Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 december 2013, 01:00   #1
Bezeke
Schepen
 
Bezeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 405
Standaard PVDA Borgerhout verdedigt laagdrempelige poll rond naamgeving plein

Enkele weken geleden kozen de burgers van Borgerhout zelf de naam van een plein in hun buurt. Een mooi staaltje democratie, juist? Nou, wie dacht dat alles over het Terloplein al gezegd en geschreven was, had het grondig mis. Gisterenavond zorgde het nog voor een heftig debat in de districtsraad van Borgerhout. Zowel N-VA, Open VLD als CD&V spuiden kritiek. De PVDA-fractie diende hen van antwoord.


PVDA Antwerpen

"Het bestuur zaait verdeeldheid, laat zich meeslepen door oproerkraaiers, gelukkig heeft de volkswijsheid gewonnen, participatie rond iets zoals een pleinnaam is belachelijk, …”, zeiden de critici.

Dit deed ons toch even de wenkbrauwen fronsen. Als PVDA-fractie reageerden we zo:

Zo'n duizend mensen hebben meegedaan aan een wedstrijd om een plein te hernoemen. Met een simpele internetpoll, evenaren we zelfs bijna het deelnemersaantal van de bevraging rond het bestuursakkoord. Dat lijkt me niet niets, integendeel. Het lijkt me zelfs iets om toe te juichen.

Zeker als je gaat kijken naar de groepen die hebben deelgenomen. Veel deelnemers van allochtone afkomst, een groep die toch niet te verwaarlozen is hier in Borgerhout en anders steevast de sneer krijgt niet geïnteresseerd te zijn in participatie.

In dit geval dus niet. Misschien komt het wel omdat de poll op een bijzonder laagdrempelige manier was opgesteld, dat er zoveel stemmen werden uitgebracht.

Al 50 jaren delen bewoners van Marokkaanse herkomst Borgerhout met Vlaamse buren. Om Vlaams minister van integratie Bourgeois even te citeren: "Integratie is een dynamisch en interactief proces, waarbij individuen, groepen, gemeenschappen en voorzieningen, op constructieve wijze met elkaar in relatie staan en omgaan met migratie en de gevolgen ervan in de samenleving”. Als jonge Borgerhoutenaren met Marokkaanse roots dergelijk initiatief nemen, geven zij het signaal er bij te horen, dat zij ook van Borgerhout zijn, en Borgerhout ook van hen. Net zoals van alle andere bewoners.

Daarnaast wordt er beweerd dat het bestuur polariseert. Een simpele oproep tot participatie en democratisch proces mag dus niet meer, want het polariseert en zou wel eens tot resultaten kunnen leiden waar bepaalde oppositiepartijen zich niet in kunnen vinden.. Een schande.

Wat mij en mijn partij echter zorgen baart, is dat een voorstel dat toch wel breed gedragen werd in Borgerhout (bijna 400 stemmen) afgedaan wordt als dom, provocatief en dus in de weg staand.

Wat me ook zorgen baart, is hoe enkele partijen meteen hun tanden ontbloten wanneer mensen van Marokkaanse achtergrond zich plots ook in het debat komen mengen. En het gaan dan nog maar over de naam van een plein!

Het bestuur polariseert niet, er is door het bestuur geen enkele oproep gedaan voor welke naam dan ook. Dat bewoners een Marokkaanse naam naar voor hebben geschoven, die door het bestuur werd opgepikt, is gewoon participatie. Een Marokkaanse naam is op zich niet polariserend, net zo min als een Vlaamse, Zuid-Afrikaanse of Amerikaanse historische naam… De reacties zeggen wel iets over de polarisering die er is en die aangewakkerd wordt door de oppositie. Laat ons daar dan oplossingen voor aanreiken en geen excuses zoeken in stemprocedures.

http://www.pvda.be/nieuws/artikel/pv...ing-plein.html

Wanneer gaat er rond de pvda eigenlijk eens een een cordon sanitair komen? Het is een regelrechte schande.
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 01:34   #2
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Terloplein is democratisch verkozen !!
Of willen ze het toch zover drijven , dat pleinnaamnummer 2 MOET worden genomen ??
475 - 393 = 82 stemmenverschil



Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bron: standaard.be
Zo’n 953 Borgerhoutenaars brachten de voorbije dagen online hun stem uit. Een meerderheid (475) koos voor het Terloplein (de huidige, niet-officiële naam), gevolgd door 393 stemmen voor het Al-Khattabiplein (verwijzend naar een Marokkaanse vrijheidsstrijder) en 86 stemmen voor het Maria Rosseelsplein (verwijzend naar de barones en schrijfster uit de buurt).
http://www.standaard.be/cnt/dmf20131201_00865411
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)


Laatst gewijzigd door cookie monster : 19 december 2013 om 01:40.
cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 06:23   #3
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie monster Bekijk bericht
Terloplein is democratisch verkozen !!
Of willen ze het toch zover drijven , dat pleinnaamnummer 2 MOET worden genomen ??
475 - 393 = 82 stemmenverschil
Je schrijft het zelf, Terlo plein de niet officiële naam werd verkozen en moet dus blijven en officieel gemaakt. Meeste stemmen tellen.
Kan je niet lezen?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 21:45   #4
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je schrijft het zelf, Terlo plein de niet officiële naam werd verkozen en moet dus blijven en officieel gemaakt. Meeste stemmen tellen.
Kan je niet lezen?
'tuurlijk Wel

Echter , dit begrijp ik niet:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pvda.be
Wat mij en mijn partij echter zorgen baart, is dat een voorstel dat toch wel breed gedragen werd in Borgerhout (bijna 400 stemmen) afgedaan wordt als dom, provocatief en dus in de weg staand.
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2013, 23:12   #5
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Die Marroefen hebben hier in de eerste plaats al niets te zoeken. En nu zouden ze ook nog eens namen gaan geven aan openbare ruimtes? Jawadde, stop ze nog maar wat meer privileges toe. Dan heet Borgerhout in de nabije toekomst officieel Borgerokko.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 03:28   #6
Matonge
Schepen
 
Geregistreerd: 27 september 2012
Locatie: Antwerpen
Berichten: 479
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Die Marroefen hebben hier in de eerste plaats al niets te zoeken. En nu zouden ze ook nog eens namen gaan geven aan openbare ruimtes? Jawadde, stop ze nog maar wat meer privileges toe. Dan heet Borgerhout in de nabije toekomst officieel Borgerokko.

Hier, komt vanonder zijn steen.


Moest ik moeten kiezen tussen Chadli of euh, sorry. Het is geen keuze.
__________________
oerbelg
Matonge is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2013, 07:44   #7
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

@Bezeke, stoort U het 'dynamisch en interactief proces' AUB niet.

Even wennen, dan is het zo voorbij...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be