Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 augustus 2012, 10:06   #41
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
men heeft nu Spaanse (niet nederlandstalige) verpleegsters aangetrokken.
Welke taken denkt U dat men aan die vrouwen zal geven?

bedden opmaken
eten ronddelen
afwas ophalen
koffie ronddelen
water brengen
mensen wassen
mensen naar toilet helpen

dingen waarvoor een opleiding is vereist
- bloed trekken
- en zeker: baxter steken

Vroeger had met verpleegster A2 en verpleegster A1

Ik weet niet of dit nog steeds zo is. Maar bij een groot tekort zou ik alvast menen dat de taken van het eerste gedeelte amper of geen opleiding vereisen, zodat er tijd overblijft voor mensen met een degelijke opleiding om de taken van het tweede gedeelte te laten uitvoeren.

Of is dat weer te ingewikkeld nagedacht?

Ik heb reeds verschillende malen in de kliniek gelegen en ik kan je verzekeren dat de dagelijkse taken van groep 1 véél meer voorkomen dan de taken uit groep 2.
Zijn die Spaanse verpleegsters en verplegers getrouwd?
Misschien de enige kostwinner thuis?
Is dan gezinshereniging mogelijk?
Of stuur je ze om de 3 maanden, 1 maand naar huis?
Vragen en nog eens vragen.
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 10:09   #42
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Karel Martel B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2010
Berichten: 11.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zijn die Spaanse verpleegsters en verplegers getrouwd?
Misschien de enige kostwinner thuis?
Is dan gezinshereniging mogelijk?
Of stuur je ze om de 3 maanden, 1 maand naar huis?
Vragen en nog eens vragen.
Zijn dat *relevante* vragen voor EU burgers?
__________________
Heeft U ook SCHIJT aan de DIVERSITEIT?
Karel Martel B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 10:15   #43
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Het allereerste dat de aspirant verplegenden uit Roemenië, Bulgarije, Spanje, Portugal
moeten leren is Nederlands... zij spreken en begrijpen Nederlands (alleszins kunnen ze het niet accentloos spreken of dialect..)

Gedwongen opleiding ? Ik zou niet graag een patient zijn die zijn bloed moet laten afnemen door iemand die gedwongen opgeleid is als verpleegster/verpleger...
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 10:26   #44
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Zijn die Spaanse verpleegsters en verplegers getrouwd?
Misschien de enige kostwinner thuis?
Is dan gezinshereniging mogelijk?
Of stuur je ze om de 3 maanden, 1 maand naar huis?
Vragen en nog eens vragen.
Voor Europeanen is er sowieso vrij verkeer binnen in Europa. Dus dit heeft met gezinsvereniging niks te maken.
De vrouwen zullen dus werken en daardoor kan het gezin bewijzen dat er inkomsten zijn.

Liever Spanjaarden dan moslims.

Maar ik heb wel een probleem met nederlandsonkundig personeel.

De laatste tweemaal dat ik in het UZ Antwerpen werd opgenomen kreeg ik een Oost-Europese arts die als opvangarts in de spoed werkte, waarbij ik toch echt niet de indruk had dat die mevrouw verstond wat ik zei.

Een andere keer voor een of ander onderzoek, ook een OostEuropese verpleegster, die totaal niet doorhad dat ik verwees naar een druppende kraan toen ik zei: "laten jullie dit druppen om de patienten rustiger te maken, want ik krijg het daardoor op mijn zenuwen".
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 8 augustus 2012 om 10:29.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 12:25   #45
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
men heeft nu Spaanse (niet nederlandstalige) verpleegsters aangetrokken.
Welke taken denkt U dat men aan die vrouwen zal geven?

bedden opmaken
eten ronddelen
afwas ophalen
koffie ronddelen
water brengen
mensen wassen
mensen naar toilet helpen

dingen waarvoor een opleiding is vereist
- bloed trekken
- en zeker: baxter steken

Vroeger had met verpleegster A2 en verpleegster A1

Ik weet niet of dit nog steeds zo is. Maar bij een groot tekort zou ik alvast menen dat de taken van het eerste gedeelte amper of geen opleiding vereisen, zodat er tijd overblijft voor mensen met een degelijke opleiding om de taken van het tweede gedeelte te laten uitvoeren.

Of is dat weer te ingewikkeld nagedacht?

Ik heb reeds verschillende malen in de kliniek gelegen en ik kan je verzekeren dat de dagelijkse taken van groep 1 véél meer voorkomen dan de taken uit groep 2.
Zo denk ik er ook over.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 12:28   #46
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tafelpoot Bekijk bericht
Beste,

Mijn vrouw is momenteel bezig met een HBO opleiding verpleegkunde, ze zit nu in haar laatste jaar, en als ik zie wat ze allemaal heeft moeten doen/ leren ten opzichte van wat ze er voor zal krijgen, mag u er zeker van zijn dat een cursurske verpleegkunde weinig goed zal doen, motivatie die nodig is om dat af te werken is tamelijk hoog, en enkel de echt gemotiveerde maken het volledig af. Het is trouwens ook niet iedereen gegeven om zo maar verpleegster te worden, sommige vaardigheden kan men nu eenmaal niet zo makkelijk aanleren.

Eigenlijk moet men een kat een kat noemen, men houdt het statuut van verpleegkunde artificieel laag, qua vraag-en aanbod zouden die mensen veel betere uren, loon en arbeidsvoorwaarden moeten hebben, Het jammere gegeven is dat de subsidies van organisaties die die verpleegsters in dienst moeten hebben laag zijn, of inkomsten laag gehouden worden door allerlei systemen. Er is dus geen geld om die voorwaarden voor verpleegsters te verbeteren. Daarom worden die organisaties ook gedwongen in het buitenland te recruteren, zo breken ze vraag/aanbod van de eigen arbeidsmarkt.

Als ze de situatie willen aanpassen moeten ze zorgen dat de voorwaarden voor verpleegsters van dien aard zijn dat die lang, veel en hard willen verder werken, en volgende keer als er de witte woede is, moet iedereen misschien eens luisteren, ipv wat te staan lachen met de zachte sector. Het is daar 5 na twaalf, en toch zitten ze allemaal van bovenaf te roepen dat er nog bezuinigd moet worden. Gangen waar er eerst 4 verplegers stonden zijn gehalveerd tot 2, denkt u dat die gaan kunnen blijven werken aan dezelfde voorwaarden tot hun 65? Of denkt u dat u meer volk aantrekt door arbeidsdruk overal met 100% te verhogen en toch probeert alle voorwaarden aan te houden?
Wat u schrijft is grotendeels correct. De baremas die gehandhaafd worden in de verzorgingssector zijn veel te laag maar waarom is dat zo? Misschien door het feit dat de dienstensector volledig afhankelijk is van de budgetten die jaarlijks wordt vastgelegd tijdens de opmaking van de begroting. Maar zijn sommige van die budgetten niet overgeheveld naar de deelstaten en daar schijnt ook niet veel schot in te komen.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 12:30   #47
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door speurneus Bekijk bericht
Al vergeten dat burgers van de EU vrij zijn zich binnen de EU te vestigen, dus dat deze Spaanse verpleegsters een aanvraag zouden moeten doen om hun gezin naar hier te halen is ronduit belachelijk.
Btw door wie wordt jij het liefst verzorgd door een dynamisch persoon die het Nederlands niet 100% machtig is of door iemand die het tegen zijn zin moet doen en die waarschijnlijk ook een donker kleurtje heeft?
Ze moeten geen aanvraag doen, gewoon laten komen op onze kosten.

Is uw laatste opmerking ook geldig in de Brusselse ziekenhuizen ?
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 12:36   #48
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Ik ben alleen benieuwd wat er zal gebeuren als onze spaanse verpleegsters merken dat ge enkel met heel vele nachten, weekends en feestdagen een ietwat normaal loon kunt bereiken en ge vh standaardloon niet kunt leven.

4/5 aan bureau verdient meer dan fulltimeverpleegster. vaak een reden om het af te trappen.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 12:40   #49
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

In de verpleegkunde bestaan er verschillende niveaus. Voor iemand die zijn middelbaar met vrucht beëindigd heeft zou geen moeite hebben om 1, 2 of 3 jaar bij te studeren in plaats van zich onmiddelijk in te schrijven als werkzoekende. Het is ook niet alleen de verpleegsector die een tekort aan werkkrachten heeft, gans de tertiaire sector, de bouw, mechaniek e.d. komen werklieden tekort. En hoewel de lonen niet van de hoogste zijn zijn ze alleszins minstens even hoog als een sociale uitkering.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 13:03   #50
Tafelpoot
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 18 juli 2012
Berichten: 345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger Bekijk bericht
In de verpleegkunde bestaan er verschillende niveaus. Voor iemand die zijn middelbaar met vrucht beëindigd heeft zou geen moeite hebben om 1, 2 of 3 jaar bij te studeren in plaats van zich onmiddelijk in te schrijven als werkzoekende. Het is ook niet alleen de verpleegsector die een tekort aan werkkrachten heeft, gans de tertiaire sector, de bouw, mechaniek e.d. komen werklieden tekort. En hoewel de lonen niet van de hoogste zijn zijn ze alleszins minstens even hoog als een sociale uitkering.
Ja, maar de arbeidsvoorwaarden, ploegendiensten, nachtdiensten, zwaar tilwerk, werkdruk (die systematisch verhoogt wordt bij besparingen), hoge verantwoordelijkheid, risicofactor, stress, ondankbaarheid, enz... is dermate hoog dat het schandalig is dat het een loon garandeerd dat minstens even hoog als een sociale uitkering is. Zolang dat dat niet kan veranderen vrees ik ervoor dat men nooit volk gaat kunnen lokken. En zij die dit doen vanuit eigen motivatie, nuja, dat zijn er niet genoeg.
Tafelpoot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 15:51   #51
schaveiger
Minister-President
 
schaveiger's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Locatie: Luik
Berichten: 4.619
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tafelpoot Bekijk bericht
Ja, maar de arbeidsvoorwaarden, ploegendiensten, nachtdiensten, zwaar tilwerk, werkdruk (die systematisch verhoogt wordt bij besparingen), hoge verantwoordelijkheid, risicofactor, stress, ondankbaarheid, enz... is dermate hoog dat het schandalig is dat het een loon garandeerd dat minstens even hoog als een sociale uitkering is. Zolang dat dat niet kan veranderen vrees ik ervoor dat men nooit volk gaat kunnen lokken. En zij die dit doen vanuit eigen motivatie, nuja, dat zijn er niet genoeg.
Arbeidsvoorwaarden variëren naargelang de job met aangepaste vergoedingen.
De werkdruk werdt verhoogd omdat het de enige manier was om de kosten te drukken. We kwamen van 48 u.week naar 35 u.week met behoud van loon plus allerhande extras ten koste van de werkgever. Wat zou jij doen om toch maar concurrentieel te blijven ? We leven in een geglobaliseerde economie en we zijn verplicht onze verworven rechten willens nillens te herzien, oftewel de bedelstaf.

Er zijn verschillende methodes om werklozen te motiveren zoals aantrekkelijk loon, korte en soepele diensturen, bedrijfswagen, persoonlijke secretaresse en modern bureel, of ook nog afschaffing van sociale steun bij gebrek aan werklust.
__________________
Quand les dégoûtés s'en vont, il n'y a que les dégoûtants qui restent. (PVDB)
schaveiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 16:20   #52
kameleon
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2008
Berichten: 3.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tafelpoot Bekijk bericht
15 jaar terug had dat misschien nog gelukt, maar ondertussen zijn vele van de verpleegtechnieken complexer en vooral gevarieerder geworden. Het is echt wel meer dan een baxter steken en bloed trekken. Het verschil A1 en A2 is er nog maar beperkt zich nu voornamelijk tot de bijkennis en mogelijke leiderschapsmogelijkheden ( diensthoofden, etc. zijn A1). Men zou verzorgers kunnen inschakelen... maar die zijn ook tekort (maar dat zijn wel zaken die meer mensen zouden kunnen leren, das waar)
Overdrijf niet he seg. Ik heb mijn eerste jaar verpleegkunde ook afgemaakt. Daar is nu eens niets moeilijk aan die opleiding. Je leert een paar medische termen, je krijgt inzicht in een paar ziektes en in de werking van het menselijke lichaam, je krijgt een beetje psychologie, een beetje recht,....en we hebben een volwaardige opleiding. De dokter daarentegen, die zal al zijn medische kennis moeten gebruiken om diagnoses te stellen. De verpleegkundige zal enkel naar de pijpen van deze dokter kunnen dansen.

De dag van een verpleegkundige: vroeg opstaan, briefing, ochtendzorgen toedienen (bedbad, parameters opnemen, kamer netjes houden, eventueel wondverzorging en de patiënten klaarmaken voor onderzoeken). Koffiepauze, medicatie voor de rest van de dag klaarzetten, belletjes beantwoorden, patiënten naar onderzoeken brengen, middagpauze, eventueel helpen bij het eten bezoek, belletjes beantwoorden, eten, medicatie, in bed stoppen,....

Elke dag opnieuw en opnieuw. Die technieken kan je na 5 keer oefenen wel en mag je voor de rest van je leven verder uitoefenen. Het moeilijkste zijn de reacties van de patiënt, maar dat is het minste van mijn zorgen.
__________________
I'm a barbie girl
kameleon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 16:36   #53
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Zijn dat *relevante* vragen voor EU burgers?
Voor sommigen wel.
Wat als Spanje uit de EU moet?
Worden het dan geen economische asiel zoekers?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 16:50   #54
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Circe, de taken die je oplijst worden vandaag de dag grotendeels opgenomen door "logistiek assistenten". Zij die het eten komen rondbrengen etc, voeden de patiënten dus ook, zorgen ook voor schone lakens, etc.
Het werk van A2ers en A1ers en verzorgenden loopt in de praktijk door mekaar...

Het is een knelpuntberoep en dat betekent dat als het niet je onmiddellijke studie is (na het middelbaar), je werkloosheidsuitkeringen tijdens de studie gewoon worden doorbetaald (al kunnen er voorwaarden aan verbonden zijn over bv hoelang je van school moet af zijn of hoe lang je werkloos moet zijn etc). Net zoals bij andere knelpuntberoepen.
Ik vind wel dat dit maakt dat je als 18-jarige beter eerst ervoor kan zorgen dat je aan die voorwaarden voldoet, ipv direct te starten. Dan heb je immers kassa: studiebeurs met wat geluk en werkloosheidsuitkeringen. Terwijl je studie anders niet gefinancieerd wordt (behalve dan door ouders).

Dat is één van de maatregelen die men heeft genomen bv.

In de praktijk is het probleem niet enkel de instroom, maar ook de grote uitstroom van nieuwe werkkrachten die het beroep blijkbaar romantiseerden (relatie met een arts, bloed prikken, spannende momenten, interessante casussen, ...) en niet dachten aan inderdaad urine wegdragen, koorts meten, de monden van bejaardes afvegen, mensen naar toilet helpen, zagende en zeurende patiënten aanhoren, ...
Enfin, waar het aan ligt is zogenaamd niet geweten, maar heel veel verpleegkundigen nemen de benen na ettelijke jaren op de vloer te hebben gestaan, en scholen zich om of scholen bij, zodanig dat ze in andere functies terecht komen, bv middenkader etc, of onderzoeksfuncties.

Futiele zorg zou ermee te maken hebben (dat draagt alvast bij tot de kans op een burn-out).
Maar ook, ik heb zelf een opleiding gevolgd die massaal bijgewoond werd door exverpleegkundigen. Nooit iemand zo denigrerend horen spreken over het werk dan deze bezen, die blijkbaar hadden verwacht dat ze meteen arts of chirurg mochten spelen en zelf de lakens mochten uitdelen ofzo?
In ieder geval was het werk hun blijkbaar bij nader inzien veel te min, en voelde men zich er veel te goed voor. Dat tot grote onthutsing van enkele oudere verpleegkundigen met decennia's ervaring daar aanwezig die terecht zeiden dat ze het werk met zeer veel fierheid hebben uitgevoerd.
Zo kan het ook.

De meerderheid van de jeugd van vandaag de dag, voelt zich echter te goed voor deze job. Het is zoals de vroegere "mijnwerkersklussen" e.d.m. Een job moet proper zijn, steriel, te veel werken is uit den boze, ... fysiek zowel als psychisch, en als er iets wel een taak is van een verpleegkundige, dan is het dat vrees ik.

Ik heb weet van afdelingen waar zowat �*lle verpleegkundigen spreken over vertrekken of zich omscholen. Anderzijds ken ik ook mensen die zeer geschikt zijn voor de job en die er dagelijks met zeer veel motivatie, kunde en professioneel staan.
Helaas, weinig jongeren ambiëren het te blijven doen.

Jobhopping is nu ook eenmaal een tendens denk ik, ook bij verpleegkundigen ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 16:54   #55
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Tja, de markt schreeuwt om international office management assistants die op Artedinges Hogeschool worden geproduceerd, en de jeugd vindt zo'n managementrichting wel cool. Dure bedrijfswagen, maatpak en met de beurs bezig zijn.
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 16:58   #56
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tafelpoot Bekijk bericht
Ja, maar de arbeidsvoorwaarden, ploegendiensten, nachtdiensten, zwaar tilwerk, werkdruk (die systematisch verhoogt wordt bij besparingen), hoge verantwoordelijkheid, risicofactor, stress, ondankbaarheid, enz... is dermate hoog dat het schandalig is dat het een loon garandeerd dat minstens even hoog als een sociale uitkering is. Zolang dat dat niet kan veranderen vrees ik ervoor dat men nooit volk gaat kunnen lokken. En zij die dit doen vanuit eigen motivatie, nuja, dat zijn er niet genoeg.
Zelf bestudeer ik de zorgsector.
Dat tekort aan verzorgend en verplegend personeel hier te lande is geen alleenstaand geval. Het probleem speelt in de gehele westerse wereld. De gevolgen zijn een care drain.
Een ramp voor een land als Afrika waar medische verzorging verkrijgen sowieso al niet makkelijk is.
In de gehele westerse wereld raken de vacatures dus niet ingevuld. En in Spanje kan men ze gewoon niet betalen. Daar zijn al verscheidene (publieke!) ziekenhuizen op de schop gegaan ... anderen gefusioneerd met vele afslankingen van ziekenhuizen als gevolg, in nog andere zijn de lonen van het personeel voor het derde jaar op rij met 10% gezakt waardoor deze op straat komen, ...

Het is een vicieuze cirkel overigens: de werkdruk stijgt nog meer, door het tekort.

Toch denk ik dat het mogelijk moet zijn om grote groepen vrouwen massaal om te scholen naar verpleegkundigen die het werk met liefde en voldoening uitvoeren. De vele Moslima's hier te lande bijvoorbeeld, ze hebben zoveel ervaring met het zorgen voor en het grootbrengen van kinderen, dat moet dan toch niet zo moeilijk te zijn om deze mensen op zijn minst verzorgster te laten worden?

Eén ding tellen deze mensen volgens mij overigens niet mee wanneer ze de rekening werkloos vs tewerkgesteld opmaken:
- sociale status hier in het westen (werken = hoger aangeschreven en aanzien)
- persoonlijke bijdrage aan de samenleving leidt tot een gestegen welzijnsgevoel en persoonlijk geluk
- onafhankelijkheid bevestigen
- anciënniteit bij het loon (!!) (wat volgens mij niet het geval is bij de werkloosheidsuitkering?)
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 17:08   #57
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Andere tendenzen die volgens mij zeker meespelen, is de maatschappijbrede evolutie dat vrouwen in vroegere jaren meer stereotiepe vrouwelijke jobs uitvoerden, zoals verzorgende of verpleegkundige (of leerkracht, kinderoppas, ...).
Deze jobs sloten ook zeer nauw aan bij het beeld dat de samenleving toen had van de vrouw, en wat de vrouw ergo had van zichzelf: een zorgfiguur die een ander vooral bediende en verzorgde (vrouw en kinderen ~ de bel aan het bed beantwoorden, lief, zacht en begripvol zijn tov patiënt, ...).

De feminisering en de toenemende drang tot maatschappelijke gelijkheid, waarbij er zelfs quota werden opgelegd over hoeveel vrouwen precies in een organisatie of geleding aanwezig moeten zijn en diversiteitsbeleidsvoering gesubsidieerd werd, heeft zijn effecten gehad op de verdeling van vrouwen over de verschillende beroepssectoren.
Het resultaat is dat minder vrouwen kiezen voor traditionele beroepen maar ze zich meer verspreiden over allerhande richtingen. Waarbij de vrouw dan ook nog eens slimmer wordt en het meisje dat ASO heeft afgemaakt eerder, ook vanwege een soort maatschappelijke druk om toch zo hoog mogelijk te grijpen, voor een universitaire opleiding zal kiezen dan voor een hogeschoolopleiding bv.
Ook in het bedrijfsleven vinden vrouwen allang hun weg in een veel breder aantal functies, een aantal functies dat door de toegenomen arbeidsdeling en door de veranderde wereld sowieso is uitgebreid.
Vrouwen kiezen meestal doorgaans wel nog voor de zachtere sector ('humane wetenschappen') maar verpleegkunde wordt al lang niet meer als hip gezien maar eerder als een beroep uit ver vervlogen tijden.
Het feit dat inderdaad de inhoud van het beroep gedurende al die tijden niet veranderd is en ook niet kan veranderen (hooguit wat hoogtechnologischer bedden en speciale matrassen tegenwoordig bv, maar in essentie is alles gelijk gebleven), synchroon met het ook onveranderd gebleven loon simpelweg omdat de productie van een verpleegkundige niet kan opgedreven worden ... helpt ook niet...

(btw: dit heb ik nergens gelezen maar is mijn eigen ter plekke verzonnen theorie dus )
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 17:12   #58
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Восход-1 Bekijk bericht
Tja, de markt schreeuwt om international office management assistants die op Artedinges Hogeschool worden geproduceerd, en de jeugd vindt zo'n managementrichting wel cool. Dure bedrijfswagen, maatpak en met de beurs bezig zijn.
Laat zo'n Spaanse doktoreskes enzo maar komen. Die kunnen we in het dorp goed inschakelen in de forfaitaire geneeskunde. Dat zijn die gewoon.

Dokterkes van hier willen prestatiegeneeskunde en rijk worden.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 17:13   #59
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Andere tendenzen die volgens mij zeker meespelen, is de maatschappijbrede evolutie dat vrouwen in vroegere jaren meer stereotiepe vrouwelijke jobs uitvoerden, zoals verzorgende of verpleegkundige (of leerkracht, kinderoppas, ...).
Deze jobs sloten ook zeer nauw aan bij het beeld dat de samenleving toen had van de vrouw, en wat de vrouw ergo had van zichzelf: een zorgfiguur die een ander vooral bediende en verzorgde (vrouw en kinderen ~ de bel aan het bed beantwoorden, lief, zacht en begripvol zijn tov patiënt, ...).

De feminisering en de toenemende drang tot maatschappelijke gelijkheid, waarbij er zelfs quota werden opgelegd over hoeveel vrouwen precies in een organisatie of geleding aanwezig moeten zijn en diversiteitsbeleidsvoering gesubsidieerd werd, heeft zijn effecten gehad op de verdeling van vrouwen over de verschillende beroepssectoren.
Het resultaat is dat minder vrouwen kiezen voor traditionele beroepen maar ze zich meer verspreiden over allerhande richtingen. Waarbij de vrouw dan ook nog eens slimmer wordt en het meisje dat ASO heeft afgemaakt eerder, ook vanwege een soort maatschappelijke druk om toch zo hoog mogelijk te grijpen, voor een universitaire opleiding zal kiezen dan voor een hogeschoolopleiding bv.
Ook in het bedrijfsleven vinden vrouwen allang hun weg in een veel breder aantal functies, een aantal functies dat door de toegenomen arbeidsdeling en door de veranderde wereld sowieso is uitgebreid.
Vrouwen kiezen meestal doorgaans wel nog voor de zachtere sector ('humane wetenschappen') maar verpleegkunde wordt al lang niet meer als hip gezien maar eerder als een beroep uit ver vervlogen tijden.
Het feit dat inderdaad de inhoud van het beroep gedurende al die tijden niet veranderd is en ook niet kan veranderen (hooguit wat hoogtechnologischer bedden en speciale matrassen tegenwoordig bv, maar in essentie is alles gelijk gebleven), synchroon met het ook onveranderd gebleven loon simpelweg omdat de productie van een verpleegkundige niet kan opgedreven worden ... helpt ook niet...

(btw: dit heb ik nergens gelezen maar is mijn eigen ter plekke verzonnen theorie dus )
Hebt ge nu zelf al een job en een diploma?
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2012, 17:20   #60
Восход-1
Banneling
 
 
Geregistreerd: 31 mei 2012
Locatie: van perigee naar apogee.
Berichten: 4.345
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Txiki Bekijk bericht
Laat zo'n Spaanse doktoreskes enzo maar komen. Die kunnen we in het dorp goed inschakelen in de forfaitaire geneeskunde. Dat zijn die gewoon.

Dokterkes van hier willen prestatiegeneeskunde en rijk worden.
Forfaitair < - > prestatie- ?
Восход-1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be