Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2018, 20:28   #1801
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het begint inderdaad saai te worden, want het patroon is steeds hetzelfde: eerst beweren dat het NT niet betrouwbaar is, om dan nadien het NT aan te halen om een bepaald punt te bewijzen. Plotseling wordt de Schrift dus wel betrouwbaar geacht als het om Petrus' aan/afwezigheid in Rome gaat. In andere discussie wordt de Schrift dan weer afgewezen.

Het is toch zo doorzichtig: puur giswerk, lapwerk en willekeur.
Man, zoek eens een andere hobby.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 21:22   #1802
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat maakt de zaak een stuk duidelijker. Alleen er is nog een bocht in de weg want men zegt dat de geschriften van Papias van Hiërapolis zijn verloren gegaan. Er zijn alleen nog wat fragmenten van zijn 5 boeken te vinden bij Eusebius van Caesarea, een eind uit de buurt in afstand en tijd. Alleen wat Eusebius de moeite waard vond is bewaard gebleven. Zoals dat Papias zich goed liet informeren door de ouderling Johannes en andere personen die de apostelen nog hadden gekend, en dat Marcus in zijn boek nauwkeurig de woorden van Petrus had opgetekend maar niet goed geordend. Wat nu? Het evangelie van Marcus is wel degelijk een goed geordend verhaal.
pseudoJvdB: Dat kan natuurlijk in een herschrijving verholpen zijn en het verandert niets aan de waarde van het evangelie. Daarnaast maakt Petrus gewag van Marcus die bij hem is in de brief 1 Petrus, die hij schreef vanuit Babylon. Babylon staat in de apostolische traditie voor Rome. Vreemd dat u dat schijnbaar niet weet.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 21:32   #1803
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
pseudoJvdB: Dat kan natuurlijk in een herschrijving verholpen zijn en het verandert niets aan de waarde van het evangelie. Daarnaast maakt Petrus gewag van Marcus die bij hem is in de brief 1 Petrus, die hij schreef vanuit Babylon. Babylon staat in de apostolische traditie voor Rome. Vreemd dat u dat schijnbaar niet weet.
Totale fictie, laten we wel wezen !
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2018, 22:51   #1804
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het begint inderdaad saai te worden, want het patroon is steeds hetzelfde: eerst beweren dat het NT niet betrouwbaar is, om dan nadien het NT aan te halen om een bepaald punt te bewijzen. Plotseling wordt de Schrift dus wel betrouwbaar geacht als het om Petrus' aan/afwezigheid in Rome gaat. In andere discussie wordt de Schrift dan weer afgewezen.

Het is toch zo doorzichtig: puur giswerk, lapwerk en willekeur.
In ieder geval, nergens staat in uw heilige teksten dat Petrus ooit in Rome is geweest. Dus als u uw eigen teksten voor historisch waar neemt (zo lijkt het toch te zijn in uw geval) dan is Petrus nooit in Rome geweest. Want het staat buiten kijf dat Handelingen dit zou vermeld hebben en/of de Brief aan de Romeinen.

Vraag is dan: waarom zegt uw kerk dan dat de Romeinse kerk gesticht werd door Petrus en Paulus? Petrus was er niet en Paulus kan deze kerk niet gesticht hebben want Paulus werd bij zijn aankomst verwelkomd door Romeinse christenen. Er waren dus reeds christenen in Rome voordat Paulus aankwam. Paulus kan dus onmogelijk die Romeinse kerk gesticht hebben.

Kortom , uw ‘apostolische traditie’ rammelt lang alle kanten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 november 2018 om 23:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2018, 12:07   #1805
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
pseudoJvdB: Dat kan natuurlijk in een herschrijving verholpen zijn en het verandert niets aan de waarde van het evangelie. Daarnaast maakt Petrus gewag van Marcus die bij hem is in de brief 1 Petrus, die hij schreef vanuit Babylon. Babylon staat in de apostolische traditie voor Rome. Vreemd dat u dat schijnbaar niet weet.
Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Inderdaad kan Babylon verwijzen naar het Grote Babylon uit de Apocalyps van Johannes. Er staat "13 U groet de zustergemeente in Babylon, evenals mijn zoon Marcus." Zoon kan letterlijk zoon betekenen of geestelijk zoon. In elk geval was Marcus hier niet de tolk en schrijver van Petrus, want in vers 12 staat dat Silvánus dat was, "een betrouwbaar medebroeder". Petrus was een eenvoudige ongeletterde visser, vandaar.

Wie was deze Marcus? Kennelijk niet "een betrouwbaar medebroeder" net als Silvanus en ook niet Johannes Marcus, die meermaals wordt genoemd in het NT. Het moet een natuurlijke zoon van Petrus zijn geweest. Helemaal niet zo gek, want een eerbare visser aan het meer van Galilea was gehuwd, net als de andere apostelen. Trouwens, Petrus had ook nog een dochter die als kind al eenzijdig verlamd was, hoewel door God's genade, om haar te vrijwaren van bezoedeling door een echtgenoot. Althans, dat staat in de Handelingen van Petrus. Een pikante geschiedenis. Want toen ze 10 jaar oud was wilde een broeder met haar huwen, en die werd ziek van verlangen naar dat kind toen Petrus dat weigerde, niet omdat het meisje te jong was, maar omdat ze maagd moest blijven en verlamd met God's hulp.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2018, 12:35   #1806
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Petrus was een eenvoudige ongeletterde visser, vandaar.
Dat laat men ons geloven. " Visser " was een verdekte term voor een IJveraar van de Wet, een nationalist met andere woorden. Men gebruikte als tag het symbool van een vis en verwees naar de grote vis van Jonas die stond voor het driemaal uitspuwen van het joodse rijk door de vorige grootmachten. Hier wou men duidelijk maken dat dit ook dan weer zou gebeuren. Petrus zou de rol krijgen na de opstand van hogepriester. Vast geen ongeletterde.

Citaat:
Wie was deze Marcus?
Een jood uit Rome die onder het pseudoniem ' Marcus ' het eerste evangelie geschreven heeft in 71 n.C.

Laatst gewijzigd door Aton : 29 november 2018 om 12:37.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2018, 13:11   #1807
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
pseudoJvdB: Dat kan natuurlijk in een herschrijving verholpen zijn en het verandert niets aan de waarde van het evangelie. Daarnaast maakt Petrus gewag van Marcus die bij hem is in de brief 1 Petrus, die hij schreef vanuit Babylon. Babylon staat in de apostolische traditie voor Rome. Vreemd dat u dat schijnbaar niet weet.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Stom dat ik daar niet eerder aan heb gedacht. Inderdaad kan Babylon verwijzen naar het Grote Babylon uit de Apocalyps van Johannes. Er staat "13 U groet de zustergemeente in Babylon, evenals mijn zoon Marcus." Zoon kan letterlijk zoon betekenen of geestelijk zoon. In elk geval was Marcus hier niet de tolk en schrijver van Petrus, want in vers 12 staat dat Silvánus dat was, "een betrouwbaar medebroeder". Petrus was een eenvoudige ongeletterde visser, vandaar.

Wie was deze Marcus? Kennelijk niet "een betrouwbaar medebroeder" net als Silvanus en ook niet Johannes Marcus, die meermaals wordt genoemd in het NT. Het moet een natuurlijke zoon van Petrus zijn geweest. Helemaal niet zo gek, want een eerbare visser aan het meer van Galilea was gehuwd, net als de andere apostelen. Trouwens, Petrus had ook nog een dochter die als kind al eenzijdig verlamd was, hoewel door God's genade, om haar te vrijwaren van bezoedeling door een echtgenoot. Althans, dat staat in de Handelingen van Petrus. Een pikante geschiedenis. Want toen ze 10 jaar oud was wilde een broeder met haar huwen, en die werd ziek van verlangen naar dat kind toen Petrus dat weigerde, niet omdat het meisje te jong was, maar omdat ze maagd moest blijven en verlamd met God's hulp.
Sommige auteurs (Goguel, Krijbolder ...) suggereren dat Petrus vermoedelijk zijn laatste dagen sleet bij de Babylonische joden en dat hij stierf tussen 53 en 58, misschien wel in het bijna helemaal joodse Nehardea, een stad die toen als toonaangevend stond voor de joodse orthodoxie.




Nahardea ligt op de kruising tussen de Eufraat en de Nahr Malka. Iets onder het grote meer links wat hoger op de afbeelding.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 29 november 2018 om 13:30.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2018, 14:00   #1808
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Sommige auteurs (Goguel, Krijbolder ...) suggereren dat Petrus vermoedelijk zijn laatste dagen sleet bij de Babylonische joden en dat hij stierf tussen 53 en 58, misschien wel in het bijna helemaal joodse Nehardea, een stad die toen als toonaangevend stond voor de joodse orthodoxie.

Nahardea ligt op de kruising tussen de Eufraat en de Nahr Malka. Iets onder het grote meer links wat hoger op de afbeelding.
Het is mij tot op heden niet gelukt om mij bij Simon Petrus uit het NT een reëel persoon voor te stellen en ook maar iets te geloven van wat het NT over deze figuur beweert. Deze figuur heeft nooit bestaan en zijn graf zal men tevergeefs zoeken. Iets suggereren vind ik belachelijk.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2018, 15:55   #1809
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is mij tot op heden niet gelukt om mij bij Simon Petrus uit het NT een reëel persoon voor te stellen en ook maar iets te geloven van wat het NT over deze figuur beweert. Deze figuur heeft nooit bestaan en zijn graf zal men tevergeefs zoeken. Iets suggereren vind ik belachelijk.
Je hebt een link van me overgeslagen. Dit graf bestaat wel degelijk.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2018, 22:49   #1810
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Het is mij tot op heden niet gelukt om mij bij Simon Petrus uit het NT een reëel persoon voor te stellen en ook maar iets te geloven van wat het NT over deze figuur beweert. Deze figuur heeft nooit bestaan en zijn graf zal men tevergeefs zoeken. Iets suggereren vind ik belachelijk.
Is het graf dan van Homerus al gevonden?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 10:09   #1811
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je hebt een link van me overgeslagen. Dit graf bestaat wel degelijk.
Die link heb ik waarschijnlijk wel gezien. Maar daaruit volgt niet dat de figuur Petrus zoals deze wordt beschreven in het NT heeft bestaan.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 10:11   #1812
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Is het graf dan van Homerus al gevonden?
wat wilt u hiermee zeggen?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2018, 23:32   #1813
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
wat wilt u hiermee zeggen?
Uw eigen woorden:

Citaat:
Deze figuur heeft nooit bestaan en zijn graf zal men tevergeefs zoeken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 13:50   #1814
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Uw eigen woorden:
Dat is hoogstwaarschijnlijk waar ook, dat Homerus nooit bestaan heeft.

Een veel modernere versie is zoiets als Nicolas Bourbaki. De grondslagen van de moderne wiskunde werden in een hele reeks teksten neergeschreven, begonnen voor WO II, en, hoewel sterk verminderd sinds de jaren 60, omdat de essentie geschreven was, schrijft nog altijd teksten.

Men zal nooit het graf vinden van Nicolas Bourbaki, het 20ste eeuwse wiskundige genie die de grondslagen van de wiskunde helemaal heeft herwerkt op zijn eentje.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:02   #1815
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.511
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is hoogstwaarschijnlijk waar ook, dat Homerus nooit bestaan heeft.

Een veel modernere versie is zoiets als Nicolas Bourbaki. De grondslagen van de moderne wiskunde werden in een hele reeks teksten neergeschreven, begonnen voor WO II, en, hoewel sterk verminderd sinds de jaren 60, omdat de essentie geschreven was, schrijft nog altijd teksten.

Men zal nooit het graf vinden van Nicolas Bourbaki, het 20ste eeuwse wiskundige genie die de grondslagen van de wiskunde helemaal heeft herwerkt op zijn eentje.
Zou ook kunnen. Maar als u de draad volgt ziet u dat mijn bewering dat het graf nooit gevonden zal worden de apostel Petrus betreft; dit weer naar aanleiding van voorgaande beweringen dat het graf van Petrus gevonden zou zijn. Jan begrijpt mijn uitspraak kennelijk niet en meent deze te kunnen neutraliseren met de vraag: "is dan het graf van Homerus gevonden?"; maar dat wil hij niet nader verklaren. Jan ontwijkt de discussie als hij niet kan winnen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:04   #1816
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Zou ook kunnen. Maar als u de draad volgt ziet u dat mijn bewering dat het graf nooit gevonden zal worden de apostel Petrus betreft
Misschien is de apostel Petrus ook weer een geheel van auteurs, misschien van verschillende periodes ? Zoals Homerus en zoals Nicolas Bourbaki ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 16:59   #1817
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Zou ook kunnen. Maar als u de draad volgt ziet u dat mijn bewering dat het graf nooit gevonden zal worden de apostel Petrus betreft; dit weer naar aanleiding van voorgaande beweringen dat het graf van Petrus gevonden zou zijn. Jan begrijpt mijn uitspraak kennelijk niet en meent deze te kunnen neutraliseren met de vraag: "is dan het graf van Homerus gevonden?"; maar dat wil hij niet nader verklaren. Jan ontwijkt de discussie als hij niet kan winnen.
Neen, u ontwikkelt een cirkelredenering. U stelt: Petrus heeft nooit bestaan. Argumenten zijn er niet te zien. Het is een dogmatisch startpunt van uw redenering. En daarop borduurt u dan verder om te eindigen met uw uitspraak over het graf.

Jan wijst u op een enorme zwakte in heel uw bouwwerk: het beginaxioma. Ook opvallend dat u steeds verwijst naar teksten waarbij u iedere keer aanstipt dat ze eigenlijk niet te betrouwen zijn. Waarop steunt u dan? Op uw eigen fantasie. Het is al veel eerder aan bod gekomen toen ik aanstipte dat uw redenering (en bijvoorbeeld die van Aton) steeds uitgaat van veronderstellingen, meningen van uzelf en anderen... Met als resultaat dat jullie het nooit onder elkaar eens. HO, Aton en Piero lopen iedere keer weer tegen elkaars muren aan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 17:29   #1818
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Neen, u ontwikkelt een cirkelredenering. U stelt: Petrus heeft nooit bestaan. Argumenten zijn er niet te zien. Het is een dogmatisch startpunt van uw redenering. En daarop borduurt u dan verder om te eindigen met uw uitspraak over het graf.

Jan wijst u op een enorme zwakte in heel uw bouwwerk: het beginaxioma. Ook opvallend dat u steeds verwijst naar teksten waarbij u iedere keer aanstipt dat ze eigenlijk niet te betrouwen zijn. Waarop steunt u dan? Op uw eigen fantasie. Het is al veel eerder aan bod gekomen toen ik aanstipte dat uw redenering (en bijvoorbeeld die van Aton) steeds uitgaat van veronderstellingen, meningen van uzelf en anderen... Met als resultaat dat jullie het nooit onder elkaar eens. HO, Aton en Piero lopen iedere keer weer tegen elkaars muren aan.
U , christenen van verschillend allooi, lopen al ééuwen tegen mekaars muren aan.

En bijgevolg: eerst voor de eigen christelijke deur vegen, Van den Berghe, en dan pas het christelijke vingertje opsteken !

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 december 2018 om 17:32.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 17:44   #1819
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U , christenen van verschillend allooi, lopen al ééuwen tegen mekaars muren aan.

En bijgevolg: eerst voor de eigen christelijke deur vegen, Van den Berghe, en dan pas het christelijke vingertje opsteken !
Ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van anderen. Voor mijn deur is het netjes.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 december 2018, 17:56   #1820
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben niet verantwoordelijk voor de daden van anderen. Voor mijn deur is het netjes.
Totaal naast de kwestie. U verwijt mensen van niet-christelijke signatuur dat ze het heel vaak oneens zijn wanneer het gaat over de christelijke godsdienst.

Uw christelijke geloofsgenoten van allerlei pluimage echter zijn het al ééuwen oneens en ruzieën over alles en nog wat. En dit is nog steeds het geval.

Dus christenen zouden er beter aan doen wat orde te stellen in hun christelijke wereld en zich beter verstaan en hun tegenstellingen op te lossen. En dan mogen ze eens terugkomen om niet-christelijke mensen de les te spellen inzake onenigheid.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 december 2018 om 17:57.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be