Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 mei 2018, 08:33   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het Groene Boekje spelt ook samenstellingen waarin 'waarde' die eerste
betekenis heeft, zoals waardeoordeel, zonder tussen-n.

Dus volgens de officiële spelling hoort in samenstellingen met 'waarde-'
hoe dan ook geen tussen-n.



Ken uw taal Van den Berghe.
Schijnbaar hebt u niet eens gelezen wat ik schrijf. Ik herhaal dan maar eventjes de kern:

Citaat:
Misschien weet u het niet, maar als taalgebruiker is men eigenlijk vrij om de taal naar eigen inzichten te schrijven. De officiële spelling moet men nu eenmaal alleen gebruiken in een aantal door de wet omschreven gevallen (onderwijs, ambtenarij...). Voor het overige is iedereen vrij.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 08:38   #82
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Schijnbaar hebt u niet eens gelezen wat ik schrijf. Ik herhaal dan maar eventjes de kern:
Citaat:
Citaat:

Misschien weet u het niet, maar als taalgebruiker is men eigenlijk vrij om de taal naar eigen inzichten te schrijven. De officiële spelling moet men nu eenmaal alleen gebruiken in een aantal door de wet omschreven gevallen (onderwijs, ambtenarij...). Voor het overige is iedereen vrij.
Wat zullen nog allemaal moeten aanhoren.

Naar eigen inzichten? Mij goed, dan zullen we maar 'complementen' gebruiken in plaats van 'complimenten'. Dat is mijn eigen taalinzicht. Gezien mijn innige verbondenheid met het Limburgs.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 mei 2018 om 08:41.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 08:46   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zullen nog allemaal moeten aanhoren. Naar eigen inzichten?

U vertelt wartaal.
Helemaal niet, want in dit land is spelling vrij behoudens de gevallen door de wet geregeld. Ik sta verbaasd dat u dat schijnbaar niet weet of niet eens beseft. Ofwel bent u van slechte wil. Die laatste mogelijkheid kan zo stilaan niet meer uitgesloten worden.

De uitgeverij Manteau hanteert bijvoorbeeld ook niet de officiële spelling, een afwijzing vooral omwille van de regels voor de tussen -n.

NRC Handelsblad gebruikt ook niet de officiële spelling. Toch niet zomaar de eerste de beste krant van Nederland.

Enzovoort.

Als u meent dat het allemaal "wartaal" is, moet u misschien eens Manteau aanschrijven of Peter Vandermeersch van het NRC. Ongetwijfeld zitten ze daar echt te wachten op een expert die hen duidelijk maakt hoe verkeerd ze bezig zijn...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 08:49   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wat zullen nog allemaal moeten aanhoren.

Naar eigen inzichten?
Ja, als u "Belgies" wil schrijven i.p.v. "Belgisch", bent u daar vrij in. Wel vraagt het dan enig consequent handelen zodat het een coherent geheel vormt. Dan wordt "logisch" nu eenmaal ook "logies". Enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 08:53   #85
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Helemaal niet, want in dit land is spelling vrij behoudens de gevallen door de wet geregeld. Ik sta verbaasd dat u dat schijnbaar niet weet of niet eens beseft. Ofwel bent u van slechte wil. Die laatste mogelijkheid kan zo stilaan niet meer uitgesloten worden.

De uitgeverij Manteau hanteert bijvoorbeeld ook niet de officiële spelling, een afwijzing vooral omwille van de regels voor de tussen -n.

NRC Handelsblad gebruikt ook niet de officiële spelling. Toch niet zomaar de eerste de beste krant van Nederland.

Enzovoort.

Als u meent dat het allemaal "wartaal" is, moet u misschien eens Manteau aanschrijven of Peter Vandermeersch van het NRC. Ongetwijfeld zitten ze daar echt te wachten op een expert die hen duidelijk maakt hoe verkeerd ze bezig zijn...
Het is 'waardeoordeel' Van den Berghe, en niet waardenoordeel.

U lijkt in uw uitleg wel erg op Gwylan. Al hetgeen u in casu nu uit uw mouw schudt is wartaal. En meer energie ga ik aan deze discussie niet meer verspillen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 mei 2018 om 08:54.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 08:56   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Het is 'waardeoordeel' Van den Berghe, en niet waardenoordeel.

U lijkt in uw uitleg wel erg op Gwylan. Al hetgeen u in casu nu uit uw mouw schudt is wartaal. En meer energie ga ik aan deze discussie niet meer verspillen.
Het "is" helemaal niet. Op dit forum is de spelling vrij. Als iemand doelbewust "waardenoordeel" wil schrijven om aldus een betekenisverschil aan te geven met "waardeoordeel", dan mag dat gerust. En de uitleg van Gwylan is dermate begrijpelijk dat die ook wel kan behappen. Proberen maar, zou ik zeggen!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 09:06   #87
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Merk ik hier enige jaloersheid van de rest van Vlaanderen ten opzichte van een status van het Limburgs als taal of streektaal in plaats van een dialect? Dat de Limburgers hier naar streven op zich wil al zeggen dat hun eigen taalidentiteit groter is dan elders in Vlaanderen alwaar het mijn indruk is dat het Frans ongegeneerd oprukt en Vlaams taalfierheid ontbreekt. Misschien verdienen Limburgers wel dat hun taal een 'hogere' of uniekere status krijgt juist omdat ze opkomen voor hun manier van spreken.

Laatst gewijzigd door Bach : 12 mei 2018 om 09:07.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 09:09   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Merk ik hier enige jaloersheid van de rest van Vlaanderen ten opzichte van een status van het Limburgs als taal of streektaal in plaats van een dialect? Dat de Limburgers hier naar streven op zich wil al zeggen dat hun eigen taalidentiteit groter is dan elders in Vlaanderen alwaar het mijn indruk is dat het Frans ongegeneerd oprukt en Vlaams taalfierheid ontbreekt. Misschien verdienen Limburgers wel dat hun taal een 'hogere' of uniekere status krijgt juist omdat ze opkomen voor hun manier van spreken.
Waar bemerkt u dat streven? In Vlaanderen is dat een doos die eens werd opengedaan maar ondertussen al lang weer dicht is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2018, 17:52   #89
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Het "is" helemaal niet. Op dit forum is de spelling vrij. Als iemand doelbewust "waardenoordeel" wil schrijven om aldus een betekenisverschil aan te geven met "waardeoordeel", dan mag dat gerust. En de uitleg van Gwylan is dermate begrijpelijk dat die ook wel kan behappen. Proberen maar, zou ik zeggen!
Welk verschil specifiek ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 06:19   #90
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Merk ik hier enige jaloersheid van de rest van Vlaanderen ten opzichte van een status van het Limburgs als taal of streektaal in plaats van een dialect? Dat de Limburgers hier naar streven op zich wil al zeggen dat hun eigen taalidentiteit groter is dan elders in Vlaanderen alwaar het mijn indruk is dat het Frans ongegeneerd oprukt en Vlaams taalfierheid ontbreekt. Misschien verdienen Limburgers wel dat hun taal een 'hogere' of uniekere status krijgt juist omdat ze opkomen voor hun manier van spreken.
Wat is het verschil tussen streektaal en dialect?

http://www.opgenort.nl/limburgse_taal
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 08:54   #91
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Wat is het verschil tussen streektaal en dialect?

http://www.opgenort.nl/limburgse_taal
interessante link

Daaruit:


"Het Limburgs is geen historische afgeleide van het Nederlands, maar staat op taxonomisch niveau gelijk hieraan. Linguïstisch staat het Limburgs verder af van het Algemeen Nederlands dan andere dialecten en streektalen in Nederland (van Hout en Münstermann 1981)."

Ik vermoed dat hetzelfde kan gezegd worden mbt andere dialecten en streektalen ook in Vlaanderen in verhouding tot het Limburgs. Hieruit kan men dus besluiten dat het Limburgs eerder dan pak het west Vlaams een aparte status ten opzichte van het Nederlands verdient. Dat dit niet gebeurt in België maar wel in Nederland heeft mijns inziens niets te maken met de wensen of acties van de Limburgers maar met verschillende in nationale politiek waar men kan vermoeden dat er in Nederland meer openheid bestaat om de Limburgers te respecteren in hun eigenheid. In België wordt Limburg al vlug "de" Limburg genoemd alsof het om een achtergesteld gebied zou gaan vol negers zoals in "de" Congo. Ze moeten echter niet denken aan onafhankelijkheid of iets dat daar in de verte nog maar op lijkt zoals de erkenning van hun taal. Dat creëert schokgolven doorheen bekrompen Vlaanderen en België. In België zou men zelfs het station in de brouse, Genk, sluiten. In plaats van te dromen van dit eindstation een tussenstation naar Nederlands Limburg te maken.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 mei 2018 om 08:55.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 08:58   #92
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waar bemerkt u dat streven? In Vlaanderen is dat een doos die eens werd opengedaan maar ondertussen al lang weer dicht is.
Het verlangen blijft ook al weet Limburg dat België te machtig en te onwillend is om aan haar wensen te voldoen. In Nederland is dat wel gelukt. Nederland keek naar de realiteit en handelde ernaar.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 mei 2018 om 08:59.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 16:50   #93
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het verlangen blijft ook al weet Limburg dat België te machtig en te onwillend is om aan haar wensen te voldoen. In Nederland is dat wel gelukt. Nederland keek naar de realiteit en handelde ernaar.
Nederland is een land waar men respect heeft voor de culturen van de regio's. In de Belgique ligt dit politiek moeilijker omdat de Belgique al divers is met drie talen en dan ook nog de dialecten en streektalen er bij is dit nog ingewikkelder. Maar het Limburgs wordt niet overal in Nederlands Limburg gesproken, in het noordelijk deel niet dus.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 13 mei 2018 om 16:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 18:56   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Ik vermoed dat hetzelfde kan gezegd worden mbt andere dialecten en streektalen ook in Vlaanderen in verhouding tot het Limburgs. Hieruit kan men dus besluiten dat het Limburgs eerder dan pak het west Vlaams een aparte status ten opzichte van het Nederlands verdient. Dat dit niet gebeurt in België maar wel in Nederland heeft mijns inziens niets te maken met de wensen of acties van de Limburgers maar met verschillende in nationale politiek waar men kan vermoeden dat er in Nederland meer openheid bestaat om de Limburgers te respecteren in hun eigenheid. In België wordt Limburg al vlug "de" Limburg genoemd alsof het om een achtergesteld gebied zou gaan vol negers zoals in "de" Congo. Ze moeten echter niet denken aan onafhankelijkheid of iets dat daar in de verte nog maar op lijkt zoals de erkenning van hun taal. Dat creëert schokgolven doorheen bekrompen Vlaanderen en België. In België zou men zelfs het station in de brouse, Genk, sluiten. In plaats van te dromen van dit eindstation een tussenstation naar Nederlands Limburg te maken.
Schokgolven? Geen idee waar u over spreekt, want er vallen geen schokken of golven over Limburg te bespeuren in Vlaanderen.

Ik denk dat u het tikkeltje provinciale rivaliteit tot ongekende proporties opblaast en er een negatieve bedoeling van maakt die het totaal niet heeft. Ja, er wordt al eens gespot met West-Vlaanderen. En Antwerpen lacht met de Limburgers. Maar Kortrijkzanen vinden zich de West-Vlaamse Antwerpenaars en kijken op de rest van West- en zuidelijk Oost-Vlaanderen neer. Moeten we dat nu allemaal opblazen alsof we elkaar verachten?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 18:58   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Nederland is een land waar men respect heeft voor de culturen van de regio's. In de Belgique ligt dit politiek moeilijker omdat de Belgique al divers is met drie talen en dan ook nog de dialecten en streektalen er bij is dit nog ingewikkelder. Maar het Limburgs wordt niet overal in Nederlands Limburg gesproken, in het noordelijk deel niet dus.
Euh, de Zeeuws-Vlamingen vroegen erkenning van hun streektaal zoals het Limburgs.

En dat was een brug te ver voor de Nederlandse overheid.

Waar zit dan dat "respect voor de culturen van de regio's" als u alles in perspectief zit: de erkenning van het Limburgs en de afwijzing van een erkenning voor het Zeeuws?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 18:58   #96
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Het West-Vlaams verdwijnt.

In de bus hoor ik altijd iets raars. Scholieren met een GSM aan hun oor. Het is
noch West-Vlaams, noch Nederlands. Het is afschuwelijk.
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 18:59   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Het verlangen blijft ook al weet Limburg dat België te machtig en te onwillend is om aan haar wensen te voldoen. In Nederland is dat wel gelukt. Nederland keek naar de realiteit en handelde ernaar.
Handelde...

Hebt u al eens nagegaan wat die erkenning in de praktijk "maar" betekent? Het is niet meer dan een lege doos met een heel mooie strik er rond.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 19:00   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Het West-Vlaams verdwijnt.

In de bus hoor ik altijd iets raars. Scholieren met een GSM aan hun oor. Het is
noch West-Vlaams, noch Nederlands. Het is afschuwelijk.
Tussentaal.

Je vindt het overal. Dialect is in heel Vlaanderen en Nederland aan het verdwijnen. Regiolect en tussentaal komen ervoor in de plaats.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 19:32   #99
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tussentaal.

Je vindt het overal. Dialect is in heel Vlaanderen en Nederland aan het verdwijnen. Regiolect en tussentaal komen ervoor in de plaats.
Geert Van Istendaal noemde het verkavelingsvlaams.
Hij was er ook zo op tegen.
__________________
Ex Gladio Libertas

Laatst gewijzigd door Gamla : 13 mei 2018 om 19:32.
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2018, 19:35   #100
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gamla Bekijk bericht
Geert Van Istendaal noemde het verkavelingsvlaams.
Hij was er ik zo op tegen.
Hij was er inderdaad tegen, vooral als het gebruikt werd/wordt op tv en bij andere culturele uitingen.

Ik ben ook voorstander van een nette scheiding tussen dialect enerzijds en cultuurtaal anderzijds. Alleen moeten we niet doen alsof we nog in de jaren zeventig leven. Door toegenomen (sociale) mobiliteit trouwens mensen niet zelden buiten het eigen dialectgebied. Hierdoor gaat men knippen in het eigen dialect of besluit men in het huisgezin AN te spreken. Jammer genoeg komt men dan vaak niet tot AN maar tot een tussentaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be