Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 27 juni 2017, 13:28   #1
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard eerste dode met speedpedelec ...

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3011181

onaangepaste structuur.


Citaat:
Volgens de Fietsersbond is de fietsinfrastructuur alvast niet voorzien op het gebruik van speedpedelecs. "De fietspaden zijn veel te smal, waardoor die snelle elektrische fietsen gewone fietsen niet kunnen voorbijsteken", legt Eva Van Eenoo van de Fietsersbond uit aan VRT Nieuws. "Fietspaden zijn nu vaak maar anderhalve meter breed, terwijl dat minstens 4 tot 5 meter zou moeten zijn, als een speedpedelec een gewone fiets veilig wil voorbijsteken."
speciaal voor Jan :
Citaat:
Precieze cijfers van dergelijke speedpelecs zijn er niet.
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...rpen/1.3011068

Kattendijkbrug Antwerpen ... :s
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 13:45   #2
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Droeg em een helm ?

Tis maar een vraag he. Sterven tegen 45 per uur is vaak hoofdwonde....

Maar ja, je hebt gelijk: fietspaden zijn daar niet op aangepast. Ik heb mijn route zo gekozen dat ik centra vermijd en via industrie/bos/landbouwzone richting werk rij. Daar kan ik veilig op de gewone weg rijden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 13:48   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

In Nederland bestaan er snelheidslimieten, ook op het fietspad, ik zie dat in BE ook nog komen.

Citaat:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwe...-speed-pedelec

Tot 1 januari 2017 snorfietskenteken

Tot 1 januari 2017 krijgen speed-pedelecs een snorfietskenteken. U mag alleen op de weg als uw speed-pedelec deze blauwe snorfietskentekenplaat heeft. Ook moet u zich als bestuurder houden aan de regels voor snorfietsen. Hierdoor onderscheidt de speed-pedelec zich praktisch niet van de gewone elektrische fiets.

Vanaf 1 januari 2017 bromfietskenteken
Nieuwe speed-pedelecs (die nog niet eerder aangemeld zijn bij RDW) krijgen vanaf 1 januari 2017 een bromfietskenteken. Dit is het gevolg van nieuwe Europese regels. De speed-pedelecs mogen alleen op de weg met een gele bromfietskentekenplaat. Verder moet u een goedgekeurde bromfietshelm (ECE 22.05-norm) of speed-pedelec-helm (NTA 8776:2016-norm) dragen.

Als bestuurder moet u zich ook houden aan de regels voor bromfietsen. U mag:

45 kilometer per uur op de rijbaan;
30 kilometer per uur op het bromfietspad binnen de bebouwde kom;
40 kilometer per uur op het bromfietspad buiten de bebouwde kom.

De speed-pedelec onderscheidt zich nu van de gewone elektrische fiets vanwege de trapondersteuning. Bij de elektrische fiets stopt de trapondersteuning bij 25 kilometer per uur. Bij de speed-pedelec gaat de trapondersteuning door tot 45 kilometer per uur.

Bestaande speed-pedelecs die nu een snorfietskenteken hebben, krijgen in de eerste helft van 2017 een bromfietskenteken. Dit zorgt ervoor dat voor alle speed-pedelecs dezelfde regels gelden. Ze mogen dan ook allemaal harder dan 25 kilometer per uur rijden.
Rare argumentatie van de fietsersbond, want men moet zijn snelheid altijd aanpassen aan de "te smalle" fietsinfra en andere weggebruikers en andere parameters. Zoals "de automobilisten" dat ook moeten doen op (te) smalle wegen. Artikel 10 geldt voor alle bestuurders, zoals fietsers.

Citaat:
Artikel 10. Snelheid

10.1.

Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.
Officiële speedpedelecs ... dus met kenteken enz*... mogen op de rijbaan rijden waar een limiet van 50 kmh of minder geldt, dus binnen- en evtl soms buiten bebouwde kom:

Citaat:
https://wegcode.be/wetteksten/sectie...gcode/109-art9

Artikel 9. Plaats van de bestuurders op de openbare weg

9.1.2.

2° Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km per uur of minder, mogen de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, op voorwaarde dat zij de andere weggebruikers die zich hierop bevinden niet in gevaar brengen.

Wanneer een hogere snelheidsbeperking geldt, moeten de bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse B en speed pedelecs in dezelfde omstandigheden het fietspad aangeduid door het verkeersbord D7 of door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74 volgen, wanneer dit aanwezig en bruikbaar is.
*https://www.vlaanderen.be/nl/mobilit...rische-fietsen
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juni 2017 om 14:03.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 13:55   #4
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Droeg em een helm ?

Tis maar een vraag he. Sterven tegen 45 per uur is vaak hoofdwonde....
In de berichten staat alvast dat het slachtoffer met het hoofd tegen een ballustrade is geslagen.... nog geen woord over het al dan niet dragen van een helm. Ik ben benieuwd, want 2 maanden geleden stierf er een Nederland een speed-pedelec rijder (en dat was wel op een >4 m breed fietspad) bij een val en deze droeg geen helm. Link

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar ja, je hebt gelijk: fietspaden zijn daar niet op aangepast. Ik heb mijn route zo gekozen dat ik centra vermijd en via industrie/bos/landbouwzone richting werk rij. Daar kan ik veilig op de gewone weg rijden.
De rijbaan (wanneer men erop mag) is in principe beter dan het fietspad. Het fietspad is in de meeste gevallen absoluut te mijden...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 14:02   #5
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Dezelfde reden waarom veel coureurs ook gewoon op de rijbaan rijden ipv fietspad.

Het probleem stelt zich wel op de gewestwegen. Daar rijdt het verkeer te snel (en mag je niet rijden als fietser) om op de rijbaan te rijden, en ben je verplicht toch het fietspad te gebruiken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 14:06   #6
bembem
Secretaris-Generaal VN
 
bembem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2013
Berichten: 30.169
Standaard

Laatst nog werd ik bijna aangereden door zo'n snelle fietser, was wel deels m'n fout (niet uitgekeken alvorens fietspad over te steken) maar toch.... Hij had eveneens beter dienen te handelen 'i.e. minder snel aan komen rijden'. Het had echt maar enkele millimeters gescheeld of ik lag nu in het ziekenhuis.

Laatst gewijzigd door bembem : 27 juni 2017 om 14:07.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 14:15   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Laatst nog werd ik bijna aangereden door zo'n snelle fietser, was wel deels m'n fout (niet uitgekeken alvorens fietspad over te steken) maar toch.... Hij had eveneens beter dienen te handelen 'i.e. minder snel aan komen rijden'. Het had echt maar enkele millimeters gescheeld of ik lag nu in het ziekenhuis.
Je kan toch niet verwachten dat die fietser helemaal omrijdt voor jou ?
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 14:32   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.3011181

onaangepaste structuur.

speciaal voor Jan :

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...rpen/1.3011068

Kattendijkbrug Antwerpen ... :s
Oei, nochtans kan zoiets onmogelijk gebeuren
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 15:05   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
speciaal voor Jan :

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/re...rpen/1.3011068

Kattendijkbrug Antwerpen ... :s
Speciaal voor Anna List: is de Kattendijkbrug dan een jaagpad? U vond eerder dat het voor speedelecs opengestelde jaagpad (kanaal naar Brussel) daartoe niet geëigend was. Redenen hebt u tot nu toe niet gegeven.

Uit het artikel weten we slechts summier wat de oorzaak is van het ongeval. Niets echter hoe het kwam dat de twee fietsen in elkaar haakten. Reed de ene dan wel de andere teveel naar de andere kant? Is de ene of de andere plotseling een ongelukkige beweging gemaakt?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 15:07   #10
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
De rijbaan (wanneer men erop mag) is in principe beter dan het fietspad. Het fietspad is in de meeste gevallen absoluut te mijden...
Soms, soms niet. Als fietser wil je heus niet op de hoofdweg tussen Koekelare en Kortemark rijden. Oude, scheefgezakte betonplaten. Wel op het fietspad: recent aangelegd, conform het Fietsvademecum en van heerlijk vlak asfalt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 15:13   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Laatst nog werd ik bijna aangereden door zo'n snelle fietser, was wel deels m'n fout (niet uitgekeken alvorens fietspad over te steken) maar toch.... Hij had eveneens beter dienen te handelen 'i.e. minder snel aan komen rijden'. Het had echt maar enkele millimeters gescheeld of ik lag nu in het ziekenhuis.
Waarom zou hij trager moeten rijden? Om uw fouten te verdoezelen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 15:34   #12
Hoomer
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hoomer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Locatie: Springfield
Berichten: 11.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Je kan toch niet verwachten dat die fietser helemaal omrijdt voor jou ?
Nee maar je kan je wel afvragen waarom zoveel van die snelheidsmaniakken op de fiets geen linkerduimpje blijken te hebben.
Hoomer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 15:48   #13
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bembem Bekijk bericht
Laatst nog werd ik bijna aangereden door zo'n snelle fietser, was wel deels m'n fout (niet uitgekeken alvorens fietspad over te steken) maar toch.... Hij had eveneens beter dienen te handelen 'i.e. minder snel aan komen rijden'. Het had echt maar enkele millimeters gescheeld of ik lag nu in het ziekenhuis.
Eist u van een auto ook dat die constant onder de toegelaten snelheid rijdt louter voor het geval u zonder kijken de straat wil oversteken?

Het was niet deels uw fout, het was volledig uw fout.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 15:50   #14
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou hij trager moeten rijden?
aanpassen aan de context, verkeer,... impliceert ook vertragen as ge 40/u rijdt
2 gewone fietser kunnen altijd, op een normaal fietspad, mekaar inhalen. met zo'n elektrische kan dat dus ook als er goeie wil is

ik steek ettelijke keren per week een bommak'e voorbij
ge belt, zij gaat wa opzij, ge houdt haar in de gaten en ge haalt in als er plaats genoeg is (op de moment dat het kan).

mo als mensen niet, of veel te laat bellen, niet inhouden tot ge effectief wa plaats gemaakt hebt, weigeren te vertragen ...
dan krijgt ge idioten die een fietspad van 5 meter breed eisen en ook daar zullen accidenten gebeuren als mensen weigeren rekening te houden met hun fietscollega's

en ja, as er een fietser u tegen 40 voorbijsnelt zonder aankondiging dan is da dikwijls verschieten. dan moet ge ni opkijken dat sommige fietsers ff verkeerd reageren.
is er dan te weinig marge, omdat de voorganger ni opzij kon gaan (omdat m van niets wist, geen tijd kreeg,...) zijn accidenten de logica zelve.

ge kunt autistisch gaan lullen over et grote eigen gelijk en de verkeerswet mo uiteindelijk hebt ge niets aan het grote gelijk as ge dood zijt of in de rolstoel zit
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 16:02   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Soms, soms niet. Als fietser wil je heus niet op de hoofdweg tussen Koekelare en Kortemark rijden. Oude, scheefgezakte betonplaten. Wel op het fietspad: recent aangelegd, conform het Fietsvademecum en van heerlijk vlak asfalt.
De Micele zal het wel opzoeken, desnoods mij ongelijk geven.
Maar volgens mijn gebrekkig geheugen zijn er voorwaarden gesteld in het verkeersreglement, om als fietser te mogen het fietspad "links te laten liggen" (niet gebruiken dus ..).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 16:50   #16
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
aanpassen aan de context, verkeer,... impliceert ook vertragen as ge 40/u rijdt
2 gewone fietser kunnen altijd, op een normaal fietspad, mekaar inhalen. met zo'n elektrische kan dat dus ook als er goeie wil is
Het ging over een specifiek beschreven incident. Niet om alle mogelijke situaties waar iedere weggebruiker zijn snelheid zal moeten aanpassen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 16:52   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Micele zal het wel opzoeken, desnoods mij ongelijk geven.
Maar volgens mijn gebrekkig geheugen zijn er voorwaarden gesteld in het verkeersreglement, om als fietser te mogen het fietspad "links te laten liggen" (niet gebruiken dus ..).
Natuurlijk, maar AB had het over de staat van de infrastructuur. Niet over de bepalingen in de wegcode die inderdaad voorschrijven wanneer je als fietser op de rijbaan mag, ook al is er een verplicht fietspad.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 16:56   #18
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Natuurlijk, maar AB had het over de staat van de infrastructuur. Niet over de bepalingen in de wegcode die inderdaad voorschrijven wanneer je als fietser op de rijbaan mag, ook al is er een verplicht fietspad.
Nee, ik heb het over het feit wanneer je als speed-pedelec rijder de verplichting tot het volgen van het fietspad naast zich neer kunt leggen.

Uw voorbeeld van de verbindingsweg tussen Kortemark en Koekelare is trouwens niet goed: buiten bebouwde kom, 70 km/u max, dus als speed-pedelec moet je op het fietspad blijven.

Laatst gewijzigd door Aurora_Borealis : 27 juni 2017 om 17:02.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 16:58   #19
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Nee, ik het het over het feit wanneer je als speed-pedelec rijder de verplichting tot het volgen van het fietspad naast zich neer kunt leggen. Uw voorbeeld van de verbindingsweg tussen Kortemark en Koekelare is trouwens niet goed: buiten bebouwde kom, 70 km/u max, dus als speed-pedelec moet je op het fietspad blijven.
U had over de toestand van de infrastructuur. Een fietser is niet gehouden op het fietspad te rijden als de toestand ervan slecht is.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2017, 17:09   #20
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U had over de toestand van de infrastructuur. Een fietser is niet gehouden op het fietspad te rijden als de toestand ervan slecht is.
Onzin, enkel als het fietspad (tijdelijk) niet berijdbaar is. "Slechte toestand" wil niet zeggen dat het onberijdbaar.

En absoluut niet-berijdbaar# is duidelijk gedefinieerd door voorbeelden, bvb er ligt een #hindernis op, en dat kan ook een stilstaand voertuig zijn (laden en lossen)

# vbn: http://edflex.blogspot.be/2010/08/gebuisd.html

Juridische discussie:
https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=59646

Op een slecht fietspad moet men zijn snelheid wel zodanig aanpassen dat het nog berijdbaar is. Artikel 10.1 legt dat indirect uit.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 27 juni 2017 om 17:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be