Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 juni 2022, 20:55   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.225
Standaard Watertekort in Iran, boeren geven het op en verhuizen naar de stad om te overleven...

Die hebben alvast geen stikstofprobleem...

Boeren verkochten elk jaar wat land om te kunnen overleven, maar nu geven ze het op.

Citaat:
Door de extreme droogte zagen veel boeren zich de afgelopen jaren gedwongen te verhuizen naar de stad. Abbas (58) en zijn familie werkten generaties lang op het platteland buiten Isfahan. Hij was een gevierde boer met een prachtig bedrijf. Zijn hele familie werkte mee. Op grote schaal verbouwde hij om zijn producten te verkopen aan de overheid. "35 ton tarwe, 10 ton gerst, ik had katoen, watermeloenen, melk, enorme akkers en veel vee", vertelt hij. Maar de waterschaarste werd elk seizoen nijpender. Hij verkocht stukken land om rond te kunnen komen.

"Van een succesvolle boer werd ik iemand die het schoolgeld van mijn kinderen en de telefoonrekening niet eens meer kon betalen", verzucht Abbas in een buitenwijk van Isfahan. De droogte dreef hem tot wanhoop en uiteindelijk naar de stad. Daar ging hij drie jaar geleden aan de slag als beveiliger.

Veel boeren werken nu net als Abbas als beveiliger of vuilnisman in en om Isfahan. Van zijn salaris kan hij zijn gezin onmogelijk onderhouden. "Ik mis mijn land, ik mis mijn oude leven, ik mis de grond en de frisse lucht. Soms ga ik op bezoek en dan barst ik in tranen uit. Ons groene paradijs is een woestijn geworden en mijn hele leven is daardoor opgedroogd."
Citaat:
https://nos.nl/artikel/2433418-iraan...u-een-woestijn
VANDAAG, 20:48

Iraanse boeren boos over droogte: 'Ons groene paradijs is nu een woestijn'

De Iraanse autoriteiten wijzen naar klimaatverandering, maar veel Iraniërs laten zich niet meer afschepen met dat argument alleen. Ook de overheid heeft er de hand in dat het land op veel plaatsen kampt met droogte en grote watertekorten, is hun overtuiging. Boeren, zonder water machteloos, uiten steeds vaker hun onvrede of leggen het bijltje erbij neer.

Opgedroogde rivieren, land dat niet meer bewerkt kan worden, een snel dalend waterpeil, een irrigatieverbod en droge moerassen, vooral Iraniërs op het platteland hebben er dagelijks last van. Er zijn provincies, zoals het olierijke Khuzestan in het zuidwesten, waar er vaak zelfs geen water meer uit de kraan komt. Het drijft de inwoners tot wanhoop.

Protesten zijn er steeds frequenter, boeren komen naar de stad om hun zorgen uit te spreken. De betogingen worden vaak met harde hand neergeslagen. Voor de internationale media is het onmogelijk bij dat soort protesten te zijn, maar beelden die op sociale media verschijnen onthullen dat het er soms hard aan toe gaat.

Dit zijn beelden uit Isfahan van november:

De Iraanse autoriteiten wijzen dus naar klimaatverandering, extreme temperaturen en de ergste droogte in decennia. Maar veel Iraniërs beklagen zich over de manier waarop er met het water dát er is wordt omgegaan; een gebrek aan planning en beleid. Water wordt ingepikt door grote industrieën en nieuwe dammen hebben volgens hen rivieren uitgedroogd. Op sociale media zijn beelden te vinden van waterbuffels en dode vissen, omgekomen door de waterschaarste in moerasgebieden.

"Mismanagement is absoluut de oorzaak van deze situatie", vertelt Heshmatolah Entekhabi, een milieuactivist. Hij tuurt over de Zayanderood-rivier die door Isfahan stroomt. De historische stad werd rond de Zayanderood gebouwd, maar 'de rivier die leven geeft' ligt nu bijna het hele jaar droog. Isfahani's kunnen hier bijna altijd over de klei onder de beroemde brug door wandelen.

"De Zayanderood is twintig maanden lang volledig opgedroogd geweest. We weten niet of het water hier ooit weer echt zal stromen. En deze situatie is niet uniek voor deze rivier. Overal in het land hebben we problemen die aangepakt moeten worden", zegt Entekhabi.

Op het platteland rondom Isfahan, de derde stad van het land, is het watertekort dan ook enorm. Honderdduizenden boeren uit de omgeving worden daardoor geraakt. Ook Hajj Hormuz (64) kan zonder water zijn pistache- en walnootbomen niet lang meer in leven houden. Hij spoorde boeren uit de omgeving aan om naar de stad te komen en de autoriteiten te confronteren.

Correspondent Daisy Mohr ging bij hem op bezoek op het platteland buiten Isfahan:

Door de extreme droogte zagen veel boeren zich de afgelopen jaren gedwongen te verhuizen naar de stad. Abbas (58) en zijn familie werkten generaties lang op het platteland buiten Isfahan. Hij was een gevierde boer met een prachtig bedrijf. Zijn hele familie werkte mee. Op grote schaal verbouwde hij om zijn producten te verkopen aan de overheid. "35 ton tarwe, 10 ton gerst, ik had katoen, watermeloenen, melk, enorme akkers en veel vee", vertelt hij. Maar de waterschaarste werd elk seizoen nijpender. Hij verkocht stukken land om rond te kunnen komen.

"Van een succesvolle boer werd ik iemand die het schoolgeld van mijn kinderen en de telefoonrekening niet eens meer kon betalen", verzucht Abbas in een buitenwijk van Isfahan. De droogte dreef hem tot wanhoop en uiteindelijk naar de stad. Daar ging hij drie jaar geleden aan de slag als beveiliger.

Veel boeren werken nu net als Abbas als beveiliger of vuilnisman in en om Isfahan. Van zijn salaris kan hij zijn gezin onmogelijk onderhouden. "Ik mis mijn land, ik mis mijn oude leven, ik mis de grond en de frisse lucht. Soms ga ik op bezoek en dan barst ik in tranen uit. Ons groene paradijs is een woestijn geworden en mijn hele leven is daardoor opgedroogd."

Laatst gewijzigd door Micele : 20 juni 2022 om 20:58.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juni 2022, 21:15   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.215
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ze hebben de hele Perzische Golf. Ze verzuipen in hun eigen olie. Ze hebben hun hybride Duits/Sovjet kerncentrales en eigen uranium.

Zelfs met hoogbejaarde stoom-destillatie technologie kan Iran VEEEEEEEEL zeewater desaliniseren voor hun landbouw (die belangrijk is, Safraan bijvoorbeeld is een export product dat via de VAE goed verhandeld kan worden)

Maar ja, de Ayatollahs in Teheran vinden die beschikbare energie belangrijker om hun kernwapenprogramma levend te houden.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 20 juni 2022 om 21:16.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 02:37   #3
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.515
Standaard

Laten we nog wat gas- en steenkoolcentrales opstarten dat gaat helpen. Oh ja, en moeilijkheden naast ons neerleggen om elektrische auto's op te laden voor veel (rand)stads- en dorpskernbewoners en hopen dat het met een verbod op de verkoop op brandstofwagens wel goed komt. Laat de industrie maar massaal blijven zonnepanelen en windmolens produceren om ze om de twintig jaar te vervangen terwijl we tot bijna honderdjarige kerncentrales zouden kunnen gebruiken ... . Het komt allemaal goed. Allah laat toch niet toe dat dieren en mensen lijden.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2022, 05:07   #4
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.819
Standaard

Overbevolking en dus overbevraging en dus "overheidsmaatregelen " leiden tot zulke zaken.Inderdaad,op den duur worden goedbedoelde overheidsmaatregelen met massale ingrepen in het hydrografisch systeem van een land ook een probleem.Watertekorten in de dichtbevolkte gebieden worden "opgelost" door water te gaan halen uit dunbevolkte gebieden en men eindigt met iedereen die water te kort heeft .Echt wel fundamentele fouten.

In Iran (en Syrie)met landbouwgebieden die zeldzaam worden en reden voor steeds meer conflict.(Europa? iemand?)
In Vlaanderen met een platteland dat volgestopt zit met babyboomer-residenties en Chichi-verblijven en waar de overblijvende landbouwstand zich bezig houdt met de aanmaak van proteinen voor de export en patatten en groenten voor de industrie(veelal zelfs voor wat we als "luxehapjes" kunnen omschrijven) gaan we niet blijven lachen.

Voor beiden wordt de water-toestand ook geleidelijk aan precair...Gelukkig neemt ook hier de overheid al "maatregelen"....(helaas niet de juiste)..

Ja,Klimaat kan veranderen,soms voor een paar honderd jaar.

Immense Rijken in Azie en Amerika zijn er aan ten onder gegaan en het patroon van hun ondergang was eigenlijk hetzelfde .Men concentreerde zich toen,net als nu,op godsdienstige zaken als oorzaak (tegenwoordig de Heilige CO2-geest)en nam geen beslissingen omtrent ermee moeten leven totdat het te laat was en zelfs de struktuur van die Rijken verdampt was....en hee...de mensen verdwenen niet,het waren er wel MINDER...en ARMER...en AANGEPAST....en het waren uiteindelijk de kleine boeren die overleefden..

Deze cirkel zouden we ,uit de geschiedenis,moeten begrijpen.....





We moeten er niet blijven mee lachen en het allemaal op de "Ayatollahs" steken,geleidelijk aan wordt het ook bij ons een "cliffhanger",en uiteindelijk vallen we er af...

Laatst gewijzigd door kelt : 21 juni 2022 om 05:13.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:00.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be