Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 april 2022, 11:45   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.044
Standaard 3M verliest voor de derde keer rechtszaak tegen Vkaanderen.



https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03...vxWbV2MPwxi118
Het chemisch bedrijf 3M zal zich aan de verstrengde lozingsnormen voor PFAS moeten houden. De Raad voor Vergunningsbetwistingen verwierp het beroep dat het bedrijf ertegen aanspande. Dat meldt Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA).

Eind vorig jaar besloot het Antwerpse provinciebestuur om de maximale hoeveelheden PFOS die 3M mag lozen te verlagen. Tot dan mocht er 30 microgram in een liter afvalwater zitten. Dat werd verlaagd naar 1 microgram per liter, 30 keer minder dus. Dat werd ook meteen opgelegd voor 8 andere stoffen uit de PFAS-familie.

3M vond dat onhaalbaar en ging in beroep bij Vlaams minister van Omgeving Demir. Maar zij verwierp dat beroep en verstrengde de normen tot 0,1 microgram per liter, zowel voor PFOS als de 8 andere PFAS.

Daarop trok het bedrijf naar de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Naar eigen zeggen niet omdat het zich verzet tegen de normen, wel omdat de voorwaarden meteen ingingen. Dat is volgens het bedrijf niet haalbaar. Het zou volgens het bedrijf zelfs meer PFAS-uitstoot kunnen veroorzaken. Ze menen dat het hen in de praktijk dwingt hun zuiveringsinstallatie voor regen- en grondwater stil te leggen.

Maar de Raad voor Vergunningsbetwistingen oordeelt dat er geen sprake is van hoogdringendheid, zoals het bedrijf aanvoerde. De strengere lozingsnormen blijven daardoor van kracht.


Zuhal Demir:

"Multinational 3M verliest voor derde keer op rij rechtszaak tegen Vlaanderen
De bescherming van ons leefmilieu en de gezondheid van mensen is dé kerntaak van de overheid. Ik zet me elke dag weer ervoor in. Daarom besliste ik ook enkele weken geleden om de lozingsnormen voor 3M in Zwijndrecht ernstig te verstrengen. Zo weinig mogelijk als technisch haalbaar is, was daarbij mijn motto.
Het bedrijf was het daar niet mee eens en had een beroepsprocedure bij uiterst dringende noodzakelijkheid aangespannen tegen mijn beslissing. Het lijkt een handelsmerk geworden. De Raad voor Vergunningsbetwistingen besliste gisteren echter dat onze beslissing voldoende gemotiveerd is en van kracht blijft. Het is daarmee al de derde keer op enkele maanden dat 3M een beroepsprocedure tegen Vlaanderen verliest.
Van multinationals zoals 3M verwacht ik dat ze ten volle de verantwoordelijkheid opnemen om ons leefmilieu en de gezondheid van de Vlamingen te beschermen.
Ik roep 3M op het geweer van schouder te veranderen en haar handelsmerk van voortdurende beroepsprocedures te stoppen. Wat we nodig hebben is verantwoordelijkheidszin ten aanzien van haar werknemers en de gemeenschap.
Volgende week kom de Amerikaanse CEO van 3M naar Vlaanderen. Die zal exact dezelfde boodschap krijgen. Het is money time en tijd om verantwoordelijkheid op te nemen. Voor de mensen, ons leefmilieu en de eigen werknemers."
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 6 april 2022 om 11:48.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2022, 21:43   #2
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.001
Standaard

Ben Weyts met zijn gat bloot.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2022, 03:13   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.369
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

En ik maar denken dat wetten niet retroactief aangepast mogen worden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be