen maatregelen en doden van die eerste lockdown). Maar het had misschien een groot deel van de jongere bevolking belet van zich te besmetten.

Ik ben een paar maanden vrolijk geweest, maar vanaf augustus begon het te dagen dat de epidemie niet voorbij was. Het was bijzonder moeilijk te voorspellen hoe ver we van de groepsimmuniteit zaten.

Mijn hoop was toen dat men genezen was van zijn waanzin, en het wel zou laten uitwaaien in het najaar. Dan waren we er van af tegen nieuwjaar.

Helaas, de zotten hebben gewonnen. Uit schrik van mij te vergissen was ik stukken voorzichtiger, maar het leek er toch op dat we deze keer wel dichter bij groepsimmuniteit zaten, en de lockdown wat te laat gekomen was. Het was wel een deja vu effect: trapte ik in dezelfde grap als vorige keer ?

In elk geval is het duidelijk dat in de winter, de dynamiek van epidemieen meer de "reguliere wiskunde" volgt en er geen "zomer reces" is. En dan is het duidelijk: zolang je niet aan groepsimmuniteit zit, gaat het weer stijgen. Als een lockdown U dus belet om aan groepsimmuniteit te komen, dan veroorzaak je de volgende golf.

Dat is nu in vele landen duidelijk he. En we zitten dus echt in het schema waar we opgesloten zijn in een waanzin die zichzelf enkel maar versterkt: hoe meer je lockdowned en hoe meer brokken je maakt, hoe moeilijker het wordt om terug nadien te zeggen "we gooien dat allemaal in de vuilbak". En hoe meer je verplicht bent om nog meer brokken te maken. Ook al is dat totaal onredelijk. In feite is het jammer genoeg zo dat hoe onredelijker het is, hoe meer brokken, en dus hoe meer druk om dat niet weg te gooien en vol te houden. Een soort van inflatie spiraal van de gekte.

Nu de deus ex machina van het vaccin op zijn bakkes dreigt te gaan, gaan we de Endgame in denk ik.

(*) er is een uitzondering: veelvuldig testen. De optie die door onze kwakzalvers niet beschouwd werd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 januari 2021 om 07:11.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 07:11   #710
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Nu de deus ex machina van het vaccin op zijn bakkes dreigt te gaan, gaan we de Endgame in denk ik.
En dat is?
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 07:12   #711
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
En dat is?
Der Totalen Krieg. Een accelererende waanzin, een totaal dystopische dwingelandij. De Nieuwe Steriele Wereldorde.

Het gedwongen fysisch scheiden van gezinsleden, het wegnemen van jongeren, de buurtcomités van "waakzame burgers" die hun buren in het oog houden, het veralgemenen van het verklikken, inspecties bij U thuis om te zien of ge wel alle afstands en isolatie regels respecteert tussen inwonenden, het mengen van mensen met klikspanen in uw huis, het gedwongen filmen van het gegeven dat ge elkaar niet ontmoet en dergelijke meer.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 januari 2021 om 07:19.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 07:15   #712
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Der Totalen Krieg. Een accelererende waanzin, een totaal dystopische dwingelandij.
'Totale' zonder 'n' na 'der'.

Ondertussen is er in Nederland wel een tegenreactie op gang gekomen. (Elders ook al wel, maar daar wordt niet over bericht.)

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 25 januari 2021 om 07:15.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 07:19   #713
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
'Totale' zonder 'n' na 'der'.
Juist. Nominatief
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 07:20   #714
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ondertussen is er in Nederland wel een tegenreactie op gang gekomen. (Elders ook al wel, maar daar wordt niet over bericht.)
Ja, maar dat zal juist de "harde handhaving" in de hand werken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 07:24   #715
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja, maar dat zal juist de "harde handhaving" in de hand werken.
daar zijn binnenkort verkiezingen
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 08:01   #716
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Juist. Nominatief
En bepaald (het lidwoord), want het is daarentegen wel: "Ein totaleR Krieg hat angefangen".
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 08:37   #717
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

36 pagina's gelul enkel en alleen omdat Witte Kaproen zichzelf niet deftig wil beschermen en daarom verwacht dat de hele Vlaamse schoolgaande jeugd ongelooflijke leerachterstanden oploopt.

En dat terwijl het onderwijs één van de weinige "grondstoffen" is die Vlaanderen heeft.

Degoutant hoe asociaal sommige mensen zijn. Ze kijken echt enkel en alleen naar zichzelf.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 09:09   #718
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Voor de ontkenners van de Derde Golf

"Het aantal ziekenhuisopnames van coronapatiënten blijft almaar sterker stijgen. Dat geven de cijfers van gezondheidsinstituut Sciensano vanochtend aan. Elke dag worden er gemiddeld 137 patiënten opgenomen, een stijging met 19 procent. Ook het aantal besmettingen zit opnieuw in stijgende lijn. "

https://www.hln.be/binnenland/overzi...door~ac9f4eb8/
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 09:11   #719
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
36 pagina's gelul enkel en alleen omdat Witte Kaproen zichzelf niet deftig wil beschermen en daarom verwacht dat de hele Vlaamse schoolgaande jeugd ongelooflijke leerachterstanden oploopt.

En dat terwijl het onderwijs één van de weinige "grondstoffen" is die Vlaanderen heeft.

Degoutant hoe asociaal sommige mensen zijn. Ze kijken echt enkel en alleen naar zichzelf.
Dit heb je nog niet gelezen zeker?

Meyfroidt: “Cijfers die uit scholen komen, zijn zorgwekkend” :roll...

" De gouverneur zegt dat heel wat kleuters en lagereschoolkinderen niet alleen besmet geraken, maar ze blijken vaak ook heel hoge virale ladingen met zich mee te dragen. "

https://www.hln.be/nieuws/live-meyfr...ende~a0b6c66b/

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 25 januari 2021 om 09:13.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2021, 09:12   #720
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dit heb je nog niet gelezen zeker?

Meyfroidt: “Cijfers die uit scholen komen, zijn zorgwekkend”

https://www.hln.be/nieuws/live-meyfr...ende~a0b6c66b/
Waarom zijn ze zorgwekkend? Dat staat niet in het artikel.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 25 januari 2021 om 09:12.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be