Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 januari 2018, 12:37   #21
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar mens, daar gaat het toch helemaal niet over. Leer eens inhoudelijk lezen.

Het gaat erover dat u het als een vaststaand feit beschouwt dat deze Joeja identiek is aan de Jozef uit het Oude Testament. Hiervoor zijn ze veel te weinig aanwijzingen. Meer nog, het is niet eens zeker dat de Josef uit het Oude Testament echt heeft bestaan.
Ach, hoepel op zeg.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 12:42   #22
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Ja, die beker wil ik wel in ontvangst nemen.
Gedaan met discussiëren, tijd om te de waarheid te accepteren!

Maar er is dus wel samenhang in de Koran, wat veel mensen betwisten.
samenhang in de Koran ?? is het daarom dat Islamieten elkaar al 700 jaar uitmoorden?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 13:45   #23
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.750
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
De profeet Jozef vzmh was 1 van 12 broers, allen zonen van profeet Jakob vzmh (ook wel Israël genoemd). Uit deze broers kwamen de 12 stammen van Israël voort.

De soera zelf die het leven van Jozef vzmh vertelt, is ook uit 12 'delen' opgebouwd met een opmerkelijke samenhang.

Mooi, afgekeken van de 12 sterrenbeelden aan de hemel.
Pure mythologie dus.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 14:01   #24
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Maar mens, daar gaat het toch helemaal niet over. Leer eens inhoudelijk lezen.

Het gaat erover dat u het als een vaststaand feit beschouwt dat deze Joeja identiek is aan de Jozef uit het Oude Testament. Hiervoor zijn ze veel te weinig aanwijzingen. Meer nog, het is niet eens zeker dat de Josef uit het Oude Testament echt heeft bestaan.
Zoals het evenmin zeker is dat Mohammed echt bestaan heeft ...
__________________
Citaat:
• William Faulkner: “Het verleden is nooit dood. Het is zelfs nog niet eens voorbij.”
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 17:53   #25
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Zoals het evenmin zeker is dat Mohammed echt bestaan heeft ...


Inderdaad, tegenwoordig worden er ernstige (wetenschappelijk onderbouwde) vragen gesteld of Mohammed wel echt heeft bestaan. Ik denk hier aan wetenschappers zoals Luxenberg, Ohlig, en noem maar op.


Zo ook voor wat de persoon van Abraham betreft. Het bestaan van deze aartsvader wordt meer en meer betwist. En dit omdat de archeologische bevindingen niet blijken te kloppen met het verhaal uit het Oude Testament. In hun boek De bijbel als mythe.’ spreken de auteurs Finckelstein en Silberman terecht over ‘de mislukte zoektocht naar de historische Abraham’. Zij schrijven het volgende (blz. 49 e.v.):

“Maar de zoektocht naar de historische aartsvaders bleef zonder succes aangezien geen van de periodes rond de in de Bijbel gesuggereerde tijd een compleet ermee overeenkomende achtergrond voor de bijbelverhalen bood. Later werd aangetoond dat de veronderstelde westwaartse migratie vanuit Mesopotamië naar Kanaän -de zogenaamde Amoritische migratie waarbinnen Albright de komst van Abraham en zijn familie plaatste- een illusie was. De archeologie maakte korte metten met de opvatting dat er in die tijd een plotselinge, massale volksverhuizing had plaatsgevonden. En de ogenschijnlijke overeenkomsten tussen Mesopotamische wetten en de gebruiken uit het tweede millennium vóór onze tijdrekening en de in verhalen over de aartsvaders beschreven wetten en gebruiken waren zo algemeen dat zij konden gelden voor bijna elke periode uit de geschiedenis van het oude Nabije Oosten. Het goochelen met data hielp ook al niet.(…)" enz.enz. .

Helaas voor sommigen, moet-zoals bijbelwetenschapper J Wellhausen het formuleert- een bijbelverhaal zoals in casu het verhaal van Abraham gezien worden 'als een nationale mythologie zonder méér historische realiteit dan het verhaal van Homeros en de reizen van Odysseus of dat van Vergillius over de stichting van Rome door Aeneas'.



En dus moet het besluit vooralsnog zijn: voorlopig geen spoor van Abraham, noch van Jacob, noch van Jozef.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2018 om 18:04.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 18:08   #26
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht

En dus moet het besluit vooralsnog zijn: voorlopig geen spoor van Abraham, noch van Jacob, noch van Jozef.
De laatste naam past niet in het rijtje. Van Abraham, Jacob geen spoor, dit in tegenstelling tot Jozef, echter wel niet zoals beschreven in Exodus en dit gaat ook op voor Mozes. Je kan het niet he vriendschap, mythe onderscheiden van ( ingekleurde ) geschiedenis. Zielig hoor.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 18:13   #27
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
De laatste naam past niet in het rijtje. Van Abraham, Jacob geen spoor, dit in tegenstelling tot Jozef, echter wel niet zoals beschreven in Exodus en dit gaat ook op voor Mozes. Je kan het niet he vriendschap, mythe onderscheiden van ( ingekleurde ) geschiedenis. Zielig hoor.

Joeja gelijk stellen met Jozef is uw zoveelste hersenspinsel. Te meer omdat we niet eens weten of Jozef heeft bestaan. Voorlopig bestaat hij niet en heeft hij nooit bestaan vermits Abraham noch Jacob hebben bestaan in hun tijd (tijd die de bijbel mogelijk suggereert) voor zover we het kunnen weten. Geen enkel archeologisch feit wijst op hun mogelijk bestaan.

Eigenlijk bent u een gelovige. U bent behept met een geestesgesteldheid die u andere posters met de regelmaat van een klok verwijt.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2018 om 18:26.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 18:30   #28
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Joeja gelijk stellen met Jozef is uw zoveelste hersenspinsel. Te meer omdat we niet eens weten of Jozef heeft bestaan. Voorlopig bestaat hij niet en heeft hij nooit bestaan vermits Abraham noch Jacob blijkbaar niet hebben bestaan in hun tijd voor zover we kunnen weten. Geen enkel archeologisch feit wijst op hun mogelijk bestaan.

Eigenlijk bent u een gelovige.
En jij hebt dan wel veel weg van een trol. Is monotheïsme zowat uit de lucht komen vallen ? Heeft Achnaton niet het monotheïsme gebracht in Egypte ? Heb ik je niet de link ( DNA ) gegeven tussen Achnaton en Yoeya ? Heb ik je ook niet aangetoond dat Yoeya ( Egyptisch voor Yosef ) een Zoroaster was uit de Nijldelta ? Heb ik je ook niet de functie gegeven van Yoeya in deze dynastie? Hebben die nooit bestaan ? De mummie van Yoeya niet opgemerkt in de demo's en de commentaar van deskundigen hierover ? Is de bevolking van Amarna niet moeten vluchten voor Horemheb naar Edom ? De werkelijke ' berg van Mozes ?: Jebel Madhbah ( en neen, dat moet je niet zoeken in het zuiden van het Arabische schiereiland ). Jij bent geen gelovige maar een analfabeet wat dit betreft.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 18:44   #29
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
En jij hebt dan wel veel weg van een trol. Is monotheïsme zowat uit de lucht komen vallen ? Heeft Achnaton niet het monotheïsme gebracht in Egypte ? Heb ik je niet de link ( DNA ) gegeven tussen Achnaton en Yoeya ? Heb ik je ook niet aangetoond dat Yoeya ( Egyptisch voor Yosef ) een Zoroaster was uit de Nijldelta ? Heb ik je ook niet de functie gegeven van Yoeya in deze dynastie? Hebben die nooit bestaan ? De mummie van Yoeya niet opgemerkt in de demo's en de commentaar van deskundigen hierover ? Is de bevolking van Amarna niet moeten vluchten voor Horemheb naar Edom ? De werkelijke ' berg van Mozes ?: Jebel Madhbah ( en neen, dat moet je niet zoeken in het zuiden van het Arabische schiereiland ). Jij bent geen gelovige maar een analfabeet wat dit betreft.
U komt steeds weer terug op het DNA-onderzoek. Wat heeft dat nu in godsnaam te maken met de Jozef van het Oude Testament?
Niets.

U vat het blijkbaar nog steeds niet.


Moesten we nu het DNA hebben van een hele groep Hebreeërs uit die tijd, en konden we dit vergelijken met het DNA van Joeja, en er zou een grote overeenkomst zijn tussen de twee, ja dan pas zouden we voorzichtig kunnen besluiten dat die Joeja wellicht een Hebreeër was en geen Egyptenaar. Maar dan nog impliceert dit geenzins dat het verhaal van de bijbel historisch juist is.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2018 om 18:58.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 19:31   #30
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
De laatste naam past niet in het rijtje. Van Abraham, Jacob geen spoor, dit in tegenstelling tot Jozef, echter wel niet zoals beschreven in Exodus en dit gaat ook op voor Mozes. Je kan het niet he vriendschap, mythe onderscheiden van ( ingekleurde ) geschiedenis. Zielig hoor.
Hoe kan Mozes nu een rol van enige betekenis hebben gespeeld indien u aanneemt dat er geen exodus is geweest. Geen exodus? Ook geen Mozes.

U rijdt zich constant vast , zo te zien.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2018 om 19:49.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 20:25   #31
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U komt steeds weer terug op het DNA-onderzoek. Wat heeft dat nu in godsnaam te maken met de Jozef van het Oude Testament?
Niets.

U vat het blijkbaar nog steeds niet.


Moesten we nu het DNA hebben van een hele groep Hebreeërs uit die tijd, en konden we dit vergelijken met het DNA van Joeja, en er zou een grote overeenkomst zijn tussen de twee, ja dan pas zouden we voorzichtig kunnen besluiten dat die Joeja wellicht een Hebreeër was en geen Egyptenaar. Maar dan nog impliceert dit geenzins dat het verhaal van de bijbel historisch juist is.
Je moet je huisdokter toch eens contacteren. Nooit heb ik beweerd dat Yoeya een Egyptenaar was. Nooit heb ik beweerd dat de Bijbel historisch juist is. Nooit heb ik beweerd dat het hier om Hebreeërs ging, maar wel om Hyksos, vermoedelijk van Semitische afkomst. Nu stel ik me toch al ernstige vragen rond je persoon hoor. Het kan ook zijn dat je tracht om met m'n kl°ten te spelen. Dat kan ook. Ik denk nu dat het beter is niet meer op je post te reageren.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 20:26   #32
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hoe kan Mozes nu een rol van enige betekenis hebben gespeeld indien u aanneemt dat er geen exodus is geweest. Geen exodus? Ook geen Mozes.

U rijdt zich constant vast , zo te zien.
Zit jij reeds aan zekere medicatie? In dit geval neem ik je niks kwalijk.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 20:44   #33
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.769
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Je moet je huisdokter toch eens contacteren. Nooit heb ik beweerd dat Yoeya een Egyptenaar was. Nooit heb ik beweerd dat de Bijbel historisch juist is. Nooit heb ik beweerd dat het hier om Hebreeërs ging, maar wel om Hyksos, vermoedelijk van Semitische afkomst. Nu stel ik me toch al ernstige vragen rond je persoon hoor. Het kan ook zijn dat je tracht om met m'n kl°ten te spelen. Dat kan ook. Ik denk nu dat het beter is niet meer op je post te reageren.
Nog eens, daarover gaat het niet. U beweerde dat de Jozef van het Oude Testament dezelfde persoon was als Joeja. U suggereert dit toch. En dit in post #2 als antwoord op post #1 van Guinevere. Daar ging de discussie over.

Maar dat weet u toch helemaal niet??

Met andere woorden, u poneert dingen die absoluut niet onderbouwd zijn. Kortom, u fantaseert weer eens.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2018 om 20:53.
Het Oosten is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2018, 21:18   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zit jij reeds aan zekere medicatie? In dit geval neem ik je niks kwalijk.
Ah, daar komt de echte Aton weer boven water. Eerst spant hij zich hard in om het deftig te houden, maar na enkele berichten kan hij het toch niet meer houden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 20:38   #35
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Verschillende bronnen. Zoek het zelf op.
https://www.youtube.com/watch?v=UJ91NlcfO-g
yuya the father of tiye
https://www.youtube.com/watch?v=FXk-NbSWDs8

https://www.youtube.com/watch?v=GbIcMcT_abY
Let wel, hier zijn 7 delen van. ( van enkele archeologen heb ik ook hun publicaties )
Voor mij staat de Koran, waar God zelf aan het woord is, boven elke andere bron. En dan komen de hadith.

Andere versies: geen idee wat waar is en niet, of het wel nuttig is om te 'weten' of erover te discussieren, enz. Anders had ik de informatie zeker ook uit de religie kunnen halen.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 20:45   #36
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Hetgeen Aton stelt, zijn allemaal maar hypotheses. De persoon van Jozef in het O.T. blijft zeer vaag. We weten niet eens onder welke farao Jozef diende. Eigenlijk weten we zo goed als niets over Jozef. Behalve datgene wat de bijbel ons vertelt. En dat is niet al te veel.
Volgens de Koran is zijn leven nochtans een van de beste (of mooiste) verhalen. Ook was er in zijn tijd nog geen farao maar een koning in Egypte. De Koran maakt bv. ook duidelijk onderscheid in de termen 'koning' bij het verhaal van Jozef vzmh en later 'farao' bij die van Mozes vzmh.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 21:08   #37
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Voor mij staat de Koran, waar God zelf aan het woord is, boven elke andere bron. En dan komen de hadith.

Andere versies: geen idee wat waar is en niet, of het wel nuttig is om te 'weten' of erover te discussieren, enz. Anders had ik de informatie zeker ook uit de religie kunnen halen.
Vingers in de oren, ogen hard dichtknijpen en hard LALALA roepen. Dat is de beste methode om de waarheid af te schermen.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 21:12   #38
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guinevere Bekijk bericht
Volgens de Koran is zijn leven nochtans een van de beste (of mooiste) verhalen. Ook was er in zijn tijd nog geen farao maar een koning in Egypte. De Koran maakt bv. ook duidelijk onderscheid in de termen 'koning' bij het verhaal van Jozef vzmh en later 'farao' bij die van Mozes vzmh.
Jij spant wel de kroon in onwetendheid. :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Farao
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 21:37   #39
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Vingers in de oren, ogen hard dichtknijpen en hard LALALA roepen. Dat is de beste methode om de waarheid af te schermen.
Wel, de Koran is de waarheid... en ik scherm me daar niet van af. Zo ongezegend ben ik niet.
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 januari 2018, 21:40   #40
Guinevere
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 augustus 2014
Locatie: BE
Berichten: 9.477
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Jij spant wel de kroon in onwetendheid. :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Farao
Op welke manier?
Guinevere is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be