Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 5 mei 2014, 22:29   #1
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid
 
The_Belgian_Kurd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2013
Berichten: 629
Standaard De revolutie in Rojava

Gegroet mede-leden,

Het is een tijdje geleden dat ik nog actief was op het forum en ondertussen is er al veel gebeurd in Syrië en Koerdistan, in 't speciaal Rojava dan.

Allereerst: Wat is Rojava?

Rojava is het Koerdisch voor westen, een verwijst vaak naar Rojavayê Kurdistanê, ofwel in het Nederlands West-Koerdistan. Rojava is gelegen in het noorden van Syrië, in de drie provincies met een Koerdische meerderheud: Aleppo provincie, Al-Raqqah provincie en Al-Hassakah provincie, met Qamişlo als hoofdstad van Rojava


Hoeveel Koerden wonen er in Rojava/Syrië?

Rond de 3 miljoen, ongeveer 15% van de Syrische bevolking.

Zijn alle Koerden in Rojava moslim en steunen ze terroristische groeperingen zoals Al-Nusrah of ISIS?

Neen, zoals in de overige delen van Koerdistan hebben de Koerden verschillende religies. De meerderheid (60-70%) zijn (sunni moslims), voor de rest heb je christenen, (Y)Ezêdîs, Zardaşt, Alevi's, Shia's en ook een deel atheïsten. Neen, bijna alle Koerden steunen de YPG, wat betekent dat ze seculier zijn .

Doen de Koerden Rojava mee aan de oorlog in Syrië en zo ja, wat hebben ze al bereikt?

De Koerden zijn neutraal om te beginnen, wat betekent dat ze geen enkele kant steunen, om zo Rojava buiten de gevechten te houden. YPG, Yekîneyên Parastina Gel, ofte wel de volksverdedigings eenheden, zijn de grootste Koerdishe militaire groep in Syrië met een geschatte aantal van 60,000 soldaten. Sinds augustus 2012 heeft YPG enorm veel gebied veroverd, ongeveer 70% van Noord-Syrië is in handen van Koerden. Wel zijn er wijken in steden zoals Qamişlo en Hesêke waar Assad getrouwen nog steeds de touwtjes in handen hebben, omdat de inwoners, -Arabieren die in de jaren '60 naar het noorden werden gelokt om zo de demografie van de Rojava te veranderen- weigeren onder Koerdische controle te staan. Sinds 21 januari 2014 vormen de gebieden onder Koerdische controlen 3 kantons, vergelijkbaar met het system van Zwitserland, waar elk kanton zijn eigen regering heeft

Verder zal in dit topic regelmatig updates geplaatst worden over Rojava
__________________
“Any little group can become famous by taking hostages or planting bombs,” he once wrote, “whereas liberation movements which abstain from terrorism are generally ignored, like the Kurdish movement”
The_Belgian_Kurd is offline  
Oud 5 mei 2014, 22:44   #2
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Overlaatst heeft GB (met dank aan Prince Charles) een groot deel wapens aan Saudi Arabië geleverd. Die westerse wapens kwamen in het verleden bij de buitenlandse milities terecht die in Syrië tegen Assad strijden. Krijgen die milities nog steeds verse wapens geleverd? Hoe zit het met hun aantallen? Wat zal de toekomst brengen volgens u?
__________________

Website
Johan Bollen is offline  
Oud 5 mei 2014, 23:06   #3
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid
 
The_Belgian_Kurd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2013
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Overlaatst heeft GB (met dank aan Prince Charles) een groot deel wapens aan Saudi Arabië geleverd. Die westerse wapens kwamen in het verleden bij de buitenlandse milities terecht die in Syrië tegen Assad strijden. Krijgen die milities nog steeds verse wapens geleverd? Hoe zit het met hun aantallen? Wat zal de toekomst brengen volgens u?
Die milities krijgen nog steeds wapens ja, alhoewel het nu verdeeld is. Qatar en Saudi Arabië steunen beide andere terreurgroepen, dat is ook de reden waarom deze twee landen de laatste tijd slechte relaties hebben. Wapens zullen deze wapens blijven krijgen, aangezien het Westen Assad tegen elke prijs weg wilt. Kijk regelmatig naar VICE/ VICE News, zij hebben journalisten die soms in Syrië zijn en een beter beeld van de situatie kunnen geven dan mij
__________________
“Any little group can become famous by taking hostages or planting bombs,” he once wrote, “whereas liberation movements which abstain from terrorism are generally ignored, like the Kurdish movement”
The_Belgian_Kurd is offline  
Oud 5 mei 2014, 23:30   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Dank u voor het antwoord. Als u me toestaat nog een vraag. Hoe is de relatie tussen de Koerden en het regime in Damascus momenteel? En wat brengen de verkiezingen voor de Koerden? Ik stel de vragen bewust wat ruim.
__________________

Website

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 5 mei 2014 om 23:32.
Johan Bollen is offline  
Oud 6 mei 2014, 01:23   #5
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_Belgian_Kurd Bekijk bericht
Die milities krijgen nog steeds wapens ja, alhoewel het nu verdeeld is. Qatar en Saudi Arabië steunen beide andere terreurgroepen, dat is ook de reden waarom deze twee landen de laatste tijd slechte relaties hebben. Wapens zullen deze wapens blijven krijgen, aangezien het Westen Assad tegen elke prijs weg wilt. Kijk regelmatig naar VICE/ VICE News, zij hebben journalisten die soms in Syrië zijn en een beter beeld van de situatie kunnen geven dan mij
Correct.

Gegroet The Belgian Kurd, long time no see.

Laat de informatie maar stromen. Ik kijk uit naar het volgende goede nieuws.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline  
Oud 6 mei 2014, 06:35   #6
Doge
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 maart 2014
Berichten: 1.576
Standaard

Nice, bedankt voor de update BK.

Dat het Westen Assad nog steeds buiten wil verwonderd me wel, ik dacht dat dat sentiment aan het veranderen was omdat er geen redelijk alternatief is. Blijkbaar is geopolitiek nog steeds belangrijker dan de mensen.
Doge is offline  
Oud 6 mei 2014, 16:01   #7
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid
 
The_Belgian_Kurd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2013
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Dank u voor het antwoord. Als u me toestaat nog een vraag. Hoe is de relatie tussen de Koerden en het regime in Damascus momenteel? En wat brengen de verkiezingen voor de Koerden? Ik stel de vragen bewust wat ruim.
Geen probleem. De situatie is momenteel erg pril, als Syrische soldaten de Koerdische wijken in het noorden van Aleppo -die onder controle is van YPG- probeert terug te heroveren om zo een weg te hebben naar rebellengebied. Volgens de laatste informatie die ik heb gaan de Koerden niet meedoen aan de verkiezingen en zullen er dus geen stembussen zijn in Rojava.
__________________
“Any little group can become famous by taking hostages or planting bombs,” he once wrote, “whereas liberation movements which abstain from terrorism are generally ignored, like the Kurdish movement”
The_Belgian_Kurd is offline  
Oud 6 mei 2014, 16:15   #8
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid
 
The_Belgian_Kurd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2013
Berichten: 629
Standaard

YPG verovert Tell Tayara en Gîre Sêvê op ISIS en vieren het




YPG & YPJ tonen wapens die ze buit hebben gemaakt op ISIS

Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  image.jpg‎
Bekeken: 2167
Grootte:  174,7 KB
ID: 93992  

__________________
“Any little group can become famous by taking hostages or planting bombs,” he once wrote, “whereas liberation movements which abstain from terrorism are generally ignored, like the Kurdish movement”

Laatst gewijzigd door The_Belgian_Kurd : 6 mei 2014 om 16:19.
The_Belgian_Kurd is offline  
Oud 6 mei 2014, 16:21   #9
Doge
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 maart 2014
Berichten: 1.576
Standaard

Nice

hier de twitter link, je had 'm als afbeelding geplaatst
https://twitter.com/mutludc/status/463195978972274689

Doge is offline  
Oud 6 mei 2014, 16:47   #10
zonbron
Secretaris-Generaal VN
 
zonbron's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 december 2010
Berichten: 36.784
Standaard

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Salah Bekijk bericht
Het zal weer het gekende Zonbron momentje zijn.
HIER
zonbron is offline  
Oud 6 mei 2014, 17:40   #11
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_Belgian_Kurd Bekijk bericht
Geen probleem. De situatie is momenteel erg pril, als Syrische soldaten de Koerdische wijken in het noorden van Aleppo -die onder controle is van YPG- probeert terug te heroveren om zo een weg te hebben naar rebellengebied. Volgens de laatste informatie die ik heb gaan de Koerden niet meedoen aan de verkiezingen en zullen er dus geen stembussen zijn in Rojava.
ik ben blij te lezen dat de Koerden nog steeds strijden tegen die klootzak van een assad!
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  
Oud 6 mei 2014, 18:14   #12
Doge
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 maart 2014
Berichten: 1.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ik ben blij te lezen dat de Koerden nog steeds strijden tegen die klootzak van een assad!
lol, jij begrijpt er niet veel van hé?
Doge is offline  
Oud 6 mei 2014, 18:22   #13
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doge Bekijk bericht
lol, jij begrijpt er niet veel van hé?
'Neutraal' is dan ook een heel moeilijk woordje voor sommigen. Voor extremisten is alles zwart wit.
__________________

Website
Johan Bollen is offline  
Oud 6 mei 2014, 19:16   #14
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid
 
The_Belgian_Kurd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2013
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ik ben blij te lezen dat de Koerden nog steeds strijden tegen die klootzak van een assad!
Wij strijden niet op die manier. Zoals ik al eerder aangaf zijn de Koerden neutraal in dit conflict, wat betekent dat ze niemand aanvallen zolang ze Rojava of zijn burgers niet aanvallen. Assad,FSA,ISIS, Al-Nusrah: het maakt niet uit, als je Rojava aanvalt ben je een vijand
__________________
“Any little group can become famous by taking hostages or planting bombs,” he once wrote, “whereas liberation movements which abstain from terrorism are generally ignored, like the Kurdish movement”
The_Belgian_Kurd is offline  
Oud 6 mei 2014, 20:02   #15
F.B.
Parlementslid
 
Geregistreerd: 28 juli 2011
Berichten: 1.748
Standaard

Wanneer ga je meestrijden? Kan ik je vertrek sponsoren?
__________________
Mein Land
F.B. is offline  
Oud 6 mei 2014, 20:17   #16
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter
 
Bolleke Wol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2012
Berichten: 8.871
Standaard

Blijf maar hier, het is een goede zaak dat deze informatie hier verspreid geraakt.

Was je toevallig op de newroz-receptie van het Instituut in Brussel?
Bolleke Wol is offline  
Oud 6 mei 2014, 20:50   #17
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid
 
The_Belgian_Kurd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2013
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Wanneer ga je meestrijden? Kan ik je vertrek sponsoren?
Mocht ik geen gezin hebben en mijn volk niet vanuit Europa kunnen ondersteunen, zou ik allang vertrokken zijn. Het verschil is dat ik niet naar Syrië zou gaan om mensen onrecht aan te doen en hun te onthoofden en Allah u akbar te roepen, maar op mijn volk te beschermen en te bevrijden, zonder dat ik andere onrecht aandoe of aan de rechten van andere kom
__________________
“Any little group can become famous by taking hostages or planting bombs,” he once wrote, “whereas liberation movements which abstain from terrorism are generally ignored, like the Kurdish movement”
The_Belgian_Kurd is offline  
Oud 6 mei 2014, 20:52   #18
The_Belgian_Kurd
Provinciaal Statenlid
 
The_Belgian_Kurd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 augustus 2013
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Blijf maar hier, het is een goede zaak dat deze informatie hier verspreid geraakt.

Was je toevallig op de newroz-receptie van het Instituut in Brussel?
Die werd toch georganiseerd door Derweş, right?

En neen dees jaar was ik in Aalst, leuk feest

En als je in het Koerdische instituut was op Newroz, ik hoop dat je ervan hebt genoten
__________________
“Any little group can become famous by taking hostages or planting bombs,” he once wrote, “whereas liberation movements which abstain from terrorism are generally ignored, like the Kurdish movement”
The_Belgian_Kurd is offline  
Oud 6 mei 2014, 20:55   #19
Doge
Banneling
 
 
Geregistreerd: 10 maart 2014
Berichten: 1.576
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_Belgian_Kurd Bekijk bericht
Wij strijden niet op die manier. Zoals ik al eerder aangaf zijn de Koerden neutraal in dit conflict, wat betekent dat ze niemand aanvallen zolang ze Rojava of zijn burgers niet aanvallen. Assad,FSA,ISIS, Al-Nusrah: het maakt niet uit, als je Rojava aanvalt ben je een vijand
Het is wel een moeilijke oefening denk ik, je hebt de losstaande groepen die Assad steunen en blijkbaar gedoogd worden door de Koerden maar anderzijds mogen ze het leger geen vrije doorgang geven of de rebellen gaan ze alsnog als vijanden beschouwen.
Doge is offline  
Oud 6 mei 2014, 21:33   #20
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
'Neutraal' is dan ook een heel moeilijk woordje voor sommigen.
de Koerden zijn geheel niet neutraal waar haal jij die onzin nu weer? Duidelijk geen kennis terzake zoals gewoonlijk!
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be