Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 augustus 2018, 19:08   #1
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard Val Turkse lira dreigt euro mee de afgrond in te sleuren

Val Turkse lira dreigt euro mee de afgrond in te sleuren

Citaat:
Ondanks maatregelen van de Turkse centrale bank daalde de waarde van de lira maandag opnieuw. De onrust rond de Turkse munt heeft ook nadelige gevolgen voor andere valuta, waaronder de euro.
Lijkt mij stof om over na te denken voor zij die de beurs en het money systeem op de voet volgen daar beleggers denken, dat het zou kunnen overwaaien naar de Europese markten en bankensector.

Persoonlijk heb ik er géén boodschap aan omdat ik géén geld heb.

Stel ik mij ook de vraag waarom dat Turkije dat niet bij de EU hoort zoveel impact kan hebben.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 13 augustus 2018 om 19:09.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 augustus 2018, 17:01   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

BNP Paribas Fortis is kwetsbaar voor Turkije

Citaat:
Het kernkapitaal van BNP Paribas Fortis is kwetsbaar voor de Turkse crisis.
Citaat:
Dat is slecht nieuws voor de Belgische overheid die 7,73 procent van de bank bezit en zo 1,5 miljard euro aan waarde zagen verdampen.
Dat gaat nog 'vonken' geven ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:16   #3
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht

Stel ik mij ook de vraag waarom dat Turkije dat niet bij de EU hoort zoveel impact kan hebben.
Omdat Turkije 231 miljard euro schulden heeft aan Europese banken, vooral Spaanse en Franse. Die schuld is in euro, maar daarvoor moeten Turkse Lira's dus in euro worden omgezet.

Door de maatregelen van Trump daalde het vertrouwen in de Lira, en dus ook de waarde ervan. En dat neemt hallucinante vormen aan.

Hier zie je de verhouding euro/lira voor de laatste 10 jaar. Kijk vooral naar de hyperinflatie aan het einde binnen enkele weken. Je zal wel begrijpen dat Turken momenteel geen Europese schulden kunnen afbetalen. En dan vraagt Erdogan natuurlijk aan alle Turken om hun euro's en dollars te ruilen tegen Lira's die gedegradeerd worden tot confetti. Zo gaat het altijd. In Argentinië (2001) gebeurde hetzelfde

ING met de gebakken peren door Erdogan

__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 15 augustus 2018 om 19:23.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:21   #4
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Omdat Turkije 231 miljard euro schulden heeft aan Europese banken, vooral Spaanse en Franse. Die schuld is in euro, maar daarvoor moeten Turkse Lira's dus in euro worden omgezet.

Door de maatregelen van Trump daalde het vertrouwen in de Lira, en dus ook de waarde ervan. En dat neemt hallucinante vormen aan. 10% waardeverlies in 1 dag.

Hier zie je de verhouding euro/lira voor de laatste 10 jaar. Kijk vooral naar de hyperinflatie aan het einde. Je zal wel begrijpen dat Turken momenteel geen Europese schulden kunnen afbetalen

ING met de gebakken peren door Erdogan

Dit is een dramatisch plaatje.

Qatar gaat 15 miljard euro investeren in Turkije, Lira stabiliseert.

Maar de fundamenten voor een crisis blijven. Men koopt wat tijd.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2018, 19:21   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat gaat nog 'vonken' geven ...
Peanuts-vonken.

Héél klein beetje Euros bijdrukken.

Niet zoveel als toen in 2015:

Citaat:
Dit is wat we bijdrukken om economie te redden: 1.140.000.000.000 euro
TT 22 januari 2015

De Europese Centrale Bank heeft vandaag zijn economisch herstelplan voor de eurozone aangekondigd. Zoals verwacht gaat de ECB aan geldcreatie doen, het drukt dus geld bij. En dat in totaal voor maar liefst 1.140 miljard euro, veel meer dan werd gedacht. Dat bedrag kan bovendien nog oplopen, want de ECB gaat door met de geldcreatie en het aankoopprogramma tot de inflatie in Europa stabiel rond 2 % staat.

Om u een idee te geven: de Nederlandse krant ‘De Volkskrant’ berekende vorig jaar dat 5 miljard euro (als je het in briefjes van 500 euro drukt) de ruimte van een halve scheepscontainer zou innemen. Wat de ECB nu gaat bijcreëren, komt dus neer op 114 scheepscontainers tjokvol briefjes van 500 euro.

Laatst gewijzigd door Micele : 15 augustus 2018 om 19:26.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2018, 22:51   #6
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Dat is dikke onzin, het enige dat de ECB doet is aflopende (lees: terugbetaalde) leningen vervangen door nieuwe.
Het nieuwe geld voegt niet toe, het vervangt.
En briefjes van 500 zijn het al helemaal niet, gewoon een edit op hun computer die de inhoud van hun "deposit facility", steriel geld, wijzigt.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 10:50   #7
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.182
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Dat is dikke onzin, het enige dat de ECB doet is aflopende (lees: terugbetaalde) leningen vervangen door nieuwe.
Het nieuwe geld voegt niet toe, het vervangt.
En briefjes van 500 zijn het al helemaal niet, gewoon een edit op hun computer die de inhoud van hun "deposit facility", steriel geld, wijzigt.
Je hebt een serieus leesprobleem.

Mss helpt een filmpje? lol

Koen zal het je even uitleggen

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=khzTsqFqJqw

Geld bijdrukken??

Vanaf begin maart gaat de Europese Centrale Bank tijdelijk massaal geld bijdrukken, maar liefst 1 140 miljard euro. Zo wilt ze de economie aanzwengelen. Hoe? Wel, ze drukt nieuw geld en koopt daarmee obligaties bij financiële instellingen. Obligaties zijn bijvoorbeeld leningen aan een staat waarin banken een deel van het geld dat ze van klanten bewaren, beleggen.
Banken kunnen het van de ECB ontvangen geld gebruiken om extra leningen te verstrekken aan bedrijven of aan mensen zoals jij en ik. Wij gebruiken dat geld om er dingen mee te doen en te kopen, en zo gaat de economie erop vooruit. En dat is precies het doel van de ECB.

Wat betekent dat voor jou?

Als het gecreëerde geld effectief wordt uitgeleend en uitgegeven, dan zullen de prijzen stijgen. Het leven wordt dus iets duurder voor ons. Die stijging zal niet uit de hand lopen. Want eens de economie goed en wel aantrekt, haalt de ECB het gecreëerde geld terug uit de markt.
Een tweede effect is dat de rentevoeten laag blijven. Hoe meer obligaties de ECB opkoopt, hoe duurder die obligaties worden, en hoe minder rente ze opbrengen. De vergoeding op je spaarboekje blijft dus laag. Maar het goede nieuws is dat dat ook geldt voor de hypotheekrentevoeten. Lenen blijft dus ook goedkoop.

Als je geld bijdrukt, daalt de euro dan?

Tot slot leidt het drukken van extra euro’s tot een daling van de euro, want waarvan iets in overvloed is – euro’s in dit geval – moet niemand nog iets hebben. Wij gaan uit van een verdere daling van de euro tegenover de dollar tot 1,1 dollar per euro tegen het einde van het jaar. Voor de Europese bedrijven betekent dit dat hun producten goedkoper worden in de VS waardoor ze dus meer kunnen verkopen. Daardoor gaat het weer beter met de economie en is er meer werk. Voor jij en voor mij betekent dit jammer genoeg dat Amerikaanse producten iets duurder worden.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 september 2018 om 10:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2018, 12:30   #8
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.708
Standaard

We zien op welke gesofistikeerde manieren een schijnbaar ruziende Amerikaanse administratie,onder een schijnbare "Braggard" van een President,toch een concurrerende grote munteenheid als de EURO een beetje onder controle kan krijgen.

Een (economische-)tegenstander die te sterk is om rechtstreeks aan te pakken kan minder gevaarlijk gemaakt worden door hem constant "uit evenwicht" te houden.Het zou zo uit de geschriften van Sun Tzu kunnen gekomen zijn.

Turks Sultan Erdogan is de "idioot van dienst" in deze spelletjes,hij heeft zijn hoofd helemaal zelf op het kapblok gelegd door het te wagen de Amerikanen voor de voeten te lopen maar wil het van zichzelf niet eens geweten hebben...

Ook de Chinese "overmacht" wordt momenteel wat gekortwiekt.Wat gaan de Chinezen ten slotte doen zonder de Amerikanen ?

Iedereen heeft de VS NODIG,en de Trump-administratie speelt dat keihard..
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 1 september 2018 om 12:35.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be