Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Onrust en terrorisme in Europa
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Onrust en terrorisme in Europa Parijs, Verviers, ... Discussies over de terreur van Islamitische Staat en Al Qaida op Europese bodem, Islamisten, Mohamedcartoons, en de opkomst van bewegingen Pegida, Vlativa, ...

 
 
Discussietools
Oud 18 augustus 2018, 17:55   #1
FoxMulder2014
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 5 juli 2014
Locatie: Gent
Berichten: 4
Question Je rechten en de politie?

In de VS bestaat zoals als het 5e amendement

Ik kwam hier op uit omdat een advocaat in filmstukje (geen fictiefilm) zei dat hij nooit tegen de politie zou praten.

https://www.youtube.com/watch?v=d-7o9xYp7eE

Het filmpje duurt 45 min, maar kortere tekstversie in 't Engels:

https://www.law.cornell.edu/wex/fifth_amendment

Bestaat dit hier ook. Is iemand verplicht om tegen de politie iets te zeggen?
FoxMulder2014 is offline  
Oud 18 augustus 2018, 19:53   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Ik dacht van niet, maar of dat veel gaat helpen betwijfel ik.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 18 augustus 2018 om 19:53.
Dadeemelee is offline  
Oud 18 augustus 2018, 20:03   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Ik redeneer zo: als ik vijf minuten met de flikken hun kloten speel, dan passeert misschien een dronkenlap aan het stuur, terwijl die zonder mijn zever gepakt zou zijn.

Het geeft misschien een Amerikaans-achtig machtigheidsgevoel aan die advocaat (die anderzijds misschien zulk braaksel uitspuwt om publiciteitsredenen), maar die keren dat ik in aanraking kwam met de flikken ging dat galant van twee kanten; en dat vind ik plezant-socialer.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 19 augustus 2018, 08:42   #4
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FoxMulder2014 Bekijk bericht
Bestaat dit hier ook. Is iemand verplicht om tegen de politie iets te zeggen?
Nee, je bent niks verplicht. Bewust valse informatie geven kan je wel in de problemen brengen, maar niks is prima.

Als je weigert om te praten vinden ze je natuurlijk verdacht, maar als je omdat het allemaal zo snel ging en je het niet exact meer weet op den duur twee tegenstrijdige dingen zegt vinden ze je nog verdachter. Het advies in het algemeen is om beleefd een eerste statement te geven, en daarna niks inhoudelijks meer te zeggen tot je met een advocaat gepraat hebt.

Maar dat is vooral als je verdachte bent en/of in ernstigere zaken. Een agent die na een alcoholcontrole nog even terug naar je auto loopt om je een BOB sleutelhanger te geven mag je gerust te woord staan van de meeste advocaten.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 19 augustus 2018 om 08:46.
Bovenbuur is offline  
Oud 19 augustus 2018, 15:09   #5
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.435
Standaard

Als iemand met de Politie in aanmerking komt dan ligt dat in 99,9% van de gevallen aan die persoon zelf.

Dat eist wat 'kort bochtenwerk'

'Learn the rules!'
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 19 augustus 2018 om 15:11.
Universalia is offline  
Oud 19 augustus 2018, 17:46   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Nee, je bent niks verplicht. Bewust valse informatie geven kan je wel in de problemen brengen, maar niks is prima.
...
Tenzij je een rechtstreeks misdrijf begaat (vb. valse naamdracht), betwist ik jouw stelling.
Maar jij zal jouw stelling wel willen staven in deze draad.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 19 augustus 2018, 17:52   #7
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Als iemand met de Politie in aanmerking komt dan ligt dat in 99,9% van de gevallen aan die persoon zelf.

Dat eist wat 'kort bochtenwerk'

'Learn the rules!'
Ik kom in aanraking met de politie als ze me tegen houden voor een routinecontrole van mijn auto.
En ook bij een verhuis. En nog wel wat zeker.

Daar komen plichten bij kijken (vb. ik en rijbewijs tonen ...) maar ook rechten (vb. quasi nooit verplicht van te spreken, geen onwettige aanhouding ...)

Maar wellicht het belangrijkste is onze cultuur. Een cultuur van beleefdheid. Voor onbeleefdheid krijg je geen straf, maar wel het algehele misprijzen op dit forum.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 20 augustus 2018, 08:44   #8
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Tenzij je een rechtstreeks misdrijf begaat (vb. valse naamdracht), betwist ik jouw stelling.
Maar jij zal jouw stelling wel willen staven in deze draad.
Ik dacht aan "obstruction of justice", hinderen van een politieonderzoek ofzo in het Nederlands? Als je "hij ging die kant op!" roept terwijl hij de andere kant op ging zeg maar, en je bent niet die persoon zijn echtgenoot, kind, ouder, huisarts, psychiater, psycholoog of advocaat.

Het gaat dus lang niet om alle omstandigheden maar het kan wel. Zwijgen tegen de politie zou je eigenlijk nooit in legale problemen moeten brengen, en zeker niet als je zelf verdachte bent, want er wordt in de meeste rechtstaten van niemand verwacht dat ze meewerken aan hun eigen veroordeling en bestraffing. Dat is toch een van mijn favoriete juridische principes. Daarom kan je ook geen gevangenisstraf krijgen voor ontsnappen uit de gevangenis. (Al kan je wel voordelen als vervroegde vrijlating kwijtraken en bestraft worden voor schade die je toebrengt en misdaden die je begaat tijdens je ontsnapping.)
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline  
Oud 20 augustus 2018, 08:51   #9
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Flikken kunnen je altijd kloten als ze willen en feit is dat ze zichzelf indekken alsof je jezelf in de zak hebt gezet. Hun woord is evenwaardig aan tastbaar bewijs, als jij het tegendeel van hun woord wil bewijzen dan is uw woord bijlange niet genoeg, dan moet jij met keiharde en onweerlegbare bewijzen komen.

Niks zeggen is een optie in België maar zoals gezegd is het woord van een flik veel meer waard dan jou stilzwijgen. Er wordt zelfs rekening gehouden met de mening en/of intuïtie van een agent want die kan hij altijd toevoegen aan een PV zonder dat een beschuldigde hier weet van heeft en dit wordt dan gelezen door een rechter en het parket.
Hypochonder is offline  
Oud 20 augustus 2018, 21:34   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Ik dacht aan "obstruction of justice", hinderen van een politieonderzoek ofzo in het Nederlands? Als je "hij ging die kant op!" roept terwijl hij de andere kant op ging zeg maar, en je bent niet die persoon zijn echtgenoot, kind, ouder, huisarts, psychiater, psycholoog of advocaat.

Het gaat dus lang niet om alle omstandigheden maar het kan wel. Zwijgen tegen de politie zou je eigenlijk nooit in legale problemen moeten brengen, en zeker niet als je zelf verdachte bent, want er wordt in de meeste rechtstaten van niemand verwacht dat ze meewerken aan hun eigen veroordeling en bestraffing. Dat is toch een van mijn favoriete juridische principes. Daarom kan je ook geen gevangenisstraf krijgen voor ontsnappen uit de gevangenis. (Al kan je wel voordelen als vervroegde vrijlating kwijtraken en bestraft worden voor schade die je toebrengt en misdaden die je begaat tijdens je ontsnapping.)
Ja maar wa'd'ist? Spreken we over Vlaanderen of over Amerika?

Verder een detail: Geens wil ontsnappen toch strafbaar maken. Stond in de gazet vorige week. Niet zozeer omwille van een straf te kunnen geven aan de ontsnapper, maar wel om de flikken mogelijkheden te geven, via huiszoekingen en telefoontaps bevolen door onderzoeksrechters, om de crimineel terug achter de tralies te krijgen.
Ik krijg het moeilijk over mijn lippen, maar Geens heeft gelijk. Toch een beetje.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 20 augustus 2018 om 21:35.
De schoofzak is offline  
Oud 20 augustus 2018, 21:42   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Flikken kunnen je altijd kloten als ze willen en feit is dat ze zichzelf indekken alsof je jezelf in de zak hebt gezet. Hun woord is evenwaardig aan tastbaar bewijs, als jij het tegendeel van hun woord wil bewijzen dan is uw woord bijlange niet genoeg, dan moet jij met keiharde en onweerlegbare bewijzen komen.

Niks zeggen is een optie in België maar zoals gezegd is het woord van een flik veel meer waard dan jou stilzwijgen. Er wordt zelfs rekening gehouden met de mening en/of intuïtie van een agent want die kan hij altijd toevoegen aan een PV zonder dat een beschuldigde hier weet van heeft en dit wordt dan gelezen door een rechter en het parket.
Amaaai. Hoe interessant, maar helaas nogal theoretisch.
Kan je eens een praktisch voorbeeld geven, dat echt gebeurd is. Niet van horen zeggen op café? Iets met een link of zo.

Vb. over welke misdrijven heb je het nu?
De Schoof heeft zijn buurvrouw verkracht?
En de flik zegt: hij staan bekend als een hete ???
De Schoof heeft een auto gestolen?
en de flik zegt: hij kan hem verkopen in Spanje???
Of hij heeft vluchtmisdrijf gepleegd na een dodelijk ongeval???
en de flik zegt: hij drinkt elke avond twee zware bieren volgens zijn buren???
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 20 augustus 2018, 21:47   #12
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Verder een detail: Geens wil ontsnappen toch strafbaar maken. Stond in de gazet vorige week. Niet zozeer omwille van een straf te kunnen geven aan de ontsnapper, maar wel om de flikken mogelijkheden te geven, via huiszoekingen en telefoontaps bevolen door onderzoeksrechters, om de crimineel terug achter de tralies te krijgen.
Ik krijg het moeilijk over mijn lippen, maar Geens heeft gelijk. Toch een beetje.
Maar je mag zo iemand toch al opsporen? Hij hoort in de bak te zitten en hij zit er niet, en zijn vorige misdaad is vanuit de staat pas vergeven als zijn tijd erop zit. Lijkt mij stiekem logischer dan ontsnappen strafbaar maken. Maar er zal wel weer iets moeilijk zijn...
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline  
Oud 21 augustus 2018, 01:02   #13
N-Vb
Minister-President
 
N-Vb's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Locatie: Vlaanderen, België, Europa
Berichten: 4.344
Standaard

je kunt gebruik maken van je zwijgrecht om geen verklaring af te leggen
niemand is verplicht tegen zichzelf te getuigen
N-Vb is offline  
Oud 21 augustus 2018, 13:22   #14
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Bij een politieverhoor krijg je een overzicht van al je rechten tijdens het verhoor (zoals recht bijstand advocaat etc.)

Eén van de rechten die hier in staat opgesomd is het recht om te zwijgen.

De wettelijke verankering hiervan vindt men terug in artikel 47bis wetboek strafvordering:

Vooraleer wordt overgegaan tot het verhoor van een persoon aan wie geen misdrijf ten laste wordt gelegd, wordt op beknopte wijze kennis gegeven van de feiten waarover hij zal worden verhoord en wordt hem meegedeeld dat:
1)
hij niet verplicht kan worden zichzelf te beschuldigen;
2)
zijn verklaringen als bewijs in rechte kunnen worden gebruikt;
3)
hij kan vragen dat alle vragen die hem worden gesteld en alle antwoorden die hij geeft, worden genoteerd in de gebruikte bewoordingen;
4)
hij kan vragen dat een bepaalde opsporingshandeling wordt verricht of een bepaald verhoor wordt afgenomen;
5)
hij gebruik mag maken van de documenten in zijn bezit, zonder dat daardoor het verhoor wordt uitgesteld en dat hij, tijdens de ondervraging of later, mag vragen dat deze documenten bij het proces-verbaal van het verhoor of bij het dossier worden gevoegd.
Al deze elementen worden nauwkeurig opgenomen in een proces-verbaal.
TheFourHorsemen is offline  
Oud 7 september 2018, 06:29   #15
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Bij een politieverhoor krijg je een overzicht van al je rechten tijdens het verhoor (zoals recht bijstand advocaat etc.)

Eén van de rechten die hier in staat opgesomd is het recht om te zwijgen.

De wettelijke verankering hiervan vindt men terug in artikel 47bis wetboek strafvordering:

Vooraleer wordt overgegaan tot het verhoor van een persoon aan wie geen misdrijf ten laste wordt gelegd, wordt op beknopte wijze kennis gegeven van de feiten waarover hij zal worden verhoord en wordt hem meegedeeld dat:
1)
hij niet verplicht kan worden zichzelf te beschuldigen;
2)
zijn verklaringen als bewijs in rechte kunnen worden gebruikt;
3)
hij kan vragen dat alle vragen die hem worden gesteld en alle antwoorden die hij geeft, worden genoteerd in de gebruikte bewoordingen;
4)
hij kan vragen dat een bepaalde opsporingshandeling wordt verricht of een bepaald verhoor wordt afgenomen;
5)
hij gebruik mag maken van de documenten in zijn bezit, zonder dat daardoor het verhoor wordt uitgesteld en dat hij, tijdens de ondervraging of later, mag vragen dat deze documenten bij het proces-verbaal van het verhoor of bij het dossier worden gevoegd.
Al deze elementen worden nauwkeurig opgenomen in een proces-verbaal.
Dat is allemaal vrij recent. Toen ik jong was bestond dat allemaal niet.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline  
Oud 7 september 2018, 07:32   #16
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Dat is allemaal vrij recent. Toen ik jong was bestond dat allemaal niet.
Dan bent u al erg oud.

Het zwijgrecht bestaat al erg lang. Zo is het opgenomen in het internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten dat dateert van 1966. Ik weet wel niet vanbuiten wanneer het werd geratificeerd.
TheFourHorsemen is offline  
Oud 7 september 2018, 09:53   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.009
Standaard

Sommigen verwarren hier met het feit dat je geen valse getuigenis mag afleggen, maar daarmee wordt bedoeld: na de eedaflegging in een rechtbank.

Daarvoor mag je zwijgen/liegen/zeveren wat je wilt, tenzij je een rechtstreeks misdrijf pleegt: nalaten van hulp te bieden aan persoon in nood; valse naamdracht; .. en zo zullen er nog wel een paar zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 7 september 2018, 12:27   #18
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Dan bent u al erg oud.

Het zwijgrecht bestaat al erg lang. Zo is het opgenomen in het internationaal verdrag inzake burgerrechten en politieke rechten dat dateert van 1966. Ik weet wel niet vanbuiten wanneer het werd geratificeerd.
Ik bedoel het feit je daar informatie over krijgt alvorens je ondervraagd wordt. Dat heb ik nooit meegemaakt.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be