Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 april 2006, 06:42   #1
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard Ook secundaire scholieren moeten ervaringsgericht leren

[SIZE=4]Ook secundaire scholieren moeten ervaringsgericht leren[/SIZE]
Als het van Leuvens professor Ferre Laevers afhangt dan zullen binnen vijf jaar alle middelbare scholen ervaringsgericht werken. Het ervaringsgericht onderwijs (EGO) werd dertig jaar geleden door Laevers ontwikkeld en veroverde sindsdien zowat alle Vlaamse basisscholen.

Bij EGO staat het welbevinden en de betrokkenheid van het kind centraal. Dat wordt onder meer gestimuleerd door werkvormen zoals hoeken- en contractwerk. De resultaten worden bijgehouden met een kindvolgsysteem. De eerste stappen in het secundair zijn inmiddels gezet.

Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) is zoals geweten een groot voorstander van ervaringsgericht werken. Heel wat van zijn proeftuinen gaan in die richting. "Het lijkt er inderdaad op dat ook het secundair onderwijs die kant op gaat", aldus het kabinet-Vandenbroucke. "De leerplannen worden op dit moment herschreven door de koepels en daar zitten veel ervaringsgerichte elementen in. Bovendien merk je dat secundaire scholen zich meer en meer door basisscholen laten inspireren."

Lees meer over het ervaringsgericht onderwijs in de onderwijsspecial in Ego
(Eigen berichtgeving 06:00)

bron: De Morgen online
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 06:43   #2
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Het is te hopen dat Vandenbroucke niet zijn eigen 'ervaring' gaat weerspiegelen op het onderwijs..
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 06:49   #3
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Bweirk, school! Als het maar het gebrek aan discipline in de hand werkt.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 07:02   #4
cookie@vws
Minister-President
 
cookie@vws's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2005
Locatie: Antwerpen City
Berichten: 4.672
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Bweirk, school! Als het maar het gebrek aan discipline in de hand werkt.
Door naar u te zien, heeft de school daar weinig in te brengen gehad
__________________
cookie@vws is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 11:29   #5
dimi777
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 april 2006
Locatie: Ardooie
Berichten: 46
Stuur een bericht via MSN naar dimi777
Standaard

Dat vind ik goed, maar heb wel gemerkt dat de lessen in de basisscholen veel veranderd zijn. Ik ben er 25 dus de tijd dat ik in de lagere school zat is al lang geleden .

De kinderen hebben nu al veel meer te verwerken dan ik vroeger. Ik kan mij niet herinneren dat ik al chemie had in mijn lagere school, of dat ik om een taak in klas af te werken, op de klok moest kijken hoeveel tijd ik er nog voor had.

De druk op de kinderen begint volgens mij te zwaar te worden. Velen hebben amper nog tijd om te spelen. School, naschoolse activiteiten, hobby's, bijlessen omdat het te vlug gaat in de klas. Zorgen er voor dat de kinderen van jongsaf al last krijgen van stress.

Ik vind dit persoonlijk geen goede aanpak.
dimi777 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 17:53   #6
DenMathias
Schepen
 
Geregistreerd: 20 december 2004
Berichten: 427
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
[SIZE=4]Ook secundaire scholieren moeten ervaringsgericht leren[/SIZE]
Als het van Leuvens professor Ferre Laevers afhangt dan zullen binnen vijf jaar alle middelbare scholen ervaringsgericht werken. Het ervaringsgericht onderwijs (EGO) werd dertig jaar geleden door Laevers ontwikkeld en veroverde sindsdien zowat alle Vlaamse basisscholen.

Bij EGO staat het welbevinden en de betrokkenheid van het kind centraal. Dat wordt onder meer gestimuleerd door werkvormen zoals hoeken- en contractwerk. De resultaten worden bijgehouden met een kindvolgsysteem. De eerste stappen in het secundair zijn inmiddels gezet.

Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke (sp.a) is zoals geweten een groot voorstander van ervaringsgericht werken. Heel wat van zijn proeftuinen gaan in die richting. "Het lijkt er inderdaad op dat ook het secundair onderwijs die kant op gaat", aldus het kabinet-Vandenbroucke. "De leerplannen worden op dit moment herschreven door de koepels en daar zitten veel ervaringsgerichte elementen in. Bovendien merk je dat secundaire scholen zich meer en meer door basisscholen laten inspireren."

Lees meer over het ervaringsgericht onderwijs in de onderwijsspecial in Ego
(Eigen berichtgeving 06:00)

bron: De Morgen online
Pff, Vandenbroucke en zijn plannen. We gaan er in Gent volgende week tegen betogen! (Niet deze plannen, maar wel zijn ideeën rond de subsidies van universiteiten en hogescholen).
DenMathias is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2006, 17:57   #7
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Als pedagogen, professoren en ministers iets nieuws uitdokteren voor het onderwijs, dan mogen we allemaal ons hart vasthouden.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be