Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 januari 2023, 08:40   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.977
Standaard Elektrische wagen alleen betaalbaar voor de hogere klasse.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230113_96814403

“De energiecrisis en klimaatuitdagingen hebben de auto tot luxeproduct gebombardeerd”

Het komt er in feite op neer dat alle "hoera" berichten i.v.m. de elentrikke oto, oto's zijn voor zelfstandigen, bedrijfsleiders en mensen met een salariswagen. Niet omdat die mensen overtuigd zijn om nen elentrikke otto te kopen, maar omdat dit fiscaal gewoon te aantrekkelijk is. De miserie van het opladen en dergelijke nemen ze er dan maar bij.

Autosalon
.....
Om de CO2-uitstoot drastisch naar beneden te krijgen, mogen tegen 2035 in Europa geen benzine- en dieselwagens meer worden verkocht. De toekomst zal dus elektrisch zijn.

Toch blijft de benzinewagen op dit moment nog altijd de goedkoopste keuze. Dat zegt autojournalist Gert Verhoeven, die de kostprijs per kilometer (aankoop, gebruik en brandstof) berekende voor een wagen die acht jaar bij de eerste eigenaar blijft. Met de fors gestegen elektriciteitsprijs is 100 km op benzine rijden vandaag zelfs iets goedkoper dan dezelfde afstand elektrisch rijden. Bovendien is een elektrische auto veel duurder dan zijn fossiele evenknie. Met een kostprijs van 33.999 euro kost een ‘Opel Corsa e’ bijna dubbel zoveel als zijn benzine-variant. En voor de populaire BMX iX moet je al snel 100.000 euro ophoesten. Moet het nog gezegd dat elektrische auto’s een voorrecht blijven van bedrijfsleiders, managers en werknemers die een bedrijfswagen krijgen. De badge van klimaatverbeteraar krijgen ze er gratis bij.

Alle blingbling van dit salon ten spijt zal de automobielsector ook dit jaar zwaar onder druk blijven staan. Met 366.303 auto’s werden vorig jaar bijna 200.000 nieuwe exemplaren minder ingeschreven als in precoronajaar 2019. Bovendien ging het in twee gevallen op de drie om een bedrijfswagen. Het geluk mag dan makkelijker te bereiken zijn met de auto dan met de fiets, de energiecrisis en klimaatuitdagingen hebben onze heilige koe gebombardeerd tot een luxeproduct waarvoor steeds minder mensen geld op tafel willen of kunnen leggen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 10:04   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

De titel is natuurlijk dikke onzin. Die kerel moet de 18,2% prijsverlaging van Tesla gemist hebben, dat zijn 2 middenklassewagens of D segment.

Bovendien wordt de markt overspoeld door goedkope Chinese merken, waarvan een paar zelfs verrassend tot de **veiligste wagens in hun klasse beoordeeld werden.

Relevant is dit stukje:
Citaat:
Toch blijft de benzinewagen op dit moment nog altijd de goedkoopste keuze
Dat zal wel kloppen voor de kleine en compacte wagens A-B-C segment maar vanaf D en hogere klassen alvast zeker niet meer als men appelen met appelen vergelijkt en dus ook hun totale kost (TCO)

Op dit moment kan heel rap voorbij zijn. Mensen kopen toch een wagen om minstens 6 jaar te rijden ofzo.
Citaat:
Autoklassen
Benaming Segment

Microcar (dwergauto's)

Miniklasse (submini's) A
Compacte klasse (kleine auto's) B
Compacte middenklasse (kleine middenklasse) C


Middenklasse D
Hogere middenklasse E
Topklasse (grote auto's/luxe modellen) F
Sportieve modellen G (of S)
Sportwagens H
Toplimousines I
Midi MPV's (gebaseerd op middenklasse) J
Grote MPV's K
SUV's L
Grote SUV's M
Bestelauto's N
https://nl.wikipedia.org/wiki/Autoklasse
Citaat:
https://topgear.nl/autonieuws/dit-zi...unt-bestellen/

2. ORA Funky Cat**

Het Chinese concern Great Wall Motor (GWM) is de baas van automerken als Haval, WEY en ook ORA. Die laatste kwam met deze auto met een naam die net zo, eh, bijzonder is als zijn uiterlijk. De Funky Cat moet een betaalbare, elektrische supermini worden die de strijd moet aangaan met Europese familie autootjes. Qua veiligheid moet de Funky Cat een streepje voor hebben volgens het Euro NCAP.

Het testpanel zet de ORA Funky Cat op nummer één in de categorie ‘Kleine familieauto’. De schattige ORA presteert volgens de Euro NCAP beter dan ‘verschillende, vergelijkbare, bekende merken’. Dat (en natuurlijk zijn bijzondere naam en uiterlijk) heeft ervoor gezorgd dat al 8.000 mensen hebben aangegeven dat ze er eentje willen bestellen. En dat nog voor de Europese lancering van het model.

5. WEY Coffee 01

De WEY Coffee 01 wordt later dit jaar gelanceerd in Duitsland. Vanaf dan kun je hem in Europa bestellen. Je bent dan waarschijnlijk zo’n 55.000 euro kwijt. De Coffee 01 is een volledig elektrische, vierwielaangedreven SUV. Volgens de tests van Euro NCAP is hij de veiligste in de categorie ‘Grote offroaders’.

Het testpanel prijst de Coffee 01 om het hoge niveau van zijn uitrusting. Daarbij doelt het panel onder andere op de technologie onder de motorkap en in de cabine. De Chinese SUV wordt in deze categorie op de voet gevolgd door de Lexus RX. Dat komt waarschijnlijk door zijn degelijke bouw en overvloed aan technologie.
De Europese merken komen onder prijsdruk te staan, zeker hun electrische modellen. En Tesla maakt bovendien zijn wagens ook in Duitsland (geen EU-importtaksen), dus een 20-25k € versie "model 2 / 1" kan volgen in 2024.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 10:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 11:20   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.161
Standaard

De politiek gaat een groot probleem tegemoet.
Private mobiliteit wordt afgrijselijk duurder.
Omdat de politiek wel zeer vlug wil gaan met a) het afbouwen van de vervuilde fossiele brandstoffen en b) accent te leggen op e-wagens die veel duurder zijn, vooral in aankoop.

De gewone man en vrouw gaat dit moeilijk kunnen slikken. Zelfs al is het nodig en wenselijk om veel properder te zijn.

Je zal maar een koppel gepensioneerden zijn met gezamenlijk pensioeninkomen van 2400 euro; gewoon zijn van met een polootje te rijden en nu een nieuwe elektrische auto te moeten kopen om nog je kleinkind te kunnen gaan bezoeken omdat die in een lez woont ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 11:43   #4
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Zal een dikke njet worden onder tal van afbetaling dossiers.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 12:05   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Dat zegt autojournalist Gert Verhoeven, die de kostprijs per kilometer (aankoop, gebruik en brandstof) berekende voor een wagen die acht jaar bij de eerste eigenaar blijft. Met de fors gestegen elektriciteitsprijs is 100 km op benzine rijden vandaag zelfs iets goedkoper dan dezelfde afstand elektrisch rijden. Bovendien is een elektrische auto veel duurder dan zijn fossiele evenknie. Met een kostprijs van 33.999 euro kost een ‘Opel Corsa e’ bijna dubbel zoveel als zijn benzine-variant.
ff checken...

Na controle appelen en appelen (dus altijd automaat nemen en vergelijkbaar vermogen en versie) blijkt die bijna 100% maar 31% te zijn, bij de autogids catalogus 2023, Opel Corsa / meer tonen aanklikken ... ofwel kunnen ze niet rekenen, wat ik betwijfel...

Ik plak ff uit autogids: (dus ongeacht de salonkortingen)

• Een Opel Corsa 5d 1.2 Turbo 96kW S/S Auto GS Line heeft men vanaf 27.000 €
Automatisch met manuele modus 131 pk 5.4 l / 100 km
CO2: 122-123 g/km (WLTP)

Daar komt € 349 BIV bij, en het eerste jaar wegentaks is 170 €, totaal 27.519 € aankoop voor "de benzineversie"

• Een Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-GS Line heeft men vanaf 36.050 €
Automatisch 136 pk 361 km • - kWh/100km 50 kWh • - kW (AC) • 100 kW (DC), en dat blijft 36.050 € (in Vlaanderen)

Geachte Gert, men vergelijkt altijd modellen met zoveel mogelijk dezelfde eigenschappen en opties (en de BIV en eerste wegentaks moet erbij), je noemt dat fossiele evenknie.

Dan deelt men - in bovenstaand catalogus-vb. - 36.050/27.519 met zijn rekenmachientje en dan komt men 1,31 uit, dus 31 % meer, wat een oceaan verwijderd is van bijna 100%.
mvg,


Ik vraag me af wat de "fossiele evenknie" is van de Tesla model 3 die vanaf € 45k aangeboden wordt.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 12:23.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 12:21   #6
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Micele vergelijkt altijd de duurste ice met de goedkoopste EV.

Standaard procedure blijkbaar.

Hij vergeet wel de kosten van de laadpaal en tal van abonnementen maar niet de taks van de ice.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 januari 2023 om 12:24.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 12:25   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Micele vergelijkt altijd de duurste ice met de goedkoopste EV.

Standaard procedure blijkbaar.
Alweer liegen, zielig. Of uw oliebril op.

Naar de opties heb ik niet gekeken maar de e-versie zal standaard beter uitgerust zijn qua navigatie.

Let op het vermogen en vooral de automaat, let op de versie. Ik neem de duurste EV-versie met GS Line uitvoering, ik kan goedkopere nemen maar daar is geen evenknie-benzineversie van.
(de elegance versie van de benzine automaat heeft slechts 101 PK, of ruim 30% minder vermogen, moest ik vals spelen en die toch nemen was het 38% verschil in prijs met de e-elegance. )

Citaat:
Elektrisch

Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-Edition € 34.350
Automatisch 136 pk

Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-Elegance € 35.650
Automatisch 136 pk

Opel Corsa 5d Corsa-e Auto e-GS Line € 36.050
Automatisch 136 pk

Benzine:

Opel Corsa 5d 1.2 Turbo 96kW S/S Auto GS Line € 27.000
Automatisch met manuele modus 131 pk
Citaat:
Opel Corsa 5d 1.2 Turbo 74kW S/S Auto Elegance € 25.300
Automatisch met manuele modus 101 pk
Oliebril is altijd vuil, standaard. En liegen doen ze altijd, standaard.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 12:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 12:50   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

En maar desinformatie vertellen, zending" zevende dag", zielig.

WC-eend FUD.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 12:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:03   #9
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Hier begint de prijs corsa ice aan 17000€ voor 2023

En nog wat kortingen achteraf blijkbaar.

https://autotijd.be/prijzen/opel/corsa

Waarom zou je een GS of automaat nodig hebben?

En navigatie zit ook op de gsm.
Of een TomTom of zo.

Wie heeft er een 50 inch beeldscherm nodig feitelijk?
Allemaal prullen. En afleiding van uw sturen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 15 januari 2023 om 13:08.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:20   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Hier begint de prijs corsa ice aan 17000€ voor 2023

En nog wat kortingen achteraf blijkbaar.

https://autotijd.be/prijzen/opel/corsa

En navigatie zit ook op de gsm.
Of een TomTom of zo.

Wie heeft er een 50 inch beeldscherm nodig feitelijk?
Allemaal prullen. En afleiding van uw sturen.
Blablabla en appelen met citroenen vergelijken daar zijn de olieboeren goed in, en liegen en overdrijven om te kotsen.

Citaat:
Waarom zou je een GS of automaat nodig hebben?
Omdat de meeste mensen niet anders meer willen in moderne tijden met veel stop and go verkeer, ook op de snelweg. Of leef jij nog in 2005?

Bijna 2 jaar geleden:
Citaat:
https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...handbak-eruit/

AUTOMAAT STEEDS POPULAIRDER: GAAT DE HANDBAK ERUIT?

MEERDERHEID VAN NIEUWE AUTO'S HEEFT AUTOMAAT

31 augustus 2021 om 15:23

De automatische transmissie is allang niet meer iets voor 'mensen die niet kunnen rijden'. Ook de tijden van de 'jarretel-Dafjes' liggen ver achter ons. De automaat is in de meerderheid bij nieuw verkochte auto's in Nederland. Zijn de dagen van de handgeschakelde versnellingsbak nu echt geteld?

Volkswagen stopt op den duur helemaal met de handgeschakelde versnellingsbak, bleek maandag al. De Nederlandse Volkswagen-importeur Pon bevestigt dat tegenover NU.nl. Naast de Tiguan is ook de nieuwe Passat straks alleen nog maar met automaat verkrijgbaar. In andere modellen moet je tot aan het einde van dit decennium nog wel kunnen schakelen, als je dat zou willen. Daarna houdt het dus op. Het is geen vreemde stap van Volkswagen. Op de Duitse thuismarkt is immers nog maar 32 procent van de in totaal 5.838 modelvariaties die de verschillende merken er aanbieden louter verkrijgbaar met handbak.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 13:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:24   #11
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Micele vergelijkt altijd de duurste ice met de goedkoopste EV.

Standaard procedure blijkbaar.

Hij vergeet wel de kosten van de laadpaal en tal van abonnementen maar niet de taks van de ice.
...

Micele is EV-verliefd en liefde maakt blind
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:28   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
...

Micele is EV-verliefd en liefde maakt blind
Gun is olieverliefd en liefde maakt blind.

Bovendien is knalpotpoepen zeer ongezond.

Een laadpunt in je huis verhoogt de waarde van je huis.
Dat laadpunt van pakweg 1000€ is dus peanuts.

Uiteraard vergeten alle olieverliefden het smerige onderhoud van hun plofbakken: olie verversen, luchtfilters, versleten roetfilters, remblokjes, knalpotten enzoverder.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 13:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:29   #13
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.638
Standaard

Ik heb 5 jaar een Toyota hybride gehad. Hij had niet eens 30.000km op de teller toen ik op zo een idioot half bolletje ben gereden. Veel kosten en heb hem over gegeven.
Ik koop geen hybride of e auto meer. Veel te duur voor de weinige km die ik rond de kerktoren rij.
Geef mij maar een lichte benzinemotor. Die hybride verstokte 5liter op 100 km., mijn huidige verstookt 8 op 100km. Reken het verschil maar eens uit. Aankoop hybride/e auto versus benzinewagen en dan het verbruik.
Si simple comme bonjour.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:34   #14
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Ik heb 5 jaar een Toyota hybride gehad. Hij had niet eens 30.000km op de teller toen ik op zo een idioot half bolletje ben gereden. Veel kosten en heb hem over gegeven.
Ik koop geen hybride of e auto meer. Veel te duur voor de weinige km die ik rond de kerktoren rij.
Geef mij maar een lichte benzinemotor. Die hybride verstokte 5liter op 100 km., mijn huidige verstookt 8 op 100km. Reken het verschil maar eens uit. Aankoop hybride/e auto versus benzinewagen en dan het verbruik.
Si simple comme bonjour.
Een plug-in hybride is voorbijgestreefd, kijk naar de dalende aankoopcijfers tov BEV.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 13:35.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:38   #15
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Een plug-in hybride is voorbijgestreefd, kijk naar de dalende aankoopcijfers tov BEV.
Dus omdat de verkoopcijfers dalen, is het voorbijgestreefd?

De (enige) hoofdreden dat EV's zo boomen in ons land is de overheidsdwang naar EV's, de push door de leasingbedrijven, waar werknemers van die leasingvbedrijven zelf niet overtuigs zijn van de toegevoegde waarde, net zoals bij de constructeurs, dealers, ...

Micele is EV-verliefd en liefde maakt blind
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:40   #16
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.793
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gun is olieverliefd en liefde maakt blind.

Bovendien is knalpotpoepen zeer ongezond.

Een laadpunt in je huis verhoogt de waarde van je huis.
Dat laadpunt van pakweg 1000€ is dus peanuts.

Uiteraard vergeten alle olieverliefden het smerige onderhoud van hun plofbakken: olie verversen, luchtfilters, versleten roetfilters, remblokjes, knalpotten enzoverder.
Juist, en in batterijen zitten geen zeldzame metalen, de elektriciteit die geproduceerd wordt vebrandt geen kolstofhoudende producten, ...
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:49   #17
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.638
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Gun is olieverliefd en liefde maakt blind.

Bovendien is knalpotpoepen zeer ongezond.

Een laadpunt in je huis verhoogt de waarde van je huis.
Dat laadpunt van pakweg 1000€ is dus peanuts.

Uiteraard vergeten alle olieverliefden het smerige onderhoud van hun plofbakken: olie verversen, luchtfilters, versleten roetfilters, remblokjes, knalpotten enzoverder.
Hier gaat u dik de mist in. Hybride of ev auto's hebben ook onderhoud nodig. De remmen en banden verslijten zelfs sneller.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:54   #18
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gun Bekijk bericht
Dus omdat de verkoopcijfers dalen, is het voorbijgestreefd?
Daarom ook ja, maar vooral het sowieso een tijdelijke overgangsoplossing was van de hypocriete constructeurs.

Eerst lachten ze allemaal 10-15 jaren lang met de Toyota Prius. En de laatste 10 jaren proberen ze hun plofmotoren af te schrijven in al hun plug-in hybrides, want plotseling is Toyota Prius hun voorbeeld.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 13:57   #19
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Hier gaat u dik de mist in. Hybride of ev auto's hebben ook onderhoud nodig. De remmen en banden verslijten zelfs sneller.
Heb je dat uit Dag Allemaal?

Een hybride is helemaal geen BEV, je verwart die wagens. Een BEV heeft geen verbrandingsmotor.

Natuurlijk verslijten de remmen en remblokjes amper of niet van een BEV, want die remt op zijn elektromotoren, je hoeft zelfs in de regel niet meer te remmen.

Doe eens wat huiswerk.
Citaat:
https://tweakers.net/reviews/6641/3/...en-pedaal.html

De praktijk van elektrisch rijden

Rijden met één pedaal
05-05-2019 • 06:00

In een elektrische auto rij je grotendeels met één pedaal: het gaspedaal, of beter gezegd, het ‘energiepedaal’. Als je dit intrapt, wordt er energie uit de accu gebruikt om de elektromotor te laten draaien. Als je het pedaal loslaat of remt, gebeurt het omgekeerde: de elektromotor wordt dan een dynamo. Hij neemt energie terug en slaat deze op in de accu, en daardoor rem je af.

One-pedal-driving (met voornamelijk het gaspedaal)

In een elektrische auto heb je twee pedalen: het 'gaspedaal' en de rem. Die rem is natuurlijk noodzakelijk vanwege de veiligheid en zul je zeker nog regelmatig gebruiken, maar wel een stuk minder dan bij een auto met een verbrandingsmotor. Een bijkomend voordeel is dat de remschijven veel minder slijten, omdat je vooral afremt met de elektromotor.
En van bandenslijtage heb ik ook al veel desinformatie en achterhaalde teksten gelezen.
Men maakt al een tijdje specifieke banden voor BEV (gewicht/ rubber samenstelling), zodat die niet sneller verslijten als bij lichtere ICEs.

Bovendien hebben BEVs een betere gewichtsverdeling en veel lager zwaartepunt. Doorslippende banden is dan echt te wijten aan de bestuurder en het vermogen van de BEV.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/a...evs-reportage/

https://www.fleet.be/de-onzin-van-ev...grijke-factor/
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 15 januari 2023 om 14:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2023, 14:13   #20
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.161
Standaard

E-lovers vergelijken de actuele prijs van de benzine polo of corsa, naast de elektrische versies ervan.

Maar dat is een leugenachtige vergelijking.

Die benzinewagentjes zijn net zo duur geworden door de "omzetting naar elektrificatie"-politiek. De autobouwers worden gedwongen om veel te vlug de normen naar propere benzinewagens aan te nemen, waardoor ze enorm in prijs stijgen. Ook gaan ze boetes krijgen als ze er teveel van verkopen, tegenover hoeveel e-wagens ze verkopen.

Basisfeit is: benzine, diesel of elektrisch, de gewone man kan nog amper zich een nieuwe auto aanschaffen. En de gewone man is dat niet gewoon. En daarmee wordt hij boos. Het probleem van die gewone man vervolgens weglachen, maakt hem nog veel bozer. En dan gaat hij stemmen op het vb of op de pvda.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be