Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 oktober 2007, 17:47   #1
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard Friesland

Het gaat nu zo te zien echt gebeuren: Friesland onafhankelijk.

http://groepfanauwerk.blogspot.com/2...st-friese.html

[quote]
Tuesday, April 24, 2007

FNP'er Groenhof eist Friese nationaliteit


BUITENPOST - Sjoerd Groenhof (43) uit Harkema wil voortaan als Fries te boek staan in de administratie van de gemeente Achtkarspelen.
Op het gemeentehuis te Buitenpost verklaarde het FNP-raadlid gistermiddag principieel afstand te doen van de Nederlandse nationaliteit. Maar dat kan volgens de gemeente helemaal niet.
Groenhof wil geen vergoeding als raadslid ontvangen - ruim €700 per maand - zo lang hij niet officieel als Fries wordt erkend. Gisteren verscheen Groenhof voor burgemeester Louis Lyklema, in de hoop dat velen zijn voorbeeld zullen volgen.
Lyklema sprak van een ‘moedige stap'. Veel meer dan kennisnemen van Groenhofs bedoelingen, deed hij niet. ,,Formeel moeten we zeggen dat het niet kan.''
De gemeentelijke registratie is aan strenge regels gebonden. ,,De rechter heeft meer ruimte om de wet te interpreteren.'' De FNP'er wil desnoods tot aan het Europese hof doorvechten om zijn gelijk te krijgen.

Boarne: Ljouwerter Krante
[quote]
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 18:11   #2
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het gaat nu zo te zien echt gebeuren: Friesland onafhankelijk.

http://groepfanauwerk.blogspot.com/2...st-friese.html

Tuesday, April 24, 2007

FNP'er Groenhof eist Friese nationaliteit

BUITENPOST - Sjoerd Groenhof (43) uit Harkema wil voortaan als Fries te boek staan in de administratie van de gemeente Achtkarspelen.
Op het gemeentehuis te Buitenpost verklaarde het FNP-raadlid gistermiddag principieel afstand te doen van de Nederlandse nationaliteit. Maar dat kan volgens de gemeente helemaal niet.
Groenhof wil geen vergoeding als raadslid ontvangen - ruim €700 per maand - zo lang hij niet officieel als Fries wordt erkend. Gisteren verscheen Groenhof voor burgemeester Louis Lyklema, in de hoop dat velen zijn voorbeeld zullen volgen.
Lyklema sprak van een ‘moedige stap'. Veel meer dan kennisnemen van Groenhofs bedoelingen, deed hij niet. ,,Formeel moeten we zeggen dat het niet kan.''
De gemeentelijke registratie is aan strenge regels gebonden. ,,De rechter heeft meer ruimte om de wet te interpreteren.'' De FNP'er wil desnoods tot aan het Europese hof doorvechten om zijn gelijk te krijgen.

Boarne: Ljouwerter Krante
Geweldig wat die gek doet. Het is de absurditeit ten top. Een goed voorbeeld van eindeloze opdelingen voor naar onafhankelijkheid strevende Vlamingen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 18:41   #3
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Hij kan eisen wat hij wil, maar er zijn er niet veel die het met hem eens zijn. Rechters zijn echter vreemde mensen en er is dus een kans dat hij gelijk krijgt. Dat zou betekenen dat op Europees niveau nationaliteiten afgeschaft worden, Doomy zijn zin krijgt, niemand meer weet hoeveel allochtonen er zijn en ik me in ga zetten om als Pan Calvus erkent te worden.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 18:46   #4
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Geweldig wat die gek doet. Het is de absurditeit ten top. Een goed voorbeeld van eindeloze opdelingen voor naar onafhankelijkheid strevende Vlamingen.
Gek is hij vast niet en waarschijnlijk beschikt hij zelfs over enige zin voor humor.

Indien hij overwegend de inwoners van Friesland zelf mee-krijgt (ruime 600.000) dan zal een groot brok van Noordholland (West-Friesland) met een mogelijk nog groter aantal inwoners mee instappen, alsmede een deel van Groningen, het merendeel van Drenthe en een flink Duitsfries gebied.

Ooit beheersten de Friezen de gehele Noordzeekust, van voorbij Calais tot bijna-Polen.

Ik kom graag Friezen tegen en ben een bewonderaar van hun cultuur en sporten. Ook vind ik het Fries Vierkant Bed een geniale uitvinding, om 's-nachts te kunnen doorgaan met dwarsliggen.

__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 18:46   #5
hermanvk
Minister
 
hermanvk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Turner Valley, AB, Canada
Berichten: 3.020
Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het gaat nu zo te zien echt gebeuren: Friesland onafhankelijk.

http://groepfanauwerk.blogspot.com/2...st-friese.html


Tuesday, April 24, 2007

FNP'er Groenhof eist Friese nationaliteit


BUITENPOST - Sjoerd Groenhof (43) uit Harkema wil voortaan als Fries te boek staan in de administratie van de gemeente Achtkarspelen.
Op het gemeentehuis te Buitenpost verklaarde het FNP-raadlid gistermiddag principieel afstand te doen van de Nederlandse nationaliteit. Maar dat kan volgens de gemeente helemaal niet.
Groenhof wil geen vergoeding als raadslid ontvangen - ruim €700 per maand - zo lang hij niet officieel als Fries wordt erkend. Gisteren verscheen Groenhof voor burgemeester Louis Lyklema, in de hoop dat velen zijn voorbeeld zullen volgen.
Lyklema sprak van een ‘moedige stap'. Veel meer dan kennisnemen van Groenhofs bedoelingen, deed hij niet. ,,Formeel moeten we zeggen dat het niet kan.''
De gemeentelijke registratie is aan strenge regels gebonden. ,,De rechter heeft meer ruimte om de wet te interpreteren.'' De FNP'er wil desnoods tot aan het Europese hof doorvechten om zijn gelijk te krijgen.

Boarne: Ljouwerter Krante
Ik zou zo zeggen: hou ons op de hoogte.

Misschien wordt Europa ooit de Europese Unie van de Volkeren, eerder dan de kunstmatige unie van de kunstmatige staten, zoals er zovelen zijn in Europa:
Niet beperkende lijst
(ik zal die landkaart eens opzoeken - Europa Der Volkeren)

-Friesen en Nederlanders in Nederland
-Vlamingen en Walen in belziek
-Bretoenen, Normandiërs, Vlamingen, Basken, ..... in Frankrijk\
-Catalanen, Basken, .... in Spanje
-Grieken en Macedoniërs in Griekenland
-Tyrolers, Noord- en Zuid-Italianen in Italië
-Zweden en Finnen in Finland
En dat zijn alleen maar de landen waar ik iets van afweet....
__________________
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm
Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf
Send an email to: [email protected]
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel

Laatst gewijzigd door hermanvk : 1 oktober 2007 om 18:47.
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 18:49   #6
hermanvk
Minister
 
hermanvk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Turner Valley, AB, Canada
Berichten: 3.020
Stuur een bericht via Skype™ naar hermanvk
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Boarne: Ljouwerter Krante
Als mijn kennis van het Fries mij niet in de steek laat
Bron: Leeuwarden Krant

Wisten jullie trouwens dat -voor zover ik weet- heel Friesland tweetalige naamborden heeft:
bvb.
Grou
Grouw

Als ik mij niet bedrieg: eerst Fries en dan Nederlands
__________________
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm
Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf
Send an email to: [email protected]
(*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel

Laatst gewijzigd door hermanvk : 1 oktober 2007 om 18:49.
hermanvk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 20:56   #7
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hermanvk Bekijk bericht
Als mijn kennis van het Fries mij niet in de steek laat
Bron: Leeuwarden Krant
De krant heet Leeuwarder Courant: www.leeuwardercourant.nl Het is veruit de grootste krant van Friesland, met alleen het kleine christelijke Friesch Dagblad (www.frieschdagblad.nl) als concurrent. Beide kranten zijn Nederlandstalig, alleen citaten in artikelen worden in het Fries weergegeven als ze in het Fries gedaan zijn. Wel heeft de LC geloof ik een Friestalige pagina op zaterdag.

Beetje vreemd wel om de naam van een krant te vertalen, in het Nederlands maken we er immers ook niet Leeuwarder Krant van.

Citaat:
Wisten jullie trouwens dat -voor zover ik weet- heel Friesland tweetalige naamborden heeft:
bvb.
Grou
Grouw


Als ik mij niet bedrieg: eerst Fries en dan Nederlands
Klopt, maar niet in heel Friesland staan er tweetalige borden. De Friese Waddeneilanden en Stellingwerf (gem. Oost- en Weststellingwerf en een deel van Lemsterland), waar geen Fries maar de Nedersaksische streektaal Stellingwerfs gesproken wordt, hebben eentalige borden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 21:05   #8
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Tuesday, April 24, 2007
Inmiddels is het 1 oktober. Is er ondertussen al iets gebeurd?

Ik vraag me eigenlijk af waar de beste man een rechtzaak op wil baseren. Op het feit dat de gemeentelijke administratie zijn nationaliteit niet veranderd van Nederlander in Fries? Tja, dat kun je die gemeente toch moeilijk kwalijk nemen: de Friese nationaliteit bestaat niet. Actief meewerken aan het statenloos maken van iemand zal geen enkele overheid doen.

Laatst gewijzigd door Dimitri : 1 oktober 2007 om 21:06.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2007, 22:59   #9
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Inmiddels is het 1 oktober. Is er ondertussen al iets gebeurd?

Ik vraag me eigenlijk af waar de beste man een rechtzaak op wil baseren. Op het feit dat de gemeentelijke administratie zijn nationaliteit niet veranderd van Nederlander in Fries? Tja, dat kun je die gemeente toch moeilijk kwalijk nemen: de Friese nationaliteit bestaat niet. Actief meewerken aan het statenloos maken van iemand zal geen enkele overheid doen.
Ach, "reeds het pogen is schoon", toch?

__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 11:56   #10
Tjeerd
Burger
 
Tjeerd's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2004
Locatie: Nederland
Berichten: 152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Inmiddels is het 1 oktober. Is er ondertussen al iets gebeurd?

Ik vraag me eigenlijk af waar de beste man een rechtzaak op wil baseren. Op het feit dat de gemeentelijke administratie zijn nationaliteit niet veranderd van Nederlander in Fries? Tja, dat kun je die gemeente toch moeilijk kwalijk nemen: de Friese nationaliteit bestaat niet. Actief meewerken aan het statenloos maken van iemand zal geen enkele overheid doen.
Let op. Er is een precedent. In 1951 heeft Doekele Brouwer zich in het handelsregister laten registeren als Nederlands staatsburger met de Friese nationaliteit. Hij heeft in de rechtzaak die volgde gelijk gekregen.
__________________
Tjeerd is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 12:40   #11
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tjeerd Bekijk bericht
Let op. Er is een precedent. In 1951 heeft Doekele Brouwer zich in het handelsregister laten registeren als Nederlands staatsburger met de Friese nationaliteit. Hij heeft in de rechtzaak die volgde gelijk gekregen.
Aha. Dat is wel interessant. Weet je misschien of daar meer informatie over te vinden is op internet (vonnis van de rechter bijv.)?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 13:46   #12
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Uit de Volkskrant:

Citaat:
Ofstân dwaan fan de Nederlânske Nasjonaliteit

Geplaatst op 01-10-2007 15:11 door Anno Zijlstra in categorie politiek
Foaropwurd Skreaun troch Sjoerd Groenhof


freed, 06 july 2007

Elts woartel har eigen parasol

Ofstân dwaan fan de Nederlânske Nasjonaliteit. Dat docht men net samar. Guon sille grif tinke: wêr bisto yn 'e goedichheid mei dwaande. Eefkes in stapke tebek. Ik bin fan betinken dat de wrâld boeiend, fassinearjend en gelokkich faak ek moai is. En dat ‘aardige' fan dy wrâld hat yn foarste plak te krijen mei it feit dat der safolle fariaasje is en dat der in soad kultueren en ‘identiteiten' binne. Yn Europa en sels allinnich al yn de Benelux binne der ferskate kultueren. En soe it net in ramp wêze as al dy identiteiten ferdwine moasten en wy allegearre kloanen wêze soene yn in globalisearre ienheidskultuer? Ien fan dy fassinearjende kultueren is fansels ús eigen Fryske kultuer mei syn romroft ferline. Ik soe net graach wolle dat dy wei waard. Der moat net ien grutte ienheidswoarst ûntstean. Ik hâld fan kulturele fariaasje. Sadwaande heart by dat ferskaat ús eigen kultuer mei syn tradysje, taal, skiednis, folksaard, dus ús eigen folksidentiteit. Koartsein, de Fryske eigenheid. It soe dochs mooglik wêze moatte om anno 2007 troch dialooch en oerlis al dy ferskillende identiteiten yn Nederlân, de Benelux en Europa in goed en eigen plak te jaan. Ik stribje nei harmony, ek yn Europa: der is ommers ek noch genôch ellinde yn de wrâld. Wêrom in Fryske Nasjonaliteit. De earste dy't in formele erkenning krige foar syn Fryskwêzen, wie Doekele Brouwer, yn 1951. Hy joech by it ynskriuwen fan in firma yn it Hannelsregister (Keamer fan Keaphannel) op dat er de Fryske Nasjonaliteit hie en Nederlânsk Steatsboarger wie. De kantonrjochter te Ljouwert koe it dêrmei lykfine. Mear as in heale ieu letter, op 1 juny 2005, wurdt it Ramtferdrach foar de beskerming fan nasjonale minderheden yn Europa troch Nederlân ratifisearre, wêrby't de Friezen yn Nederlân as nasjonale minderheid (en dus yn harren folksnasjonaliteit) erkend wurde. Tsja, as de Nederlânske Steat A seit, dan soed er fansels ek B sizze moatte. Yn maart 2006 waard ik by de gemeenteferkiezings yn Achtkarspelen keazen as folksfertsjintwurdiger foar de FNP. Ik moast om in ûnkostefergoeding krije te kinnen, myn hantekening sette op in formulier foar de Gemeentlike Basisadministraasje (GBA) dêr't op stie dat ik de Nederlânske Nasjonaliteit hie. Dat woe ik allinnich dwaan as der stean soe dat ik Nederlânsk Steatsboarger wie mei de Fryske Nasjonaliteit. Mei seis arguminten haw ik dat ferdigene. Us gemeente hat it foarlein oan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dy woe dêr net oan meiwurkje. Op 23 april 2007 haw ik dêrom as Fries by boargemaster Lyklema fan de gemeente Achtkarspelen ferklearre dat ik offisjeel ôfstân die fan myn Nederlânske Nasjonaliteit. As reden haw ik opjûn dat ik inkeld de Fryske Nasjonaliteit hawwe woe en wol as Nederlânsk Steatsboarger. Sa hâldt men it kulturele en it politike útinoar. Yn syn oarsprong komt it wurd ‘naasje' fan it Latynske ´natio´ en betsjut ´berte´ (´nascor´ = berne wurde, ôfstamje, ûntstean, groeie) en betsjut sokssawat as ‘memmelân'. In ‘naasje' is djip woartele yn de kultuer en skiednis fan in folk en befettet de wêzentlike eleminten fan de identiteit dêrfan. Nederlân keppelet it begryp ‘nasjonaliteit' neffens my ûnrjochtlik allinnich oan de steat (steatsnasjonaliteit) en net oan in folk (folksnasjonaliteit). Soks tsjûget nèt fan respekt foar it bestean fan in folk mei in eigen taal, kultuer en folksidentiteit, dus foar de Friezen en it Frysk. Ik beskôgje de Fryske kultuermienskip en Fryslân as myn naasje. De folsleine ferklearring mei de seis arguminten, myn beswierskrift foar De Haach en noch folle mear kinne jo hjir op dit webstek fine. Ik woe jo omtinken ek freegje foar in petysje dy't jo ûndertekenje kinne. As jo dat dogge, dan helpe jo mei oan de erkenning fan de Fryske Nasjonaliteit. Lit my einigje mei de wiere wurden fan de dichter en skriuwer Obe Postma: Ik bin fan it Fryske lân in bern, gjin lid, dat ek betankje kin. Dat is net oars. Mei rju achtinge,

http://www.ferklearringfanofstan.eu/


Sjoerd Groenhof Fries wil Nederlandse nationaliteit kwijt Uitgegeven: 1 oktober 2007 13:08 Laatst gewijzigd: 1 oktober 2007 13:11 HARKEMA - Sjoerd Groenhof uit Harkema gaat via de rechter in Den Haag proberen zijn Nederlandse nationaliteit in te ruilen voor de Friese. Groenhof zegt dat het volgens Europese regels mogelijk moet zijn Nederlands staatsburger te zijn en tegelijk de Friese nationaliteit te hebben. Dat meldde Groenhof op zijn website, zo bleek maandag. Groenhof verwijst onder meer naar de inschrijving van Doekele Brouwer bij het handelsregister van de Kamer van Koophandel in 1951. Brouwer liet zich als Nederlands staatsburger met de Friese nationaliteit inschrijven. Na een rechtszaak kreeg Brouwer volgens Groenhof van de kantonrechter in Leeuwarden gelijk.

ANP
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 13:47   #13
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Ferklearring fan ôfstân Skreaun troch Sjoerd Groenhof moandei, 23 april 2007 Ik, Sjoerd Groenhof berne op 10-07-1963 te Ljouwert as Fries yn Fryslân, út Fryske âlders en op Fryske grûn, wêrfan it neiteam fier werom giet. Ynwenner fan de gemeente Achtkarspelen en wenjende op De Elzen 49 De Harkema. Hjirby doch ik as Fries de ferklearring fan ôfstân fan de Nederlânske Nasjonaliteit as Nederlânsk Steatsboarger dit ten oansjen foar de Boargemaster fan gemeente Achtkarspelen dhr Lyklema.

De reden fan dizze ferklearring fan ôfstân is dat ik gjin dubbele nasjonaliteit hawwe wol as allinnich de Fryske Nasjonaliteit dit as Nederlânsk Steatsboarger. Dit op basis fan ûndersteande juridysk erkende rjochtheidsbegjinselen.

Fries erkend as Nasjonaliteit

  1. Sjoerd Groenhof is berne as Fries, út Fryske âlders en op Fryske grûn wêrfan it neiteam fier werom giet.
  2. De Friezen ien fan de âldste folk is fan W-Europa en de Fryske taal erkend is as Ryksstaal.
  3. Utspraak Kroon/Rjochter!
    “Fries” is een nationaliteit.

    In de opgaaf voor het handelsregister van de Firma Doekele Brouwer te Sint Jacobi Parochie stond achter de vraag omtrent nationaliteit: ‘Friesch’ (Ned. Staatsburger). De Kamer van Koophandel verzocht om doorhaling van ‘Friesch’ en vervanging door “Nederlandse”.

    Doekele Brouwer verklaarde echter, dat hij van Friese nationaliteit was: “Ik ben geschapen als Fries, geboren uit Friese ouders en op Friese grond”.

    De Kroon (rechtshof): Doekele is Nederlands staatsburger en van Nederlandse nationaliteit”.

    Het verzoek van de Kamer van Koophandel is desondanks afgewezen. Doekele had namelijk verklaard: “Ik ben lid ener Gereformeerde kerk en weet mij als Christen gehouden tot gehoorzaamheid aan de overheid, doch daarop is bij mij één uitzondering mogelijk, namelijk dat ik God méér heb te gehoorzamen dan mensen”.Een dergelijke uitzondering achtte hij hier aanwezig en hij zei gewetensbezwaar te hebben tegen de medewerking aan de verandering der opgave, aangezien God hem als Fries had geschapen. Dit gewetensbezwaar werd door de Kroon erkend. Jurisprudentie: Kantongerecht Leeuwarden, 16 januari 1951, kenmerk; N.J. 1951, 191.
  4. Friezen Nasjonale Minderheid 1 juny 2005.

    It Ramtferdrach Nasjonale Minderheden is in ferdrach dat op 1 febrewaris 1995 troch de leden fan de Ried fan Europa sletten waard. Nederlân hat it ferdrach ek op dy datum ûndertekene. Pas op 30 novimber 2004 waard it útstel ek oannommen troch de Earste Keamer. Op 16 febrewaris is it ramtferdrach troch Nederlân úteinlik ratisifisearre en is fan 1 juny 2005 fan krêft wurden. Dêrtroch binne de Friezen no yn Nederlân en Europa erkend as echte nasjonale minderheid. It ferdrach hat betsjutting foar de (minske) rjochten lykas it frij brûken fan jins eigen taal, kultuer en identiteit. It wurd ‘nasjonaal’ yn it ferdrach fan Nasjonale minderheid fan de Friezen wol sizze dat se der foar alle Friezen binnen, en dat Friezen dêrby as ‘natio’, as folk sjoen wurde.

    It doel fan it Ramtferdrach is it beskermjen fan de rjochten fan nasjonale minderheden en har juridyske erkenning binnen de ferskate lannen. It Ramtferdrach wol de folsleine en effektive gelikensens fan nasjonale minderheden fuortsterkje troch betingsten op te stellen dy’t it har mooglik meitsje har kultuer te beskermjen en te ûntwikkeljen en har identiteit te behâlden. De Steat der Nederlannen ferplichtet him hjirmei om te wurkjen oan it behâld, it earbiedigje mar ek passende betingsten skept foar fierdere ûntwikkeling om de Fryske eigenheid as nasjonale minderheid, sa as yn de kaderferdrach oanjûn wurd, út te drukken.

    Op basis fan it goedkarren fan it kaderferdrach erkenne hja no dat der op niisneamde grûnen sprake is fan in Fryske nasjonaliteit. Binnen de Nederlânske Steat binne der no twa erkende nasjonaliteiten. Wy Friezen hawwe as Nederlânsk Steatsboarger de Fryske nasjonaliteit. Dizze ûntjouwing is sûnder twifel wichtich foar Fryslân en in soad Friezen is wit hoe wiis mei dizze erkenning.
  5. Universele Ferklearring fan de rjochten fan de minske

    Op basis fan artikel 15 en 17 fan de Universele Ferklearring fan de rjochten fan de minske, it Europeesk kaderferdrach fan 1994 ynsake de beskerming van nasjonale minderheden en Europeesk hof foar de rjochten fan de minske. Art. 15.
    • Ieder mens heeft recht op zijn eigen nationaliteit.
    • Niemand mag willekeurig worden beroofd van zijn nationaliteit, noch van het recht van nationaliteit te veranderen
    Art. 17.
    • Ieder persoon, hetzij alleenstaand of tot een collectiviteit behorend, heeft recht op eigendom.
    • Niemand mag op willekeurige wijze uit zijn eigendom ontzet worden.
    • De bescherming van nationale minderheden.

      De Raad van Europa nam in 1995 het Kaderverdrag inzake de bescherming van nationale minderheden aan. De verdragsluitende partijen verplichten zich de doelstellingen van het Verdrag na te streven door middel van wetgeving en beleid op nationaal niveau. Hierbij moet gedacht worden aan gelijkheid voor de wet, behoud en ontwikkeling van culturen, bescherming van identiteit, godsdienst, minderheidstalen en tradities. Europese staten die zich willen committeren aan de bescherming van streektalen of talen van minderheden kunnen het desbetreffende Europees Handvest uit 1992 ondertekenen.
    • Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) Verdrag is ten behoeve van de internationale handhaving voor het Europese Hof voor de Rechten van de Mens ingesteld. Staten en individuele burgers kunnen, ongeacht hun nationaliteit, een klacht indienen bij het Hof in Straatsburg indien zij van mening zijn dat verdragsluitende staten de in het Verdrag vastgelegde rechten hebben geschonden.
  6. Beswier fan gewisse (gewetensbezwaar)

    Ik berop my op beswier fan gewisse, om my earne yn te skriuwen en te úterjen mei in oare nasjonaliteit dan de Fryske.

Konkreet myn eask: Ifm boppesteande wol ik registrearre wêze en wurde yn it Gemeentlike Basisadministraasje Achtkarspelen as nasjonaliteit Frysk/Fries as Nederlânsk Steatsboarger

Achte hear Lyklema, boargemaster tige tank foar jo reewilligens.

Lit my einigje mei de wiere wurden fan de dichter en skriuwer Obe Postma. Ik bin fan it Fryske lân in bern, gjin lid, dat ek betankje kin. Dat is net oars.

Taljochting,
As Nasjonaliteit Fries bin ik Nederlânsk steatsboarger, mei de rjochten en plichten dy’t dêrby hearre.

Mei rju achtinge,

Sjoerd Groenhof
De Elzen 49
De Harkema, Fryslân


http://www.ferklearringfanofstan.eu/content/view/18/26/
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 13:49   #14
Argusx43
Minister
 
Argusx43's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Berichten: 3.659
Standaard

Een onafhankelijk Friesland ? Waarom niet ? Moet kunnen vind ik.
Argusx43 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 13:50   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 Bekijk bericht
Een onafhankelijk Friesland ? Waarom niet ? Moet kunnen vind ik.
Ik denk niet dat het in deze gaat om Friese onafhankelijkheid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 14:06   #16
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Wat ik me afvraag is of de man uit zijn "friese nationalieit" die ondergeschikt blijft aan het "nederlandse staatsburgerschap" bijzondere rechten en plichten ziet ontstaan. Men zou kunnen veronderstellen dat
de "freise nationaliteit" hem bv. het recht geeft om in friesland uitsluitend de friese taal te gebruiken.. maar ik dacht dat iedereen dit recht heeft
& bovendien ook buiten freisland - zelfs in bruxelles/brussel, behalve dan als hij zich tot overheden in andere landen wendt die over het algemeen slechts één of uitzonderlijk tweetalig zijn. Bij eventuele moeilijkheden hierbij kan hij zich altijd laten bijstaan door een tolk (indien voorhandig
en gerechterlijk erkend !).

Ik vermoed dat talrijke bewoners van friesland de friese "nationaliteit" niet hebben en waarschijnlijk ook niet kunnen krijgen, in de zin zoals onze vriend dit ziet, verder acht ik het zeer waarschijnlijk dat er vele friesen die al dan niet de friese nationaliteit kunnen claimen ook buiten freisland leven en werken en behalve het fries nog andere talen machtig zijn.

Ik wens deze goede man dan ook van ganser harte toe dat hij ondanks zijn friese nationaliteit zich in een zeer nabije toekomst mag verheugen op een europees staatsburgerschap, dat hem de gelijke rechten en plichten zal geven als elke europese staatsburger inclusief de vrijheid zich te vestigen en een beroep uit te oefenen in eender welke lidstaat van de EU.

Emancipatie is niet het trekken van nieuwe grenzen, maar het slechten van oude..
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 16:58   #17
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Berichten: 14.274
Standaard

Ik vraag mij af of Friesland, zonder (rest) Nederland, zichzelf economisch zou kunnen bedruipen; aardgas zit er, maar voor hoe lang genoeg?

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...nomie&where=nl

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...=&mi=&cs=UTF-8

http://www.metaseek.nl/cgi-bin/meta/...sland&where=nl
__________________
Als het regent in Limburg, kan het op Aarde best mooi weer zijn.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 17:00   #18
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
Het gaat nu zo te zien echt gebeuren: Friesland onafhankelijk.

http://groepfanauwerk.blogspot.com/2...st-friese.html
Friesland heeft wel een eigen taal en cultuur, en zou je ook als een volk kunnen beschouwen (ze zien er ook anders uit ). Of economisch gezien onafhankelijkheid slim is, betwijfel ik. Maar cultureel gezien hebben ze wel genoeg poot om op te staan om onafhankelijkheid uit te roepen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 18:49   #19
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Friesland en Nederland onder een personele unie? Immers het zijn de Friese Nassau's die op de huidige Nederlandse troon zitten
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2007, 19:08   #20
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
evilbu's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 augustus 2006
Locatie: Dietse Drugsvrije Republiek
Berichten: 10.589
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Friesland heeft wel een eigen taal en cultuur, en zou je ook als een volk kunnen beschouwen (ze zien er ook anders uit ). Of economisch gezien onafhankelijkheid slim is, betwijfel ik. Maar cultureel gezien hebben ze wel genoeg poot om op te staan om onafhankelijkheid uit te roepen.
Zou nog interessant zijn voor koetjes en kalfjes : plaatjes posten en dan moet jij fries of nietfries zeggen, denk niet dat het zou werken
__________________
Steun Oranje-Blauw!
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be