Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 november 2021, 08:07   #1
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard Acties met wapens kunnen niet (politieacties)

Maaseikse burgemeester Johan Tollenaere (OVLD) misnoegd over politieprotest: “Acties met wapens kunnen niet”


Maaseik - De protestacties van de Limburgse politiediensten konden donderdag op weinig begrip van de burger rekenen. De controles zorgden voor ellenlange files en dat wekte ergernis, ook bij politici. De Maaseikse burgemeester Johan Tollenaere (Open Vld) was niet tevreden. “Hier is het stakingsrecht misbruikt.”

Tollenaere heeft begrip voor protesten en acties. “Maar hier zijn de stakingsrechten misbruikt. Ze hebben dit gedaan onder het mom van een verkeersactie, maar dat was het uiteraard niet omdat het syndicalisten zijn die dit hebben voorbereid en gepland. Als je wil betogen en protesteren heb ik daar geen problemen mee, maar doe dat op een correcte manier. Hier is dat gebeurd met overheidsmiddelen, in uniform terwijl ze hun wapen droegen. Gewapend protesteren is onaanvaardbaar en bovendien onwettelijk. Acties met wapens kunnen niet, nooit. Niemand staat boven de wet, ook de politie niet”, zegt de burgemeester.



Wat denken jullie?
Heeft deze burgemeester een punt?
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 09:51   #2
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Maaseikse burgemeester Johan Tollenaere (OVLD) misnoegd over politieprotest: “Acties met wapens kunnen niet”


Maaseik - De protestacties van de Limburgse politiediensten konden donderdag op weinig begrip van de burger rekenen. De controles zorgden voor ellenlange files en dat wekte ergernis, ook bij politici. De Maaseikse burgemeester Johan Tollenaere (Open Vld) was niet tevreden. “Hier is het stakingsrecht misbruikt.”

Tollenaere heeft begrip voor protesten en acties. “Maar hier zijn de stakingsrechten misbruikt. Ze hebben dit gedaan onder het mom van een verkeersactie, maar dat was het uiteraard niet omdat het syndicalisten zijn die dit hebben voorbereid en gepland. Als je wil betogen en protesteren heb ik daar geen problemen mee, maar doe dat op een correcte manier. Hier is dat gebeurd met overheidsmiddelen, in uniform terwijl ze hun wapen droegen. Gewapend protesteren is onaanvaardbaar en bovendien onwettelijk. Acties met wapens kunnen niet, nooit. Niemand staat boven de wet, ook de politie niet”, zegt de burgemeester.



Wat denken jullie?
Heeft deze burgemeester een punt?
De burgemeester heeft een punt, hij moet klacht neerleggen bij de politie.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 12:03   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Die burgemeester heeft gelijk, maar hij is zelf een lafaard.

Hij spreekt nu, terwijl hij al zeer lang had moeten spreken. En niet alleen over het stakingswapen van de flikken, maar wel het stakingswapen van iedereen.

Voor mij persoonlijk, bijvoorbeeld, mogen er gerust redelijk wat beroepsgroepen (vooral in de ambtenarij) komen die geen stakingsrecht hebben.
Maar in ruil daarvoor moet er een mechanisme komen dat die beroepsgroepen automatisch, zonder te overdrijven in de ene of in de andere zin, mee kunnen genieten van de sociale vooruitgang.

En natuurlijk moeten er klare wettelijke afbakeningen komen, of - want er zijn er al vele - terug in ere gesteld worden, zoals vb. een verbod op het afsluiten van toegangen tot industriezones, autosnelwegen enz.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 12:28   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De burgemeester heeft een punt, hij moet klacht neerleggen bij de politie.
Hij gaat dat op de politieraad brengen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2021, 12:36   #5
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Hij gaat dat op de politieraad brengen.
Ja, dan kunnen die ook eens lachen.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 07:46   #6
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, dan kunnen die ook eens lachen.
Op een politieraad wordt niet gelachen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 08:28   #7
gertc
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 6.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De burgemeester heeft een punt, hij moet klacht neerleggen bij de politie.
Allemaal arresteren. Verboden wapendracht is niet om mee te lachen.
gertc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 08:36   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gertc Bekijk bericht
Allemaal arresteren. Verboden wapendracht is niet om mee te lachen.
Wie gaat die arrestaties verrichten?

Straf hé, actie voeren en ondertussen doorbetaald worden.
Daar kan een gewone werkman alleen maar van dromen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 16:25   #9
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wie gaat die arrestaties verrichten?

Straf hé, actie voeren en ondertussen doorbetaald worden.
Daar kan een gewone werkman alleen maar van dromen.
Een ambtenaar die staakt, wordt voor die dag niet betaald.
Een ambtenaar die verlof neemt, die wordt wel betaald.

Een ambtenaar die 'volgens het boekje werkt' (iets wat eigenlijk altijd zou moeten gebeuren, mochten de wetten fatsoenlijk ... bla bla ....), wordt wel betaald.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 16:52   #10
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een ambtenaar die staakt, wordt voor die dag niet betaald.
Een ambtenaar die verlof neemt, die wordt wel betaald.

Een ambtenaar die 'volgens het boekje werkt' (iets wat eigenlijk altijd zou moeten gebeuren, mochten de wetten fatsoenlijk ... bla bla ....), wordt wel betaald.
Wie heeft het nu over ambtenaren?
Ik heb het over politieacties.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 19:46   #11
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
De burgemeester heeft een punt, hij moet klacht neerleggen bij de politie.
Zegt de BAAS van de Politie……
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 19:49   #12
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zegt de BAAS van de Politie……
Die moet boeten.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2021, 21:31   #13
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.541
Standaard

Die burgemeester is een vijs kwijt. Stel dat de politieagenten tijdens hun actief toevallig op een internationaal geseinde brave jongen stuiten die wapengevaarlijk is. Kan altijd gebeuren. Wat dan?
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2021, 10:54   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wie heeft het nu over ambtenaren?
Ik heb het over politieacties.
Ik repliceerde en schetste een juist kader op jouw sneer:
Citaat:
actie voeren en ondertussen doorbetaald worden.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2021, 11:11   #15
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Wat ik ontoelaatbaar en smerig vind is dat stakende groeperingen altijd opnieuw mensen die met hun probleem geen jota te maken hebben zomaar hinderen of zelfs gijzelen. Ik las dat het nu opnieuw gebeurd is met die politiestaking dat een dokter die bij een patiënt geroepen werd belet wordt door te rijden. Ik ken de wettekst omtrent het stakingsrecht niet maar ik denk niet dat die tekst dergelijk wangedrag toelaat. Stakers moeten ophouden met het kloten van personen die met hun probleem geen uitstaans hebben. Het is gewoon misdadig!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2021, 11:15   #16
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ik ontoelaatbaar en smerig vind is dat stakende groeperingen altijd opnieuw mensen die met hun probleem geen jota te maken hebben zomaar hinderen of zelfs gijzelen. Ik las dat het nu opnieuw gebeurd is met die politiestaking dat een dokter die bij een patiënt geroepen werd belet wordt door te rijden. Ik ken de wettekst omtrent het stakingsrecht niet maar ik denk niet dat die tekst dergelijk wangedrag toelaat. Stakers moeten ophouden met het kloten van personen die met hun probleem geen uitstaans hebben. Het is gewoon misdadig!
Hoop maar niet teveel op verbetering.

Met politie is de regel, ze worden niet veroordeeld. Als het toch niet anders kan, dan een voorwaardelijke straf.
Is ook dat niet mogelijk, zoals bij de flik die bewezen drugsdealer was, dan volgt de veroordelingen en wanneer zijn gevangenisstraf voorbij is, dan krijgt hij een vaste job als cipier.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2021, 16:26   #17
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Wat ik ontoelaatbaar en smerig vind is dat stakende groeperingen altijd opnieuw mensen die met hun probleem geen jota te maken hebben zomaar hinderen of zelfs gijzelen. Ik las dat het nu opnieuw gebeurd is met die politiestaking dat een dokter die bij een patiënt geroepen werd belet wordt door te rijden. Ik ken de wettekst omtrent het stakingsrecht niet maar ik denk niet dat die tekst dergelijk wangedrag toelaat. Stakers moeten ophouden met het kloten van personen die met hun probleem geen uitstaans hebben. Het is gewoon misdadig!
Er bestaat geen wettekst omtrent het stakingsrecht.
Er bestaan alleen maar wat losse tekstflodders her en der.

Puur staken is een recht door het combineren van een paar grondrechten en wat afspraken omtrent het arbeidsrecht: een ontslag ten gevolge van een staking die formeel vooraf gegaan werd door de cao- en andere afspraken, wordt niet aanvaard door de arbeidsrechtbanken.

Betogen is een recht door het combineren van vrije meningsuiting en andere grondrechten, mits dan nog voldaan aan de voorwaarden van veiligheid enz. die de burgemeester kan opleggen ... bla bla ...

Maar de grenzen van dat alles: grote artistieke flou in la belziek.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2021, 23:26   #18
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.433
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Zegt de BAAS van de Politie……
Tjah, de burgemeester is inderdaad ook hoofd van de politie.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2021, 15:52   #19
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

De burgemeester is ook het administratieve hoofd van de brandweer.
Maar die hebben al meer betoogd met hun brandweerwagens en overheidsbrandstof, dan wat anders.

Wat is dan eigenlijk het verschil, als er bij die enen toevallig een overheidswapen aan hun buik bengelt?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2021, 17:00   #20
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De burgemeester is ook het administratieve hoofd van de brandweer.
Maar die hebben al meer betoogd met hun brandweerwagens en overheidsbrandstof, dan wat anders.

Wat is dan eigenlijk het verschil, als er bij die enen toevallig een overheidswapen aan hun buik bengelt?
Dat die brandweerman al snel kennismaakt met de matrak en het waterkanon.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be