Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Nele Lijnen (Open VLD) - 19 maart tot 25 maart ° 1978, gecoöpteerd senator door Open VLD (Vivant)

 
 
Discussietools
Oud 19 maart 2007, 23:17   #1
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard De staatsschuld

Geachte,

baart de torenhoge staatsschuld van België u geen zorgen, en indien ja, wat is uw partij daar dan bereid aan te doen? Misschien bezuinigingen zoals wij (Nederlanders) die kennen onder premier Balkenende?

Alvast dank, Liberalist.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 19 maart 2007 om 23:18.
liberalist_NL is offline  
Oud 20 maart 2007, 16:02   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Een goed idee : de evolutie van de staatschulden van resp. Nederland, Luxemburg en België eens met elkaar vergelijken. Corrigeer mij als ik fout ben : maar ik geloof dat waar België de laatste jaren een overschot op de begroting had en de staatschuld dus daalde, de Nederlandse een tekort had en e staatschuld dus steeg & dit ondanks de gunstige invloed van het "hebben van aardgas" op de begroting. Alle EU landen "zitten" met de Maasstrichtnormen, die hen dwingt om een spaarzaam beileid te voeren,
in het bijzonder Griekenland en België die met een te grote staatschuld zitten vanuit het verleden.

De kritiek van het "meer bezuinigen" komt van de CD&V oppositie -
of dit volgens hen door meer belastingen of door beknottingen op het gebied van subsidies en sociale uitkeringen onderwijs ed.. moet komen wordt stil gehouden (zoals steeds bij verkiezingen). Dat "beter bestuur"
en "grotere efficiëncy" ook tot een verbetering van de begrotingscijfers kan leiden zal niemand betwisten - of "het probleem" daarmee opgelost is
is een grote vraag.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 20 maart 2007, 16:05   #3
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Een goed idee : de evolutie van de staatschulden van resp. Nederland, Luxemburg en België eens met elkaar vergelijken. Corrigeer mij als ik fout ben : maar ik geloof dat waar België de laatste jaren een overschot op de begroting had en de staatschuld dus daalde, de Nederlandse een tekort had en e staatschuld dus steeg & dit ondanks de gunstige invloed van het "hebben van aardgas" op de begroting. Alle EU landen "zitten" met de Maasstrichtnormen, die hen dwingt om een spaarzaam beileid te voeren,
in het bijzonder Griekenland en België die met een te grote staatschuld zitten vanuit het verleden.
Hier heb je gelijk in. Nederland heeft de laatste aantal jaren een tekort gehad, en zit nu weer met een overschot. Maar vergeet niet dat België een federale regering heeft. Het is veel makkelijker een begroting in toom te houden als je kosten op de schouders van de gewesten legt. Ik denk ook dat de posten waar in België op te bezuinigen zijn, veel beter zijn. Het is bijvoorbeeld heel makkelijk te bezuinigen op defensie.
liberalist_NL is offline  
Oud 20 maart 2007, 17:01   #4
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Hier heb je gelijk in. Nederland heeft de laatste aantal jaren een tekort gehad, en zit nu weer met een overschot. Maar vergeet niet dat België een federale regering heeft. Het is veel makkelijker een begroting in toom te houden als je kosten op de schouders van de gewesten legt. Ik denk ook dat de posten waar in België op te bezuinigen zijn, veel beter zijn. Het is bijvoorbeeld heel makkelijk te bezuinigen op defensie.
Klopt niet, Liberalist, het zijn de gewesten die sinds het Lambermont-akkoord de kosten op de schouders van de federale regering kunnen leggen. En ook de gemeente, hebben het moelikjer gekregen, door de politiehervorming. Maar de gewesten zijn nog nooit zo rijk geweest.

Het budget voor defensie is al jaren stabiel in België, geen verhoging, geen verlaging.
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline  
Oud 20 maart 2007, 18:25   #5
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dr. Strangelove Bekijk bericht
Klopt niet, Liberalist, het zijn de gewesten die sinds het Lambermont-akkoord de kosten op de schouders van de federale regering kunnen leggen. En ook de gemeente, hebben het moelikjer gekregen, door de politiehervorming. Maar de gewesten zijn nog nooit zo rijk geweest.

Het budget voor defensie is al jaren stabiel in België, geen verhoging, geen verlaging.
Maar indien dit gebeurt, is het veel moeilijker een begroting op te stellen, laat staan hem in toom houden!
liberalist_NL is offline  
Oud 20 maart 2007, 22:50   #6
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Geachte,

baart de torenhoge staatsschuld van België u geen zorgen, en indien ja, wat is uw partij daar dan bereid aan te doen? Misschien bezuinigingen zoals wij (Nederlanders) die kennen onder premier Balkenende?

Alvast dank, Liberalist.
Mevrouw Lijnen,

ik hou er niet van mezelf te quoten, maar ik doe dat toch maar om terug te komen op mijn openingspost. Dhr. Tommelein heeft eveneens geweigerd om op een soortgelijk topic van mij te reageren. Raak ik misschien een gevoelige snaar door het over dit onderwerp te hebben?
liberalist_NL is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be