Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Zou je in een grootstad willen gaan wonen?
Ja 28 54,90%
Nee 23 45,10%
Aantal stemmers: 51. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 augustus 2002, 17:05   #1
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Veel maatschappelijke problemen kunnen opgelost worden door het wonen in de steden te promoten. Mobiliteit, tekort aan bouwgronden, ... Waarom wordt daar niets concreet voor gedaan? Bvb korting op personen belasting indien woonachtig in stedelijk gebied...
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 17:29   #2
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Volgens mij heeft alles te maken met een soort van politieke berusting in het feit dat er toch een tijd komt dat alles volgebouwd zal worden.
Waarom nu alles beginnen stapelen als je weten dat buiten die grote agglomeraties toch ook lintbebouwing en andere afschuwelijke constructies zullen komen te staan??!!

Daarenboven, mensen aansporen tot iets kost geld, veel geld. Waarom zou men mensen grote sommen geld aanbieden voor iets waar ze stiekem mee bezig zijn. De laatste stukjes groen worden langzaam maar zeker anders ingekleurd. Tenzij de stukjes groen die toegekend worden als expliciete groenzone. De andere worden ongetwijfeld industriezones. Daar waar woonwijken aanpalen zullen mensen automatisch een plattelandsvlucht ondernemen.

Een grootstad is een prachtige plaats. Ecologisch gezien niet optimaal maar sociaal gezien een prima woonplaats. Voor mij persoonlijk is dit duidelijk merkbaar. Mijn woonplaats (Roeselare) is een middelgrote stad, spontaan sociaal contact is zeldzaam! Nee, het komt niet door mijn persoonlijkheid, ik stel me voor alles open. Nee, het komt niet door mijn kledingsstijl, ik draag geen "Rotterdam Terror Corps"-jasje. nee, het komt niet door mijn kop, ik heb geen vertikaal streepsnorretje. Een gewone stad is gewoon beslotener dan een grootstad. De stad waar ik 'studeer' Gent, is een veel opener stad. Ik wil Gent niet ophemelen tot een paradijselijke stad waar de lucht naar lavendel geurt enzo maar die stad ademt aanvaarding en openheid uit. Klinkt een beetje Flower Power-achtig maar zo voel ik het aan! De grootstad is een aanrader voor iedereen die zijn culturele, intellectuele of andere gading niet vinden kan in zijn eigen boerengat.
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 21:00   #3
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Ja, ik heb den indruk dat de mensen in Gent vriendelijk zijn. Oost-Vlamingen zijn meestal vriendelijk.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 21:04   #4
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Ja, ik heb den indruk dat de mensen in Gent vriendelijk zijn. Oost-Vlamingen zijn meestal vriendelijk.

Pas op, ik ben geen Oost-Vlaming en toch ben ik vriendelijk. Ik zeg u meer: ik ben West-Vlaming en ik ben vriendelijk. En net nu ik dit aan het typen ben denk ik: oei dit klinkt hautain! En toch ik ben geen Antwerpenaar!

Vreemd hoe het kan lopen.
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2002, 21:15   #5
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Jamaar, in West-Vlaanderen kom ik bijna nooit. Vorige maand ben ik één keer naar Kortrijk geweest, maar het was al jaren geleden dat ik nog in West-Vlaanderen geweest was.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 augustus 2002, 22:05   #6
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Men sprak over Roeselare,Kortrijk en Gent ,men haalde West en Oostvlaanderen en Antwerpen naar voor.

Het hangt een beetje waar je woont in de grootstad,van de buurt,van je geburen,enz...
IK ken mensen die een grondige afkeur hebben van steden en liever naar "den buiten" trekken.Waarom? Wel het meest voor de handliggend antwoord :gezonde lucht en minder lawaai;
Kan wel zijn maar tegenwoordig moet je niet meer leven op de buiten voor de gezonde llucht want zoals Pieter jean schreef worden her en der fabrieken of firma' opgericht die soms kwalijke geurtjes verspreiden en als iedereen naar de buiten trekt is de stilte toch ook verdwenen.
Sommige steden zijn dan 's avonds pareltjes van stilte.Gezonde lucht in steden hangt dan ook af van de toelating die wordt gegund aan het vervoer in de binnenstad. Minder en minder fabrieken vind je nog midden in een stad,en fabrieken bedoel ik van die stinkende en zeer hoog vervuilende.
De stad waar ik in woon,Brugge,is wel geen stille stad,wel netjes,eigenlijk geen stinkende fabrieken maar wel een pak lawaai.
Maar wederom kan je 's avonds laat op bepaalde plaatsen in de stad rond lopen zonder dat je iets hoort of iets ziet(wel in de binnenstad)

De prijzen daarentegen swingen wel de pan uit. Helaas.Maar tegenwoordig een stukske grond op den buiten is al even duur of soms duurder dan in een stad(Brugge is wel zeer duur). Je moet al over de taalgrens trekken om iets goedkoop te vinden.
Oh ja in den buiten wonen kan ook last meebrengen van stank,den boerkens nietwaar die hun land bemesten hé.

Men moet de steden vooral verkeersvrij maken en ieder stukje groen beschermen en desnoods groen aan toevoegen.Men moet de prijzen van de huizen(huur en aankoop) dringend regelmenteren opdat het een beetje menselijk zou blijven.

Veel verloren plaatsen omtoveren tot paradijzen voor kinderen(speeltuintjes voor groot en klein)sportaccomedaties gevoelig uitbreiden.
Als hetware de stad volledig opnieuw bouwen. Ieder hoekje ,plaatsje maximaal optimaliseren. Speciaal rekening houden met gehandicapten(lage trotoirs,speciale voetpaden,speciale zebrapaden,enz...)
Liefst geen hoogbouw,althans geen van een vijtiental verdiepingen maar max een viertal verdiepen.
Veel meer buurtwerkingen organiseren,de mensen nauwer betrekken met het beleid. De mensen de kans geven om kritiek te spuwen op het beleid.De mensen werkelijk meelaten bepalen in het beleid en dit niet via opninies en andere of via de gemeentepolitici maar rechtstreeks kontakt met de gemeenteraad dmv hun buurtwerkingen bijvoorbeeld.
Het onveiligheidsgevoel eruit duwen als hetware. Netheid is daar een groot onderdeel van. Niet bepaalde bevolkingsgroepen of rassen op één zelfde plaats duwen(sociale wijken,gettho's,bejaarden)maar een mengelmoes maken van alle lagen van de bevolking door elkaar.
Dit is misschien utopie of een droom maar als we het onveiligheidsgevoel proberen weg te nemen zou de stad misschien al iets bruisender worden.
Een goede cultuurpolitiek doet ook dan wonderen

let's dream !!!!
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2002, 23:53   #7
ELISA
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 8 augustus 2002
Berichten: 1
Standaard

ik woon in antwerpen,ben er geboren ,maar antwerpen is niet meer de stad waar ik ben op gegroeid,er trekken veel mensen weg het stadsbestuur stelt zich de vraag waarom,zal ik het u zeggen we worden overspoeld door de vreemdlingen eerst de marokanen en turken en u nu oostblokkers en vooral veel negers,die niet altijd goede bedoelingen hebbenzelf meegemaakt met serviers,woonden bij ons in het gebouw,aan die mensen was er niets speciaal aan te zin zij waren zeer beleefs en voorkomend,tot er op een kee de biezondere opsporingsbrigade aan de deur stond hebben die gasten van hun bed gelicht ze zochten di asten al 2 jaar,voor ramkraken, heling,mensenhandel enz,wij hebben een buiten verblijf in de kempen maar ou er nooit kunnen wonen te ver van alles af zoals van winkels en openbaar vervoer waar wij wonen in antwerpen is nog veel groen en toch bij alle winkels en supermarkten,en openbaar vervoer versheiden,trams en bussenik denk dat ik nooit uit antwerpen weg ga ondanksks de negatieve ervaringen
ELISA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2002, 09:41   #8
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Antwerpen is duidelijk in Vlaanderen de kop van jut. Het is natuurlijk een feit dat een metropool vele en allerlei soorten mensen aantrekt die niet altijd goede bedoelingen hebben. Kleinere steden,al of niet provenciaal gelegen, hebben dit probleem niet of minder. Een stad zoals Antwerpen trekt zulke mensen aan omdat ook deze stad nog eens duizende andere mensen aantrekt en dit bvb op cultureel vlak en economisch vlak.Zgn handel drijven of toch onder die noemer,al of niet louche,is dan voor dergelijke personen een prioriteit. In mijn beroepsleven heb enkele jaren geleden gewerkt met Oostblokkers. In grote mate had ik geen problemen met hen doch hun mentaliteit zorgde me toch af en toe ernstige problemen nml de jaren ingebakken wantrouwen en overlevingsdrang van die mensen(kijk naar de jarenlange juk van dictatoriale regeringen)boezemde me toch af en toe schrik. Diegene die zich het snelst aanpasten waren dan ook de aangenaamsten. De schrik bij die mensen zit zeer diep en ze deden er alles aan om een soort gettho te vormen. Als je plots de grenzen opengooit kan je rekenen dat er gespuis daarvan profiteert.
Na vele gespreken met hen kwam ik tot de vaststelling dat er veel criminaliteit heerst in hun land. De link is vlug gelegd:de maffia. Die profiteren van hen misere en dwingen dan nog die mensen tot extra criminaliteit.

Wanneer de Westerse deuren open gingen was het net of er een paradijs open ging voor hen. Steden met een metropool karakter zijn dan natuurlijk de ideale werkplaatsen voor hen. Veel volk en een ideaal klimaat en omgeving(de vele goederen die aangevoerd worden) spelen daar een grote rol in. Een stad zoals Brugge die nochthans ook vele mensen van diverse pluimage aantrekt is gelukkig nog gevrijwaard van dergelijke praktijken. Wij hebben ook onze vreemdelingen. De laatste jaren vallen ze meer en meer op in het straatbeeld. Is dit nu toeval of niet maar veel problemen met hun hebben wijn niet. Is dit omdat wij een andere mentaliteit hebben dan andere steddelingen in Vlaanderen,ik zou het niet weten. Het kan toch niet dat wij enkel de brave hebben en jullie de stouterikken.Nul tolerantie zou eventueel kunnen maar over het algemeen is vandalisme niet een groot probleem bij ons.

Het eigenaardige en in feite niet want er is terug een grote aantrekkingskracht heeft Knokke-Heist wel een pak problemen.
Zoals je ziet ligt het probleem volgens mij bij de aantrekkingskracht die een stad heeft.Duizende maatregelen zullen in feite weinig uithalen.Meer blauw op straat ;zou misschien in het begin een afschrikkingseffect hebben maar na een tijd is die over. Meer controle? Hoe kan je nu een stad kontroleren als er om de minuut zoveel schepen,vrachtwagens en dergelijke toekommen. Een onbegonnen taak.

Een soort politiek die het VB ploclameert heeft ook geen zin. Het kwaad is zeer moeilijk uit te roeien. Geen vreemdelingen meer toelaten. Hoe zou je dat verklaren als België door de eeuwen heen al een transitland is geweest,centraal gelegen in Europa,hoofdstad(Brussel) van Europa en nog veel meer andere dingen zomaar afsluiten dan is dit de doodsteek van onze economie. Onze ondergang. Blijkbaar beseffen velen dit niet.
Dit wil niet zeggen dat ze hun gang mogen gaan,neen ,een veel strengere controle aan de grenzen zou veel nuttiger zijn. Het zal altijd een probleem zijn want al eeuwen heen zie je dat de mensen steeds immigreren en het is onmogelijk om aan dit een halt toe te roepen.

Een stad bruisend maken zoals Antwerpen is niet nodig want deze is al bruisend genoeg. Een stad aantrekkelijker maken is iets anders en daar is veel geld voor nodig.Dit heeft Antwerpen nu wel echt te kort.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2002, 08:10   #9
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Ik wil nu zelf niet hautain klinken maar België heeft eigenlijk maar 3 grootsteden en dat zijn Brussel Antwerpen en Luik. Gent is niet meer dan een uit de hand gelopen provinciestadje.
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2002, 08:22   #10
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Ik wil nu zelf niet hautain klinken maar België heeft eigenlijk maar 3 grootsteden en dat zijn Brussel Antwerpen en Luik. Gent is niet meer dan een uit de hand gelopen provinciestadje.
Waarde Jonas De muynck.
Normaal gezien ken ik jou als een debater die graag zijn stellingen staaft met wetenschappelijk onderbouwde artikels, vooral wanneer jouw 'point' op het eerste gezicht nogal controversieel overkomt.
Dat je wat grootsteden betreft, volkomen uit de bocht gaat, zonder gehinderd te worden door enige realiteitszin, aangevuurd door een fikse portie uit de lucht gegerepen chauvinisme, wil ik je vergeven. Aardrijkskunde is duidelijk niet het vakgebied waar jij je beslagen op het gladde ijs begeeft!
Elk weldenkend mens, vlaming, waal, belg, europeeër, die naam waardig beseft toch dat er in ons landje slechts één metropool is. Slechts één bruisend bierparadijs. Eén spiritueel centrum dat een voorbeeld is en tot leringhe strekt voor het hele universum. Eén flitsende plaats, waar het kloppend hart van de jet-set resideert.
Moet ik echt nog de parel aan de belgische kroon vermelden? De plaats die alle andere gehuchten doet verbleken? 'The place to be', waar het immer goed toeven is?
Je snapt immers onderhand wel waar de lamp (dag en nacht) brandt:

DE KEIZERLIJKE STEDE TOT AALST
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2002, 08:35   #11
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Waarde Jonas De muynck.
Normaal gezien ken ik jou als een debater die graag zijn stellingen staaft met wetenschappelijk onderbouwde artikels, vooral wanneer jouw 'point' op het eerste gezicht nogal controversieel overkomt.
Dat je wat grootsteden betreft, volkomen uit de bocht gaat, zonder gehinderd te worden door enige realiteitszin, aangevuurd door een fikse portie uit de lucht gegerepen chauvinisme, wil ik je vergeven. Aardrijkskunde is duidelijk niet het vakgebied waar jij je beslagen op het gladde ijs begeeft!
Elk weldenkend mens, vlaming, waal, belg, europeeër, die naam waardig beseft toch dat er in ons landje slechts één metropool is. Slechts één bruisend bierparadijs. Eén spiritueel centrum dat een voorbeeld is en tot leringhe strekt voor het hele universum. Eén flitsende plaats, waar het kloppend hart van de jet-set resideert.
Moet ik echt nog de parel aan de belgische kroon vermelden? De plaats die alle andere gehuchten doet verbleken? 'The place to be', waar het immer goed toeven is?
Je snapt immers onderhand wel waar de lamp (dag en nacht) brandt:

DE KEIZERLIJKE STEDE TOT AALST

Hehe, inderdaad waar haal ik het lef om de stad van Daens zijn ereplaats tussen de grote metropolen van de wereld te ontzeggen. Moge de "Voil jannetten" mij de volgende keer dat ik voet op Aalste bodem zet een lesje leren.

O by the way, ik ben 2 dagen gebanned op PI...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2002, 08:42   #12
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Hehe, inderdaad waar haal ik het lef om de stad van Daens zijn ereplaats tussen de grote metropolen van de wereld te ontzeggen. Moge de "Voil jannetten" mij de volgende keer dat ik voet op Aalste bodem zet een lesje leren.

O by the way, ik ben 2 dagen gebanned op PI...
Ook Daens werd de toegang tot het spreekgestoelte ontzegd, daar hij tegen de schenen van de heersende klasse stampte om hen op grove onrechtvaardigheden te wijzen. Je bevindt je dus in uitstekend Aalsters ( moet dit nog gezegd zijn) gezelschap.
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2002, 09:11   #13
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Het moest inderdaad niet meer gezegd worden...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 10:19   #14
FIK
Burger
 
FIK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 190
Standaard

er zijn vijf grootsteden in België:

Brussel (gewest): 964 405 inwoners
Antwerpen: 445 570
Gent: 224 685
Charleroi: 200 233
Luik: 184 550

samen maakt dit iets meer dan 2 miljoen, wat betekent dat één de vijf Belgen in een grootstad woont


bron cijfers: B.S. 22 september 2001
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 10:59   #15
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK

samen maakt dit iets meer dan 2 miljoen, wat betekent dat één de vijf Belgen in een grootstad woont


en uw punt is....
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 12:09   #16
FIK
Burger
 
FIK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 juni 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 190
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieterjan
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FIK

samen maakt dit iets meer dan 2 miljoen, wat betekent dat één de vijf Belgen in een grootstad woont


en uw punt is....
wel, zie de poll: 'Zou jij in een grootstad willen gaan wonen?'
bijna twee derde van hen beweert van wel, terwijl toch maar één op de vijf Belgen effectief daar woont

ik woon dan wel in een grootstad, ik ben hier niet geboren
ik ben hier na mijn studies blijven hangen en ik voel er mij ondertussen perfect thuis
heel veel mensen op het platteland of in kleinere steden denken dat een grootstad synoniem is voor armoede, grijsheid, vervuiling, files,...
maar dat is dus absoluut niet zo! iedere grootstad heeft zijn schoonheden, zijn verleden, noem maar op..., dat alleen al is een reden om er te gaan wonen, vind ik
misschien moeten steden terug aantrekkelijker gemaakt worden naar de buitenwereld toe?
nu lopen er al een paar projecten hier in Brussel om mensen aan te zetten te komen wonen binnen de grenzen van het gewest, maar ze zouden mensen ook nog op andere manieren moeten kunnen stimuleren, vind ik
FIK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 12:12   #17
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Het is niet omdat je er woont dat je er wil blijven wonen. Misschien moet ook daar rekening mee gehouden worden. Binnen afzienbare tijd zal er wel weer een plattelandsvlucht komen...
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 17:37   #18
jimmyl
Partijlid
 
Geregistreerd: 14 juli 2002
Berichten: 231
Standaard

Die stadvlucht heeft veel met imagovorming te maken. Een stad als antwerpen waar over niets anders als criminaliteit en migranten en het vlaamsblok wordt gesproken heeft weinig kans om veel mensen aan te trekken. Terwijl sommige delen van antwerpen echt wel trendy zijn om te gaan wonen èn perfect veilig. Leuven bvb elke student maakt wel plannen om na zijn studies in leuven te gaan wonen. Leuven heeft immers een trendy en goed imago.

Het eerste woord waaraan men denkt antwerpen:criminaliteit, migranten
leuven: studenten, terrasjes
brussel: werken, kantoren

Heeft een stad eigenlijk een marketingafdeling? Misschien dat een stad meer aan marketing moet doen ipv te investeren in stoepen. Door deze marketing kan ze immers meer mensen aantrekken en bijgevolg de belastingbasis vergroten.

jimmyl
jimmyl is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2002, 20:16   #19
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Eigenlijk is de vraagstelling van deze poll of je nu wel of niet in een grootstad wil gaan wonen in Vlaanderen quasi betekenisloos geworden.

In Vlaanderen is de betonnering van de open ruimte en de trek naar het groen de laatste decennia op zo'n schaal gebeurd, dat het in mijn ogen niet meer mogelijk is om nog te spreken van "den buiten" of van "de stad".

In de jaren zestig kon je nog in de auto stappen en dan vanuit de stad een tochtje maken door dorpjes langs wegen afgezoomd met bomen en langs velden en landerijen, en kon je kilometers ver het landschap inkijken.

Hoe triest is het nu gesteld : als je van het ene wooncentrum naar het andere rijdt kom je langs de weg nog enkel verkavelingen, baanwinkels en KMO-zones tegen. Zo wordt de Antwerpse agglomeratie van Lier gescheiden door nog slechts één weide van amper enkele honderden meter groot; en als er niet de Netevallei had tussen gelegen zouden Antwerpen en Mechelen allang aan elkaar zijn vastgegroeid.

Den buiten bestaat voor mij alleen nog maar in mijn herinnering. Vlaanderen is immers één grote stad geworden met hier en daar nog een streepje groen dat wacht om aangesneden te worden door de projectontwikkelaars voor de zoveelste (allerlaatste ?) verkaveling of KMO-zone.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 augustus 2002, 12:09   #20
jan breydel
Partijlid
 
jan breydel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 218
Standaard

België raakt stilaan volgebouwd! Prijzen van bouwgronden rijzen de pan uit.
Voor de meeste mensen zijn de steden onaantrekkelijke vuile oorden; maar uiteindelijk zullen er toch meer en meer mensen moeten gaan wonen.

Het lokken van mensen naar de steden met subsidies heeft tot nog toe maar heel weinig succes gehad.
Om mensen naar de steden te krijgen zal nog een hele weg van sensibilisering nodig zijn.
Het zal vooral belangrijk zijn dat de grootsteden van hun negatieve imago afraken. Volgens mij voelen heel wat mensen zich onveilig in de steden. Wanneer ik praat met mensen uit de volksbuurten van Antwerpen voel ik dit probleem duidelijk aan, ze zeggen dat ze 's avonds met moeite nog de straat op durven.
Dit beeld wordt ook door de media opgehangen. Het is dus niet verwonderlijk dat dit beeld ook blijft leven bij de bevolking buiten de steden.

Om ons landje een beetje leefbaar te houden zal het nodig zijn dat onze steden weer wat 'opgevuld' worden.
jan breydel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be