Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

 
 
Discussietools
Oud 23 januari 2003, 19:58   #21
humble
Burgemeester
 
Geregistreerd: 30 november 2002
Locatie: Kempen
Berichten: 591
Standaard

Je snapt niet waarom ze die partij spirit noemen, zijn er nu echt geen belangrijker dingen om je voor in te zetten als het ja dan nee bestaan van een eerste klas.
Inieder geval heb je voor die zever niet veel spirit nodig.
Overigens als mensen tot 2X zoveel willen betalen voor een rit of een vlucht zou dat moeten resulteren in een goedkopere reis voor de tweede klasser.
humble is offline  
Oud 23 januari 2003, 19:59   #22
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Ik weet het DNB, maar het klink inderdaad beter.

Dankjewel ik doe mijn best
merel is offline  
Oud 23 januari 2003, 20:15   #23
humble
Burgemeester
 
Geregistreerd: 30 november 2002
Locatie: Kempen
Berichten: 591
Standaard

merel
Denk je ook niet dat het bestrijden van de armoede ( 1/5 van de Belgen leven onder de armoede grens) een belangrijker resultaat in de klassenstijd zou zijn dan de prijs van een ticket en de kwaliteit van het kussen waarop de elite van spirituelen van ons herenvolk hun ongetwijfeld gekonticuurd achterwerk op nedervleien.
Overigens na een paar jiontjes weet ze toch niet meer of ze nog in de hoerentent of op de trein zit.
En mocht deze weergaloze en ongetwijfeld historische stap toch niet slagen kunnen ze in mog altijd harikirie of euthansie plegen.
humble is offline  
Oud 23 januari 2003, 20:25   #24
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Citaat:
merel
Denk je ook niet dat het bestrijden van de armoede ( 1/5 van de Belgen leven onder de armoede grens) een belangrijker resultaat in de klassenstijd zou zijn dan de prijs van een ticket en de kwaliteit van het kussen waarop de elite van spirituelen van ons herenvolk hun ongetwijfeld gekonticuurd achterwerk op nedervleien.
Overigens na een paar jiontjes weet ze toch niet meer of ze nog in de hoerentent of op de trein zit.
En mocht deze weergaloze en ongetwijfeld historische stap toch niet slagen kunnen ze in mog altijd harikirie of euthansie plegen.
Ongetwijfeld vind ik dat hoor.
Maar het topic ging over het afschaffen van de tweede klas op de trein.
Het is toch niet normaal dat wie veel geld heeft, of er meer kan uitgeven, wie geniet van een eerste klas ticket door het derde betalerssysteem e.d meer service, meer comfort,... zou mogen krijgen.
Ikzelf ben voorstander van een dicht en zo goedkoop mogelijk (in de mate van het mogelijke) gratis dienstverlening.
Dit niet alleen voor het openbaar vervoer hoor, alles wat onontbeerlijk is om mee te kunnen in de maatschappij zou moeten komen uit "solidariteit".
Onderwijs, cultuur, diensten(waaronnder openbaar vervoer),...
merel is offline  
Oud 23 januari 2003, 20:56   #25
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Vergeet niet dat die mensen die in eerste klasse zitten hen ticket zelf betalen he. Als die mensen meer geld uitgeven aan hun ticket is het toch maar normaal dat ze meer komfort hebben zeker.
alpina is offline  
Oud 23 januari 2003, 21:07   #26
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Ik vind ook dat die klassne afgeschaft moeten worden, maar dan wel een nieuwe opdeling zoals stinkers/niet stinkers of zeep-gebruikers/geen zeep-gebruikers
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline  
Oud 23 januari 2003, 21:12   #27
DNB
Schepen
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Berichten: 474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door humble
(...)Overigens als mensen tot 2X zoveel willen betalen voor een rit of een vlucht zou dat moeten resulteren in een goedkopere reis voor de tweede klasser.
Wrong!

Het personenvervoer van de NMBS is niet zelfbedruipend: ze worden gesubsidieerd door de overheid! Dat betekent dat ook de eerste-klas-reiziger zijn reis gesubsidieerd is.

Maar zelfs als zou blijken dat de prijs die een eerste-klasreiziger betaalt wel de volledige kosten zouden dekken, dan maakt dit de reis voor een tweede-klasser nog niet goedkoper. Want die hangt dus niet af van "de markt" maar van het overheidsbeleid inzake openbaar vervoer.

En daarbij: als eerste klas half leeg is, is de omzet dezelfde als wanneer... die wagons vol zouden zitten met mensen die de helft betalen
__________________
Vrij ben ik geboren
Solidair wil ik leven
Gelijk zal ik sterven
DNB is offline  
Oud 23 januari 2003, 21:16   #28
DNB
Schepen
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Berichten: 474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Vergeet niet dat die mensen die in eerste klasse zitten hen ticket zelf betalen he. Als die mensen meer geld uitgeven aan hun ticket is het toch maar normaal dat ze meer komfort hebben zeker.
ook hier dezelfde opmerking als hierboven

+

De NMBS is een openbare dienst (of althans een parastataal), die dus niet werkt volgens de principes van de vrije markt en enkel maximale winst als doelstelling heeft. Niet het producentensurplus staat hier centraal, maar het sociaal surplus (= som van producenten- en consumentensurplus).
__________________
Vrij ben ik geboren
Solidair wil ik leven
Gelijk zal ik sterven
DNB is offline  
Oud 23 januari 2003, 21:16   #29
DNB
Schepen
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Berichten: 474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Vergeet niet dat die mensen die in eerste klasse zitten hen ticket zelf betalen he. Als die mensen meer geld uitgeven aan hun ticket is het toch maar normaal dat ze meer komfort hebben zeker.
ook hier dezelfde opmerking als hierboven

+

De NMBS is een openbare dienst (of althans een parastataal), die dus niet werkt volgens de principes van de vrije markt en enkel maximale winst als doelstelling heeft. Niet het producentensurplus staat hier centraal, maar het sociaal surplus (= som van producenten- en consumentensurplus).
__________________
Vrij ben ik geboren
Solidair wil ik leven
Gelijk zal ik sterven
DNB is offline  
Oud 23 januari 2003, 22:23   #30
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DNB
De NMBS is een openbare dienst (of althans een parastataal), die dus niet werkt volgens de principes van de vrije markt en enkel maximale winst als doelstelling heeft. Niet het producentensurplus staat hier centraal, maar het sociaal surplus (= som van producenten- en consumentensurplus).

Maar dit is toch nog altijd geen reden om mensen die meer willen betalen voor hun zitje en dat ook doen, en niet op de rug van de gehele maatschappij want de prijs die zij voor een zitje betalen is hoger dan de evenwichtsprijs, niet meer comfort te bieden dan een gewoon zitje? Als zij meer willen betalen dan krijgen zij daar meer komfort voor in de plaats onafhankelijk van het feit dat de NMBS een openbare dienst is of niet. Trouwen wat heeft sociaal surplus met producenten en consumentensurplus te maken????
alpina is offline  
Oud 23 januari 2003, 23:57   #31
Doomy
Minister-President
 
Doomy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Locatie: Westhouk, West-Vloandern
Berichten: 5.442
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door merel
Voor zover ik weet vonden ze ons idee niet slecht
En zeg nu eerlijk, wie kan daar een probleem mee hebben?
Tenzij men graag tegendraads doet of tenzij men een klassemaatschappij niet alleen een must, een onoverkommelijkheid vind, maar ze ook nog eens wil stimuleren misschien?
Wie tegen afschaffing van eerste klas zou kunnen zijn? Ik denk dat ik in het station van Kortrijk enkele jaren geleden eens toevallig Geert Bourgeois op de trein heb zien stappen in een bijna lege eerste klas.
__________________
Solidarnosc : "Typisch voor de meeste rechtse nationalisten. Als het gaat over de rechten van de Vlamingen ten opzichte van de Franstaligen (een arme minderheid, dus zeer dapper!), dan kan het nooit op en is het om 't er radicaalst. Maar als het gaat over de verdediging van de rechten van de Vlaamse werknemer ten opzichte van (buitenlands en binnenlands) kapitaal, dan is een mes in de rug het enigste wat ze die werknemers te bieden hebben.

westhoek.jpg
Doomy is offline  
Oud 24 januari 2003, 00:45   #32
DNB
Schepen
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Berichten: 474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DNB
De NMBS is een openbare dienst (of althans een parastataal), die dus niet werkt volgens de principes van de vrije markt en enkel maximale winst als doelstelling heeft. Niet het producentensurplus staat hier centraal, maar het sociaal surplus (= som van producenten- en consumentensurplus).

Maar dit is toch nog altijd geen reden om mensen die meer willen betalen voor hun zitje en dat ook doen, en niet op de rug van de gehele maatschappij want de prijs die zij voor een zitje betalen is hoger dan de evenwichtsprijs, niet meer comfort te bieden dan een gewoon zitje? Als zij meer willen betalen dan krijgen zij daar meer komfort voor in de plaats onafhankelijk van het feit dat de NMBS een openbare dienst is of niet.
Meer dan welke evenwichtsprijs? Dat de NMBS een doel van openbaar nut heeft, is juist heel belangrijk. Ht openbaar nut wordt op dit moment niet optimaal gediend. Als achteraf blijkt dat de NMBS geld kan verdienen aan mensen die winstgevend zijn (= mensen die ECHT betalen wat ze kosten), mij niet gelaten. Maar een treinritje kost iets meer dan wat de reiziger tegenwoordig betaalt, en ook iets meer dan wat de eerste-klas-reiziger betaalt vermoed ik. (Je moet niet alleen tellen wat een zitje kost, maar wat een heel wagon kost gedeeld door het aantal eerste-klas-betalende-personen dat er inzit. Als er tien mensen zitten, en twintig lege zitjes zijn, dan is dat voor de NMBS een zeer kostelijke zaak.
Citaat:
Trouwen wat heeft sociaal surplus met producenten en consumentensurplus te maken????
Dat staat er letterlijk wat dat met elkaar te maken heeft. Zo letterlijk, dat ik het niet anders kan verwoorden. Ik kan alleen toevoegen dat dat gangbare termen in de economie zijn.
__________________
Vrij ben ik geboren
Solidair wil ik leven
Gelijk zal ik sterven
DNB is offline  
Oud 24 januari 2003, 01:35   #33
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Dat staat er letterlijk wat dat met elkaar te maken heeft. Zo letterlijk, dat ik het niet anders kan verwoorden. Ik kan alleen toevoegen dat dat gangbare termen in de economie zijn.
Dan moet ik is dringend naar mijn prof economie stappen om te gaan reclameren dat hij niet volledig is. Ik heb nog nooit van sociaal surplus gehoord.

Volgens mij zal de NMBS minder opbrengsten hebben als ze eerste klas afschaffen want:

* lagere prijs 2de klas
* eerste klas rijzigers zien geen heil meer in de trein

En ik geloof niet dat de meeropbrengst van nieuwe reizigers zo groot zal zijn.

P.s.: Ik ben zelf tegenstander van eerste klas maar ik probeer alleen maar te denken in de lijn van de NMBS.
alpina is offline  
Oud 24 januari 2003, 03:37   #34
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bartje
A wel ne keer een goed voorstel dat mits een goede voorbereiding toch op termijn moet haalbaar zijn.
Tijdens de piekuren zitten de 2de klaswagons steeds overvol. De eerste klaswagons blijven meestal voor een deel onbezet. Ook de rokerwagons willen ze afschaffen, daar er mensen zijn die liever rechtstaan dan in de rook te gaan zitten.
Rechtstaan is trouwens gevaarlijk en onveilig en kan leiden tot frustraties bij de reizigers aldus Spirit voorzitster Van Weert.
JE moet toch wel toegeven het is te gek als alle tweede klas wagons overvol zitten terwijl de eerste klas wagons meestal onbezet blijven dat toch wel geen goede situatie is hé. Ik vraag me af waarom dat verschil tussen eerste en tweede klas wel voor nodig is.
Treinen? Da's voor joden, studenten en marginalen.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline  
Oud 24 januari 2003, 08:14   #35
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Dus mensen die dagelijks honderden kilometers moeten afleggen moeten met de wagen ipv met de trein. Zo zal je het fileprobleem zeker niet oplossen hoor. Ik neem nu al vier jaar de trein en ondanks de vele perikelen vind ik het toch nog altijd beter dan met de wagen. Want op de trein kunnen je je bezighouden door bv. de krant te lezen, te werken, woordpuzzels op te lossen of ... eventueel nog een dutje doen.

Trouwens je opmerking dat dit voor joden, studenten en marginalen is gaat te ver, véél te ver. Vooral dit eerste en laatste. Dat is ronduit een grove belediging zonder meer die je al racistisch zou kunnen noemen.
bartje is offline  
Oud 24 januari 2003, 12:59   #36
DNB
Schepen
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Berichten: 474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Dat staat er letterlijk wat dat met elkaar te maken heeft. Zo letterlijk, dat ik het niet anders kan verwoorden. Ik kan alleen toevoegen dat dat gangbare termen in de economie zijn.
Dan moet ik is dringend naar mijn prof economie stappen om te gaan reclameren dat hij niet volledig is. Ik heb nog nooit van sociaal surplus gehoord.
Doen! Maar hij zal u terecht antwoorden dat hij NOOIT volledig zal kunnen zijn. Over wat voor economie heb je het? Economie als bijvak, als hoofdvak in een kandidaatsjaar, als hoofdvak in de licentie, als hoofdvak in een voortgezette opleiding, als onderwerp van een doctoraat?
Citaat:
Volgens mij zal de NMBS minder opbrengsten hebben als ze eerste klas afschaffen want:

* lagere prijs 2de klas
* eerste klas rijzigers zien geen heil meer in de trein

En ik geloof niet dat de meeropbrengst van nieuwe reizigers zo groot zal zijn.
1. Alles draait ook niet om meeropbrengst, maar om het sociaal surplus 2. Studies spreken je tegen: veel mensen mijden het openbaar vervoer omdat ze niet tegen de drukte kunnen, omdat ze zich niet op hun gemak voelen, ... Ik heb het hier zowel over sociaal-wetenschappelijke studies (een term die je ontwijfeld bekend in de oren klinkt), als over economische studies.
Citaat:
P.s.: Ik ben zelf tegenstander van eerste klas maar ik probeer alleen maar te denken in de lijn van de NMBS.
Ah, daar zit jouw fout dus: je hebt moeite met de LIJN van de NMBS te onderscheiden Grapje.
__________________
Vrij ben ik geboren
Solidair wil ik leven
Gelijk zal ik sterven
DNB is offline  
Oud 24 januari 2003, 13:03   #37
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Trouwens zoals hier eerder terecht al aangehaald in de nieuwe treinen, zie je nog nauwelijks een verschil tussen eerste en tweede klasse. Alleen dat je in eerste klasse misschien nog iets meer plaats hebt; maar verder ik zou het niet meer weten hoor. Daarom afschaffen die eerste klasse, trouwens vele eerste klassers reizen ook met een gratis abonnement van hun werkgever.
bartje is offline  
Oud 24 januari 2003, 14:18   #38
alpina
Europees Commissaris
 
alpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 januari 2003
Berichten: 7.292
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DNB
Doen! Maar hij zal u terecht antwoorden dat hij NOOIT volledig zal kunnen zijn. Over wat voor economie heb je het? Economie als bijvak, als hoofdvak in een kandidaatsjaar, als hoofdvak in de licentie, als hoofdvak in een voortgezette opleiding, als onderwerp van een doctoraat?
Citaat:

Ik heb economie als hoofdvak maar ben nog maar aan de eerste kandidatuur geraakt dus ik zal er waarschijnlijk nog meer dan genoeg mee te maken krijgen in de toekomst.
1. Alles draait ook niet om meeropbrengst, maar om het sociaal surplus 2. Studies spreken je tegen: veel mensen mijden het openbaar vervoer omdat ze niet tegen de drukte kunnen, omdat ze zich niet op hun gemak voelen, ... Ik heb het hier zowel over sociaal-wetenschappelijke studies (een term die je ontwijfeld bekend in de oren klinkt), als over economische studies.
Citaat:

Ik hoop dat je gelijk hebt in deze materie, en als dat zo is dan had men de eerste klasse inderdaad al veel langer moeten afschaffen!

P.s.: Ik ben zelf tegenstander van eerste klas maar ik probeer alleen maar te denken in de lijn van de NMBS.
Ah, daar zit jouw fout dus: je hebt moeite met de LIJN van de NMBS te onderscheiden Grapje.
Ja ik wist dat er op deze zin reacties gingen komen dat was ook half de bedoeling. (zeg ik dan maar achteraf)
alpina is offline  
Oud 25 januari 2003, 18:12   #39
DNB
Schepen
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Berichten: 474
Standaard

Alpina, er zit een fout in je [ / quote ] en [ quote ] - structuur van :
Vr Jan 24, 2003 2:18 pm

(bij je antwoord op mijn eerste vraag)
__________________
Vrij ben ik geboren
Solidair wil ik leven
Gelijk zal ik sterven
DNB is offline  
Oud 25 januari 2003, 18:19   #40
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

De Standaard deze week gelezen?
Een rechtzetting over dit thema
't was idee pikkerij
merel is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be