Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 juni 2020, 07:55   #81
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iets met: ontbreken van wetenschappelijke grond en toch de bedoeling hebben om de maatschappij rond de doelstellingen van de groepering te organiseren ?

Vb: wie graag in groep zingt, kan zich aansluiten bij een koor, of er een beginnen.
Maar als je bedoeling is om de mensen wijs te maken dat ze met dat zingen ergens op een beter blaadje komen bij een soort van wezen ... dan begint het naar oplichting en misleiding te stinken.
O sorry, ik had me voorgenomen om niet meer in discussie te treden als er geen uitzicht is op behoorlijk woord en wederwoord.
Gelieve mijn post hierboven als onbestaand te beschouwen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 08:19   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iets met: ontbreken van wetenschappelijke grond en toch de bedoeling hebben om de maatschappij rond de doelstellingen van de groepering te organiseren ?

Vb: wie graag in groep zingt, kan zich aansluiten bij een koor, of er een beginnen.
Maar als je bedoeling is om de mensen wijs te maken dat ze met dat zingen ergens op een beter blaadje komen bij een soort van wezen ... dan begint het naar oplichting en misleiding te stinken.
Volgens u moeten meningen dus verboden worden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 08:48   #83
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Volgens u moeten meningen dus verboden worden.
Neen, hij zei stinkende meningen, niet 'Verboten Meinungsäußerungsfreiheit', JA?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 09:01   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Neen, hij zei stinkende meningen, niet 'Verboten Meinungsäußerungsfreiheit', JA?
Dan is het toch een spel van woord tegen woord, idee tegen idee?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 09:04   #85
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan is het toch een spel van woord tegen woord, idee tegen idee?
Wie ben ik om mijn meester in het spelen van spelletjes niet te herkennen, Jan?
'Joe troeli aar ameezing wit dat geem".
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 09:11   #86
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.857
Standaard

Is trollen eigenlijk geen zonde? Toch een beetje een vorm van hoogmoed, vind ik.
__________________
Think I forgot
how to be happy.
Something I'm not
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 12:34   #87
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iets met: ontbreken van wetenschappelijke grond en toch de bedoeling hebben om de maatschappij rond de doelstellingen van de groepering te organiseren ?
Wat is de wetenschappelijke grond van eender welke politieke stroming? Ik zie in het beste geval alleen een filosofische basis. Volgens jouw omschrijving zijn dan alle politieke groeperingen te bestempelen als sektes.

Citaat:
Vb: wie graag in groep zingt, kan zich aansluiten bij een koor, of er een beginnen.
Maar als je bedoeling is om de mensen wijs te maken dat ze met dat zingen ergens op een beter blaadje komen bij een soort van wezen ... dan begint het naar oplichting en misleiding te stinken.
Waar zit 'm de oplichting en de misleiding als zowel de organisator als de deelnemer erin gelooft?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 13:55   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waar zit 'm de oplichting en de misleiding als zowel de organisator als de deelnemer erin gelooft?
Stel je eens voor dat de overheid hier dan in zou moeten tussenkomen. Waar eindigt een dergelijke overheidsbemoeienis zich dan wel?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 13:56   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat is de wetenschappelijke grond van eender welke politieke stroming? Ik zie in het beste geval alleen een filosofische basis. Volgens jouw omschrijving zijn dan alle politieke groeperingen te bestempelen als sektes.
En bij uitbreiding zoveel andere verenigingen en organisaties waar mensen elkaar zoeken een treffen rond een bepaald gegeven. Wetenschap is vaak het allerlaatste wat daar aan bod komt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 14:45   #90
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik ben voor vrijheid. Om welke reden zou het godsdienstonderwijs afgeschaft moeten worden? Als daar vraag naar is en er zijn mensen die het willen inrichten, waarom niet?
Wanneer u voor vrijheid bent, waarom verdedigt u dan om via politieke weg op geheel democratische wijze bijvoorbeeld het recht op abortus af te schaffen? Dat lijkt geen vrijheid maar dwang.
Gezien de schade die godsdienst kan mee brengen bij jongeren, is het wel verdedigbaar om dit pas in te richten op een leeftijd dan jongeren dit beter kunnen vatten, dus ouder dan 18 jaar.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 14:49   #91
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vraag me af waar u het vandaan haalt dat de grondwettelijke godsdienstvrijheid inhoudt dat men zich boven de wet kan verheffen. Godsdienstvrijheid behoort tot de wet en wordt beoefend binnen de krijtlijnen van de wet.
In zekere zin doen alle Katholieke instanties dit die euthanasie weigeren, gelovigen die geen hand geven omdat iemand een vrouw is, bakkers die geen taarten willen bakken voor wie homo is...het spanningsveld kan u onmogelijk onbekend zijn, iedere hoofddoekendiscussie gaat er ook over.

Godsdienstvrijheid moet ook niet worden afgeschaft hoor. Wie wil kan gerust naar kerk en moskee maar op scholen bijvoorbeeld hoort religie niet thuis in die zin dat het onderwezen moet worden.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 14:50   #92
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis Bickle Bekijk bericht
Datzelfde kronkeltje weer ...

Ja, als binnen een wet een uitzondering wordt gemaakt, op basis van religie, dan valt die uitzondering binnen de wet, en dan staat religie niet boven de wet. Fijn ... Juist ...

Net daarom, dat elke toevoeging/uitzondering binnen de wet, op basis van religie geschrapt moet worden.
Daar ben ik het mee eens.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 14:53   #93
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan zullen we het toch eerst eens moeten worden over de invulling die u geeft aan "fundamentalistisch" bijvoorbeeld. Is een evangelical die gelooft in de onfeilbaarheid van de bijbel "fundamentalist"? Is "een autoritaire structuur" hetzelfde als een duidelijke gezagslijn?
ik zou het niet weten, maar legt u het als deskundige gerust eens uit!
Wat houdt dat in die onfeilbaarheid van de bijbel en gelooft u dat zelf?
En wat ziet u als het verschil tussen duidelijke gezagslijn en autoritaire structuur of maakt u dit onderscheid niet?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 15:12   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Wanneer u voor vrijheid bent, waarom verdedigt u dan om via politieke weg op geheel democratische wijze bijvoorbeeld het recht op abortus af te schaffen? Dat lijkt geen vrijheid maar dwang.
Gezien de schade die godsdienst kan mee brengen bij jongeren, is het wel verdedigbaar om dit pas in te richten op een leeftijd dan jongeren dit beter kunnen vatten, dus ouder dan 18 jaar.
Vrijheid loopt altijd langs bepaalde lijnen. Abortus betekent onherstelbare schade, daar hiermee pril menselijk leven uitgeschakeld wordt.

Ik vraag me evenwel af over welke schade u spreekt "die godsdienst met zich mee brengt".

Evenzeer vraag ik mij af wat u bedoelt met "godsdienst inrichten vanaf een bepaalde leeftijd".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 15:13   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
In zekere zin doen alle Katholieke instanties dit die euthanasie weigeren, gelovigen die geen hand geven omdat iemand een vrouw is, bakkers die geen taarten willen bakken voor wie homo is...het spanningsveld kan u onmogelijk onbekend zijn, iedere hoofddoekendiscussie gaat er ook over.

Godsdienstvrijheid moet ook niet worden afgeschaft hoor. Wie wil kan gerust naar kerk en moskee maar op scholen bijvoorbeeld hoort religie niet thuis in die zin dat het onderwezen moet worden.
Dus wilt u dan twee anderen vrijheden beperken: vrijheid van onderwijs en vrijheid van organisatie. Beide staat in de Belgische grondwet ingeschreven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2020, 15:14   #96
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
ik zou het niet weten, maar legt u het als deskundige gerust eens uit!
Wat houdt dat in die onfeilbaarheid van de bijbel en gelooft u dat zelf?
En wat ziet u als het verschil tussen duidelijke gezagslijn en autoritaire structuur of maakt u dit onderscheid niet?
Euh, u kwam wel af met die twee omschrijvingen. Moet ik dan aannemen dat u echt niet weet waarover u het hebt en dus zomaar iets neerpent?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 06:51   #97
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Iets met: ontbreken van wetenschappelijke grond en toch de bedoeling hebben om de maatschappij rond de doelstellingen van de groepering te organiseren ?

Vb: wie graag in groep zingt, kan zich aansluiten bij een koor, of er een beginnen.
Maar als je bedoeling is om de mensen wijs te maken dat ze met dat zingen ergens op een beter blaadje komen bij een soort van wezen ... dan begint het naar oplichting en misleiding te stinken.
Ge zou voor minder zingen!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:28   #98
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vrijheid loopt altijd langs bepaalde lijnen. Abortus betekent onherstelbare schade, daar hiermee pril menselijk leven uitgeschakeld wordt.

Ik vraag me evenwel af over welke schade u spreekt "die godsdienst met zich mee brengt".

Evenzeer vraag ik mij af wat u bedoelt met "godsdienst inrichten vanaf een bepaalde leeftijd".
Nee, vrijheid loopt niet langs lijnen die het Christendom uitstippelt en streven naar dit opleggen via democratische weg ontneemt anderen de vrijheid op keuze zoals we dit nu kennen.

Dat zie ik bijvoorbeeld als schade die het Christendom meebrengt, het streven zoals u dit verwoord.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:30   #99
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Euh, u kwam wel af met die twee omschrijvingen. Moet ik dan aannemen dat u echt niet weet waarover u het hebt en dus zomaar iets neerpent?
Nee, de Standaard kwam hiermee, u haalt het nu aan, dus wilt u even de gestelde vraag beantwoorden? Hoe ziet u dat onderscheid?
alice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juni 2020, 10:33   #100
alice
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 januari 2007
Berichten: 27.350
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dus wilt u dan twee anderen vrijheden beperken: vrijheid van onderwijs en vrijheid van organisatie. Beide staat in de Belgische grondwet ingeschreven.
Wanneer de samenleving constant veranderd, en u daar toch voorstander van bent, gezien uw mening over afschaffen van bijvoorbeeld abortus, kan ook het kader waarin religie zich verhoudt tot de samenleving opnieuw bekeken worden.
alice is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:10.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be