Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Oekraïense oorlog
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Oekraïense oorlog De Russische invasie in Oekraïne en aanverwante onderwerpen

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 augustus 2022, 06:56   #1
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard krijgen we een uitbreiding van de oorlog naar witrusland

de lakei van Vladje was al gans de tijd aan het popelen om te mogen meespelen
en kijk eens hier er staat al hele karrevrachten wapens klaar om oekraine binnen te rijden

lijkt mij dat de himars daar nu even werk gaan hebben
https://www.newsweek.com/russia-prep...3837?piano_t=1
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 07:49   #2
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.815
Standaard

Wit-Rusland zal toch moeten opletten, dat grondgebied kan Oekraïne wel aanvallen met hun HIMARs. Misschien zoeken de Wit-Russen een reden om binnen te vallen met troepen? Lijkt me geen slimme zet.
Voor de Russen wel natuurlijk, die hebben een tekort aan kanonnenvoer en kunnen zo opnieuw het front opentrekken.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 08:03   #3
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de lakei van Vladje was al gans de tijd aan het popelen om te mogen meespelen
en kijk eens hier er staat al hele karrevrachten wapens klaar om oekraine binnen te rijden

lijkt mij dat de himars daar nu even werk gaan hebben
https://www.newsweek.com/russia-prep...3837?piano_t=1
Een vreemd verhaal...
Al de opgesomde raketsystemen zijn a priori defensief, luchtafweer. Lijkt me weinig compatibel met de conclusie van de journalist dat het de voorbereiding van een raketaanval op oekraine zou betreffen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 18:00   #4
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

je hebt gelijk

maar de RU kunnen die S-400 ook (ondanks het feit dat het dan duurder uitkomt) gebruiken als raketwerper

https://english.nv.ua/nation/ukraini...-50263598.html

Dus een batterij S-400 kan een stad beschieten op 100km bvb
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 18:06   #5
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.868
Standaard

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat "Luka" zijn leger zal doen meespelen in Oekraine.Het is maar de vraag hoe dat leger daar zelf tegenover zal staan.We zagen de laatste maanden al dat zelfs het machtige Russische leger niet bepaald "eenduidig" bezig is....




Wie weet willen die Russische missielgasten de Oekrainse onafhankelijkheidsdag niet enige luister bijzetten met vuurwerk?

Laatst gewijzigd door kelt : 16 augustus 2022 om 18:08.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 18:10   #6
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.227
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
je hebt gelijk

maar de RU kunnen die S-400 ook (ondanks het feit dat het dan duurder uitkomt) gebruiken als raketwerper

https://english.nv.ua/nation/ukraini...-50263598.html

Dus een batterij S-400 kan een stad beschieten op 100km bvb
Er zijn rapporten dat sommige eenheden inderdaad al S-300 raketten hebben gebruikt om gronddoelen te raken, wat achterlijk is overigens. Het toont een zekere radeloosheid als men extreem-duur spul gaat verkwisten voor dingen waar het totaal niet voor ontworpen is.

Maar het lijkt me sterk dat wit-rusland dat systematisch zou willen doen... Die hebben ongetwijfeld zelf een heel grote voorraad geschikte wapensystemen. Veeeel beter geschikt dan luchtafweer misbruiken als artillerie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 18:28   #7
R. Kipling
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 oktober 2020
Berichten: 1.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
de lakei van Vladje was al gans de tijd aan het popelen om te mogen meespelen
en kijk eens hier er staat al hele karrevrachten wapens klaar om oekraine binnen te rijden

lijkt mij dat de himars daar nu even werk gaan hebben
https://www.newsweek.com/russia-prep...3837?piano_t=1
Loekasjenko speelt al de hele tijd mee hoor. In het begin lanceerden ze Iskander-raketten vanuit Homel vanuit de Ziabrauka luchthaven op installaties rond Kiev. Indien het klopt dat Rusland troepen aan het verzamelen is in Wit-Rusland zou de volgende stap wel weer eens kunnen zijn om een algemeen offensief te voeren zoals in het begin van de oorlog. Dan zetten ze Oekraïene op die manier onder druk om 2.500km grens te verdedigen. Dat zal verschrikkelijk moeilijk zijn.

Ik zie Wit-Rusland zelf niet meedoen, maar wel wat randwerk verrichten zoals grenspatrouilles en zorgen dat eventuele Russische depots niet getarget worden.
Indien Wit-Rusland plots zou meedoen is er een risico dat Polen ook op de kar springt en dan zit je dus met een NATO-land in het vuur. Ik denk niet dat Putin dat risico wil nemen.
__________________
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 16 augustus 2022 om 18:29.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 18:56   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.815
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Er zijn rapporten dat sommige eenheden inderdaad al S-300 raketten hebben gebruikt om gronddoelen te raken, wat achterlijk is overigens. Het toont een zekere radeloosheid als men extreem-duur spul gaat verkwisten voor dingen waar het totaal niet voor ontworpen is.

Maar het lijkt me sterk dat wit-rusland dat systematisch zou willen doen... Die hebben ongetwijfeld zelf een heel grote voorraad geschikte wapensystemen. Veeeel beter geschikt dan luchtafweer misbruiken als artillerie.
Als dat gronddoel een HIMAR is dan lijkt me dat goedkoop, alles hangt af van het doel. Als de S300 een vliegtuig kan neerschieten dan zal het ook wel een pantserwagen kunnen raken mits ondersteuning van een drone.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 19:52   #9
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.441
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Indien Wit-Rusland plots zou meedoen is er een risico dat Polen ook op de kar springt en dan zit je dus met een NATO-land in het vuur. Ik denk niet dat Putin dat risico wil nemen.
Wat bedoel je met "op de kar springen"?
Als dat is, Poolse regime dat aanvallen uitvoert, dat is niet aangevallen worden, op vlak van dat regeltje als 1 aangevallen wordt helpt de rest.
En Putin risico's nemen, ik zie weinig basis om te stellen dat Putin enige terughoudendheid gaat tonen. Dat punt lijkt me lang voorbij, door die aanhoudende en sterk toegenomen Westerse hulp op alle vlakken.
Dat concept van "Navo" heeft zijn bestaansreden verloren met uiteenvallen WarschawPact. Waarom dat niet mee opgedoekt werd met het WarschawPact, is een te stellen vraag.
Het lijkt me duidelijk dat de Westerse regimes aansturen op een langdurig en verder escalerend conflict. Ze hebben dat nodig, voor hun monetaire planning.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 20:04   #10
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.441
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Als dat gronddoel een HIMAR is dan lijkt me dat goedkoop, alles hangt af van het doel. Als de S300 een vliegtuig kan neerschieten dan zal het ook wel een pantserwagen kunnen raken mits ondersteuning van een drone.
De S-300 werd al in 1979 voorzien van een land attack mode. Tegen stationaire doelen (wegens GPS, net als de M31 HIMARS munitie). Een drone is dus niet nodig.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 09:13   #11
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

ze gebruiken idd drone's en het doel van die S300 opstelling is proberen de leveringen van het westen te saboteren...

die slimme russen toch, oekraine kan beter eens een paar van die ulm's uit de lucht plukken en gelijktijdig een beetje de S300 treiteren met fake aanvallen... en dan met himars de bataljon S300's uitschakelen. Spelleke zal rap gedaan zijn

https://twitter.com/JominiW/status/1...898498/photo/1
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 17:10   #12
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat "Luka" zijn leger zal doen meespelen in Oekraine.Het is maar de vraag hoe dat leger daar zelf tegenover zal staan.We zagen de laatste maanden al dat zelfs het machtige Russische leger niet bepaald "eenduidig" bezig is....




Wie weet willen die Russische missielgasten de Oekrainse onafhankelijkheidsdag niet enige luister bijzetten met vuurwerk?
Die dag is exact over 8 dagen !!!


Laatst gewijzigd door Boduo : 17 augustus 2022 om 17:12.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 20:05   #13
R. Kipling
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 oktober 2020
Berichten: 1.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Wat bedoel je met "op de kar springen"?
Als dat is, Poolse regime dat aanvallen uitvoert, dat is niet aangevallen worden, op vlak van dat regeltje als 1 aangevallen wordt helpt de rest.
En Putin risico's nemen, ik zie weinig basis om te stellen dat Putin enige terughoudendheid gaat tonen. Dat punt lijkt me lang voorbij, door die aanhoudende en sterk toegenomen Westerse hulp op alle vlakken.
Dat concept van "Navo" heeft zijn bestaansreden verloren met uiteenvallen WarschawPact. Waarom dat niet mee opgedoekt werd met het WarschawPact, is een te stellen vraag.
Het lijkt me duidelijk dat de Westerse regimes aansturen op een langdurig en verder escalerend conflict. Ze hebben dat nodig, voor hun monetaire planning.
Op dit moment is het een proxy-oorlog tussen Rusland en Oekraïene. Wit-Rusland heeft enkel zijn territorium ter beschikking gesteld. Op cultureel gebied komen de Polen goed overeen met de Wit-Russen, maar dat is niet zo op diplomatiek gebied: daar is het ook pro EU vs pro Rusland. De oorlog heeft die relaties op scherp gezet (lees: da Straz Graniczna patrouilleert nu non stop op in het grensgebied. Hierbij worden ze op dit moment ondersteund door het Poolse militair apparaat. Die zijn ook sinds vorig jaar massaal aanwezig sinds Wit-Rusland migranten gebruikte als geopolitiek wapen om vanuit Wit-Rusland naar de EU (via Polen) te sturen. De Poolse groene mannen zijn daar dus ook en masse.

Ook toen het westen (en Polen) opriepen tot een herverkiezing in Wit-Rusland in 2020, is dat niet echt in goede aarde gevallen, maar dan bij Loekasjenko. De directe uitdaagster van Loekashenko ( Sviatlana Tsikhanouskaya) is toen naar Polen gevlucht. Hierna posteerde ook Wit- Ruland hun groene mannekes aan de grens.
https://time.com/6119488/belarus-pol...-humanitarian/
https://en.wikipedia.org/wiki/2021%E..._border_crisis

Door de huidige spanning kunt ge dit soort communicatie verwachten, maar dan in het Pools of Russisch: https://www.youtube.com/watch?v=P7fjWEwWq4E

Mocht Wit-Rusland plotseling beginnen meedoen, is dat een niet-NATO land, dat plotseling ook in de Proxy-oorlog zou meespelen. Ik acht het in dat geval niet ondenkbaar dat Polen in actie komt tegen Wit-Rusland en dan zit het vuur echt aan de lont. Men mag niet vergeten dat een groot deel van de Polen sinds WO II ten opzichte van de Russen een diepe haat koestert, vooral sinds Stalin daar eens gepasseerd is. Ook de V.S. heeft daar wat basissen aan die grens, en op hun gestook afgaande de laatste tijd, zie ik hen dat ook niet tegenhouden (alhoewel er de laatste kant toch wel serieus minder aandacht is voor het Oekraïens conflict).
__________________
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 17 augustus 2022 om 20:12.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 20:17   #14
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Die dag is exact over 8 dagen !!!

is dat niet te voorspelbaar ? een aanval moet toch wel een klein beetje ook onvoorspelbaar zijn. Neem dan binnen 7 dageb
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 20:20   #15
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.147
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Op dit moment is het een proxy-oorlog tussen Rusland en Oekraïene. Wit-Rusland heeft enkel zijn territorium ter beschikking gesteld. Op cultureel gebied komen de Polen goed overeen met de Wit-Russen, maar dat is niet zo op diplomatiek gebied: daar is het ook pro EU vs pro Rusland. De oorlog heeft die relaties op scherp gezet (lees: da Straz Graniczna patrouilleert nu non stop op in het grensgebied. Hierbij worden ze op dit moment ondersteund door het Poolse militair apparaat. Die zijn ook sinds vorig jaar massaal aanwezig sinds Wit-Rusland migranten gebruikte als geopolitiek wapen om vanuit Wit-Rusland naar de EU (via Polen) te sturen. De Poolse groene mannen zijn daar dus ook en masse.

Ook toen het westen (en Polen) opriepen tot een herverkiezing in Wit-Rusland in 2020, is dat niet echt in goede aarde gevallen, maar dan bij Loekasjenko. De directe uitdaagster van Loekashenko ( Sviatlana Tsikhanouskaya) is toen naar Polen gevlucht. Hierna posteerde ook Wit- Ruland hun groene mannekes aan de grens.
https://time.com/6119488/belarus-pol...-humanitarian/
https://en.wikipedia.org/wiki/2021%E..._border_crisis

Door de huidige spanning kunt ge dit soort communicatie verwachten, maar dan in het Pools of Russisch: https://www.youtube.com/watch?v=P7fjWEwWq4E

Mocht Wit-Rusland plotseling beginnen meedoen, is dat een niet-NATO land, dat plotseling ook in de Proxy-oorlog zou meespelen. Ik acht het in dat geval niet ondenkbaar dat Polen in actie komt tegen Wit-Rusland en dan zit het vuur echt aan de lont. Men mag niet vergeten dat een groot deel van de Polen sinds WO II ten opzichte van de Russen een diepe haat koestert, vooral sinds Stalin daar eens gepasseerd is. Ook de V.S. heeft daar wat basissen aan die grens, en op hun gestook afgaande de laatste tijd, zie ik hen dat ook niet tegenhouden (alhoewel er de laatste kant toch wel serieus minder aandacht is voor het Oekraïens conflict).
waarom zou polen moeten meedoen als witrusland oekraine aanvalt in de flank ?
ik denk dat Oekraine dan gewoon het recht heeft om terug te schieten naar die bataljons S300's en daar ook wat wapendepots moet opblazen...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 20:29   #16
R. Kipling
Gouverneur
 
Geregistreerd: 28 oktober 2020
Berichten: 1.090
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
waarom zou polen moeten meedoen als witrusland oekraine aanvalt in de flank ?
ik denk dat Oekraine dan gewoon het recht heeft om terug te schieten naar die bataljons S300's en daar ook wat wapendepots moet opblazen...
Ik heb nergens gezegd dat ze dat moeten hé. Het is eerder de reden waarom Wit-Rusland geen directe betrokken partij zal zijn in het conflict: om vooral te verhinderen dat dit een optie wordt. Als ik de V.S. hun gestook de laatste tijd bezig zie, acht ik het niet ondenkbaar dat ze deze piste ook bewandelen, mochten ze hier een pad toe krijgen. Wit-Rusland, dat actief oorlog zou voeren kan hen dat pad leveren, om Rusland nog in een moeilijker parket te brengen.

Dan kan men namelijk zelf een zuiver proxy-oorlogje creëren, onder het mom van Polen vs Wit-Rusland. Rusland is dan net zoals de V.S. opnieuw geen directe oorlogsvoerende partij, maar eigenlijk zou dit neerkomen op Rusland vs V.S. (en bij uitbreiding NATO).

En om op je vraag te antwoorden waarom Oekraïene dat niet meer kan tegenhouden. In het geval Wit-Rusland ook meedoet heb je te maken met 2.500 km grens, dat Oekraïeneze met een ondertussen uitgedunde legermacht moet verdedigen tegen een extra vijand. Dat gaat niet: het is nu al overal aan het kraken. Hier en daar een wapendepotje opblazen lukt nog net, maar dat is dan ook het enige.
__________________
The society that separates its scholars from its warriors will have its thinking done by cowards and its fighting by fools.

Thucydides (c. 460 – c. 400 BC) ”

Laatst gewijzigd door R. Kipling : 17 augustus 2022 om 20:31.
R. Kipling is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 21:35   #17
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.441
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
ze gebruiken idd drone's en het doel van die S300 opstelling is proberen de leveringen van het westen te saboteren...

die slimme russen toch, oekraine kan beter eens een paar van die ulm's uit de lucht plukken en gelijktijdig een beetje de S300 treiteren met fake aanvallen... en dan met himars de bataljon S300's uitschakelen. Spelleke zal rap gedaan zijn

https://twitter.com/JominiW/status/1...898498/photo/1
himars is nie echt goe tegen mobiele doelen ze.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2022, 09:34   #18
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.932
Wink

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Ik heb nergens gezegd dat ze dat moeten hé. Het is eerder de reden waarom Wit-Rusland geen directe betrokken partij zal zijn in het conflict: om vooral te verhinderen dat dit een optie wordt. Als ik de V.S. hun gestook de laatste tijd bezig zie, acht ik het niet ondenkbaar dat ze deze piste ook bewandelen, mochten ze hier een pad toe krijgen. Wit-Rusland, dat actief oorlog zou voeren kan hen dat pad leveren, om Rusland nog in een moeilijker parket te brengen.

Dan kan men namelijk zelf een zuiver proxy-oorlogje creëren, onder het mom van Polen vs Wit-Rusland. Rusland is dan net zoals de V.S. opnieuw geen directe oorlogsvoerende partij, maar eigenlijk zou dit neerkomen op Rusland vs V.S. (en bij uitbreiding NATO).

En om op je vraag te antwoorden waarom Oekraïene dat niet meer kan tegenhouden. In het geval Wit-Rusland ook meedoet heb je te maken met 2.500 km grens, dat Oekraïeneze met een ondertussen uitgedunde legermacht moet verdedigen tegen een extra vijand. Dat gaat niet: het is nu al overal aan het kraken. Hier en daar een wapendepotje opblazen lukt nog net, maar dat is dan ook het enige.
Wit Rusland zal BLIJVEN de kat uit de boom kijken.
Zeg dat Boduo het gezegd heeft.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2022, 10:43   #19
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Wit-Rusland zal toch moeten opletten, dat grondgebied kan Oekraïne wel aanvallen met hun HIMARs. Misschien zoeken de Wit-Russen een reden om binnen te vallen met troepen? Lijkt me geen slimme zet.
Voor de Russen wel natuurlijk, die hebben een tekort aan kanonnenvoer en kunnen zo opnieuw het front opentrekken.
Wit Rusland doet mee aan oefeningen.
Een aanloop naar de koude oorlog met de NAVO

citaat Trouw:
China stuurt troepen naar Rusland voor militaire oefening

Chinese troepen doen eind deze maand mee aan een militaire oefening in Rusland. Het Chinese ministerie van Defensie schrijft woensdag in een verklaring dat het zo de banden met Moskou wil aanhalen. Aan de meerdaagse zogenoemde Vostok-oefening doen ook onder meer de landen Belarus, India en Mongolië mee.

Moskou heeft laten weten dat de legeroefening, die voor het laatst in 2018 in het Verre Oosten aan de grens met China werd gehouden, van 30 augustus tot 5 september plaatsvindt. In een verklaring schrijft het Chinese leger mee te doen "om de militaire samenwerking tussen de deelnemende landen te verbeteren".

De oefening moet het vermogen versterken "om op verschillende veiligheidsdreigingen te reageren", schrijft China. De "huidige internationale en regionale situatie" heeft niets te maken met de deelname van het Chinese leger aan de oefening, benadrukt Beijing.

Het is de tweede keer dit jaar dat Chinese en Russische soldaten samen oefenen. De laatste keer was eind mei, op het moment dat de Amerikaanse president Joe Biden de Japanse hoofdstad Tokio bezocht.


https://www.trouw.nl/nieuws/china-st...ning~b0b94810/

Laatst gewijzigd door cato : 18 augustus 2022 om 10:43.
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2022, 22:14   #20
dewanand
Minister-President
 
dewanand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2005
Locatie: delft
Berichten: 4.602
Exclamation Discussie (Petitie): J/N? Stop het EU-lidmaatschap van Oekraïne!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Kipling Bekijk bericht
Op dit moment is het een proxy-oorlog tussen Rusland en Oekraïene. Wit-Rusland heeft enkel zijn territorium ter beschikking gesteld. Op cultureel gebied komen de Polen goed overeen met de Wit-Russen, maar dat is niet zo op diplomatiek gebied: daar is het ook pro EU vs pro Rusland. De oorlog heeft die relaties op scherp gezet (lees: da Straz Graniczna patrouilleert nu non stop op in het grensgebied. Hierbij worden ze op dit moment ondersteund door het Poolse militair apparaat. Die zijn ook sinds vorig jaar massaal aanwezig sinds Wit-Rusland migranten gebruikte als geopolitiek wapen om vanuit Wit-Rusland naar de EU (via Polen) te sturen. De Poolse groene mannen zijn daar dus ook en masse.

Ook toen het westen (en Polen) opriepen tot een herverkiezing in Wit-Rusland in 2020, is dat niet echt in goede aarde gevallen, maar dan bij Loekasjenko. De directe uitdaagster van Loekashenko ( Sviatlana Tsikhanouskaya) is toen naar Polen gevlucht. Hierna posteerde ook Wit- Ruland hun groene mannekes aan de grens.
https://time.com/6119488/belarus-pol...-humanitarian/
https://en.wikipedia.org/wiki/2021%E..._border_crisis

Door de huidige spanning kunt ge dit soort communicatie verwachten, maar dan in het Pools of Russisch: https://www.youtube.com/watch?v=P7fjWEwWq4E

Mocht Wit-Rusland plotseling beginnen meedoen, is dat een niet-NATO land, dat plotseling ook in de Proxy-oorlog zou meespelen. Ik acht het in dat geval niet ondenkbaar dat Polen in actie komt tegen Wit-Rusland en dan zit het vuur echt aan de lont. Men mag niet vergeten dat een groot deel van de Polen sinds WO II ten opzichte van de Russen een diepe haat koestert, vooral sinds Stalin daar eens gepasseerd is. Ook de V.S. heeft daar wat basissen aan die grens, en op hun gestook afgaande de laatste tijd, zie ik hen dat ook niet tegenhouden (alhoewel er de laatste kant toch wel serieus minder aandacht is voor het Oekraïens conflict).

Ja Wit-Rusland wil zeker stukje rijke landbouwgrond van Oekraine inpikken ok, logisch hoogproduktieve graanschuur van de wereld, nu begrijp ik waarom in de geschiedenisboeken vroeger op mulo. vwo school stond dat adolf hitler de graanschuur wilde veroveren van europa door Rusland aan te vallen. Woord Oekraine stond erin maar ik heb het nooit begrepen, nu wel.

Wit-Rusland wint erbij, hoeveel duizenden vierkante kilometer Vruchtbare graanschuur grond vd Oekraine kunnen zij inpikken nu, met massieve grondaanvallen?? Leger Oekraine is al uitgedund, frontlinies liggen open, verse, geharde Wit Russische troepen knallen er zo doorheen.

Nu begrijp ik die deal van geniale strateeg vladimir POETIN met Wit Rusland.

als POlen dan wit rusland aanvalt dan staan alle overige warschau landen gereed met verse troepen om Polen af te straffen.


DERDE WERELDOORLOG zal binnen 8 dagen losbarsten denk ik nu.

Poetin zal zelf GEEN Russische troepen laten meevechten tegen POLEN denk ik nu.

Wie zitten in het Warschau pact??
__________________
Kritisch Podium Dewanand

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be