Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 maart 2003, 07:51   #21
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

[02/03/2003] - Allochtonen en criminaliteit

Toen Mark Verwilghen als kersverse justitieminister een bezoek bracht aan de gevangenissen in ons land, schrok hij zich een hoedje over de massale aanwezigheid van allochtone gedetineerden. Verwilghen trok zijn stoute schoenen aan, pleitte voor een wetenschappelijk onderzoek naar het verband tussen vreemdelingen en criminaliteit en gaf een opdracht aan de terzake gerespecteerde criminologe Marion Van San. Van San had daarover in het verleden baanbrekend werk gedaan in Nederland en de overheid had haar bevindingen uitgewerkt in een gerichte aanpak van allochtone probleemjongeren en een lik-op-stuk-beleid.

Maar wat bij onze noorderburen wél kon, kan -nog altijd- niet bij ons. Verwilghen had zich in een wespennest gestoken en het onderzoek werd door de 'weldenkenden' in politiek en media afgeschoten, nog voor het uit de startblokken kwam. Van San werd op het terrein tegengewerkt en toen de resultaten aangaven wat iedereen gevreesd en verwacht had, belandde het als 'onbruikbaar' in de schuif van Verwilghen. Tot het tenslotte uitlekte in de pers. Een boze Marion Van San liet in Elsevier weten dat haar onderzoek werd "gesaboteerd door het kabinet van Guy Verhofstadt"!

Deze week verscheen in Knack een artikel waarin onthuld wordt dat een eerder, gelijklopend onderzoek van de Antwerpse universiteit door de politie en het stadsbestuur in de politiek-correcte doofpot werd gestopt.


ALLOCHTONEN EN CRIMINALITEIT, HET VERDWENEN ONDERZOEK

Doel

"In 1999 startte het onderzoek van de vakgroep sociologie van de Universiteit Antwerpen, onder leiding van professor Erik Van Hove. Gedurende heel dat jaar zaten onderzoekers én politiemensen broederlijk bijeen op het hoofdkwartier 'De Oudaan' en voerden er gegevens in uit duizenden processen-verbaal. Ze rangschikten ze naar verschillende delicten, gekoppeld aan gepersonaliseerde factoren. Bedoeling was in kaart te brengen wie de daders waren bij twee soorten msidrijven: auto-inbraken en groepsgeweld bij jongeren. De resultaten van deze monsterklus moesten bijdragen aan het vormgeven van politiebeleid én het verhogen van de oplossingsgraad."

Schrikken

"Volgens verschillende bronnen schrokken de onderzoekers en opdrachtgevers toen bepaalde resultaten zichtbaar werden. Er werd immers ook naar nationaliteit gekeken. En in februari 2000 bleek uit het eindrapport dat bepaalde groepen allochtonen nogal fors 'scoren'."

"Dit was" -zo schrijft Knack in een venijnige commentaar- "gefundenes Fressen voor het Vlaams Blok" dat "dergelijk onderzoek zo vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen wat graag zou misbruiken voor een rondje electorale haatzaaierij."

Cijfers

"Wat betreft de categorie 'groepsgeweld bij jongeren' (vooral 'diefstal met geweld', 'gewapende diefstal' en 'slagen en verwondingen') bestaat de totale daderpopulatie volgens het UA-onderzoek voor ruim 86% uit drie nationaliteiten: 45,3% Belgen, 34,4% Marokkanen en 6,5% Turken. Het aandeel van de twee allochtone groepen staat niet in verhouding tot hun aandeel in de totale bevolking."

Rooskleurig

Gevreesd moet worden dat deze cijfers de echte toestand nog te rooskleurig inschatten. Knack: "Het rapport stelt dat men bij de interpretatie van de cijfers eigenlijk naar etniciteit zou moeten kijken en niet naar nationaliteit, vanwege de naturalisaties. 'Over de onderzoeksperiode ('95-'98) zien we een stijging van het aantal Belgische daders en een duidelijke daling van het aantal Marokkanen en Turken. Of dit te wijten is aan naturalisaties, is niet op te maken.'"

Discriminatie?

Dat vreemde jongeren buiten alle proporties vertegenwoordigd zijn in de criminaliteit, wordt vaak toegeschreven aan al dan niet bestaande discriminatie, op school, op de werkvloer, bij de politie. Maar die uitleg blijkt niet te kloppen. Knack: "De gemiddelde dader heeft een leeftijd van 16 tot 18 jaar, woont in een kansarme buurt, is werkloos en heeft enkel de lagere school afgemaakt. Dat daarmee niet alles verklaard is, blijkt uit het feit dat ondanks de vergelijkbare socio-economische positie van Turkse en Marokkaanse migranten, er een verschil is in hun criminaliteitsgraad."

Nog cijfers en feiten

"Marokkaanse daders behoren vaker tot de categorie 'zware recidivisten'." "Turkse en Marokkaanse daders zijn volgens het onderzoek significant jonger dan Belgische daders." "Ruim 87% van de auto-inbraken wordt gepleegd door de drie groepen: Belgen (45,7%), Marokkanen (32,4%) en Turken (3,7%)."

Verschuivingen

"Hoewel andere nationaliteiten ver achterblijven op de drie 'koplopers', zijn er ook verschuivingen: 'Zo evolueert de Afrikaanse daderpopulatie tussen 1995 en 1998 van twee naar bijna vijf procent. Ook daders uit de Balkan verdubbelen in aandeel op vier jaar tijd."

Het rapport Van San

"Uit het rapport van sociologe-criminologe Marion Van San dat zij begin 2001 aan Minister van Justitie Marc Verwilghen (VLD) leverde, blijkt dat Marokkaanse en Turkse jongeren een criminaliteitsgraad hebben die drie en twee keer zo hoog is dan die van Belgische jongeren. Uit de gebruikte rijkswachtstatistieken ('97-'99) bleek ook dat Oost-Europese jongeren in 1999 ruim tien keer meer verdacht waren."

Taboe

"Ondanks alle heisa en debat die er sindsdien rond het onderzoek-Van San ontstonden, blijkt het taboe rond het thema allochtonen en criminaliteit nog steeds te bestaan."

Commentaren bij de doofpot-operatie:

Schietschijf

"Achteraf, met die heisa rond Van San, waren we blij dat onze studie niet openbaar was. Anders waren wij de schietschijf geweest."

Onderzoeker Dimitri Pepermans

Verantwoord?

"Enige discretie mag best. Men kon dus enkele maanden wachten tot na de verkiezingen. Een pre-electoraal klimaat is niet het meest geschikte moment voor de presentatie van dit soort onderzoek. Maar bij mijn weten zijn de gemeenteraadsverkiezingen al enige tijd achter de rug. Ik vraag me trouwens af of een overheid die halve waarheden verspreid of informatie achterhoudt het extremisme niet meer in de kaart speelt dan dit soort onderzoek op zich."

Mark Elchardus

Dit is Belgisch!

"Voor de zoveelste keer blijkt nu dat de overheid niet weet om te gaan met dit soort van informatie, het maar onder tafel houdt en denkt dat het daarmee opgelost is. Ik ken trouwens wel meer studies die in België op dit terrein zijn gedaan, maar nooit boven water zijn gekomen. Nee, ik zeg niet welke."

Marion Van San

Commentaar van onze redactie:

Commentaar overbodig!
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2003, 11:13   #22
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Allochtonen en criminaliteit

Nog cijfers en feiten

"Marokkaanse daders behoren vaker tot de categorie 'zware recidivisten'." "Turkse en Marokkaanse daders zijn volgens het onderzoek significant jonger dan Belgische daders." "Ruim 87% van de auto-inbraken wordt gepleegd door de drie groepen: Belgen (45,7%), Marokkanen (32,4%) en Turken (3,7%)."
En hoeveel van die criminelen met Belgische 'nationaliteit' waren er van Marrokaanse of andere niet-autochtone komaf?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2003, 11:33   #23
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duym
Allochtonen en criminaliteit

Nog cijfers en feiten

"Marokkaanse daders behoren vaker tot de categorie 'zware recidivisten'." "Turkse en Marokkaanse daders zijn volgens het onderzoek significant jonger dan Belgische daders." "Ruim 87% van de auto-inbraken wordt gepleegd door de drie groepen: Belgen (45,7%), Marokkanen (32,4%) en Turken (3,7%)."
En hoeveel van die criminelen met Belgische 'nationaliteit' waren er van Marrokaanse of andere niet-autochtone komaf?
[size=6]Dat mag niet meer gezegd worden , want dat is racisme volgens grootinquisiteur Leman.[/size]
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2003, 15:27   #24
lustige lezer
Parlementslid
 
lustige lezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Berichten: 1.546
Standaard

Waarom zou het VB niet willen dat de vreemdelingen zich aanpassen? Geef daar eens een goede reden voor. Het VB is de enige partij die niet de mogelijkheid heeft gehad om zijn kiezers te bedriegen. Je kunt dus ook niet zeggen dat ze dat ooit zouden doen.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2003, 23:43   #25
vlaanderen72
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2002
Locatie: antwerpen
Berichten: 5.449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LEFTeau
een loze poging tot lucht verkoop
Hier linkiewinkie zegt iets luchtigs!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 15:26   #26
ToffeKnol
Burger
 
ToffeKnol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Berichten: 180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Waarom zou het VB niet willen dat de vreemdelingen zich aanpassen? Geef daar eens een goede reden voor. Het VB is de enige partij die niet de mogelijkheid heeft gehad om zijn kiezers te bedriegen. Je kunt dus ook niet zeggen dat ze dat ooit zouden doen.
Zou u een tweedehandse auto kopen van één van de führers van het VB ?
ToffeKnol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 15:32   #27
ToffeKnol
Burger
 
ToffeKnol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Berichten: 180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kuifje
U refereerde daarnaar, omdat U er blijkbaar vanuit ging ...
van uitging !

Ik ga uit van --> Ik ga ervan uit (niet vanuit, dat is een ander voorzetsel).

Het komt aan op --> Het komt erop aan (niet er opaan)
ToffeKnol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 16:12   #28
vlaanderen72
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2002
Locatie: antwerpen
Berichten: 5.449
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ToffeKnol
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lustige lezer
Waarom zou het VB niet willen dat de vreemdelingen zich aanpassen? Geef daar eens een goede reden voor. Het VB is de enige partij die niet de mogelijkheid heeft gehad om zijn kiezers te bedriegen. Je kunt dus ook niet zeggen dat ze dat ooit zouden doen.
Zou u een tweedehandse auto kopen van één van de führers van het VB ?
Het vlaams blok heeft geen fuhrers ,en liever van deze goedopgeleide integere personen een tweedehandsauto kopen dan van eender wie.
Dan weet je tenminste dat er niets VREEMDS in gebeurd is!
En ben jij meester of bankbediende of zoiets want die hebben het allemaaal hoog in hun bol ,ze DENKEN dat ze het zijn maar tja knollie 't gedacht is alles nietwaar.
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 17:05   #29
ToffeKnol
Burger
 
ToffeKnol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Berichten: 180
Standaard

[quote="vlaanderen72"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ToffeKnol
Zou u een tweedehandse auto kopen van één van de führers van het VB ?
Citaat:
Het vlaams blok heeft geen fuhrers ,en liever van deze goedopgeleide integere personen een tweedehandsauto kopen dan van eender wie.
Goed opgeleid? Integer?
Ik denk dat er sprake is van een misverstand. Ik had het over het Vlaams Blok!

Citaat:
Dan weet je tenminste dat er niets VREEMDS in gebeurd is!
En ben jij meester of bankbediende of zoiets want die hebben het allemaaal hoog in hun bol ,ze DENKEN dat ze het zijn maar tja knollie 't gedacht is alles nietwaar.
Knollie...! Nog nooit heeft iemand me zo'n lief koosnaampje gegeven! Wanneer maken we een afspraak, Vlammetje72-van-mij ??
ToffeKnol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 20:28   #30
vlaanderen72
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 december 2002
Locatie: antwerpen
Berichten: 5.449
Standaard

[quote="ToffeKnol"]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ToffeKnol
Zou u een tweedehandse auto kopen van één van de führers van het VB ?
Citaat:
Het vlaams blok heeft geen fuhrers ,en liever van deze goedopgeleide integere personen een tweedehandsauto kopen dan van eender wie.
Goed opgeleid? Integer?
Ik denk dat er sprake is van een misverstand. Ik had het over het Vlaams Blok!

Citaat:
Dan weet je tenminste dat er niets VREEMDS in gebeurd is!
En ben jij meester of bankbediende of zoiets want die hebben het allemaaal hoog in hun bol ,ze DENKEN dat ze het zijn maar tja knollie 't gedacht is alles nietwaar.
Knollie...! Nog nooit heeft iemand me zo'n lief koosnaampje gegeven! Wanneer maken we een afspraak, Vlammetje72-van-mij ??
Inderdaad we hebben het over de eerlijke mensen van het vlaams blok!
En als je dat al een lief koosnaampje vind amai ,jij bent niet veel gewoon hee!
vlaanderen72 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2003, 22:47   #31
ToffeKnol
Burger
 
ToffeKnol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2003
Berichten: 180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlaanderen72
En als je dat al een lief koosnaampje vind amai ,jij bent niet veel gewoon hee!
Nee, dat is waar eigenlijk. Ik snak naar liefde en genegenheid. Daarom ben ik zo blij met de lieve attentie die jij me geeft. Mijn lieve Vlammetje.
ToffeKnol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2003, 00:09   #32
ydde
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Mechelen
Berichten: 993
Standaard

De Knol:
Knollie...! Nog nooit heeft iemand me zo'n lief koosnaampje gegeven! Wanneer maken we een afspraak, Vlammetje72-van-mij ??

Vlaanderen72:
... als je dat al een lief koosnaampje vind amai, jij bent niet veel gewoon hee!

ydde:
Past oep hé Tweeënzeventig, straks hebt ge n'en hijger aan Uw telefoon hangen, zo'n Knollen zou ik niet vertrouwen zenne !!!
__________________
Voor got, voor vrijheid en voor Ydde
ydde is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be