Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2021, 06:20   #12641
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Zie filmpje met VDB, van 4.50 (vraag journalist) tot 6.15. Dat is regelrechte waanzin!
Dit is de normale kwakzalver logica die gewoon voortgezet wordt. We moeten vaccineren, op voorwaarde dat de gevaccineerden niet aan het virus blootgesteld worden he. Want we zouden wel eens kunnen voorhebben dat het vaccin niet doet wat het moet doen.

En we zouden wel eens zwaar ziek kunnen worden, hoe klein het risico ook is.

Die journalist heeft de juiste vraag niet gesteld. De juiste vraag was: maar meneer de minister, gij die wat ouder zijt, zo erg is dat toch niet voor ons mocht gij nu sterven. Wij gaan ons toch geen miserie aandoen tijdens onze levensjaren die gij al gehad hebt omdat gij een kleine kans hebt om de pijp uit te gaan he, we vinden wel een andere minister van volksgezondheid die uw job even goed kan doen.

Een andere vraag die de journalist niet gesteld heeft, was "maar meneer de minister, hoe kunt gij U nu veilig voelen als gij nog steeds een grotere kans op sterven aan prostaat kanker hebt, dan aan het sterven aan corona ? Wat doet gij om niet aan prostaat kanker te sterven ? Wat wilt gij van ons zodat gij U daar veilig kunt bij voelen ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 oktober 2021 om 06:26.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 06:47   #12642
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Hoeveel long covid is er bij jongeren ?

https://www.medrxiv.org/content/10.1....21.21265133v1

Hieruit blijkt dat covid-19 bij jongeren wel degelijk long covid effecten geeft, maar NIET HEEL VEEL MEER dan in niet-covid jongeren met gelijkaardig profiel.

https://www.medrxiv.org/content/10.1....21.21265133v1

Citaat:
Among the specific outcomes with the highest IRR and an incidence rate of at least 1/100 person-years in the COVID-19 cohort in children and adolescents were malaise/fatigue/exhaustion (IRR=2.28, 95%-CI=[1.71-3.06], IR COVID-19=12.58, IR Control=5.51), cough (IRR=1.74, 95%-CI=[1.48-2.04], IR COVID-19=36.56, IR Control=21.06), and throat/chest pain (IRR=1.72, 95%-CI=[1.39-2.12], IR COVID-19=20.01, IR Control=11.66). In adults, these included dysgeusia (IRR=6.69, 95%-CI=[5.88-7.60], IR COVID-19=12.42, IR Control=1.86), fever (IRR=3.33, 95%-CI=[3.01-3.68], IR COVID-19=11.53, IR Control=3.46), and dyspnea (IRR=2.88, 95%-CI=[2.74-3.02], IR COVID-19=43.91, IR Control=15.27).
Hoe moet men dit lezen ?

Het wil zeggen dat "vermoeidheid" bijvoorbeeld bij kinderen 2.28 keer meer voorkomt bij kinderen die covid gehad hebben als bij andere kinderen die eenzelfde profiel hadden, maar geen covid opgedaan hebben.

Dat is significant (ttz, er is een mogelijks causale link), maar dat is niet ENORM. Als er vroeger, 5 kinderen rondliepen met vermoeidheid, zijn dat er nu 12.

Het enige effect dat echt enorm is, is smaakverlies bij volwassenen, met een factor van bijna 7.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 08:13   #12643
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Hoeveel long covid is er bij jongeren ?

https://www.medrxiv.org/content/10.1....21.21265133v1

Hieruit blijkt dat covid-19 bij jongeren wel degelijk long covid effecten geeft, maar NIET HEEL VEEL MEER dan in niet-covid jongeren met gelijkaardig profiel.

https://www.medrxiv.org/content/10.1....21.21265133v1



Hoe moet men dit lezen ?

Het wil zeggen dat "vermoeidheid" bijvoorbeeld bij kinderen 2.28 keer meer voorkomt bij kinderen die covid gehad hebben als bij andere kinderen die eenzelfde profiel hadden, maar geen covid opgedaan hebben.

Dat is significant (ttz, er is een mogelijks causale link), maar dat is niet ENORM. Als er vroeger, 5 kinderen rondliepen met vermoeidheid, zijn dat er nu 12.

Het enige effect dat echt enorm is, is smaakverlies bij volwassenen, met een factor van bijna 7.
kijk, zolang ge geen referentiekader hebt met andere (luchtweg-)infectieziekten, zoals griep, en de voornaamste gerapporteerde symptomen vaag zijn (vermoeidheid, ...), kunt ge eigenlijk weinig zinnigs zeggen over "long covid", en de mogelijke impact (en kost) ervan. Het enige symptoom dat specifiek lijkt te zijn voor Covid is smaak- en geurverlies bij volwassenen.
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 08:19   #12644
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
kijk, zolang ge geen referentiekader hebt met andere (luchtweg-)infectieziekten, zoals griep, en de voornaamste gerapporteerde symptomen vaag zijn (vermoeidheid, ...), kunt ge eigenlijk weinig zinnigs zeggen over "long covid", en de mogelijke impact (en kost) ervan. Het enige symptoom dat specifiek lijkt te zijn voor Covid is smaak- en geurverlies bij volwassenen.
Mijn punt was dat "twee keer meer dan zonder covid" nu niet iets is om naar huis over te schrijven he. Stel dat covid patienten "twee keer meer een gebroken been hebben dan anderen", dan is dat niet iets dat plots een lawine van gebroken benen gaat opleveren.

Daarentegen, het is wel significant, in de zin dat er wel een aantoonbaar verband is tussen covid en gebroken benen. Er moet dus een mechanisme bestaan dat die twee linkt. Dat is WETENSCHAPPELIJK interessant.

Maar al die alarmerende dingen over "20% van de covid patienten heeft zware problemen nadien" is daarmee dus van de baan. Tenzij 10% van de normale mensen al die problemen had, en we daar dus aan gewoon zijn.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 14:01   #12645
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dit is de normale kwakzalver logica die gewoon voortgezet wordt. We moeten vaccineren, op voorwaarde dat de gevaccineerden niet aan het virus blootgesteld worden he. Want we zouden wel eens kunnen voorhebben dat het vaccin niet doet wat het moet doen.

En we zouden wel eens zwaar ziek kunnen worden, hoe klein het risico ook is.

Die journalist heeft de juiste vraag niet gesteld. De juiste vraag was: maar meneer de minister, gij die wat ouder zijt, zo erg is dat toch niet voor ons mocht gij nu sterven. Wij gaan ons toch geen miserie aandoen tijdens onze levensjaren die gij al gehad hebt omdat gij een kleine kans hebt om de pijp uit te gaan he, we vinden wel een andere minister van volksgezondheid die uw job even goed kan doen.

Een andere vraag die de journalist niet gesteld heeft, was "maar meneer de minister, hoe kunt gij U nu veilig voelen als gij nog steeds een grotere kans op sterven aan prostaat kanker hebt, dan aan het sterven aan corona ? Wat doet gij om niet aan prostaat kanker te sterven ? Wat wilt gij van ons zodat gij U daar veilig kunt bij voelen ?
Het schrikbarende is dat hij letterlijk zegt: "zolang er virus is, moeten we dit nagaan" (over testen in dit geval). Dat betekent tot het einde der dagen? Aan de andere kant zegt hij dat het 'te vroeg' is om het te laten vallen. Maar wat betekent 'te vroeg' dan, als we het sowieso altijd zullen moeten doen? Of gelooft die echt nog dat covid zal verdwijnen? Dat kan toch niet? Wat mij angst inboezemt, is dat dit manifest inconsistent is, je kan er zelfs binnen een of andere vervormde horizon geen coherente draai aan geven.
__________________
De waarheid voorop

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 25 oktober 2021 om 14:04.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 14:08   #12646
Reverberation
Minister
 
Reverberation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2013
Berichten: 3.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Het schrikbarende is dat hij letterlijk zegt: "zolang er virus is, moeten we dit nagaan" (over testen in dit geval). Dat betekent tot het einde der dagen? Aan de andere kant zegt hij dat het 'te vroeg' is om het te laten vallen. Maar wat betekent 'te vroeg' dan, als we het sowieso altijd zullen moeten doen? Of gelooft die echt nog dat covid zal verdwijnen? Dat kan toch niet? Wat mij angst inboezemt, is dat dit manifest inconsistent is, je kan er zelfs binnen een of andere vervormde horizon geen coherente draai aan geven.
Massavorming, da gaat effe mee.
__________________
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 14:11   #12647
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Het schrikbarende is dat hij letterlijk zegt: "zolang er virus is, moeten we dit nagaan" (over testen in dit geval). Dat betekent tot het einde der dagen?
Ja. Zolang er dieven zijn, moeten er politie agenten zijn. Zoiets.

Citaat:
Aan de andere kant zegt hij dat het 'te vroeg' is om het te laten vallen. Maar wat betekent 'te vroeg' dan, als we het sowieso altijd zullen moeten doen?
Het betekent gewoon dat het altijd te vroeg is. Het is te vroeg om geen politie agenten meer te hebben.

Citaat:
Wat mij angst inboezemt, is dat dit manifest inconsistent is, je kan er zelfs binnen een of andere vervormde horizon geen coherente draai aan geven.
Daar is niks inconsistents aan he. Dit is gewoon Newspeak om te zeggen dat het Nieuwe Normaal er is, en dat het nog "te vroeg is" om daarop terug te komen, wat wil zeggen: misschien op sint Juttemis.

Het is bij velen nog niet gedaagd ; onze Panda zit op de wip, hij is het ook beu, maar hij denkt dat het "nog te vroeg" is, en hij heeft nog zijn zondebok, de antivaxxers. Tegen dat hij het zal door hebben, dat hij meegedaan heeft met het in voege stellen van het Nieuwe Regime, en dat het permanent is (ttz, te vroeg om het af te breken, maar altijd te vroeg om het af te breken) zal hij misschien denken dat het bijzonder verkeerd was, en denken:

eerst kwamen ze voor de skigangers, maar ik was geen skiganger
dan kwamen ze voor de lockdown feestvierders maar ik was geen lockdown feestvierder
dan kwamen ze voor de schoolgaande jeugd, maar ik was geen schoolgaande jeugd
uiteindelijk kwamen ze voor de antivaxxers, maar ik was geen antivaxxer.

En nu komen ze achter mij, maar er is niemand meer die voor mij kan opkomen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 14:13   #12648
Reverberation
Minister
 
Reverberation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2013
Berichten: 3.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ja. Zolang er dieven zijn, moeten er politie agenten zijn. Zoiets.



Het betekent gewoon dat het altijd te vroeg is. Het is te vroeg om geen politie agenten meer te hebben.



Daar is niks inconsistents aan he. Dit is gewoon Newspeak om te zeggen dat het Nieuwe Normaal er is, en dat het nog "te vroeg is" om daarop terug te komen, wat wil zeggen: misschien op sint Juttemis.

Het is bij velen nog niet gedaagd ; onze Panda zit op de wip, hij is het ook beu, maar hij denkt dat het "nog te vroeg" is, en hij heeft nog zijn zondebok, de antivaxxers. Tegen dat hij het zal door hebben, dat hij meegedaan heeft met het in voege stellen van het Nieuwe Regime, en dat het permanent is (ttz, te vroeg om het af te breken, maar altijd te vroeg om het af te breken) zal hij misschien denken dat het bijzonder verkeerd was, en denken:

eerst kwamen ze voor de skigangers, maar ik was geen skiganger
dan kwamen ze voor de lockdown feestvierders maar ik was geen lockdown feestvierder
dan kwamen ze voor de schoolgaande jeugd, maar ik was geen schoolgaande jeugd
uiteindelijk kwamen ze voor de antivaxxers, maar ik was geen antivaxxer.

En nu komen ze achter mij, maar er is niemand meer die voor mij kan opkomen.
Dit dus.
__________________
"They sell their debt, their privately made paper&ink, push the countries, the world into debt and what they want back are real, tangeble assets, and they won't stop till they own the whole thing. They don't want the debt paid off, just the interest, they want to keep this balanced till they have what they want, all of it." Central Banks
Reverberation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 18:37   #12649
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

Hans Teeuwen weigert op te treden zolang de coronapas (in goed Vlaams: Covid safe Ticket) verplicht is.


Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 18:44   #12650
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

Vaccinatiegraad naar politieke partij in NL


Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2021, 18:51   #12651
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.251
Standaard

wel mooi te zien hoe we van Boerka-verbod naar Boerka-gebod zijn gegaan. Je hoeft die bepaling alleen maar van zwart naar wit om te turnen... Waar eerst strikt verboden (want veiligheid en democratie!), nu strikt geboden (want veiligheid en democratie!)
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 04:48   #12652
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Zeker 1/7 van de covid-lijders zou LongCovid hebben, dat zouden honderdduizenden mensen zijn??
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 07:30   #12653
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

We zijn weer vertrokken:

"De biostatisticus pleit ervoor om op grote events waar veel mensen samenkomen de CST-maatregel te flankeren met andere maatregelen zoals het mondmasker."
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 08:26   #12654
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
We zijn weer vertrokken:

"De biostatisticus pleit ervoor om op grote events waar veel mensen samenkomen de CST-maatregel te flankeren met andere maatregelen zoals het mondmasker."
Natuurlijk zijn we weer vertrokken. En daarom gaan ze ook geen verplichte vaccinatie invoeren, want anders moet men toegeven dat dit nu permanent is.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 08:45   #12655
Rapture
Staatssecretaris
 
Rapture's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Zeker 1/7 van de covid-lijders zou LongCovid hebben, dat zouden honderdduizenden mensen zijn??
Raar dat mijn kennissenkring dan alweer bestaat uit een statistische onwaarschijnlijkheid, zoals zo vaak sinds maart 2020. Ik begin te beseffen dat ik in een unicum leef.
__________________
"Ik stel mij vragen over het toenemend materialisme in onze samenleving" sprak de Koning; en hij kocht een luxe-jacht van 4 miljoen euro.
Rapture is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 08:49   #12656
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rapture Bekijk bericht
Raar dat mijn kennissenkring dan alweer bestaat uit een statistische onwaarschijnlijkheid, zoals zo vaak sinds maart 2020. Ik begin te beseffen dat ik in een unicum leef.
Inderdaad he. Ik ken weinig mensen met long covid. Een paar jongeren die zwaar gesukkeld hebben met hun smaak, dat is het ongeveer.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2021, 09:33   #12657
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
eerst kwamen ze voor de skigangers, maar ik was geen skiganger
dan kwamen ze voor de lockdown feestvierders maar ik was geen lockdown feestvierder
dan kwamen ze voor de schoolgaande jeugd, maar ik was geen schoolgaande jeugd
uiteindelijk kwamen ze voor de antivaxxers, maar ik was geen antivaxxer.

En nu komen ze achter mij, maar er is niemand meer die voor mij kan opkomen.
To the point.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2021, 07:15   #12658
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Dit is wel boeiend, een Henri in de rechtbank:

https://www.demorgen.be/nieuws/driek...m_content=free

Ook grappig hoe hij ondanks alle sérieux in de kern 'redeneert' als de eerste de beste huisvrouw (al hebben die tegenwoordig misschien nog meer verstand):

"Die beelden van overrompelde ziekenhuizen in het Italiaanse Bergamo hebben er bij mij wel ingehakt. En toen zag ik de Franse president Macron die op televisie verklaarde: ‘Nous sommes en guerre.’ En ik dacht (knipt met de vingers): ‘Dat is het. Het is oorlog.’ Een beleving waarover mijn ouders en grootouders mij nog gesproken hebben, maar dan met een nieuwe, onzichtbare vijand. Dan komt er bij mij een strijdlust boven, en vind ik dat er gevochten moet worden voor het collectief belang. ‘We mogen dit niet zomaar laten gebeuren.'"

Zelfs legale daden zijn een probleem:

"Onlangs ergerde ik me weer blauw toen ik de berichtgeving van de VRT zag. De overheid had net opgeroepen om niet naar de Hoge Venen te gaan, waar het gesneeuwd had. ‘Het journaal’ doet een straatinterview met een Gentse veertiger in de sneeuw, type manager, die niet zonder trots zegt: ‘Men heeft opgeroepen om niet te komen. Wel, ik ben blij dat ik er geen gevolg aan gegeven heb en wél gekomen ben.’ Met zijn vrouw en twee kinderen bij, en feeërieke beelden van het sneeuwlandschap op de achtergrond. Dat vond ik journalistiek van een bedenkelijk niveau. Ik denk niet dat die man zijn uitspraken tegenover mij zou herhalen.”
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2021, 07:39   #12659
Der Wanderer
Europees Commissaris
 
Der Wanderer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 februari 2005
Berichten: 7.745
Standaard

Ik vraag me wel af hoe het nu met de natuurlijke immuniteit zit; voorlopig geen problemen in Zweden bv.
__________________
De waarheid voorop
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2021, 09:22   #12660
morte-vivante
Eur. Commissievoorzitter
 
morte-vivante's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 december 2010
Berichten: 9.724
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Ik vraag me wel af hoe het nu met de natuurlijke immuniteit zit; voorlopig geen problemen in Zweden bv.
laatste dat ik gelezen heb is dat op 14 maanden na symptomen de antilichamen IgG met ongeveer 20% zijn afgenomen in natuurlijk geinfecteerden, terwijl dat voor gevaccineerden na 6 maanden al terug gedaald is naar het nivo van niet-gevaccineerden
__________________
Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Ben Franklin
"When you're accustomed to privilege equality feels like oppression."
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be