Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 februari 2006, 09:47   #21
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JDB Bekijk bericht
"Door de ontworteling van het christendom groeien onze kinderen op zonder opvoeding." Friedrich Nietzsche

Deze uitspraak van de grote filosoof verklaart waarom zoveel jongeren ontsporen en waarom men ons nu bestookt met programma's als 'de supernanny'. Er wordt aan ouders namelijk niet meer geleerd hoe men kinderen moet opvoeden. Hoe lang nog?
In plaats van achter de brede rug van een dode filsoof te schuilen, leg eens beknopt uit wat Nietzsche hier eigenlijk mee bedoelde en hoe dit rijmt met zijn opvattingen over de slavenmoraal van religies.
__________________
'T

Laatst gewijzigd door Maarten Malaise : 4 april 2012 om 11:26.
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 13:50   #22
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav Bekijk bericht
Da heeft hij dus NI gezegd.
Neen, Nietzche zei het.
En even verder verkondigt Jimmy dat Nietzche niet te weerleggen valt.
Hij is er dus mee akkoord en zegt het (Nietzche achterna)
Big difference.
't Steekt nauw voor een anarchist.

Citaat:
Allez nu, zo moeilijk is da toch ni te snappen wat hij bedoelt?
Als je beweert: "Door de ontworteling van het christendom groeien onze kinderen op zonder opvoeding." ............
............. dan moet je hieruit logisch concluderen dat zonder christendom, of met een ontworteld christendom kinderen opgroeien zonder opvoeding.
Daarom mijn vraag: groeien kinderen zonder opvoeding op, overal waar er geen christendom is?
Enfin, voor ge u verloren moeite doet om te antwoorden: 't was een oratorische vraag, om de belachelijkheid van Jimmy Nietzches' uitlating aan te tonen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 13:56   #23
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
In plaats van achter de brede rug van een dode filsoof te schuilen, leg eens beknopt uit wat Nietzsche hier eigenlijk mee bedoelde en hoe dit rijmt met zijn opvattingen over de slavenmoraal van religies.
Er hoeft geen contradictie te zijn in Nietzsches uitlating.
Vaak is opvoeding enkel een schaamlapje om kinder-slaven en later werk-slaven in het gareel te dwingen:
  • Braaf zijn of O.L.-Heer straft u!
  • Hard werken, of 't Jezeken zal u neerbliksemen
  • Niet op uw vader slaan, of uw hand groeit boven uw graf, terwijl ge brandt in de hel.
  • Niet scheel kijken, want anders doet Moeder MAria uw ogen definitief zo staan als de klok van 12 slaat.
  • Niks uit den offerblok pikken, of meneer pastoor kan zijn meid niet meer (extra) betalen (voor het nachtelijke timmerwerk)
  • Niet aan uw pietje snokken, of ge krijgt rugtering, en daarmee moogt ge den hemel niet binnen.
  • Leer uw tafels van vermenigvuldiging, of Lucifer komt u aan uw grote teen vannacht in een brandend ravijn sleuren.
  • Niet op blote voeten lopen, of uw tenen worden afgereden door Engel Gabriël met zijn bloedkoets.
Etc. etc.
Allemaal opvoedkundige adviezen met religie als stok achter de deur.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 14:15   #24
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cookie@vws Bekijk bericht
Van de 'ontelbare' tikken die ik vroeger tegen mijn kop gekregen heb, heb ik er nooit ééntje onterecht gekregen. <knip>
Nee, natuurlijk. Achteraf te vergoeilijken zeker? Een vader die wel veel zoop, maar niet verslaafd aan de drank was? En moeder, kreeg die ook haar portie?

Ik bedoel, "ontelbaar" doet mij denken aan toch zeker 2x maandelijks..
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 14:17   #25
Mephisto
Minister
 
Mephisto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Locatie: Gent
Berichten: 3.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JDB Bekijk bericht
Mijn beste

Nietzsche kun je op geen enkel punt weerleggen. Dat is nog niemand gelukt en het zal ook niet lukken. Dat is de essentie van deze filosofie, namelijk onweerlegbaar. Ik heb trouwens al zijn boeken en nota's (ongeveer 1 meter materiaal), dus ik kan het weten.

Cheers

A free spirit
Hmm. Juist de aanwezigheid van een meter Nietszche maakt u waarschijnlijk een subjectief beoordelaar. Wat niet wil zeggen dat ik Zarathustra nog steeds een fantastisch begrip vind, en een boek dat ik ooit nog eens ga uitlezen. Liever dat, dan de bijbel, zal ik maar zeggen..
__________________
[size=4][/size][size=5]Het ontstaan van AIDS - belangrijk![/size]

Laatst gewijzigd door Maarten Malaise : 4 april 2012 om 11:26.
Mephisto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 14:55   #26
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Er hoeft geen contradictie te zijn in Nietzsches uitlating.
Vaak is opvoeding enkel een schaamlapje om kinder-slaven en later werk-slaven in het gareel te dwingen:
  • Braaf zijn of O.L.-Heer straft u!
  • Hard werken, of 't Jezeken zal u neerbliksemen
  • Niet op uw vader slaan, of uw hand groeit boven uw graf, terwijl ge brandt in de hel.
  • Niet scheel kijken, want anders doet Moeder MAria uw ogen definitief zo staan als de klok van 12 slaat.
  • Niks uit den offerblok pikken, of meneer pastoor kan zijn meid niet meer (extra) betalen (voor het nachtelijke timmerwerk)
  • Niet aan uw pietje snokken, of ge krijgt rugtering, en daarmee moogt ge den hemel niet binnen.
  • Leer uw tafels van vermenigvuldiging, of Lucifer komt u aan uw grote teen vannacht in een brandend ravijn sleuren.
  • Niet op blote voeten lopen, of uw tenen worden afgereden door Engel Gabriël met zijn bloedkoets.
Etc. etc.
Allemaal opvoedkundige adviezen met religie als stok achter de deur.
Da's inderdaad duidelijk
Ik heb die 'opvoedkundige adviezen' ook genoeg te horen gekregen. Bij ons werd ge ook nog blind van 't masturberen zodat ge dreigde van het pad naar de hemel recht in de hel te vallen.

Maar hoe komt men van Nietzsche via het Christendom bij de supernanny ?
En zijn filosofie onweerlegbaar noemen.. also sprach Jimmy 'Leitbild für die welt'.

Als we trouwens toch met citaten goochelen, Nietzsche was eigenlijk best wel grappig :
"Sommige mannen hebben gezucht omdat men er met hun vrouw vandoor was gegaan, de meesten echter omdat niemand er met de hunne vandoor wilde gaan."

"Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven."

"Indien de aalmoezen alleen uit medelijden werden gegeven, waren de bedelaars allemaal al verhongerd. "
En soms ook goed raak:

"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwend maakt met argumenten."

"De gouden vacht der zelfgenoegzaamheid beschut wel tegen stokslagen, maar niet tegen speldeprikken."
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 14:58   #27
King of beggars and fleas
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
King of beggars and fleas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 februari 2005
Berichten: 14.324
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mephisto Bekijk bericht
Hmm. Juist de aanwezigheid van een meter Nietszche maakt u waarschijnlijk een subjectief beoordelaar. Wat niet wil zeggen dat ik Zarathustra nog steeds een fantastisch begrip vind, en een boek dat ik ooit nog eens ga uitlezen. Liever dat, dan de bijbel, zal ik maar zeggen..
om de antithese te snappen is het wel het beste om eerst de these te snappen he
__________________
Alles neem ik terug wat ik hier heb verkondigd. Ik raad iedereen aan om zich met geen enkele politieke strekking in te laten, zich te ontfermen over de armen van deze wereld en zich te bekeren tot het ware geloof in Jezus Christus als Gods enig geboren zoon die voor ons gestorven en verrezen is opdat wij van onze zondige natuur bevrijdt zouden kunnen worden. Het einde is nabij en de mensenzoon zal spoedig terugkomen, gezeten op de wolken met grote macht en majesteit. hallelujah.
King of beggars and fleas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2006, 19:17   #28
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Als we trouwens toch met citaten goochelen, Nietzsche was eigenlijk best wel grappig :
"Sommige mannen hebben gezucht omdat men er met hun vrouw vandoor was gegaan, de meesten echter omdat niemand er met de hunne vandoor wilde gaan."

"Slapen is geen geringe kunst: je moet er de hele dag voor wakker blijven."

"Indien de aalmoezen alleen uit medelijden werden gegeven, waren de bedelaars allemaal al verhongerd. "

En soms ook goed raak:

"Er zijn mensen die men overtuigt met verheven gebaren, maar die men wantrouwend maakt met argumenten."

"De gouden vacht der zelfgenoegzaamheid beschut wel tegen stokslagen, maar niet tegen speldeprikken."


Mail Nietzche en vraag of hij hier op 't forum wat komt schrijven.
Zo ene missen we hier!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be