Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 maart 2022, 18:40   #1
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard Zaterdag 23 april: voettocht aan de Peene,herdenking verlies van Frans-Vlaanderen

Na twee jaar van afwezigheid door Covid is hij er terug: de stille voettocht door het slagveld aan de Peene, waar in 1677 een groot stuk Vlaanderen werd verloren aan het Frankrijk van Lodewijk XIV

Wellicht zal er ook een Euvo bord worden onthuld aan het Huis van de Slag.

Concreet: het vertrek is aan het dorpsplein van Noordpene om 14u30

Allen daarheen!



__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2022, 21:04   #2
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Het volledige programma van 23 april is bekend!!!


Om 10.30 u brengen we hulde aan RAF SEYS die ons 10 jaar geleden verliet, afspraak aan het grafmonument achter het Huis van de Slag in Noordpene.
Om 10.45 u wordt het nieuwe EUVO bord onthuld, we vieren tevens het 15 jarig bestaan van het Huis van de Slag 1677.
Om 11.00 u GRATIS bezoek aan het Huis van de Slag 1677 waarbij een drank wordt aangeboden, het museumbezoek is een aanrader ik kon reeds een blik werpen op de nieuwe tentoonstelling.
’s Middags is er ruim de tijd om een eethuis te bezoeken waarbij reserveren wordt aangeraden.

DE ZWIJGENDE VOETTOCHT

Om 14.30 u vertrekt de 46ste Zwijgende voettocht voor een tocht van 7 km, vertrekpunt is ook aankomstpunt. Aan de obelisk wordt even halt gehouden om onze Nationale liederen te zingen : Uit die blou- Het Wilhelmus en de Vlaamse Leeuw.

Na de Zwijgende Voettocht komen we samen in de feestzaal van de “ Auberge de la Peene “ waar er een optreden is van La Bagarnette uit Sint-Omaars die ons Vlaamse volksdansen brengt alsook een optreden van de doedelzakspelers van Sakanotes , koffie en andere dranken tegen betaling ter plaatse te verkrijgen aan democratische prijzen.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 maart 2022, 21:21   #3
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Wat is hier eigenlijk de bedoeling van?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2022, 17:13   #4
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat is hier eigenlijk de bedoeling van?


Dat is al 45 jaar hetzelfde: het Vlaamse karakter van dit stukje Frankrijk benadrukken!
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 maart 2022, 18:20   #5
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Sowieso goed dat ze hun geschiedenis en regionale karakter in acht nemen daar. Niks mis mee en in zie ook niet in waarom men er cynisch over dient te doen.
Ikzelf ben eerder benieuwd of de sfeer er gezellig is. Als Antwerpenaar ben ik er ietwat 'buitenlander' natuurlijk (nu ja, evenzeer een verloren stuk land vanuit ons standpunt) en ik geef toe het niet te zullen bij te wonen, maar ik heb er zeker wel respect voor.

Jij zal ons beslist hierover op de hoogte houden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 maart 2022 om 18:47.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 07:34   #6
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Sowieso goed dat ze hun geschiedenis en regionale karakter in acht nemen daar. Niks mis mee en in zie ook niet in waarom men er cynisch over dient te doen.
Ikzelf ben eerder benieuwd of de sfeer er gezellig is. Als Antwerpenaar ben ik er ietwat 'buitenlander' natuurlijk (nu ja, evenzeer een verloren stuk land vanuit ons standpunt) en ik geef toe het niet te zullen bij te wonen, maar ik heb er zeker wel respect voor.

Jij zal ons beslist hierover op de hoogte houden.
Ik ben nochtans niet de enige forummer die daarheen gaat hoor Forumlid Jacob Van Artvelde bijvoorbeeld, zie ik er ook al jaren.
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 10:59   #7
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Ik ben nochtans niet de enige forummer die daarheen gaat hoor Forumlid Jacob Van Artvelde bijvoorbeeld, zie ik er ook al jaren.
Ik zie ook een Zeeuwse vlag. Dus ook uit Nederland komen er mensen. Het was ook een nederlaag van een coalitie tussen de Republiek en Spanje tegen Frankrijk dat ten grondslag ligt aan deze jammerlijke gebeurtenis.

Laatst gewijzigd door Weyland : 2 april 2022 om 11:16.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2022, 10:43   #8
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

Bol eens, als snoepreisje, tot aan 'onze' kust zo kanten Veurne, St-Idesbald, De Panne en andere dan denkt u dat u in Noord-Frankrijk terecht gekomen bent want het zit daar afgeladen vol Fransen die er ook één of andere job op de kop hebben kunnen tikken.

Wildparkeren kunnen die ook héél goed.

Is daar controle op aan de kust? Neen.

U waant zich echt in Frankrijk aan wat wij kennen als 'onze' kuststreek.

p.s.

Ik kon al wel eens aan de kust en ik weet dat er mensen zijn die perfect Nederlands kunnen maar het vertikken het te spreken en de Franse taal net iets hoger weten in te schatten.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 3 april 2022 om 10:46.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2022, 22:19   #9
Den Ardennees
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Ardennees's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2004
Locatie: aan lager wal
Berichten: 13.520
Standaard

Vandaag heeft de Leeuw geklauwd in Frans-Vlaanderen!!!

We waren weer talrijk aanwezig op de mars, met vele Vlaamse en Groot-Nederlandse vlaggen!
__________________
Citaat:
Ivan DeVadder in "De keien vd Wetstraat"14/09/07: vindt u zichzelf 1 van de keien van de Wetstraat?
-Louis Tobback: goh, dat is niet aan mij om dat uit te maken
-Ivan De Vadder: wij vinden alvast dat u één van die keien bent
Den Ardennees is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 15:44   #10
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Kassel: "Lieu de memoire" par exellence !

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Wat is hier eigenlijk de bedoeling van?
Tja, wat is de bedoeling van een herdenking ?

Kassel, is een lieu de memoire, een Erinnerungsort, een herinneringsplaats.
Het gaat daarbij om de visie dat zich het kollektief geheugen van een bepaalde sociale groep – in dit geval de Nederlandssprekende natie – zich op bepaalde plaatsen kristalliseert en als historisch-sociaal referentiepunt bepalend is voor de herinneringskultuur van die groep.
Die plaatsen hebben een erg geladen symbomische betekenis die voor die groep een identiteitsvormende funktie heeft.

Het begrip “lieu de memoire” is zoals de Franse geschiedkundige, Pierre Nora, het definieerde, is niet alleen in de letterlijke betekenis te verstaan; het kan een geografische plaats zijn, maar evenzeer een mythische figuur; een historische gebeurtenis, instituut of begrip; een boek of een kunstwerk.

Tijdens de wandeling wordt er even halt gehouden bij het gedenkteken dat herinnert aan de Slag aan de Pene in 1677, en die werd geleverd tussen enerzijds Franse troepen en anderzijds die van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden en Spanje.
De zuil die werd opgericht op initiatief van dokter Desmeytere uit Kassel en werd in 1865 ingehuldigd.
Wat opvalt is het tamelijk neutrale karakter van de tekst erop:
En 1677, le 11 avril, a ete livree, dans cette pleine, une bataille decisive. Elle fut cause de l'annexion de cette contree a la France.
Was dat wel de oorspronkelijke tekst ?


Men herdenkt dus de noodlottige “derde Slag bij Kassel”, geleverd in de Penevallei, en die resulteerde in het onherroepelijk verloren gaan voor Dietsland van een gebied ter grootte van de helft van de huidige provincie West-Vlaanderen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Kassel_(1677)

Wat ik mis is een herdenking van de dramatische “ tweede slag bij Kassel” in 1328 in de nasleep van de Frans-Vlaamse oorlog van 1297-1305.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_bij_Kassel_(1328)
Het vredesverdrag van 1305 was een regelrechte vernedering voor de Vlaanderaars, te vergelijken met de vrede van Versailles na WO I die in zich de kiemen droeg voor WO II.
Door de onmogelijke herstelbetalingen die de Vlaanderaars werd opgelegd was een volgende grote Opstand voorgeprogrammeerd. Deze keer stond de graaf van Vlaanderen niet aan de kant van het volk maar aan de kant van zijn broodheer. Het Vlaanderse volk dat een dikke 20 eerder de grafelijke troon gered had, kreeg nu stank voor dank en het Vlaanderse rebellenleger werd op 23 augustus 1328 door de Fransen verslagen.
Tijdens die jaarlijkse wandeling aan de Pene dwalen mijn gedachten af naar de vrijheidsstrijder Nikolaas Zannekin, de "hooftman" van de opstandelingen die op de Kasselberg in de strijd tegen de Fransen sneuvelde, en door zijn moed en inzet in de strijd tegen vreemde overheersing en sociaal onrecht een symbool geworden is van de inzet en de strijd voor het geestelijk en cultureel erfgoed van de Nederlanden.
http://www.zannekin.org/


Enkele links voor wie niet genoeg krijgt van het boeiende filosofische onderwerp lieu de memoire:
https://historiek.net/lieux-de-memoire/49762/
https://fr.wikipedia.org/wiki/Lieu_de_m%C3%A9moire
https://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9moire_collective
https://de.wikipedia.org/wiki/Erinnerungsort
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2022 om 16:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 16:25   #11
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik zie ook een Zeeuwse vlag. Dus ook uit Nederland komen er mensen. Het was ook een nederlaag van een coalitie tussen de Republiek en Spanje tegen Frankrijk dat ten grondslag ligt aan deze jammerlijke gebeurtenis.
Natuurlijk ! De annexatie van Nederlandstalig gebied is een zaak van alle Nederlandstaligen die zich enigszins met hun moedertaal identificeren.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 20:09   #12
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

@ Ardennees


Vindt gij misschien dat filmpke terug van die Nederlander die een geschiedkundige reportage maakte over die annexatie, en die er ook elk jaar is ?


Vindt ge ook niet dat er onderaan die zuil nog plaats genoeg is om een plaat te hangen met de tekst: "Ter ere van de helden die sneuvelden voor de verdediging van onze Nederlanden" ? Of zo iets ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2022 om 20:21.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2022, 20:25   #13
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Ardennees Bekijk bericht
Vandaag heeft de Leeuw geklauwd in Frans-Vlaanderen!!!
Ach... de laatste Leeuw die er klauwde was Nicolas Bourgeois, dacht ik....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 9 augustus 2022 om 20:35.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 00:13   #14
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard De identiteitsbewuste Fransen hebben hun “momuments de la memoire”.

Zo staat er te Kassel een monument dat aan de drie veldslagen te Kassel herinnert:

http://www.cassel.fr/patrimoine/monu...s-3-batailles/

Het onderschrift dat op de site van de stad Kassel staat luidt: Dressé en souvenir des principales batailles de Cassel, le monument dit des “Trois Batailles” commémore
- la Victoire de Robert Ier de Flandre dit le Frison en 1070,
- de Phillipe de Valois en 1328
- mais également de la Bataille de la Peene où Phillipe de France écrasa la coalition anti-française de Guillaume d’Orange en 1677.



"La ville et le chateau-fort de Cassel - jadis imposants et protecteurs du pays - ont supportees beaucoup de sieges - et d' innombrables adversites "
Ik weet niet goed hoe ik dat moet vertalen maar ik heb er een slecht gevoel bij.....



Hieruit blijkt dat blijkbaar dezelfde dokter Desmeytere de initiatiefnemer van het monument is.

__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 augustus 2022 om 00:42.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 00:18   #15
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Een zeer Fransgezinde tekst, wat helaas ook logisch is gezien de staatkundige realiteit.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 01:31   #16
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een zeer Fransgezinde tekst, wat helaas ook logisch is gezien de staatkundige realiteit.
Nu ja. Het is goed dat ook tragedies gedacht worden.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 augustus 2022 om 01:34.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 02:22   #17
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Staan er ook overwinningsmoumenten in Meaux en Mello ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Nu ja. Het is goed dat ook tragedies gedacht worden.
Jaja, maar dan zou die tekst op de site van de stad Cassel er anders hebben uitgezien, nietwaar....
(En lettende op de kronologie van mijn tekstbewerking en uw berichtplaatsing is het dus daarop dat ge reageerde.)

Want wat wij herdenken is immers niet:
  • "la victoire de de Phillipe de Valois " maar de nederlaag van de Vlaamse vrijheidsstijders.
De opstand van Kust-Vlaanderen, of de Opstand van de Kerels zou men enigszins kunnen in verband brengen met de Jacquerie. Dat was een opstand in Frankrijk tegen de adel van de Franse boeren in mei 1358, (30 jaar nadat de Kerels verslagen werden) onder leiding van Guillaume Cale en Etienne Marcel.
De vraag rijst of er in Mello of Meaux ook een monument staat de "de overwinning" herdenkt van de Franse koning op de Jacquerie...?
  • het verpletteren van een anti-Franse koalitie, maar de nederlaag van de verdedigers der Nederlanden.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 augustus 2022 om 02:24.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 02:34   #18
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een zeer Fransgezinde tekst, wat helaas ook logisch is gezien de staatkundige realiteit.
Logisch...tja...maar die tekst is wel geschreven door Frans-Vlamingen, hé....
Het toont aan dat de staatkundige realiteit het haalt op hun "Vlaamse refleks".

En het bevestigt wat ik hier al stelde, dat de Vox Populi zeer konservatief is en niet nadenkt: wat bestaat in het hier en nu is goed !
Op mijn pas staat dat ik Belg ben (of Fransman) dus identificeer ik mij met België (of Frankrijk) .
Dietsland zal daarom een utopie blijven !

Maar wat moeten we hiervan denken volgens u ?
"La ville et le chateau-fort de Cassel - jadis imposants et protecteurs du pays - ont supportees beaucoup de sieges - et d' innombrables adversites "
Ik waag mij aan de volgende vertaling:
De stad en de burcht van Kassel, ooit verhevenen en beschermers des lands, hebben veel belegeringen en ontelbare tegenslagen doorstaan.
Pff is dat niet een beetje dubbel....? Kunt ge dat niet zus en zo bekijken ?
De vraag is natuurlijk welk land er wordt bedoeld. Vlaanderen of Frankrijk ?
In welke tegenstelling wordt er opgeroepen door die ooit ?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 10 augustus 2022 om 03:02.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 13:22   #19
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Tja, wat is de bedoeling van een herdenking ?

Kassel, is een lieu de memoire, een Erinnerungsort, een herinneringsplaats.
Het gaat daarbij om de visie dat zich het kollektief geheugen van een bepaalde sociale groep – in dit geval de Nederlandssprekende natie – zich op bepaalde plaatsen kristalliseert en als historisch-sociaal referentiepunt bepalend is voor de herinneringskultuur van die groep.
Die plaatsen hebben een erg geladen symbomische betekenis die voor die groep een identiteitsvormende funktie heeft.

Het begrip “lieu de memoire” is zoals de Franse geschiedkundige, Pierre Nora, het definieerde, is niet alleen in de letterlijke betekenis te verstaan; het kan een geografische plaats zijn, maar evenzeer een mythische figuur; een historische gebeurtenis, instituut of begrip; een boek of een kunstwerk.
Kortom, bezigheidstherapie voor een handvol mensen dat zich - niet gehinderd door bescheidenheid - een voorhoede waant van een grotendeels verbeelde, maar in de toekomst als realiteit verhoopte gemeenschap die in het heden en voor de meeste mensen die er stilzwijgend bij worden gerekend (en die tot een "bewustzijn" moeten worden wakker gekust) totaal niets betekent en geen enkel sentiment opwekt, behalve meewarigheid en rollende oogballen.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2022, 13:33   #20
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Het toont aan dat de staatkundige realiteit het haalt op hun "Vlaamse refleks".

En het bevestigt wat ik hier al stelde, dat de Vox Populi zeer konservatief is en niet nadenkt: wat bestaat in het hier en nu is goed !
Op mijn pas staat dat ik Belg ben (of Fransman) dus identificeer ik mij met België (of Frankrijk) .
Dietsland zal daarom een utopie blijven !
Bij u is het kennelijk: wat in het hier en nu niet bestaat, maar had kunnen bestaan als de geschiedenis zus en de geschiedenis zo, is goed - meer nog, het is een paradijs (een utopie).

Misschien is dat "conservatieve" denken gewoon een vorm van stoïcijnse wijsheid. Of van een gezond relativeringsvermogen?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be