Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 januari 2003, 16:26   #1
struiK
Vreemdeling
 
struiK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Ninof
Berichten: 47
Stuur een bericht via MSN naar struiK
Standaard

In Spanje (de ETA), Italië (lega Nord) en België (Vlaams Blok) streven partijen naar de afscheiding van hun regio van de rest van het land. Deze rijkere regio’s willen niet langer opdraaien voor de kosten van armere landsdelen, en armer zijn ze (Wallonië kent 50% mensen die zich tot de lagere klasse rekenen, in Vlaanderen is dit slechts 35%).
Kan men geen terechte vraagtekens stellen bij mensen die de ene dag gaan betogen tegen armoede in de derde wereld en de dag nadien manifesteren voor meer zelfstandigheid voor de eigen regio.
Waar is de solidariteit in eigen land naartoe? Is het niet pervers het armere landsdeel in tijden dat het er slecht gaat, per se nog minder middelen toe te willen kennen.? Wie zijn wij als wij als we gaan stellen: “Het gaat slecht met u, dat kost ons geld. Ga weg!” in plaats van solidair te zijn en samen de crisis in ’t zuiden van ons land te bestrijden.
__________________
"La nuit toutes les vaches sont noires" parole des Hongrois
struiK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 16:56   #2
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

1. De gebieden die U aanhaalt, zijn niet te vergelijken. Noord-Italië is misschien een beetje anders als de rest van dat land, maar ze spreken nog altijd dezelfde taal. Vlaanderen en Baskenland zijn daarentegen twee regio's en zijn ook een volk op zich. Dat kan van Noord-Italië moeilijk gezegd worden...

2. U stelt zeer terecht dat solidariteit belangrijk is, maar hoe ver moet je daarin gaan? U stelt solidariteit als enige norm en dat is fout. Ergens moet je ook voor jezelf zorgen, je eigen eisen stellen. Ik zou bvb. graag een ziek familielid verzorgen, maar als die mij om 3 uur 's nachts opbelt om een klontje suiker te komen brengen... Wat ik gewoon wil zeggen: het is fout om slechts één criterium te gebruiken.

3. Meer zelfstandigheid voor Vlaanderen houdt niet direct minder solidariteit in.

4. De solidariteit van Vlaanderen met Wallonië is geen zelfgekozen solidariteit. Men kan U niet verplichten om met om het even wie solidair te zijn. De Vlamingen hebben nooit een keuze in deze gehad.

5. Het is pervers dat U de solidariteit met Wallonië vergelijkt met de solidariteit met de derde wereld. U moet wel een heel intens gevoel hebben van 'eigen land eerst'. De problemen zijn totaal niet te vergelijken. Of zijn er al veel franstaligen omgekomen van honger??? Als ze mij 1 miljoen euro zouden geven die ik dan aan een volk moest geven, mijn keuze tussen de Franstaligen en de Ethiopiërs zou rap gemaakt zijn...

6. Zoals U terecht aanhaalt is er een kleine crisis in het Zuiden van ons land. Probleem is echter dat meer geld niet de wonderoplossing is. Het probleem zit dieper; het is structureel. En d�*�*r moeten de Waalse politici zich mee bezighouden, niet met de vraag of ze nog wel genoeg geld zullen ontvangen.

En 7. Vlaams nationalisme is een gevoel. Het heeft niks met egoïsme te maken. Wie zich met iets of iemand identificeert, kan daar veel redenen voor aanhalen, ergens blijft het toch nog ergens een niet-ratoinele keuze.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 17:26   #3
struiK
Vreemdeling
 
struiK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2002
Locatie: Ninof
Berichten: 47
Stuur een bericht via MSN naar struiK
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
5. Het is pervers dat U de solidariteit met Wallonië vergelijkt met de solidariteit met de derde wereld. U moet wel een heel intens gevoel hebben van 'eigen land eerst'. De problemen zijn totaal niet te vergelijken. Of zijn er al veel franstaligen omgekomen van honger??? Als ze mij 1 miljoen euro zouden geven die ik dan aan een volk moest geven, mijn keuze tussen de Franstaligen en de Ethiopiërs zou rap gemaakt zijn...
Het gaat mij niet om eigen land eerst maar om meer solidariteit tout cours. Ik vind wel dat je een parallel kan trekken tussen solidariteit van de vlamingen als groep met de walen als groep, enerzijds en mondiale solidariteit tussen noord en zuid anderzijds. Het gaat in se over hetzelfde: solidariteit.
De problemen zijn inderdaad niet te vergelijken maar in beide gevallen kunnen wij meehelpen aan het oplossen van hun problemen, gelijk over de welke het gaat.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
6. Zoals U terecht aanhaalt is er een kleine crisis in het Zuiden van ons land. Probleem is echter dat meer geld niet de wonderoplossing is. Het probleem zit dieper; het is structureel. En d�*�*r moeten de Waalse politici zich mee bezighouden, niet met de vraag of ze nog wel genoeg geld zullen ontvangen.
Je kan de mooiste plannen hebben om een crisis op te lossen, als je er geen middelen voor hebt zullen je plannen voor eeuwig plannen blijven. Het is niet een of of- verhaal maar een en en- verhaal.
dus en geld en beter beleid van Waalse politici.
__________________
"La nuit toutes les vaches sont noires" parole des Hongrois
struiK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 17:30   #4
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Met dat laatste zou ik geen probleem hebben. De Waalse politici daarentegen zien de geldstromen als iets dat normaal is en niet dient om tot een beter beleid te komen.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 18:14   #5
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.049
Standaard

Ach, dit was gewoon de zoveelste poging om Vlaams-nationalisme gelijk te stellen met Vlaams egoisme. Zeer typisch voor een Belgisch en /of Waals nationalist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 18:29   #6
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Vlaams nationalisme (en dat is NIET enkel het Vlaams Blok! ) heeft niets te maken met egoïsme.

Het streven naar méér Vlaanderen heeft alles te maken met een BETER BESTUUR. De Belgische realiteit van vandaag toont aan dat de twee deelstaten een andere koers willen varen. Vlaanderen en Wallonie zijn zo uit elkaar gegroeid (cultureel, politiek, economisch en maatschappelijk) dat ze een EIGEN, SPECIFIEK beleid vragen! Je kan onmogelijk één "Belgisch" beleid voeren voor twee tegengestelde (deel)staten! De oplossing: een Vlaams beleid voor Vlaanderen en een Waals beleid voor Wallonie, op maat van Wallonie, aangepast aan de Waalse situatie. Dat is toch de logica zelve!???

PS: Na een onafhankelijk Vlaanderen kan er nog altijd een financiële transfer naar Wallonie plaatsvinden. Daar heb ik NIKS op tegen.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2003, 21:31   #7
vlaanderen72
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2002
Locatie: antwerpen
Berichten: 5.449
Standaard

Aan struik:u begint over de eta,lega nord,en het vlaams blok en gooit dat op één hoopje.
Alhoewel ik de eta haar aanslagen afkeur er vallen slachtoffers .
Ik kan hun beweging wel begrijpen als ze van zich laten horen omdat het gaat om baskenland dat deels in spaanse en deels in franse handen gevallen is.
Het is :een volk zonder land ,gewoon afgenomen.
Dan de lega nord:zij willen afscheuren en pandanie stichten dat is iets dat uit hun verleden belangerijk lijkt te zijn.
Ah,over het vlaams blok die de kunstmatige staat zijn en de transfers meer dan beu zijn en het waalse gepest.
We hebben nu solidair genoeg geweest me dunkt.
Een keer we gescheiden zijn vind ik persoonlijk dat het dan ieder voor zich is.(dus zeno, ik ben op dat punt het niet eens met u dat u nog transfers zou onderhouden.)
We zijn al onder voet gelopen door fransen,duitsen,spanjaarden,en nu walen die het baasje willen spelen en er zijn er nog maar daar gaat het nu even niet over.
Het is genoeg geweest.
VLAAMS-nationalisme is inderdaad een gevoel :S,maar het is meer dan een rationele keuze(dus geen: niet rationele keuze.) het zit in je hart in je ziel.
Wij zullen er altijd zeker op vooruit gaan indien we ons afscheiden.
Het is een utopie om te denken indien de rollen waren omgedraaid dat wallonie ons al zolang zou onderhouden hebben.
Zie naar het onderschrift over onze waalse vriend ,dat ze nu zelf al barsten zien in dit land dat wil al wat zeggen, ze waren anders ziende blind en hielden enkel hun hand opgeheven.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2003, 12:41   #8
PO
Schepen
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door struiK
In Spanje (de ETA), Italië (lega Nord) en België (Vlaams Blok) streven partijen naar de afscheiding van hun regio van de rest van het land. Deze rijkere regio’s willen niet langer opdraaien voor de kosten van armere landsdelen, en armer zijn ze (Wallonië kent 50% mensen die zich tot de lagere klasse rekenen, in Vlaanderen is dit slechts 35%).
Kan men geen terechte vraagtekens stellen bij mensen die de ene dag gaan betogen tegen armoede in de derde wereld en de dag nadien manifesteren voor meer zelfstandigheid voor de eigen regio.
Waar is de solidariteit in eigen land naartoe? Is het niet pervers het armere landsdeel in tijden dat het er slecht gaat, per se nog minder middelen toe te willen kennen.? Wie zijn wij als wij als we gaan stellen: “Het gaat slecht met u, dat kost ons geld. Ga weg!” in plaats van solidair te zijn en samen de crisis in ’t zuiden van ons land te bestrijden.
In Wallonië werkt? 'n dikke 40% van de beroepsbevolking in overheidsdienst. In Vlaanderen is dit krap 25%. Wallonië laat zich elk jaar 200 miljard oude Belgische franken Vlaams geld toestoppen als losgeld voor het Vlaams premierschap. De Walen worden arm gehouden zodat ze afhankelijk blijven van de rode zuil.
Een zelfstandig Vlaanderen en Wallonië is goed voor België in Europa.
Bekijk de geschiedenis van België nog eens opnieuw, er ontbreken wat juiste gegevens betreffende de solidariteit in België door de jaren heen.
__________________
Vriendelijke groeten,
PO
PO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 20:53   #9
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door struiK
Waar is de solidariteit in eigen land naartoe? Is het niet pervers het armere landsdeel in tijden dat het er slecht gaat, per se nog minder middelen toe te willen kennen.? Wie zijn wij als wij als we gaan stellen: “Het gaat slecht met u, dat kost ons geld. Ga weg!” in plaats van solidair te zijn en samen de crisis in ’t zuiden van ons land te bestrijden.
Ik ben geen Vlaams-Waalse separatist (wel een secessionist in het algemeen), maar toch twee opmerkingen:

1) 'Solidariteit' is een morele term, wat keuzevrijheid veronderstelt. Je kan alleen maar in morele zin solidair zijn, indien je over de principiële keuzemogelijkheid beschikt om desgewenst niet solidair te zijn. Wanneer je tot 'solidariteit' wordt verplicht, is die solidariteit geen solidariteit meer, maar gewoon wettelijke dwang. Noem het dan ook zo.

2) In tegenstelling tot wat algemeen wordt beweerd, was Wallonië in de 19de eeuw helemaal niet solidair met het armere Vlaanderen.
http://secessie.nu/pdf/2-5.pdf
Volgens mij is het hele probleem opgelost, indien nierdialyses in Vlaanderen en Wallonië evenveel gaan kosten, indien in een Waalse school per identieke leerling evenveel personeelsleden aanwezig zijn, wanneer Waalse gemeentes per inwoner evenveel ambtenaren in dienst hebben als Vlaamse gemeentes enz enz Dan zullen nog transfers overblijven, omdat Wallonië inderdaad armer is. Er zal bv meer werklozensteun naar het Zuiden gaan enz. Dat is volledig OK en voor dat soort solidariteit vind je volgens mij in Vlaanderen een verpletterende meerderheid.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2003, 22:35   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door struiK
In Spanje (de ETA), Italië (lega Nord) en België (Vlaams Blok) streven partijen naar de afscheiding van hun regio van de rest van het land. Deze rijkere regio’s willen niet langer opdraaien voor de kosten van armere landsdelen, en armer zijn ze (Wallonië kent 50% mensen die zich tot de lagere klasse rekenen, in Vlaanderen is dit slechts 35%).
Dit lijkt me een zeer beperkte visie op het volksnationalisme, op de volkeren die naar een toenemende zelfstandigheid groeien.

Ook Schotland wil zich afscheiden... alhoewel het de armste streek is van GB.

Ook Baskenland wil een andere weg opgaan in Spanje en Frankrijk... alhoewel het helemaal geen welvarende regio is.

Ook Corsica ziet de toekomst wel anders dan in het Franse keurslijf... alhoewel het geen economie van enig niveau heeft.

Ook Groenland wil meer autonomie tegenover Denemarken... alhoewel het nog steeds ruim afhankelijk is van voedselsteun uit dat laatste land.

En ook de Macedoniërs wilden los van Joegoeslavië... alhoewel het de allerarmste deelstaat was van de republiek.

Uit haalt dus slechts drie voorbeelden aan waar de stuwende regio's door toeval welvarender zijn dan de niet-eisende partij. Maar blijkbaar spelen er naast de louter economische motieven ook andere redenen een rol die u blijkbaar niet wilt herkennen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 12:50   #11
PO
Schepen
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Berichten: 466
Standaard

Wallonië eist de alleenzeggingschap op i.v.m.
haar economische activiteiten o.a. FN-Herstal,
haar werkgelegenheidsbeleid o.a. overheidsjobs,
fiscaliteit,
gezins- en gezondheidsbeleid,
mobiliteit o.a. openbaar vervoer.
Dit alles moet volgens de Waalse politici mee betaald worden door de Vlamingen.

De Vlamingen willen:
Een volledig Vlaams economisch en tewerkstellingsbeleid,
een volledig Vlaamse fiscaliteit,
een volledig Vlaams gezins- en gezondheidsbeleid,
een volledig Vlaams mobiliteitsbeleid,
en Vlaanderen wil dit allemaal zelf betalen, en vragen dat de Walen ook zelf hun eigen wensen en toekomst zelf invullen, dit wil zeggen een volledige afschaffing van de miljardentransfers naar Wallonië.

EIGENLIJK WILLEN VLAMINGEN EN WALEN ALLEMAAL HETZELFDE, ALLEEN WILLEN DE WALEN OOK NOG EENS DE VLAAMSE KERS OP HUN TAART.
__________________
Vriendelijke groeten,
PO
PO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2003, 12:57   #12
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Vlaams nationalisme = Vlaams egoïsme
De waarheid in 4 woorden en een =-teken!
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 13:54   #13
PO
Schepen
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Vlaams nationalisme = Vlaams egoïsme
De waarheid in 4 woorden en een =-teken!

Niemand beklaagt zich over onrechtvaardigheden bij welke hij baat vindt.
Profitariaat is egoïsme van de ergste soort, daar weet u alles van waarschijnlijk.
__________________
Vriendelijke groeten,
PO
PO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2003, 21:10   #14
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Vlaams nationalisme = Vlaams egoïsme
De waarheid in 4 woorden en een =-teken!
Wat baten kaars en bril...

Onze belgicistische vriend wil gewoon blijven leven in een slecht bestuurd land... Ieder zijn keuze natuurlijk.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 17:00   #15
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Dat wel het 4e welvarendste is ter wereld.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 17:07   #16
vlaanderen72
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2002
Locatie: antwerpen
Berichten: 5.449
Standaard

Tuurlijk bubbels,hou je maar vast aan dat belgische vodje zolang je nog kan.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2003, 20:08   #17
SDB
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Dat wel het 4e welvarendste is ter wereld.
Maar het welvarendste zou kunnen zijn als Wallonië afgestoten wordt.
SDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2003, 10:28   #18
PO
Schepen
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Dat wel het 4e welvarendste is ter wereld.
En als Vlaanderen en Wallonië ieder zelfstandig was, dan was Vlaanderen zelfs het tweede welvarendste land ter wereld en Wallonië de 110ste vanwege het wegvallen van de Vlaamse centen.
__________________
Vriendelijke groeten,
PO
PO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 12:32   #19
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

... en mij dan beschuldigen van egoïsme!



Een partij die campagne voert met de slogan 'erin'

Hoe noem je dat dan? (groeps)egoïsme? of gewoon trachten te overleven?
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2003, 12:39   #20
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Een politicus die macht wilt. Hoe vreemd...
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be