Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2012, 09:48   #1
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard Vraag over vraag en aanbod

Vaak stelt men dat de prijs wordt bepaald door de wet van vraag en aanbod. Ik stel me hierover de vraag op welk niveau dit bepaald wordt, zelf denk ik aan twee niveaus :

1. Niet voldoende van het gevraagde product maar wel voldoende grondstoffen
2. Niet voldoende grondstoffen om het gevraagde product te produceren

Het mag evident zijn dat finaal de grondstoffen de schaarste (wel/niet) bepaalt, de vraag stelt zich echter wat in onze maatschappij nu gangbaar is? Anders gezegd, ligt dit aan een te weinig productie of ligt de hoeveelheid grondstof aan de basis?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 10:04   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Hoe komt het dat mijn vraag zo duur beantwoord wordt en mijn aanbod zo goedkoop?

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 oktober 2012 om 10:20.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 10:19   #3
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe komt het dat mijn vraag zo duur beantwoordt wordt en mijn aanbod zo goedkoop?
Dat is wat men schaarste noemt ! Dat je eigenlijk altijd meer wil bekomen dan je kan produceren.

Het is de bestaansreden van de economie, namelijk het feit dat je (pijnlijke) keuzes moet maken.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 10:24   #4
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is wat men schaarste noemt ! Dat je eigenlijk altijd meer wil bekomen dan je kan produceren.

Het is de bestaansreden van de economie, namelijk het feit dat je (pijnlijke) keuzes moet maken.
Ik voel eerder nattigheid en denk dat de markt een doorgestoken kaart is en 1 grote oplichterij en samenzwering van de kapitaalkrachtigen
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 10:35   #5
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Hoe komt het dat mijn vraag zo duur beantwoord wordt en mijn aanbod zo goedkoop?
Ik denk dat het komt omdat ondernemers geld willen sparen om ons te verlossen van de staatsschuld. Lijkt me logisch, ze weten immers wat verantwoordelijkheid nemen is.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 10:36   #6
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is wat men schaarste noemt ! Dat je eigenlijk altijd meer wil bekomen dan je kan produceren. Het is de bestaansreden van de economie, namelijk het feit dat je (pijnlijke) keuzes moet maken.
Schaarste is een aanname, je gedrag wordt er door bepaald, ook de verstarring, zie ik. De keuze is dus niet pijnlijk, je verstarring is dat, doet ook pijn aan onze ogen overigens.

Laatst gewijzigd door MIS : 29 oktober 2012 om 10:42.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 10:37   #7
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik voel eerder nattigheid en denk dat de markt een doorgestoken kaart is en 1 grote oplichterij en samenzwering van de kapitaalkrachtigen
Zit iets in, men heeft je dat laten geloven opdat het narcisme kon overleven. Maar nu we dat doorhebben, kunnen we het herstel inluiden.

Laatst gewijzigd door MIS : 29 oktober 2012 om 10:38.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 10:43   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Zit iets in, men heeft je dat laten geloven opdat het narcisme kon overleven. Maar nu we dat doorhebben, kunnen we het herstel inluiden.
Mja, het narcisme van de kapitaalkrachtigen is onoverwinnelijk
(Het mijne kan gemakkelijk verpletterd worden).
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 10:48   #9
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Mja, het narcisme van de kapitaalkrachtigen is onoverwinnelijk. (Het mijne kan gemakkelijk verpletterd worden).
De beste manier is om het te voeden en ondertussen een normale economie te installeren, ze zien dat toch niet.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 12:57   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik voel eerder nattigheid en denk dat de markt een doorgestoken kaart is en 1 grote oplichterij en samenzwering van de kapitaalkrachtigen
Heb je je de vraag al eens gesteld wat jij allemaal wil, en wat daar allemaal voor gedaan moet worden, en wat jij zelf aan anderen levert ?

Ik vind het zelfs verbazend dat ik een huis en een auto kan hebben. Ik kan mij persoonlijk moeilijk indenken dat wat ik doe het equivalent is van een auto aan iemand leveren en voor iemand een huis bouwen.

Moest ik helemaal alleen op de wereld zijn, dan zou ik er nooit in slagen om voor mijzelf zo een auto te bouwen, of een huis te zetten. Zelfs al mocht ik al het ijzererts zelf met mijn nagels uit de grond krabben en zo. En wat ik voor mezelf, helemaal alleen, zou kunnen doen is voor mij de 'referentielijn' van wat ik intrinsiek op economisch vlak waard ben. Mijn werkelijke levensstandaard steekt daar kilometers boven uit.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2012 om 12:59.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 13:04   #11
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heb je je de vraag al eens gesteld wat jij allemaal wil, en wat daar allemaal voor gedaan moet worden, en wat jij zelf aan anderen levert ? Ik vind het zelfs verbazend dat ik een huis en een auto kan hebben. Ik kan mij persoonlijk moeilijk indenken dat wat ik doe het equivalent is van een auto aan iemand leveren en voor iemand een huis bouwen. Moest ik helemaal alleen op de wereld zijn, dan zou ik er nooit in slagen om voor mijzelf zo een auto te bouwen, of een huis te zetten. Zelfs al mocht ik al het ijzererts zelf met mijn nagels uit de grond krabben en zo. En wat ik voor mezelf, helemaal alleen, zou kunnen doen is voor mij de 'referentielijn' van wat ik intrinsiek op economisch vlak waard ben. Mijn werkelijke levensstandaard steekt daar kilometers boven uit.
Heb je nu ook een antwoord op de gestelde vraag, die was toch eenvoudig, niet?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 13:20   #12
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MIS Bekijk bericht
Heb je nu ook een antwoord op de gestelde vraag, die was toch eenvoudig, niet?
Uiteraard: wat ge doet is niet veel waard, en ge peinst dat ge daar veel zou moeten voor terugkrijgen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 13:24   #13
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Uiteraard: wat ge doet is niet veel waard, en ge peinst dat ge daar veel zou moeten voor terugkrijgen.
Is dat 1 of 2 ? Ter info, de vraag staat in het eerste bericht.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 13:24   #14
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Heb je je de vraag al eens gesteld wat jij allemaal wil, en wat daar allemaal voor gedaan moet worden, en wat jij zelf aan anderen levert ?

Ik vind het zelfs verbazend dat ik een huis en een auto kan hebben. Ik kan mij persoonlijk moeilijk indenken dat wat ik doe het equivalent is van een auto aan iemand leveren en voor iemand een huis bouwen.

Moest ik helemaal alleen op de wereld zijn, dan zou ik er nooit in slagen om voor mijzelf zo een auto te bouwen, of een huis te zetten. Zelfs al mocht ik al het ijzererts zelf met mijn nagels uit de grond krabben en zo. En wat ik voor mezelf, helemaal alleen, zou kunnen doen is voor mij de 'referentielijn' van wat ik intrinsiek op economisch vlak waard ben. Mijn werkelijke levensstandaard steekt daar kilometers boven uit.
Gelukkig voor jou oordelen anderen daar anders over

Maar nu hebben we het eigenlijk over geld (=> loon en verdienste)

Laatst gewijzigd door eno2 : 29 oktober 2012 om 13:27.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 13:43   #15
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Gelukkig voor jou oordelen anderen daar anders over Maar nu hebben we het eigenlijk over geld (=> loon en verdienste)
Patrick heeft een moeilijk leven, hij vertrekt van de aanname dat hij anderen pijn moet doen om te kunnen overleven. Heeft dat ergens gelezen maar zich nog nooit een vraag over gesteld, wat natuurlijk pijnlijk wordt voor een mens.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 13:49   #16
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is wat men schaarste noemt ! Dat je eigenlijk altijd meer wil bekomen dan je kan produceren.

Het is de bestaansreden van de economie, namelijk het feit dat je (pijnlijke) keuzes moet maken.
Is dat zo, dat men altijd meer wil ?

Ik ben daar nog niet zo zeker van.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 14:50   #17
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Is dat zo, dat men altijd meer wil ?

Ik ben daar nog niet zo zeker van.
Er zijn mensen die erin slagen om geen enkele vorm van schaarste meer te kennen, maw, het perfecte geluk. Maar dat is eerder een zeldzaamheid.

Natuurlijk zijn er (veel) mensen die hun leven zo georganiseerd hebben dat ze perfect toekomen met wat ze verdienen en daarmee vrede genomen hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ze eigenlijk niet met meer het plezanter zouden vinden he. Ze wegen enkel af dat wat ze daarvoor moeten doen - als ze het al kunnen - de moeite niet waard is, te riskant is, of iets anders dat te kostbaar is (vrije tijd, of geen stress of zo) moeten opgeven.

Maar de test is de volgende: stel dat je het groot lot wint, wat doe je:

a) het afhalen en er de grote jan mee gaan uithangen

b) het afhalen en op een spaarrekening zetten

c) het afhalen en het aan een "goed doel" geven

d) het niet gaan afhalen.

Enkel mensen in (d) voldoen aan de bovenstaande voorwaarde van "geen enkele vorm van schaarste te ondervinden".

Alle anderen hadden een vorm van schaarste. (a) is evident, (b) had een schaarste aan "verzekering voor de toekomst" of "nalatenschap voor zijn kinderen", (c) had een schaarste waarmee hij zijn behoefte van vrijgevigheid niet kon bevredigen.

Enkel (d) die het niet kan bommen had reeds een perfecte bevrediging van al zijn bevredigbare behoeften, he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 29 oktober 2012 om 14:53.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2012, 19:37   #18
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er zijn mensen die erin slagen om geen enkele vorm van schaarste meer te kennen, maw, het perfecte geluk. Maar dat is eerder een zeldzaamheid.

Natuurlijk zijn er (veel) mensen die hun leven zo georganiseerd hebben dat ze perfect toekomen met wat ze verdienen en daarmee vrede genomen hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ze eigenlijk niet met meer het plezanter zouden vinden he. Ze wegen enkel af dat wat ze daarvoor moeten doen - als ze het al kunnen - de moeite niet waard is, te riskant is, of iets anders dat te kostbaar is (vrije tijd, of geen stress of zo) moeten opgeven.

Maar de test is de volgende: stel dat je het groot lot wint, wat doe je:

a) het afhalen en er de grote jan mee gaan uithangen

b) het afhalen en op een spaarrekening zetten

c) het afhalen en het aan een "goed doel" geven

d) het niet gaan afhalen.

Enkel mensen in (d) voldoen aan de bovenstaande voorwaarde van "geen enkele vorm van schaarste te ondervinden".

Alle anderen hadden een vorm van schaarste. (a) is evident, (b) had een schaarste aan "verzekering voor de toekomst" of "nalatenschap voor zijn kinderen", (c) had een schaarste waarmee hij zijn behoefte van vrijgevigheid niet kon bevredigen.

Enkel (d) die het niet kan bommen had reeds een perfecte bevrediging van al zijn bevredigbare behoeften, he.
Los van het feit dat tot de groep D behoor is het wel zo dat er producten/diensten zijn die niemand wil, anders waren er geen faillisementen.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 08:18   #19
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er zijn mensen die erin slagen om geen enkele vorm van schaarste meer te kennen, maw, het perfecte geluk. Maar dat is eerder een zeldzaamheid.

Natuurlijk zijn er (veel) mensen die hun leven zo georganiseerd hebben dat ze perfect toekomen met wat ze verdienen en daarmee vrede genomen hebben. Maar dat wil niet zeggen dat ze eigenlijk niet met meer het plezanter zouden vinden he. Ze wegen enkel af dat wat ze daarvoor moeten doen - als ze het al kunnen - de moeite niet waard is, te riskant is, of iets anders dat te kostbaar is (vrije tijd, of geen stress of zo) moeten opgeven.

Maar de test is de volgende: stel dat je het groot lot wint, wat doe je:

a) het afhalen en er de grote jan mee gaan uithangen

b) het afhalen en op een spaarrekening zetten

c) het afhalen en het aan een "goed doel" geven

d) het niet gaan afhalen.

Enkel mensen in (d) voldoen aan de bovenstaande voorwaarde van "geen enkele vorm van schaarste te ondervinden".

Alle anderen hadden een vorm van schaarste. (a) is evident, (b) had een schaarste aan "verzekering voor de toekomst" of "nalatenschap voor zijn kinderen", (c) had een schaarste waarmee hij zijn behoefte van vrijgevigheid niet kon bevredigen.

Enkel (d) die het niet kan bommen had reeds een perfecte bevrediging van al zijn bevredigbare behoeften, he.
Hoe is een dergelijk gedrag psychologisch te verklaren? Is herstel of groei mogelijk of zijn we gedoemd hiermee te leven ?
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2012, 14:20   #20
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Los van het feit dat tot de groep D behoor is het wel zo dat er producten/diensten zijn die niemand wil, anders waren er geen faillisementen.
Jamaar het feit dat mensen domme dingen doen wil niet zeggen dat er geen slimme dingen kunnen gedaan worden he !

Dingen produceren die mensen niet willen (ofwel HELEMAAL niet willen: je hebt afval geproduceerd - oftewel niet willen aan de laagst mogelijke kost van je productie en je kan moeilijk lager gaan in prijs: je hebt waarde vernietigd) is altijd mogelijk he. Twee extreme illustraties: Als ik een fabriek bouw die met dure technologie van diamanten, hondedrollen maakt, dan ga ik uiteraard failliet gaan. Als ik een fabriek maak die dure caviaar omzet in kattebrokken, dan ga ik ook failliet gaan.

Maar dat wil niet zeggen dat er geen mensen zijn die geen goesting hebben op iets dat maakbaar is, maar dat ze niet kunnen bekomen (= schaarste).
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be