Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 januari 2018, 23:59   #581
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Fisker al gezien Micele ?
https://www.hln.be/auto/-640-kilomet...euren~a3585d56
vanaf nu minstens elke maand een nieuwe e-Wagen
Eentje staat binnenkort geparkeerd aan de OCMW.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2018, 23:58   #582
Otherwise
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 4 november 2012
Berichten: 2.456
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn kookplaat is 11 KW.

Ik kom daar niet mee toe, met 6A.
11 kW, dat zijn 40 zonnepanelen zuid gericht en in de zomer op het middaguur: jij hebt een restaurant met 500 tafels?
Otherwise is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2018, 10:51   #583
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Gisteren het autosaloon bezocht.
Speciaal voor de E-wagens.
Jongens, was dat even een koude douche.
Het aantal E-voertuigen dat er staat is zeer laag en hun prijzen liggen belachelijk hoog.
En je moet al goed zoeken om ze te vinden, ondanks het feit dat veel autofabrikanten aankondingen geen wagens met verbrandingsmotor meer te gaan bouwen.
En als je achter deftige informatie vraagt, staan ze daar met hun mond vol tanden.
De enige die deftig konden antwoordden, waren die van Smart.
En zij gaven openlijk toe dat je gemiddeld slechts 120km ver geraakt hoewel er in hun gegevens + 150km word aan gegeven en je dan 2 tot 5 uur nodig hebt om de accu terug volledig op te laden.
De goedkoopste E-Smart kost tussen 23.000 en 24.000€ zonder opties, dezelfde Smart met benzinemotor kost er 13.000.
Je krijgt wel een kaart voor gratisopladen in België en Europa voor +/- 15.000km
Een prijsverschil van 10.000€
Maar eerlijk is eerlijk.
Als je gemiddeld 15.000km per jaar rijd, aan een verbruik van 6l/100km, kom je aan een jaarlijks verbruik van 900l
Zelfs aan een kostprijs van 2€/l heb je dan slechts 1800€ per jaar aan verbruik.
Met de huidige benzineprijs heb je een verbruikkost van +/- 1250€ per jaar.
Het prijsverschil tussen de 2 types aandrijving kan je dus op 8 jaar terugverdienen, als alle huidige voordelen blijven bestaan.
En dan te denken dat je wagens met een benzine motor kan kopen die minder kosten dat het prijsverschil tussen de 2 Smarts.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2018, 11:12   #584
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Gisteren het autosaloon bezocht.
Speciaal voor de E-wagens.
Jongens, was dat even een koude douche.
Het aantal E-voertuigen dat er staat is zeer laag en hun prijzen liggen belachelijk hoog.
Brussel en E-wagens? Innovatie in Brussel, vergeet het. Zelfs Tesla deed geen moeite voor een model 3 naar Brussel te krijgen. Brussel is een koopsalon geen innovatiesalon.

Als je innovatie wil zien moet je naar de CES in Las Vegas:

http://www.thedrive.com/sheetmetal/1...s-in-las-vegas

http://www.thedrive.com/tech/17588/a...s?iid=sr-link7

En wil je echt een koopje doen is het autosalon ook al out, online krijg je ze goedkoper.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2018 om 11:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2018, 11:46   #585
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Brussel en E-wagens? Innovatie in Brussel, vergeet het. Zelfs Tesla deed geen moeite voor een model 3 naar Brussel te krijgen. Brussel is een koopsalon geen innovatiesalon.

Als je innovatie wil zien moet je naar de CES in Las Vegas:

http://www.thedrive.com/sheetmetal/1...s-in-las-vegas

http://www.thedrive.com/tech/17588/a...s?iid=sr-link7

En wil je echt een koopje doen is het autosalon ook al out, online krijg je ze goedkoper.
Je zou toch verwachten dat ze op zo'n saloon toch minstens proberen hun E-voertuigen aan te prijzen en op de voorgrond zetten.
De enige die echt moeite deden om E-voertuigen op de voorgrond te brengen was Polaris met met enkele uitvoeringen van de Ranger EV en Smart, met een opvallende hoek voor hun E-voertuigen.
En Tesla was inderdaad zeer teleurstellend.

En ik zie een Belgische werknemer nog niet naar Vegas gaan om auto's te gaan vergelijken met elkaar.
Vergeet niet de de Belgische werknemer slechts een gemiddeld netto inkomen van 25000€ per jaar heeft.

Laatst gewijzigd door Jantje : 19 januari 2018 om 11:52.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2018, 13:34   #586
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je zou toch verwachten dat ze op zo'n saloon toch minstens proberen hun E-voertuigen aan te prijzen en op de voorgrond zetten.
De enige die echt moeite deden om E-voertuigen op de voorgrond te brengen was Polaris met met enkele uitvoeringen van de Ranger EV en Smart, met een opvallende hoek voor hun E-voertuigen.
En Tesla was inderdaad zeer teleurstellend.

En ik zie een Belgische werknemer nog niet naar Vegas gaan om auto's te gaan vergelijken met elkaar.
Vergeet niet de de Belgische werknemer slechts een gemiddeld netto inkomen van 25000€ per jaar heeft.
Er zijn autosalons genoeg in Europa, Brussel is wel een typisch koopsalon voor Jan modaal die niet beter weet. Maar om eens te gaan kijken als men toch in de buurt is, naja voor mij alleszins niet.

Ook in de vorige edities stuurden vele automerken hun kat. Aangezien het Tesla model 3 nog niet op de Europese markt verkocht wordt, is het mss voor volgende keer. Hun model S en X zal daar wel staan.

En ook op het gekende IAA in Frankfurt verleden september 2017 stuurden vele merken hun kat, ik tel er zeven.
Tesla is ook een merk dat meer van eigen events en online werkt, en zonder dealers werkt, tijden kunnen veranderen.
Citaat:
http://www.zeit.de/news/2017-09/14/a...reten-14165210

Tesla und Nissan nicht in Frankfurt vertreten
Wer alles auf der IAA fehlt
14. September 2017

Frankfurt/Main (dpa) - Elektroautos gehören zu den Schwerpunkten der diesjährigen IAA - doch ausgerechnet zwei der wichtigsten E-Auto-Hersteller fehlen in Frankfurt: Tesla und Nissan. Und es gibt weitere prominente Autobauer, die nicht in Frankfurt vertreten sind.

"Das wichtigste Auto des Jahres ist auf der IAA nicht zu sehen", kritisierte der Branchenexperte Ferdinand Dudenhöffer bereits im Vorfeld der IAA mit Blick auf das Elektroauto Tesla Model 3. Mit dem Fahrzeug zum US-Preis von 35 000 Dollar vor Steuern und Elektro-Vergünstigungen will Tesla den Massenmarkt erobern. Eine Tesla-Sprecherin hatte zur Begründung gesagt, Tesla sei kein traditioneller Autohersteller und nicht auf Branchenevents fixiert. "Wir bewerten jedes Event, um den besten Weg zur Interaktion mit unseren Kunden zu finden."

Auch der japanische Hersteller Nissan bleibt der IAA fern. Nissan hatte erst kürzlich in Tokio die zweite Generation des Modells Leaf vorgestellt, das als meistverkauftes Elektroauto der Welt gilt. Neben Nissan fehlen auf der IAA unter anderem auch Fiat, Mitsubishi und Volvo. Die neue Opel-Mutter PSA lässt die Konzernmarken Peugeot und DS zuhause.

Tesla hatte bereits auf die US-Autoshows in Detroit und New York verzichtet. Bei den vorangegangenen IAA-Messen 2013 und 2015 war die US-Firma nur mit kleinen Ständen vertreten, um die sich allerdings zahlreiche Besucher drängten.

Laatst gewijzigd door Micele : 19 januari 2018 om 13:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2018, 14:34   #587
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Er zijn autosalons genoeg in Europa, Brussel is wel een typisch koopsalon voor Jan modaal die niet beter weet. Maar om eens te gaan kijken als men toch in de buurt is, naja voor mij alleszins niet.

Ook in de vorige edities stuurden vele automerken hun kat. Aangezien het Tesla model 3 nog niet op de Europese markt verkocht wordt, is het mss voor volgende keer. Hun model S en X zal daar wel staan.

En ook op het gekende IAA in Frankfurt verleden september 2017 stuurden vele merken hun kat, ik tel er zeven.
Tesla is ook een merk dat meer van eigen events en online werkt, en zonder dealers werkt, tijden kunnen veranderen.
Ach sommigen verwarren auto's met concepcars.
De auto is er ; de conceptcar komt er bijna nooit.

Beetje zoals de modeshows, je zal nooit iemand zien met een plastieken zak over zijn hoofd en dergelijke meer show van op die presentaties.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 16:18   #588
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Ach sommigen verwarren auto's met concepcars.
De auto is er ; de conceptcar komt er bijna nooit.

Beetje zoals de modeshows, je zal nooit iemand zien met een plastieken zak over zijn hoofd en dergelijke meer show van op die presentaties.
Ik ben dan ook niet gaan zien wat er aan mogelijke toekomstige voertuigen zou kunnen op de markt komen.
Ik wilde nu eens echt weten wat er werkelijk op de markt te verkrijgen is aan E-voertuigen en wat de prijzen van die voertuigen zijn.
Ik heb hier namelijk een wagen van 19 jaar oud met 175.000km op de teller, die aan vervanging toe is.
Het is namelijk geen voertuig waarmee men op reis gaat, maar die enkele dient om te winkelen of naar een station in de buurt te rijden.
Ik ben dus echt gaan kijken voor een goede kleine wagen waar men degelijk in kan zitten en zijn boodschappen in kan vervoeren.


Vanwege het lage aantal kilometers dat die wagen doet en de korte afstanden die er worden mee afgelegd, zie ik het best zitten om die te vervangen door een E-voertuig.
Die wagen staat ook steeds in een eigen garage geparkeerd 's nachts en kan dus zonder problemen aan een eigen oplaadpunt aangesloten worden.
Maar je begrijpt dat ik geen 50.000€ ga uitgeven aan een voertuig dat nog geen 10.000km per jaar aflegd en zelden meer dan 50km per dag gereden word. Zeker niet als je ziet dat je voor minder dan 1/2 van de aankoopprijs dezelfde wagen hebt, maar dan met een verbrandingsmotor in plaats van met een electromotor.

Ik ben dus ech gaan kijken wat is er op de markt te krijgen aan kleine E-voertuigen tegen welke kostprijs.
En liefst met zo weinig mogelijk rommel zoals een GPS en andere overbodige technische snufjes in, die kosten enkel extra en veroorzaken meer mogelijke pannes en problemen terwijl ze toch zelden worden gebruikt in die wagen.


http://www.polarisbenelux.com/quads/...anger-ev/specs


Ik zou hem even goed door een dergelijk voertuig kunnen vervangen
Enkel de optie van gesloten ramen en deuren er bij nemen en hij voldoet aan alle eisen waaraan dit voertuig moet voldoen.
Moet dan enkel de neefjes en nichtjes vanaf hun 16de in de gaten houden, want dan kunnen ze hun G-rijbewijs gaan halen en er mee naar school rijden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 17:18   #589
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik ben dan ook niet gaan zien wat er aan mogelijke toekomstige voertuigen zou kunnen op de markt komen.
Ik wilde nu eens echt weten wat er werkelijk op de markt te verkrijgen is aan E-voertuigen en wat de prijzen van die voertuigen zijn.
Ik heb hier namelijk een wagen van 19 jaar oud met 175.000km op de teller, die aan vervanging toe is.
Het is namelijk geen voertuig waarmee men op reis gaat, maar die enkele dient om te winkelen of naar een station in de buurt te rijden.
Ik ben dus echt gaan kijken voor een goede kleine wagen waar men degelijk in kan zitten en zijn boodschappen in kan vervoeren.

Vanwege het lage aantal kilometers dat die wagen doet en de korte afstanden die er worden mee afgelegd, zie ik het best zitten om die te vervangen door een E-voertuig.
Die wagen staat ook steeds in een eigen garage geparkeerd 's nachts en kan dus zonder problemen aan een eigen oplaadpunt aangesloten worden.
Maar je begrijpt dat ik geen 50.000€ ga uitgeven aan een voertuig dat nog geen 10.000km per jaar aflegd en zelden meer dan 50km per dag gereden word. Zeker niet als je ziet dat je voor minder dan 1/2 van de aankoopprijs dezelfde wagen hebt, maar dan met een verbrandingsmotor in plaats van met een electromotor.

Ik ben dus ech gaan kijken wat is er op de markt te krijgen aan kleine E-voertuigen tegen welke kostprijs.
En liefst met zo weinig mogelijk rommel zoals een GPS en andere overbodige technische snufjes in, die kosten enkel extra en veroorzaken meer mogelijke pannes en problemen terwijl ze toch zelden worden gebruikt in die wagen.
Tja.. Renault Twizzy Cargo niet zien staan?

https://www.youtube.com/watch?v=qyO2HEyfEPo

Citaat:
https://www.egear.be/renault-twizy-cargo-rijtest/

8690 € en 50€ per maand voor de batterijhuur.
Koop je de batterij zal het meer kosten.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2018 om 17:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 17:38   #590
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Otherwise Bekijk bericht
11 kW, dat zijn 40 zonnepanelen zuid gericht en in de zomer op het middaguur: jij hebt een restaurant met 500 tafels?
Neen, en veel mensen beseffen niet dat indien ze kompleet "off grid" willen gaan, koken een probleem gaat zijn.

Die trekken hoge vermogens voor kortere periodes. Je moet die hoge vermogens wel kunnen leveren....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 17:55   #591
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Neen, en veel mensen beseffen niet dat indien ze kompleet "off grid" willen gaan, koken een probleem gaat zijn.

Die trekken hoge vermogens voor kortere periodes. Je moet die hoge vermogens wel kunnen leveren....
Maar wel nooit 11 kW voor een koopplaat.
Citaat:
http://www.verbruiken.nl/blog/Verbru...atuur-20140216

Elektrische, keramische of inductie kookplaat

Een keramische kookplaat, een Inductie kookplaat of een klassieke elektrische kookplaat verbruiken per pit tussen de 1200 en 2500 watt. We gaan er vanuit dat je voor een maaltijd een maaltijd een half uur lang 3 pitten op de hoge stand gebruikt. Dit verbuikt tussen de 1,8 en 3,75 kWh wat neerkomt op tussen de 39 en 83 cent.
Andere toestellen:
https://www.energids.be/nl/vraag-ant...toestellen/71/

Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2018 om 17:57.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 18:27   #592
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja.. Renault Twizzy Cargo niet zien staan?

https://www.youtube.com/watch?v=qyO2HEyfEPo


Koop je de batterij zal het meer kosten.
Tel er maar 10.000€ bij voor de batterij.
En we spreken wel over een voertuig waar jonge dames regelmatig mee gaan shoppen.
Een wagen waar je amper 6 flessen cola in kan laden en de benen van de passagier in je nek liggen, lijk mij dus echt niet geschikt.
Was trouwens afgekeurd door de jonge dames die er bij waren.
Zij zagen het niet zitten om achter elkaar te zitten, terwijl ze aan het kwebbelen zijn over hun aankopen.

De batterij 20 jaar huren lijkt mij redelijk duur, 50€ per maand is 600€ per jaar dat maal 20 jaar komt op 12.000€ als er geen prijsaanpassingen gebeuren in die 20 jaar.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 18:35   #593
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Het Brusselse autosalon is een van de weinige "grote" autosalons die nog over zijn in Europa.Tot nog niet zo heel lang geleden was er in iedere EU-natie wel een eigen "nationaal" autosalon waar de meeste merken wel kwamen showen.In sommige (grotere-)landen organiseerde ooit iedere grotere stad een "autosalon" met nationale-,somtijds internationale-, uitstraling.

We moeten het Brussels Autosalon zien als het autosalon in de "hoofdstad van de EU".Laat ons vooral niet kleinerend doen...

Maar bon,on topic,het is te vroeg voor massa-adoptie van de e-wagen,on technische en om commerciele reden.....

We zien wel heel duidelijk waar het naar toe gaat hoor,dat kan moeilijk genegeerd worden.De verbrandingsmotor is ondertussen de eerste 10 jaar nog niet weg,en we zullen een "hybridisering" zien in de voertuigen die ermee zijn uitgerust.Nog eens,de "dieselende benzinemotor" en het "48V boordnet" openen daartoe nieuwe mogelijkheden voor massale toepassing.....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 20 januari 2018 om 18:39.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 18:42   #594
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar wel nooit 11 kW voor een koopplaat.


Andere toestellen:
https://www.energids.be/nl/vraag-ant...toestellen/71/
Mijn kookplaat had een aansluitwaarde van 10,4 kW nodig.

Ik veronderstel dat dit piekvermogen is ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 18:58   #595
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Mijn kookplaat had een aansluitwaarde van 10,4 kW nodig.

Ik veronderstel dat dit piekvermogen is ?
Piekvermogen + ruime reserve. Maar aansluitvermogen is geen verbruiksvermogen.

Alle vier platen volle bak (snelste opwarmfaze) en dan nog xx-tolerantie, maar zo kookt niemand.
Uw kookplaat lijkt me ook niet de zuinigste te zijn.

Citaat:
Elektrische, keramische of inductie kookplaat
Een keramische kookplaat, een Inductie kookplaat of een klassieke elektrische kookplaat verbruiken per pit tussen de 1200 en 2500 watt. We gaan er vanuit dat je voor een maaltijd een maaltijd een half uur lang 3 pitten op de hoge stand gebruikt. Dit verbuikt tussen de 1,8 en 3,75 kWh wat neerkomt op tussen de 39 en 83 cent.
Scheelt er iets aan die bron?
Neem nog het dik gemiddelde van 2 kW per plaat, dan is zelfs 4 platen 8 kW max. Maar wie warmt er nu 4 platen tegelijkertijd op volle bak?

Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2018 om 19:15.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 19:14   #596
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Het Brusselse autosalon is een van de weinige "grote" autosalons die nog over zijn in Europa.Tot nog niet zo heel lang geleden was er in iedere EU-natie wel een eigen "nationaal" autosalon waar de meeste merken wel kwamen showen.In sommige (grotere-)landen organiseerde ooit iedere grotere stad een "autosalon" met nationale-,somtijds internationale-, uitstraling.

We moeten het Brussels Autosalon zien als het autosalon in de "hoofdstad van de EU".Laat ons vooral niet kleinerend doen...

Maar bon,on topic,het is te vroeg voor massa-adoptie van de e-wagen,on technische en om commerciele reden.....

We zien wel heel duidelijk waar het naar toe gaat hoor,dat kan moeilijk genegeerd worden.De verbrandingsmotor is ondertussen de eerste 10 jaar nog niet weg,en we zullen een "hybridisering" zien in de voertuigen die ermee zijn uitgerust.Nog eens,de "dieselende benzinemotor" en het "48V boordnet" openen daartoe nieuwe mogelijkheden voor massale toepassing.....
Ik heb het vermoeden dat we eerst naar E-voertuigen zullen gaan, die een eigen stroomgroep aan boord hebben.
Zodat mensen nog steeds het gevoel behouden dat ze onbeperkt afstanden kunnen afleggen, zonder om de 250km gedwongen langer dan een tankbeurt stil te maken staan.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 19:16   #597
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb het vermoeden dat we eerst naar E-voertuigen zullen gaan, die een eigen stroomgroep aan boord hebben.
Zodat mensen nog steeds het gevoel behouden dat ze onbeperkt afstanden kunnen afleggen, zonder om de 250km gedwongen langer dan een tankbeurt stil te maken staan.
Zo rijden er al enkele wagens rond, audi en bmw oa.

Zeer duur. Dubbele motorisatie.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 19:25   #598
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Ik heb het vermoeden dat we eerst naar E-voertuigen zullen gaan, die een eigen stroomgroep aan boord hebben.
Zodat mensen nog steeds het gevoel behouden dat ze onbeperkt afstanden kunnen afleggen, zonder om de 250km gedwongen langer dan een tankbeurt stil te maken staan.
Ik denk dat die "we" eerder achterlijk is.
Noorwegen haalde in december 2017 bijna een aandeel van 50 % nieuw ingeschreven electrische voertuigen , plug in totaal 49% (BEV 28% en PHEV 22%). En dat waren helemaal geen Teslas hé.

Met 3 vol-electrische merken in de top 3, en 6 in de top 10 zie jaartabel in link

Over het jaar 2017 werden er daar 39% nieuwe PEV verkocht, dus incl hybrides.
Citaat:
http://ev-sales.blogspot.be/search/label/Norway

Record Month (50% share!) with Tesla doing a 1-2 win
(But e-Golf is Number One in 2017)

After setting the previous monthly record in September, Norway broke once again its PEV sales record, by registering 8.030 units, or around half of the market, placing the 2017 PEV share at 39%.

Interestingly, the overall fuels share in December show BEVs registering 28% share and PHEV 22%, with diesel-powered cars scoring only 19% share, far below the 35% it had a year ago, placing it not only below electrics and plug-in hybrids, but also behind regular gas cars (23% share), with the remainder (7%) going to regular HEVs, which have been suffering a beating lately, possibly due to the fact that buyers are transitioning into PHEVs.
Als "men" E-wagens in een land wil, komen die er ook:

BE wil geen electrische wagens, Noorwegen wel. Dat is het verschil tussen N en BE.


Laatst gewijzigd door Micele : 20 januari 2018 om 19:32.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 19:31   #599
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zo rijden er al enkele wagens rond, audi en bmw oa.

Zeer duur. Dubbele motorisatie.
Duur hoeven die niet te zijn.
Zo'n stroomgroep moet ook niet groot en zwaar te zijn, noch de techniek die er achter zit.
Bij Audi en BMW betaal je vooral voor de naam, niet voor de betere techniek en kwaliteit.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2018, 19:37   #600
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Eigenlijk zou een dichtbevolkt en klein land (korte afstanden) bij de top 5 moeten zitten qua aandeel electrische wagens, helaas is BE op dat gebied zeer achterlijk.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be