Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: ik ben voor Vlaamse onafhankelijkheid
maar ik wil geen seperatist genoemd worden want dat is teveel geassocieerd met die België Barst roepers 6 9,52%
en ik heb geen probleem met seperatist genoemd te worden want dat woord heeft voor mij geen negatieve bijklank 57 90,48%
Aantal stemmers: 63. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2009, 23:39   #101
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
Ik denk dat we daar creatiever moeten mee omspringen dan we nu doen. Als we weten dat een bepaald etiket van een negatieve lading wordt voorzien door bv. pers en media en ook als dusdanig door de brede bevolking wordt herkent denk ik dat we slim genoeg moeten zijn om dat etiket te weren en een alternatieve terminologie te gebruiken. Anders verliezen we op voorhand de propaganda-oorlog die maar al te veel via de media wordt gespeeld. Bovendien is de betekenis van het woord 'separatisme' gewoon veel te eng, veel te smal om het maatschappelijk project van een onafhankelijk vlaanderen te dekken. Dit in de veronderstelling dat een onafhankelijk vlaanderen een maatschappelijk project is. Want bij sommige Vlaamse Visigoten heb ik de indruk dat het vooral om opgeblazen retoriek gaat zonder diepgang. Het Vlaams Nationalisme drijft teveel dankzij het gebruik van holle vaten. Eénmaal doorprikt zinkt het al snel weg in de modder achtergelaten door Ijzerwakes en Vlaams-Nationale Zangfeesten.
Wie zijn die "we"? Bij mijn weten, zijn er geen teksten waarin de V-SB, bijvoorbeeld, die term gebruikt om zichzelf te omschrijven.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 23:42   #102
N-SA
Gouverneur
 
N-SA's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2009
Berichten: 1.055
Standaard

Vlaams separatisme is dwaas. Het impliceert dat Vlaanderen zich afscheurt van belgië en dat deze laatste dus blijft bestaan. terwijl het net de bedoeling is dat deze laatste verdwijnt en met haar, gans dat regime dat het vertegenwoordigt. Ofwel is het onafhankelijkheid waarbij België verdwijnt, ofwel zijn de Vlamingen die België overnemen en afrekenen met dat regime, om daarna die staat volledig samen met luxemburg en Nederland in 1 land te gieten.
N-SA is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 23:52   #103
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Vlaams separatisme is dwaas. Het impliceert dat Vlaanderen zich afscheurt van belgië en dat deze laatste dus blijft bestaan. terwijl het net de bedoeling is dat deze laatste verdwijnt en met haar, gans dat regime dat het vertegenwoordigt. Ofwel is het onafhankelijkheid waarbij België verdwijnt, ofwel zijn de Vlamingen die België overnemen en afrekenen met dat regime, om daarna die staat volledig samen met luxemburg en Nederland in 1 land te gieten.
Mij kan het eerlijk gezegd niet schelen dat er een Belgische staat zou blijven bestaan. Stel dat Wallonië ervoor zou kiezen om de eigen staat "Belgique" te noemen, dan moeten onze buren dat zelf maar weten.

De huidige Belgische staat moet uiteraard verdwijnen. En zoals je hebt aangehaald (maar ik weet niet meer in deze draad of in een andere): soevereiniteit is totaal of is niets. Gedeelde soevereiniteit, een luchtballonnetje dat ondermeer de voormalige Baskische Autonome President Ibarretxe eens opgelaten heeft, is complete nonsens.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.

Laatst gewijzigd door Txiki : 7 december 2009 om 23:53.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 23:54   #104
Txiki
Secretaris-Generaal VN
 
Txiki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 september 2007
Locatie: Killucan
Berichten: 57.743
Standaard

En ik wil nog even meegeven dat ikzelf niet denk in termen van separatisme. Dat is een woord dat ik nooit gebruik, tenzij hier nu in deze draad.
__________________
I have a total irreverence for anything connected with society except that which makes the roads safer, the beer stronger, the food cheaper and the old men and old women warmer in the winter and happier in the summer.
Txiki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 23:54   #105
Kapitein Nemo
Provinciaal Statenlid
 
Kapitein Nemo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2007
Berichten: 717
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Het betekent: Friesland boven.
Dat wist ik wel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Kunnen we nu weer gezellig koffie drinken?
Dat was nooit een probleem, hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
sorry Nemo, maar je had wel beetje weg van hoe system zijn discussie voert.
daarom system1.
(heeft niets te maken met belgicistisch)
Ik verwees eigenlijk hier naar:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dus een Vlaams-nationalist die doet aan Belgicistische paniekzaaierij!
Kapitein Nemo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 00:01   #106
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hendrik de Stoute Bekijk bericht
In vind de uitslag van deze enquête hier een beetje bedroevend. 18 van de 21 Vlaamse independentisten die hier gestemd heeft blijkt geen enkel probleem te hebben met het etiket "separatist".
Hendrik, dan moet de steun van de N-SA toch deugd doen...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-SA Bekijk bericht
Vlaams separatisme is dwaas. Het impliceert dat Vlaanderen zich afscheurt van belgië en dat deze laatste dus blijft bestaan. terwijl het net de bedoeling is dat deze laatste verdwijnt en met haar, gans dat regime dat het vertegenwoordigt. Ofwel is het onafhankelijkheid waarbij België verdwijnt, ofwel zijn de Vlamingen die België overnemen en afrekenen met dat regime, om daarna die staat volledig samen met luxemburg en Nederland in 1 land te gieten.

Laatst gewijzigd door jogo : 8 december 2009 om 00:01.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 00:08   #107
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Het is eigenlijk niet aan ons Vlamingen om de Friesen een eventuele onafhankelijke staat aan te praten. Of eender welk volk in de wereld trouwens. Het zelfbeschikkingsrecht is hetgene dat we moeten uitdragen, en dat betekent per definitie afstappen van elk kolonialisme of paternalisme.
Het zelfbeschikkingsrecht voor de Friezen impliceert dat zij zelf de keuze hebben welke staatkundige richting zij uitwillen. Willen ze een onafhankelijk fryslân, dan doen ze dat, kiezen ze er voor om in een of ander confederaal of federaal verband met de rest van Nederland te blijven, dan doen ze dat. Willen ze collectief zelfmoord plegen, tja, dan doen ze dat maar.

Ik zou er dan weer wel voor pleiten om op niveau van de Benelux een officiële instelling in het leven te roepen die zich tot taak stelt het taalkundig patrimonium van de lage landen in stand te houden. Een soort Taalunie dus, maar dan voor alle inheemse talen (en dat zijn er heel wat).
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 10:44   #108
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Het is eigenlijk niet aan ons 2manennepaardekopVlamingen om de Vlamingen een eventuele onafhankelijke staat aan te praten. Of eender welk volk in de wereld trouwens.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 10:53   #109
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Het zelfbeschikkingsrecht is hetgene dat we moeten uitdragen, en dat betekent dat Vlaanderen zelf moet kunnen kiezen wel staatsverband het wil. Zonder bemoeienissen van federale regering of Walen.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 11:22   #110
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het zelfbeschikkingsrecht is hetgene dat we moeten uitdragen, en dat betekent dat Vlaanderen zelf moet kunnen kiezen wel staatsverband het wil. Zonder bemoeienissen van federale regering of Walen.
En van de Hollanders natuurlijk, wannabe Ollanders inbegrepen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 11:35   #111
Gwyndion
Minister-President
 
Gwyndion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 december 2007
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.952
Stuur een bericht via MSN naar Gwyndion
Standaard

Hollanders hebben geen beslissingsrecht (of zoduen er geen moeten hebben) over de bestemming van Vlaanderen, wannabe-Hollanders hebben evenwel (of zouden dit moeten hebben) beslissingsrecht over de bestemming van Vlaanderen als ze vlaming zijn, lijkt me evident.
Gwyndion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 12:30   #112
Hertog Joost
Schepen
 
Hertog Joost's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2008
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwyndion Bekijk bericht
Hollanders hebben geen beslissingsrecht (of zoduen er geen moeten hebben) over de bestemming van Vlaanderen, wannabe-Hollanders hebben evenwel (of zouden dit moeten hebben) beslissingsrecht over de bestemming van Vlaanderen als ze vlaming zijn, lijkt me evident.
Wel als ze willen toetreden tot het koninkrijk der Nederlanden al dan niet als aparte staat.
__________________
Veel beloven en weinig geven doet een zot in vreugde leven / Een kinderhand is gauw gevuld.
Hertog Joost is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 13:16   #113
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Begrijpe wie begrijpen kan ......
Jij iets begrijpen? Da kan ni!
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 13:18   #114
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Het zelfbeschikkingsrecht is hetgene dat we moeten uitdragen, en dat betekent dat Vlaanderen zelf moet kunnen kiezen wel staatsverband het wil. Zonder bemoeienissen van federale regering of Walen.
Vlaanderen zit echter in het Belgisch staatsverband.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 14:01   #115
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Ik spreek niet graag van separatisme omdat ik geen volk of staat uit elkaar wil halen. België is immers al twee landen, twee democratieën, twee volkeren. Ik wil enkel dat België zich aanpast aan de reële situatie, of toch op zijn minst dichter bij die realiteit komt door een hoop bevoegdheden naar de deelstaten over te hevelen.

Daarnaast zijn heel wat zogenaamde 'separatisten' ook voorstanders van een vereniging van Vlaanderen met Nederland (kan je hen dan nog separatisten noemen?) en moet je niet vergeten dat België zelf uit separatisme ontstaan is.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 14:27   #116
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik spreek niet graag van separatisme omdat ik geen volk of staat uit elkaar wil halen. België is immers al twee landen, twee democratieën, twee volkeren. Ik wil enkel dat België zich aanpast aan de reële situatie, of toch op zijn minst dichter bij die realiteit komt door een hoop bevoegdheden naar de deelstaten over te hevelen.

Daarnaast zijn heel wat zogenaamde 'separatisten' ook voorstanders van een vereniging van Vlaanderen met Nederland (kan je hen dan nog separatisten noemen?) en moet je niet vergeten dat België zelf uit separatisme ontstaan is.
Net zoals Nederland dat een afscheiding is van Spanje.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 14:34   #117
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.715
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik spreek niet graag van separatisme omdat ik geen volk of staat uit elkaar wil halen. België is immers al twee landen, twee democratieën, twee volkeren. Ik wil enkel dat België zich aanpast aan de reële situatie, of toch op zijn minst dichter bij die realiteit komt door een hoop bevoegdheden naar de deelstaten over te hevelen.

Daarnaast zijn heel wat zogenaamde 'separatisten' ook voorstanders van een vereniging van Vlaanderen met Nederland (kan je hen dan nog separatisten noemen?) en moet je niet vergeten dat België zelf uit separatisme ontstaan is.
welke term moeten we dan voor u gebruiken ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 14:35   #118
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica"
Ik spreek niet graag van separatisme omdat ik geen volk of staat uit elkaar wil halen. België is immers al twee landen, twee democratieën, twee volkeren. Ik wil enkel dat België zich aanpast aan de reële situatie, of toch op zijn minst dichter bij die realiteit komt door een hoop bevoegdheden naar de deelstaten over te hevelen.

Daarnaast zijn heel wat zogenaamde 'separatisten' ook voorstanders van een vereniging van Vlaanderen met Nederland (kan je hen dan nog separatisten noemen?) en moet je niet vergeten dat België zelf uit separatisme ontstaan is.
Een grote waarheid, en daarom mag die dikwijls herhaald worden. De voorstanders van een Nederlands-Vlaamse toenadering zijn nu net diegenen die een separatisme willen ongedaan maken.
Maar zelfs wanneer Vlamingen nog maar verlangen dat België zou voortbestaan, maar dan geschoeid op een ander type, een confederatie, worden ze door de Belgische Francofonie uitgekreten voor "séparatiste". Dus, ook dát wordt door hen afgewezen. En, jammer genoeg, dat is bij veel Vlamingen nog steeds niet doorgedrongen. In feite, indien wij meer bevoegdheden, zeg maar meer zelfbeschikking, in handen willen krijgen, zullen we niet anders kunnen dan een soort beschaafde forcing doorvoeren. Daarmee bedoel ik dat het niet eens nodig is naar wapens te grijpen. Gewoon alle Vlaamse parlementariërs (zowel die van het Vlaamse als van het federale parlement) in een plechtige bijeenkomst formeel laten verklaren dat zij de huidige federale grondwet afwijzen en dat ze het Vlaamse Gewest voortaan beschouwen als een autonome deelstaat van een Belgische confederatie. Meteen worden de andere Belgische gewesten uitgenodigd om tot die confederatie toe te treden. Is het antwoord "non", dan verklaren we ons doodgewoon onafhankelijk, beschouwen we "Bruxelles" niet meer als hoofdstad van Vlaanderen (tenzij "Bruxelles", wonder boven wonder, toch met Vlaanderen zou meewillen) en nodigen we de Belgische Francofonie uit om besprekingen te beginnen over de verdeling van de activa en passiva van de erfenis.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 14:39   #119
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc
Net zoals Nederland dat een afscheiding is van Spanje.
Met dit (niet gering) verschil, dat de inwonders van De Nederlanden en die van Spanje moeilijk als één volk, als één natie konden beschouwd worden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2009, 14:51   #120
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Net zoals Nederland dat een afscheiding is van Spanje.
Ik denk dat ik iets gemist heb. Ik wist niet dat Nederland deel was van Spanje.

Ik wist wel dat de Spaanse koning OOK graaf was van Vlaanderen, hertog van Brabant,... en dat ze die pippo op een zeker moment hebben afgezet.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be