Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 december 2019, 15:08   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.797
Standaard Waarom zijn notariskosten zo hoog bij het kopen van een woning?

Ik ben inmiddels al enkele jaren bezig met het bestuderen van de huizenmarkt in mijn buurt. 80% van wat er op de markt verschijnt zijn stokoude, lelijke huizen waar bijna alles aan gerenoveerd moet worden. Vandaar mijn interesse in de iets modernere appartementen. Naast de vraagprijs en de geschatte maandelijkse aflossing (op zimmo.be) is er nog een vermelding "notariskosten en registratierechten"

Meestal is dat rond de 22 000 euro. Wat ik al zeer veel vind, en waarvan ik me afvraag waarom die kosten er zijn. Ik stel me een notaris voor als iemand die wat papierwerk in orde moet maken, waar hooguit enkele dagen werk aan is.

Nu zie ik een aantal mooie nieuwbouwwoningen voor een aannemelijke prijs. Maar de notariskosten zijn ineens 60 000 euro.

Waarom? Ik kan me geen enkele taak voorstellen die een notaris moet verrichten, die zoveel geld moet kosten.

__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 15 december 2019 om 15:09.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 16:19   #2
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Ja, in dit landje wordt men langs alle kanten afgezopen door ‘beschermde beroepen’.
In Nederland heeft een notaris het statuut van openbaar ambtenaar en de prijzen daarvan zijn dan ook veel goedkoper:

“De notaris berekent kosten voor het opmaken van de eigendomsakte en de hypotheekakte. Bij een koopsom en hypotheek van € 250.000 liggen de notariskosten meestal rond de € 1000 voor beide aktes samen.

De overdrachtsbelasting (2 % van de koopsom) en de notaris- en kadasterkosten voor de eigendomsakte vormen samen de 'kosten koper' (k.k.).”


https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/...n-huis-kopen#/

Als de behandeling van die paperassen zoveel goedkoper kan bij de noorderburen, waarom dan niet Belzikistan ?
Pure afzuip, dus.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 15 december 2019 om 16:19.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 16:33   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Als die kosten 60.000 euro's zijn, dan zal het wel btw betreffen.

Bij nieuwbouw is er (altijd) btw te betalen.
Niet op het gedeelte "grond", als ik goed ingelicht ben; maar zelfs daar zijn bepaalde uitzonderingen mogelijk.

Maar inderdaad, die kosten van de notaris zijn een schande. Het instituut zelf is een schande.
Toen Vande Lanotte nog een jong soske was, stichtte hij eens een groepje met de naam domino.
Een van de studieobjecten van dat sossengroepje was om de notarissen af te schaffen, en te vervangen door een "korps van ambtenaren", georganiseerd per arrondissement, vergelijkbaar met de procureur des konings, die een hoopje assistenten (substituten bla bla ...) heeft. Die zouden een leuke pree verdienen, zoals rechters, maar toch stukken goedkoper werken dan nu.

Maar eens Vande Mijnklote minister werd, verdween Domino of zo.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 21:37   #4
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik ben inmiddels al enkele jaren bezig met het bestuderen van de huizenmarkt in mijn buurt. 80% van wat er op de markt verschijnt zijn stokoude, lelijke huizen waar bijna alles aan gerenoveerd moet worden. Vandaar mijn interesse in de iets modernere appartementen. Naast de vraagprijs en de geschatte maandelijkse aflossing (op zimmo.be) is er nog een vermelding "notariskosten en registratierechten"

Meestal is dat rond de 22 000 euro. Wat ik al zeer veel vind, en waarvan ik me afvraag waarom die kosten er zijn. Ik stel me een notaris voor als iemand die wat papierwerk in orde moet maken, waar hooguit enkele dagen werk aan is.

Nu zie ik een aantal mooie nieuwbouwwoningen voor een aannemelijke prijs. Maar de notariskosten zijn ineens 60 000 euro.

Waarom? Ik kan me geen enkele taak voorstellen die een notaris moet verrichten, die zoveel geld moet kosten.

60,000 is toch enorm, kan ik niet geloven.

En ik ben eigenlijk wel pro een notaris bij zo een overeenkomst indien de notaris verantwoordelijk zou zijn voor administratieve fouten. Maar bij mijn weten is dat niet zo.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 22:09   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

De notariskosten zijn beperkt.

Op een huis van 300k euro:

Ereloon 2477 euro
Administratieve kosten 800-1100 euro
Kosten overschrijving 230 euro
BTW (hierop): 688-751 euro

totaal 4500 euro

Helaas komt daar 21k euro schrijfgeld voor de vlaamse overheid, tax, bij....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 22:25   #6
cookie monster
Secretaris-Generaal VN
 
cookie monster's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 34.455
Standaard

https://www.notaris.be/rekenmodules

https://www.google.be/search?q=notar...=1576445102704
__________________
C kie M nster
C U L'8'R WEIRDOGAToRS

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 22:27   #7
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Ja, in dit landje wordt men langs alle kanten afgezopen door ‘beschermde beroepen’.
In Nederland heeft een notaris het statuut van openbaar ambtenaar en de prijzen daarvan zijn dan ook veel goedkoper:

“De notaris berekent kosten voor het opmaken van de eigendomsakte en de hypotheekakte. Bij een koopsom en hypotheek van € 250.000 liggen de notariskosten meestal rond de € 1000 voor beide aktes samen.

De overdrachtsbelasting (2 % van de koopsom) en de notaris- en kadasterkosten voor de eigendomsakte vormen samen de 'kosten koper' (k.k.).”


https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/...n-huis-kopen#/

Als de behandeling van die paperassen zoveel goedkoper kan bij de noorderburen, waarom dan niet Belzikistan ?
Pure afzuip, dus.
La Belgique de papa... Maffia aan de top...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 december 2019, 23:10   #8
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
La Belgique de papa... Maffia aan de top...
Vlaamse belastingen mijn beste, Belgie heeft daar niks maar dan ook niks mee te maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2019, 18:20   #9
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vlaamse belastingen mijn beste, Belgie heeft daar niks maar dan ook niks mee te maken.
Het notariaat werd opgericht door la Belgique en toen waren er zeker geen Vlaamse belastingen... Dus u vertelt gewoon blaasjes...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 14:06   #10
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Het notariaat werd opgericht door la Belgique en toen waren er zeker geen Vlaamse belastingen... Dus u vertelt gewoon blaasjes...
Dit heeft niks te maken met het notariaat. Die kost is slechts een fractie van het geheel.

Het zijn de vlaamse taxen die het gros van dat bedrag uitmaken, de notaris speelt in deze gewoon de rol van belastinginner.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 18:36   #11
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Registratierechten zijn inderdaad geen inkomen voor de notaris, net zomin dat de btw die wordt geheven op je brood een inkomen is voor de bakker (die moet de btw immers gewoon doorstorten naar de staat).

Registratierechten mag men dus inderdaad niet beschouwen als 'notariskosten'.

Nu, de enkele duizenden euro's die de notaris krijgt bij de verkoop van een huis, is nog steeds veel te veel voor een taak die in principe ook door een ambtenaar kan worden verricht.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 18 december 2019 om 18:38.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 18:39   #12
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Vlaamse belastingen mijn beste, Belgie heeft daar niks maar dan ook niks mee te maken.
Vlaamse belastingen, correct. De registratierechten zijn in Vlaanderen wel véél lager dan die in Wallonië.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 18:40   #13
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Registratierechten zijn inderdaad geen inkomen voor de notaris, net zomin dat de btw die wordt geheven op je brood een inkomen is voor de bakker (die moet de btw immers gewoon doorstorten naar de staat).

Registratierechten mag men dus inderdaad niet beschouwen als 'notariskosten'.

Nu, de enkele duizenden euro's die de notaris krijgt bij de verkoop van een huis, is nog steeds veel te veel voor een taak die in principe ook door een ambtenaar kan worden verricht.
en daar gaat het hier over... >Waarom moet het via een dure notaris en niet rechtstreeks via veel goed kopere ambtenaren gaan zoals in Nederland...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 18:42   #14
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
en daar gaat het hier over... >Waarom moet het via een dure notaris en niet rechtstreeks via veel goed kopere ambtenaren gaan zoals in Nederland...
Ik vind het onduidelijk waar Eurosceptic het over heeft.

Hij heeft het immers over kosten die oplopen van 22.000 tot 60.000 euro. Dergelijke hoge bedragen bestaan hoofdzakelijk uit registratierechten en maar voor een klein deel (maar nog steeds een veel te hoog deel) uit notariskosten.

Een standaard verkoopakte zou maximaal enkele honderden euro's mogen kosten. Notarissen kunnen enkel zo'n hoge bedragen vragen omdat hun aantal is beperkt en er absoluut geen vrije marktwerking heerst.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 18:44   #15
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik vind het onduidelijk waar Eurosceptic het over heeft.

Hij heeft het immers over kosten die oplopen van 22.000 tot 60.000 euro. Dergelijke hoge bedragen bestaan hoofdzakelijk uit registratierechten en maar voor een klein deel (maar nog steeds een veel te hoog deel) uit notariskosten.

Een standaard verkoopakte zou maximaal enkele honderden euro's mogen kosten. Notarissen kunnen enkel zo'n hoge bedragen vragen omdat hun aantal is beperkt en er absoluut geen vrije marktwerking heerst.
En omdat we verplicht via hen moeten passeren...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 18:54   #16
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik vind het onduidelijk waar Eurosceptic het over heeft.

Hij heeft het immers over kosten die oplopen van 22.000 tot 60.000 euro. Dergelijke hoge bedragen bestaan hoofdzakelijk uit registratierechten en maar voor een klein deel (maar nog steeds een veel te hoog deel) uit notariskosten.

Een standaard verkoopakte zou maximaal enkele honderden euro's mogen kosten. Notarissen kunnen enkel zo'n hoge bedragen vragen omdat hun aantal is beperkt en er absoluut geen vrije marktwerking heerst.
Dat heb ik al gezegd in deze draad: btw.

Ik kan het weten: ik heb recent btw betaald op een appartement van een eindje boven de 300.000 euro. Tel daar maar eens 21 procent btw bij, en dan weet je wat ik op tafel mocht leggen gvd.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 19:44   #17
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Notarissen vervangen door blockchain en tis gedaan met schandalig graaien in de zakken van gewone mensen. Notarissen zijn voor niks nodig.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 20:24   #18
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dat heb ik al gezegd in deze draad: btw.

Ik kan het weten: ik heb recent btw betaald op een appartement van een eindje boven de 300.000 euro. Tel daar maar eens 21 procent btw bij, en dan weet je wat ik op tafel mocht leggen gvd.
Maar is dat niet enkel bij aankoop van nieuwbouwwoningen? In dat geval is het gewoon de projectontwikkelaar die de prijs zonder BTW opgegeven heeft.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 21:01   #19
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik weet alleen maar dat sommige notarissen fabelachtig rijk zijn en een patrimonium bezitten zo groot of een ganse stad.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2019, 22:02   #20
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Vlaamse belastingen, correct. De registratierechten zijn in Vlaanderen wel véél lager dan die in Wallonië.
En Tavek was nowhere to be seen
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be