Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 januari 2022, 19:52   #201
Tyler Durden
Partijlid
 
Tyler Durden's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2011
Berichten: 261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
We leven in een fascistisch land. Ik mag niet eens een VB’er afmotten. Een aanslag op mijn persoonlijke vrijheid!
Waarom ontwijk je de vraag vanaf wanneer de risico-inschatting niet de jouwe maar die van de staat is?
__________________
The price of liberty is eternal vigilance
Tyler Durden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 19:55   #202
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyler Durden Bekijk bericht
Waarom ontwijk je de vraag vanaf wanneer de risico-inschatting niet de jouwe maar die van de staat is?
Gordelplicht, veiligheidsvoorschriften, verplichte autoverzekering, onze volledige wetgeving zijn allemaal risico-inschattingen van de staat.

Zo werkt een democratisch land.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 19:56   #203
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyler Durden Bekijk bericht
Waarom ontwijk je de vraag vanaf wanneer de risico-inschatting niet de jouwe maar die van de staat is?
Dat is het probleem een beetje met die vax-maniakken: ze hebben geen rationele argumenten. Ze denken dat door "met de overheid" mee te lopen, ze automatisch "aan de goede kant van de geschiedenis" staan, maar ze hebben totaal geen argumenten daarvoor, en als ze in hun blootje staan, en beseffen dat hun grote voorbeelden hen ook geen argumenten GEVEN, en ze er dus geen KENNEN, en er dus misschien geen ZIJN, gaan ze trachten om te doen alsof om argumenten vragen belachelijk is.

Het is merkwaardig hoe weinig wetenschappelijk die mensen onderlegd zijn, en dan heb ik het over zelfs nog geen simpele statistiek kunnen begrijpen he. Als ze daar dan mee geconfronteerd worden, gaan ze denken dat ze moeten beginnen lachen of zo, want dat is het enige dat ze dan kunnen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 19:57   #204
Tyler Durden
Partijlid
 
Tyler Durden's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2011
Berichten: 261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Gordelplicht, veiligheidsvoorschriften, verplichte autoverzekering, onze volledige wetgeving zijn allemaal risico-inschattingen van de staat.

Zo werkt een democratisch land.
Ik vraag niet hoe de wetgeving bij ons in elkaar zit. Ik begrijp zeer goed dat al die risico-inschattingen door de staat gebeuren. Waar ik fundamenteel niet mee akkoord ben.

Mijn vraag is waar jij de grens trekt tussen wat voor jou een risico-inschatting is die je zelf kunt maken en wat de staat voor jou moet doen. Of is dat een te moeilijke denkoefening?
__________________
The price of liberty is eternal vigilance
Tyler Durden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 19:58   #205
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Gordelplicht, veiligheidsvoorschriften, verplichte autoverzekering, onze volledige wetgeving zijn allemaal risico-inschattingen van de staat.

Zo werkt een democratisch land.
Zijn moslims dan geen groot risico voor onze samenleving ? Veel groter dan "door de voorruit vliegen" ?

Of moet er totaal geen coherentie zijn in die door de staat bedachte risico inschattingen ? Zit daar dan geen rationaliteit in ? Mogen we nu ook heksen gaan verbranden, want dat is misschien ook een risico ? Hetwelke, weten we niet, maar je kan maar beter op zeker spelen ? Gaan we terug naar dat soort maatschappijen ?

Zie je, normaal gezien weten we allemaal dat staten en regeringen maffe dingen zijn, en moeten we daar STRIKTE GRENZEN aan stellen van wat die allemaal kunnen kapot prutsen. Die strikte grenzen zijn normaal de burgervrijheden. Dat zijn de limieten tot waar de staat brokken mag maken, en niet verder. Als je geen limieten stelt aan die brokken piloten, dan eindig je met het Derde Rijk, met de Soviet Unie, of met de Rode Khmer he.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 januari 2022 om 20:00.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 19:59   #206
Tyler Durden
Partijlid
 
Tyler Durden's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 oktober 2011
Berichten: 261
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is het probleem een beetje met die vax-maniakken: ze hebben geen rationele argumenten. Ze denken dat door "met de overheid" mee te lopen, ze automatisch "aan de goede kant van de geschiedenis" staan, maar ze hebben totaal geen argumenten daarvoor, en als ze in hun blootje staan, en beseffen dat hun grote voorbeelden hen ook geen argumenten GEVEN, en ze er dus geen KENNEN, en er dus misschien geen ZIJN, gaan ze trachten om te doen alsof om argumenten vragen belachelijk is.

Het is merkwaardig hoe weinig wetenschappelijk die mensen onderlegd zijn, en dan heb ik het over zelfs nog geen simpele statistiek kunnen begrijpen he. Als ze daar dan mee geconfronteerd worden, gaan ze denken dat ze moeten beginnen lachen of zo, want dat is het enige dat ze dan kunnen.
Ik lees hier al een hele tijd mee zonder te reageren (ik was eerlijk gezegd mijn wachtwoord kwijt) en dat is me inderdaad opgevallen. Meer dan "wet is wet" heb ik nog niet gelezen.

Nochtans kan een weldenkend mens naar ik hoop toch uitleggen wat de redenering achter een wet is en:

1) Of de wet het doel bereikt.
2) Of het doel wenselijk is.

Helaas geeft er zelden iemand thuis.
__________________
The price of liberty is eternal vigilance
Tyler Durden is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:00   #207
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Fyi: er is een vergadering over ‘verplichting’ gepland. Verder niks. Of bij een eventuele verplichting ook kinderen daar zouden onder vallen is zeer twijfelachtig.

Mag ik u achteraf permanent onder de neus wrijven dat u verkeerd was met uw voorspelling dat boosters voor kinderen verplicht gaan worden?

Dank u bij voorbaat, ik zal dat regelmatig en met veel plezier doen.
fyi, jonge mensen =/= minderjarigen

en mijn wetenschappelijk standpunt is dat boosters zinloos zijn voor niet-risicopatienten.
Voorspellingen laat ik over aan tv-kwakzalvers, die ondertussen wel een heel slechte track record hebben
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:01   #208
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyler Durden Bekijk bericht
Ik vraag niet hoe de wetgeving bij ons in elkaar zit. Ik begrijp zeer goed dat al die risico-inschattingen door de staat gebeuren. Waar ik fundamenteel niet mee akkoord ben.

Mijn vraag is waar jij de grens trekt tussen wat voor jou een risico-inschatting is die je zelf kunt maken en wat de staat voor jou moet doen. Of is dat een te moeilijke denkoefening?
Dat zal ik persoonlijk wel inschatten. Maar ik ben eerder een Noorders type, ik geloof in wetten, wettelijk gezag en democratie.
Dus als ik wetten zou overtreden (wat ik in principe nooit bewust doe) weet ik dat ik daar de gevolgen zal van moeten dragen en ik zaag daar niet over.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:03   #209
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.716
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Straks gaan de wappies nog protesteren tegen de verplichte veiligheidsgordel omdat het discriminerend is.
is een veiligheidsgordel een medische handeling?
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:05   #210
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vaccinatiekaarten? Geen enkele schooldirectie of -administratie heeft recht om medische informatie op te vragen over leerlingen en personeel. Het CLB, dat instaat voor het aanbevolen vaccinatietraject, moet bij iedere stap steeds toelating krijgen van de ouders. Dat gebeurt onder gesloten briefomslag, alleen te openen door het CLB.
neen ?
Dan vraag ik mij af wat ik in september en oktober heb zitten doen,
Maar soit....anderen zullen dat beter weten dan ikzelf zeker. Er zijn er al die mijn ideologie beter kennen dan ikzelf. Dan zullen er ook wel zijn die mijn bezigheden beter kennen dan ikzelf.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:06   #211
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tyler Durden Bekijk bericht
Nochtans kan een weldenkend mens naar ik hoop toch uitleggen wat de redenering achter een wet is en:

1) Of de wet het doel bereikt.
2) Of het doel wenselijk is.
Dit. Duizend keer dit. Een wet is legitiem als er een rationaliteit zit achter het doel dat de wet wil bereiken, en haar voorschrift, en als het doel zelf legitiem is.

In dat geval "gehoorzaam" je aan de wet, ook al zou je misschien denken dat je dat doel beter anders bereikt, en ook al vind je dat dat doel niet het belangrijkste is ; maar als je kan aanvaarden dat het doel zelf wenselijk is, en als er een rationaliteit zit tussen de wet en het doel, dan kan je zeggen dat, aangezien we IETS moesten overeenkomen hiervoor, je je neerlegt bij de keuze van de meerderheid, omdat je ergens beseft dat er nu eenmaal een keuze moest gemaakt worden.

Kortom, in de grond ben je akkoord met de wenselijkheid van het doel, en begrijp je de rationaliteit achter de wet. Dan is ze legitiem.

Een doel dat krankzinnig is, of een wet waarvan de rationaliteit totaal zoek is, die heeft totaal geen legitimiteit. Ook al werd ze formeel correct gestemd of zo. Dat is gewoon een absurditeit, en een mens heeft zich niet aan absurditeiten te onderwerpen. Wel aan rationele afspraken binnen een groep waarvan men zelf de legitimiteit erkent.

Als de wet zegt "hier mag je 50 km/u rijden", en je begrijpt dat de wet dat doet omdat het doel daarachter is van ongelukken te vermijden, en het voor andere weggebruikers aangenamer te maken, en je vindt zo een doel eerbaar, en je beseft dat uw snelheid beperken daartoe bijdraagt, dan is die wet legitiem, ook al zou je vinden dat je met 70 km/u er ook wel komt om dat doel te realiseren. Kortom, je begrijpt dat men daar iets moest beslissen, men heeft beslist van 50 km/u te laten rijden, dat gaat het doel inderdaad deels bereiken: het is legitiem, en je houdt je eraan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 21 januari 2022 om 20:08.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:08   #212
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
is een veiligheidsgordel een medische handeling?
Het gaat over wetgeving en verplichtingen opgelegd door de overheid.

Ik kreeg juist de vraag wanneer ik zou beginnen illegale dingen te doen. Mijn antwoord is simpel: ik hou mij aan de wet. Punt uit.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:09   #213
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik kreeg juist de vraag wanneer ik zou beginnen illegale dingen te doen. Mijn antwoord is simpel: ik hou mij aan de wet. Punt uit.
Niet vergeten om alle Joden aan te geven op uw zolder he ! Wet is wet !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:10   #214
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het gaat over wetgeving en verplichtingen opgelegd door de overheid.
Die verplichtingen dienen zich te beperken door de burgervrijheden, en een doel na te streven dat legitiem is, en de voorschriften dienen dat doel te realiseren op een rationele wijze.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:10   #215
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Niet vergeten om alle Joden aan te geven op uw zolder he ! Wet is wet !
Iedere keer dat er nog iemand de Joden bijsleurt dans ik de polonaise.


Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 januari 2022 om 20:14.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:13   #216
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ieder zijn morele normen, natuurlijk. Als u het normaal vindt dat een klant mag eisen om eerst met uw vrouw te slapen voor het contract getekend wordt, uw vrijheid. Wettelijk heeft die klant geen enkel recht om zoiets te eisen.

Voor het overige mag u het gerust alle onwettelijkheden goedpraten. Als het ene kan, waarom dan ook niet steekpenningen, contractfraude, valse BTW-aangfite... allemaal omdat de klant het vraagt.

Zoals al eerder aangestipt: u verdedigt dus onwettelijke zaken.
U rujt uw antwoord alweer volledig van de pot.
Het vragen naar het mogen zien van uw CST is geen inbreuk op uw privacy of persoonlijke levenssfeer vindt ik; Ik moet dat ook doen als ik wil gaan eten, iets gaan drinken, naar een optreden ga.....

De vraag naar het tonen van mijn CST houdt voor mij geen enkele noodzaak de wet te overtreden, in. Uw voorbeelden van steekpenningen, contractfraude, valse BTW aangift....dat zou van de leverancier een overtreding van de wet vragen. Uw vergelijking is dus echt grotesk en totaal niet van toepassing.

Zelfs uw vergelijking van met "uw vrouw slapen" is potsierlijk. Hier zou van de leverancier het overtreden van een morele grens gevraagd worden. Dat is ook niet het geval bij de vraag naar het CST of naar een volledige vaccinatie.

Dus neen...U voorbeelden zijn nep en houden voor geen halve seconde stand.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:13   #217
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je moet wel een prentje tonen he, want de logische gevolgen van uw principes zijn een beetje moeilijk confronteerbaar blijkbaar.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:14   #218
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Je moet wel een prentje tonen he, want de logische gevolgen van uw principes zijn een beetje moeilijk confronteerbaar blijkbaar.
Iedere keer dat er nog iemand de Joden bijsleurt dans ik de polonaise.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 januari 2022 om 20:14.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:14   #219
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Vreemd hoe u zomaar aanneemt dat een klant het recht heeft om in uw persoonlijke levenssfeer te treden en binnen die krijtlijnen eisen te stellen. Ook vreemd dat u blijkbaar zomaar ingaat zonder de gronden te kennen.

Dat beschouw ik niet als "pragmatisme", maar slaafse volgzaamheid. Blijkbaar louter om het geld.
Ja
Mocht ik principieel anti-vaxxer zijn, ik zat zonder opdrachten op dit moment.
En neen, dat heb ik er niet voor over.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2022, 20:16   #220
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
U rujt uw antwoord alweer volledig van de pot.
Het vragen naar het mogen zien van uw CST is geen inbreuk op uw privacy of persoonlijke levenssfeer vindt ik; Ik moet dat ook doen als ik wil gaan eten, iets gaan drinken, naar een optreden ga.....
Het is wel bijzonder storend om dat te moeten, en ik doe het dan ook zo weinig mogelijk. Wat bijvoorbeeld vervelend is, is dat uw naam gezien wordt. Maar het concept zelf van een pasje moeten te tonen voor normale dingen is op zich stuitend. Het is eigenaardig dat vele mensen daarin meegaan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:56.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be