Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2006, 14:06   #1
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.895
Standaard TAK-actie................in Wallonië?

http://www.taalaktiekomitee.org/hoofd.htm (klik daarna op "Laatste actie")

Dat ik weet, rijden de TEC bussen in Wallonië en niet in Vlaanderen. "TEC, pas de taalwet toe"????? Maar in Wallonië spreekt men Frans, geen Nederlands!!!!!!! TAK heeft dus echt niets anders te doen dan de Walen in hun eigen regio het leven zuur maken??????

Laatst gewijzigd door Everytime : 3 december 2006 om 14:06.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 14:51   #2
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Het FDF organiseerde een autotocht door de Vlaamse rand met de eis om die te annexeren als Lebensraum voor Groot-Brussel. Waar was uw geklaag toen? Hebt u trouwens wel de bijgevoegde tekst gelezen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TAK
Lijn 18 van de Waalse vervoersmaatschappij TEC kreeg woensdagmiddag de jongens en meisjes van het Taal Aktie Komitee over de vloer. Een dertigtal aktievoerders stapte op ter hoogte van het station van Leuven en begon onmiddellijk met het overplakken van alle Franstalige teksten op de bus. Er werden ook affiches aangebracht met daarop “170 Franse bussen, 0 Vlaamse jobs = Waalse solidariteit?” en “TEC pas de taalwet toe!”. De busreizigers ontvingen een pamflet met daarin de redenen voor onze aktie.

De ordediensten, die blijkbaar vooraf waren ingelicht, waren ogenblikkelijk ter plaatse doch lieten begaan. Zij konden de volledig Nederlandsonkundige chauffeur diets maken om z’n bus toch maar in beweging te zetten (ook al had de meerderheid van de busreizigers geen ticketje gekocht). Onder het zingen van enkele liederen ging het richting eerstvolgende halte, zo’n vijf minuten verder. Daar werd de aktie zonder verdere problemen ontbonden.

Motivatie van de aktie:
Solidariteit: het woord is in de nasleep van het sociale drama te Vorst al meermaals gevallen. Ook in beschouwingen bij de verkiezingen van 2007 en het daarop volgende rondje staatshervormen komt het vaak terug.

Maar wanneer het Waalse gewest en TEC 170 bussen bij de Franse constructeur Irisbus bestellen (en niet bij de Vlaamse busbouwer Van Hool), dan is het oorverdovend stil. Geen Luc Cortebeeck (ACV) of Rudy De Leeuw (ABVV) om het gebrek aan Waalse solidariteit te hekelen. Ook geen Verhofstadt om Wallonië van nationalisme te beschuldigen. Of bij deze beslissing net zoals in 1993[i] onregelmatigheden gemoeid zijn zal de (verre) toekomst wellicht uitwijzen, al doet het er niet echt toe: jaarlijks mag elke Vlaming duizenden euro’s aan Wallonië spenderen ter wille van de solidariteit; de omgekeerde richting, bijvoorbeeld een contract voor Van Hool en wat Vlaamse jobs, daar kan wel geen sprake van zijn. TAK heeft genoeg van de Belgische eenrichtingssolidariteit.

Nog zo een eenrichtingsverkeer is de taalwet. Terwijl de Lijn zich uitslooft om heiliger te zijn dan de paus en jaren door Vlaanderen rijdt met tweetalige opschriften (want dat hoort zo in Brussel), legt de TEC diezelfde wetten al jaren vrolijk naast zich neer. De voorbije weken namen we nogmaals de proef op de som. Aan de halte “Leuven station” troffen we tweetalige opschriften aan; de aankondigingen op de bussen van TEC zijn eentalig Frans (in het minst slechte geval tweetalig); de chauffeurs spreken net voldoende Nederlands om tot 10 te tellen en “dankoe” te zeggen (de weinige uitzonderingen bevestigen de regel). TEC is daarmee in overtreding met de taalwetgeving. TAK zal in de komende dagen klacht neerleggen tegen TEC bij de Vaste Commisie voor Taaltoezicht.

Laatst gewijzigd door Metternich : 3 december 2006 om 14:53.
Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 14:55   #3
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Zie je weer eens de splinter in andermans oog, maar niet de balk in die van je Franstalige vrienden, Everytime?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 3 december 2006 om 14:56.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 14:57   #4
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
http://www.taalaktiekomitee.org/hoofd.htm (klik daarna op "Laatste actie")

Dat ik weet, rijden de TEC bussen in Wallonië en niet in Vlaanderen. "TEC, pas de taalwet toe"????? Maar in Wallonië spreekt men Frans, geen Nederlands!!!!!!! TAK heeft dus echt niets anders te doen dan de Walen in hun eigen regio het leven zuur maken??????
Kan jij lezen?
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:01   #5
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

In principe ben ik niet tegen Franstalige opschriften op TEC-bussen, het is tenslotte een Waalse maatschappij. En ja,Everytime, die bussen rijden tot in Leuven...Gare de Louvain. Daar was dus ook deze actie.

Knap dat ze trouwens zo'n TEC bus te pakken hebben gekregen. Je moet maar het geluk hebben dat ze eens niet staken
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:12   #6
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Ik begrijp het eigenlijk ook niet goed.
Waarom "Alleen Nederlands"? Verwachten ze dat ze de opschriften in het Frans wegnemen iedere keer dat ze Vlaanderen binnenrijden?

En is er strikt gezien eigenlijk een wet die verbiedt dat een bedrijf, betaald door het Waals Gewest (neem ik aan?) Nederlandsonkundige chauffeurs in dienst neemt?

Onze buschauffeur kon ook geen Italiaans toen we naar Italië gingen?


__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:17   #7
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Wanneer TAK zou pleiten voor tweetalige opschriften in die bussen:

TAK pleit echter voor "enkel en alleen Nederlands" op een Waalse maatschappij, dat is gewoon FDF-niveau.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:21   #8
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik begrijp het eigenlijk ook niet goed.
Waarom "Alleen Nederlands"? Verwachten ze dat ze de opschriften in het Frans wegnemen iedere keer dat ze Vlaanderen binnenrijden?

En is er strikt gezien eigenlijk een wet die verbiedt dat een bedrijf, betaald door het Waals Gewest (neem ik aan?) Nederlandsonkundige chauffeurs in dienst neemt?

Onze buschauffeur kon ook geen Italiaans toen we naar Italië gingen?


Zonder de verdediging van TAK te willen nemen, denk ik wel dat die TEC-bussen niets in Leuven en in Vlaanderen in het algemeen te doen. Alleen in Brussel en in Wallonië kunnen ze rijden. Er zijn ook geen "De Lijn" bussen die in Wallonië rijden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:21   #9
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Wanneer TAK zou pleiten voor tweetalige opschriften in die bussen:

TAK pleit echter voor "enkel en alleen Nederlands" op een Waalse maatschappij, dat is gewoon FDF-niveau.
Kim, de enige Belgicist die niet openlijk met FDF flirt.

Ik moet toch zeggen dat ik -voorlopig- ook een beetje frons.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:22   #10
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Wanneer TAK zou pleiten voor tweetalige opschriften in die bussen:

TAK pleit echter voor "enkel en alleen Nederlands" op een Waalse maatschappij, dat is gewoon FDF-niveau.
TAK wil gewoon niet dat die bussen in Vlaanderen rijden.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:23   #11
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Wanneer TAK zou pleiten voor tweetalige opschriften in die bussen:

TAK pleit echter voor "enkel en alleen Nederlands" op een Waalse maatschappij, dat is gewoon FDF-niveau.
Als De Lijn zijn opschriften kan aanpassen naargelang het gewest waarin ze rijden, waarom kan TEC dat dan niet?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:24   #12
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
TAK wil gewoon niet dat die bussen in Vlaanderen rijden.
Ik denk niet dat daar het probleem zit. Ze hebben een probleem met het feit dat een Waalse maatschappij geen Nederlandstalige opschriften voorziet op een bus die uiteindelijk wel in Vlaanderen een station heeft (Leuven dus).

Daarom: tweetalige opschriften en dan is het probleem opgelost.

Enkel en alleen voor Nederlands pleiten op een Waalse maatschappij is gewoon ridicuul. Stel je voor dat het FDF zou pleiten voor "enkel en alleen Frans" op een bus van De Lijn...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:25   #13
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.895
Standaard

Als men een beetje nadenkt, is TAK twee keer boos :

1. Omdat die Waalse bussen in Vlaanderen rijden.
2. Wie zegt Waalse bussen die in Vlaanderen rijden, zegt Walen die naar Vlaanderen gaan werken. En dat terwijl TAK van een pure Vlaamse Vlaanderen droomt.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:26   #14
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
TAK wil gewoon niet dat die bussen in Vlaanderen rijden.
Wat voor een onzin is dat nu weer? Straks kom je hier nog beweren dat TEC zijn reizigers aan de taalgrens zou moeten dumpen. Het enige wat TAK wil, is dat de taalwetten gerespecteerd worden en dat de bussen van TEC in Vlaanderen Nederlandstalige bestemmingsborden dragen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:27   #15
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
TAK wil gewoon niet dat die bussen in Vlaanderen rijden.
Ik vind dat het TAK hierin wat overdrijft. Ik heb hier al TEC-bussen zien rijden met op de voorkant "LEUVEN STATION". Helemaal in het Nederlands dus. En dat de chauffeurs geen NL kunnen, tja, spijtig maar niet schandalig of verrassend. Zoals ik al zei: het is en blijft een Waalse maatschappij. Punt.

Of gaan ze bij het TAK ook alle buitenlandse vliegtuigen op Zaventem overplakken omdat er niks Nederlands op staat?

Let wel: ik steun TAK ten volle, enkel hier vind ik het een beetje overdreven.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:27   #16
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Hoewel, als ik bij hun foto's kijk... er is wel Nederlands te vinden op die bus hoor!






Hier blijkbaar enkel Frans, tenzij de Nederlandse woorden op de andere twee hoeken staan (die niet voor ons zichtbaar zijn).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:29   #17
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Als De Lijn zijn opschriften kan aanpassen naargelang het gewest waarin ze rijden, waarom kan TEC dat dan niet?
Doen ze dat echt? Dus Franstalige verwijderen als ze van Brussel naar Vlaanderen rijden?

Ik moe zeggen dat ik blijf fronsen:
- kan men eisen dat een Waals bedrijf, betaald door hun regio, Nederlandskundige chauffeurs heeft (juridisch gezien?)
- wat is er mis met dit:
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:31   #18
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Let wel: ik steun TAK ten volle, enkel hier vind ik het een beetje overdreven.
Ik vind het ook. De website van TEC, in tegenstelling tot bv RTBF, is trouwens VIERTALIG
http://www.infotec.be/index.aspx?Pag...04861304108928

Everytime had dus geen gelijk dat dit een actie in Wallonië was, maar wel dat dit een beetje overdreven was.
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:40   #19
Vorenus
Banneling
 
 
Vorenus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 augustus 2006
Locatie: Antwerpen
Berichten: 8.447
Standaard

Ik steun TAK ook maar hier hierin overdrijven ze toch.
(en ik kan het weten want ik heb Lijn 18 (TEC BUS JODOIGNE-LEUVEN) vroeger elke dag genomen.)
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2006, 15:42   #20
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Wat voor een onzin is dat nu weer? Straks kom je hier nog beweren dat TEC zijn reizigers aan de taalgrens zou moeten dumpen. Het enige wat TAK wil, is dat de taalwetten gerespecteerd worden en dat de bussen van TEC in Vlaanderen Nederlandstalige bestemmingsborden dragen.
Jij, als Vlaams-Nationalist, zou accepteren dat Waalse bussen in Vlaanderen rijden????? Ben je zeker Vlaams-Nationalist te zijn?????
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be