Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 april 2016, 10:41   #21
Gamla
Europees Commissaris
 
Gamla's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2012
Berichten: 6.699
Standaard

Het gaat hier over beledigen. Tijd voor dominee Gremdaat.

https://www.youtube.com/watch?v=VNWmzwHCIRE
__________________
Ex Gladio Libertas
Gamla is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2016, 21:04   #22
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Queensburry Bekijk bericht
Beste Piero,
Of het nu een 1/4 belediging, een 1/2 belediging of een 3/4 belediging is, kan ik niet zeggen. Ik verwijs naar punt drie van mijn openingspost: er bestaan terzake geen objectieve maatstaven.
Dat kan je niet bewijzen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2016, 21:14   #23
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
U maakt vooral duidelijk er niets van begrepen te hebben. Het is inderdaad iets meer dan 2 zinnetjes die je moet lezen.
Oh ja? Een godsdienst beledigen kan niet?
En bespotten?
En verzaken?
En eerbiedigen

En Ellen Vogelaar heeft het ook niet begrepen?
Want wat zij zegt kan natuurlijk ook niet?

Ella Vogelaar kent de godsdiensten veel te veel eer toe

Laatst gewijzigd door Piero : 22 april 2016 om 21:15.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2016, 21:17   #24
Kristof Piessens
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 24 november 2014
Berichten: 2.036
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Oh ja? Een godsdienst beledigen kan niet?
En bespotten?
En verzaken?
En eerbiedigen

En Ellen Vogelaar heeft het ook niet begrepen?
Want wat zei zegt kan natuurlijk ook niet?

Ella Vogelaar kent de godsdiensten veel te veel eer toe
Pierro, ik weet niet waarom je zo kortzichtig reageert en ik denk dat dit geschiedt vanuit een mate van onbegrip ?

Er wordt gesteld dat er een verschil is tussen iets beoordelen dat als een belediging wordt gezien in algemene zin (religie of godsdienst, dat is een collectieve invloed op het gedrag waarbij vormen van schadeloosstelling niet kan vermeden worden) en wat als een belediging word gezien op persoonlijke niveau !
Kristof Piessens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 april 2016, 21:28   #25
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kristof Piessens Bekijk bericht
Pierro, ik weet niet waarom je zo kortzichtig reageert en ik denk dat dit geschiedt vanuit een mate van onbegrip ?

Er wordt gesteld dat er een verschil is tussen iets beoordelen dat als een belediging wordt gezien in algemene zin (religie of godsdienst, dat is een collectieve invloed op het gedrag waarbij vormen van schadeloosstelling niet kan vermeden worden) en wat als een belediging word gezien op persoonlijke niveau !
Zeg maar gerust een zeer ruime mate van onbegrip.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2016, 02:09   #26
de vuile muilekoek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 30 juni 2014
Berichten: 14.019
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
En zo gaan we het probleem oplossen ? Door te doen alsof het niet bestaat ?

Sterk bezig !
Precies of ik individueel het probleem kan oplossen ?
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 10:49   #27
Queensburry
Gouverneur
 
Queensburry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2005
Berichten: 1.107
Standaard

Ik wil nog even terugkomen op dat derde punt, mijn stelling dat er geen objectieve maatstaven zijn om beledigingen objectief te be- en veroordelen.

Laat ik het onderwerp eens vanuit een juridische invalshoek bekijken. Het Belgische recht heeft het niet over ‘beledigingen’. Je zult tevergeefs in het strafwetboek grasduinen naar artikelen hierover. Er bestaat wel een ander concept: Laster en eerroof.
Laten we artikel 443 van het Strafwetboek er eens bijnemen: “Hij die in de hierna aangeduide gevallen aan een persoon kwaadwillig een bepaald feit ten laste legt, dat zijn eer kan krenken of hem aan de openbare verachting kan blootstellen, en waarvan het wettelijk bewijs niet wordt geleverd, is schuldig aan laster, wanneer de wet het bewijs van het ten laste gelegde feit toelaat, en aan eerroof, wanneer de wet dit bewijs niet toelaat.”

Laat ik dit nu eens vergelijken met de ‘beledigingen’ waarvoor de Moslims toch o zo gevoelig voor zijn:
De wet spreekt dus over kwaadwillige beschuldigingen. Er moet dus sprake zijn van opzet. Men moet de bedoeling hebben de ander in een kwaad daglicht te stellen. Bij beledigingen is die voorwaarde niet vereist. Je kunt iemand ongewild beledigingen. Rushdie had nooit de bedoeling de Moslims te schofferen, en bovendien was het boek ‘fictie’, een literair genre dat helemaal niet pretendeert de waarheid te poneren.
En bij laster en eerroof is het is aan de klager om die kwaadwillige opzet voor de rechtbank aan te tonen. De bewijslast ligt bij hem. Bij een belediging is er geen bewijslast vereist. Het is een hoogst subjectieve, inwendige ervaring.

Bovendien zijn beledigingen zoals vliegende schotels: hoe meer je er naar uitkijkt, hoe meer je er zult opmerken. Als je gelooft dat er UFO’s bestaan en je het luchtruim voortdurend afspeurt naar onbekende patronen, zal je er sneller denken te zien. Zo zie ik de Moslims ook constant op zoek gaan naar beledigingen. Zelf zag ik eens hoe in een drukke winkelstraat een bejaarde man voor me per ongeluk tegen een gesluierde Moslima aanbotste. “Racist, racist!” was de impulsieve reactie van dat mens, dat blijkbaar haar ‘discriminatiedetectieantennes’ erg gevoelig had afgesteld. Voelde zij zich aangevallen en beledigd? Ongetwijfeld. Had die bejaarde, die zelf slecht te been was, de bedoeling haar een ‘stootje’ te geven? Neen, maar dat is irrelevant. Het is enkel de perceptie door de Moslima die voor haar volstond om te concluderen dat er sprake was van een beledigende agressie. Haar familie en vrienden zullen ongetwijfeld dat verhaal verontwaardigd hebben zitten aanhoren en op hun beurt diep gegriefd doorverteld, al dan niet aangedikt. In hun afgesloten leefwereld, die gebaseerd is op het verschil tussen ‘zij en ons’, zijn dergelijke verhalen ongetwijfeld legio. Het is niet zozeer dat ze 'beledigd worden' maar wel dat ze 'zich beledigd voelen'. En het is de beledigde die bepaalt of er van een belediging sprake is.
Dit alles om duidelijk te maken dat 'beledigingen' een onmogelijke basis zijn voor welke wettelijke - of zelfs morele - maatstaven dan ook.

P.S.: Maar goed dat Moslim geen ingewikkelde filosofische boeken lezen. Want wat zouden ze ‘in godsnaam’ moeten denken van wat de onovertroffen Arthur Schopenhauer over de Islam te melden had: “Men neme de Koran: dit inferieure boek volstond om er een wereldreligie op te grondvesten, twaalf eeuwen in de metafysische behoefte van miljoenen mensen te voorzien, de grondslag voor hun moraal te leggen, en een opvallende minachting voor de dood te kweken; bovendien wist het hen te enthousiasmeren voor bloedige oorlogen en omvangrijke veroveringen. In de Koran worden we geconfronteerd met de treurigste en armzaligste vorm van het theïsme. Er mag dan weliswaar veel door de vertaling verloren zijn gegaan, maar ik heb er niet één waardevolle gedachte in kunnen ontdekken.”

Als dat geen belediging is …

Laatst gewijzigd door Queensburry : 24 april 2016 om 11:01.
Queensburry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 12:07   #28
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

@Queensburry,

Geachte scribent, wat wilt u nu eigenlijk. Wilt u bewijzen dat beledigen van een godsdienst onmogelijk is of wilt u lucht geven aan uw afkeer van moslims?

In elk geval bemerk ik dat u de filosofie hoog heeft zitten en dat u het waagt, in het kielzog van Arthur Schopenhauer weliswaar, om de koran een inferieur boek te noemen.

Voor mij bewijst dit nog eens dat de mens geen denkbeelden vormt maar dat denkbeelden de mens vormen. Dat geldt voor mij, voor u en voor moslims.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 18:06   #29
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
In elk geval bemerk ik dat u de filosofie hoog heeft zitten en dat u het waagt, in het kielzog van Arthur Schopenhauer weliswaar, om de koran een inferieur boek te noemen.
Voor mij bewijst dit nog eens dat de mens geen denkbeelden vormt maar dat denkbeelden de mens vormen. Dat geldt voor mij, voor u en voor moslims.
Bon, stel dan eens dat je je hele leven in een (Nederlandstalig) gebied zou gewoond hebben, waar geen tv, radio of media aanwezig is, maar je kan wel lezen en schrijven.
Na 40 jaar komen er toeristen met ’n boot op dat eiland aan en vragen je of je eens mee naar ‘de bewoonde wereld’ wil komen, om eens te zien wat dat dat geeft.
Nieuwsgierig als je bent stem je toe.
Daar aangekomen maak je kennis met de koran en zijn aanhangers.

Dus luidt de vraag: Welke denkbeelden zou jij dan ontwikkelen als je de koran zou lezen en het gedrag van moslims zou aanschouwen of persoonlijk (aan den lijve) zou ondervinden ?
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 18:20   #30
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Bwa dat kan nog goed meevallen he?
Misschien is het juist suikerfeest en had hij honger.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 18:25   #31
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 18:29   #32
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Geef toe, zoiets kan overtuigend werken.
Zet Piero eens op een tram in Brussel en hij weet meteen hoe laat het is.
Zefs Antwerpen is niet meer aangenaam reizen.

Hoe braaf die mensen ook zijn, we zijn met teveel. Er dient dringend deftig sociaal economisch hervormd te worden.
Wat gedaan moet worden had gisteren al moeten plaatsnemen.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 19:27   #33
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

God heeft mij verteld dat een mens hem niet rechtstreeks kan beledigen. Hij wordt alleen beledigd door een gelovige die gelooft dat een mens hem kan beledigen. Zo zegde hij me.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 19:32   #34
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Oh ja? Een godsdienst beledigen kan niet?
En bespotten?
En verzaken?
En eerbiedigen
Een godsdienst "beledigen" lijkt me een onmogelijke zaak. Erover "spotten" dan weer wel.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 19:46   #35
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Gisteren heb ik tegen een huis gezegd dat het niet zou misstaan op de blog ‘Ugly Belgian Houses'. Vandaag kreeg ik een dakpan op m'n hoofd.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 20:01   #36
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Bon, stel dan eens dat je je hele leven in een (Nederlandstalig) gebied zou gewoond hebben, waar geen tv, radio of media aanwezig is, maar je kan wel lezen en schrijven.
Na 40 jaar komen er toeristen met ’n boot op dat eiland aan en vragen je of je eens mee naar ‘de bewoonde wereld’ wil komen, om eens te zien wat dat dat geeft.
Nieuwsgierig als je bent stem je toe.
Daar aangekomen maak je kennis met de koran en zijn aanhangers.

Dus luidt de vraag: Welke denkbeelden zou jij dan ontwikkelen als je de koran zou lezen en het gedrag van moslims zou aanschouwen of persoonlijk (aan den lijve) zou ondervinden ?
Door een racist laat ik mij niet bevragen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 20:02   #37
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Door een racist laat ik mij niet bevragen.
Hoe denkt gij als Westerling over een ideologie als de islam?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 20:06   #38
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Door een racist laat ik mij niet bevragen.
U hebt het niet zo voor democratie, nietwaar?!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 20:10   #39
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Door een racist laat ik mij niet bevragen.
Uitvlucht omdat je zo klem zit als 'n uitgezette achterdeur.
QED dus.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 april 2016, 20:38   #40
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Hoe denkt gij als Westerling over een ideologie als de islam?
Oordeel zelf maar over de persoon die anderen als zgn 'racist' bestempelen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat gebeurt al veertig jaar en jij gelooft er nog in. Die hele santekraam als inhumaan en staatsvijandig verklaren, dat is de oplossing. We zijn in oorlog met de hele ongedeelde islam.
http://forum.politics.be/showpost.ph...30&postcount=4
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be