Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Yves Leterme (CD&V) - 7 tot 13 juni "Huidig voorzitter van de partij en Volksvertegenwoordiger in het federale parlement. Deze man wordt, gezien de jongste peilingen, getipt als volgende minister-president van Vlaanderen. Hoe ziet hij het regeringswerk van een vernieuwde christen-democ

 
 
Discussietools
Oud 11 juni 2004, 06:26   #1
bernard
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 mei 2004
Berichten: 37
Standaard

Ik moet U feliciteren met Uw analyse over het
vloms blok.
Ik ga er dan ook
vanuit dat U met hen nooit
zult besturen.
Toch vind ik het vreemd dat Uw partij
zich toch inlaat met Johan Sauwens,
Die was betrokken bij het St-Maartens-Fonds
een vereniging bestaande uit collaborateurs en nazi-aanhangers.
Dus geen haar beter dan het blok
Toch gaat U samen.
Is het het verhaal van de balk en de splinter ?
bernard is offline  
Oud 11 juni 2004, 07:18   #2
Yves Leterme
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 3 juni 2004
Berichten: 37
Standaard

De verschillen tussen ons programma en dat van het Blok laten ons effectief niet toe met hen te regeren. We zullen dit dan inderdaad niet doen.
Johan Sauwens was twee keer Vlaams minister, hij is een overtuigd democraat en een goed burgemeester. In zijn gemeente leeft nog tweespalt die voortvloeit uit foute keuzes die mensen gemaakt hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het medeleven van Johan met mensen, zijn oprechte bekommernis om na 60 jaar een bladzijde te kunnen omslaan werd echter misbruikt.
Johan pleit voor integratie van mensen in onze samenleving en verdedigt het Vlaamse belang. Hij past dus bij ons en niet bij het Blok.
Yves Leterme is offline  
Oud 11 juni 2004, 18:50   #3
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
De verschillen tussen ons programma en dat van het Blok laten ons effectief niet toe met hen te regeren. We zullen dit dan inderdaad niet doen.
Dus u hebt weinig verschil met het programma van VLD en SPa ? Gisteren zei u nochtans dat uw programma vééél minder beloofde en daardoor realistischer wordt. U breekt paars af en wil er toch mee samenwerken. Waar zit dan het verschil tussen de verschillen ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
In zijn gemeente leeft nog tweespalt die voortvloeit uit foute keuzes die mensen gemaakt hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het medeleven van Johan met mensen, zijn oprechte bekommernis om na 60 jaar een bladzijde te kunnen omslaan werd echter misbruikt
Had u dezelfde mening gehad zou het hier Filip Dewinter betreffen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
Johan pleit voor integratie van mensen in onze samenleving en verdedigt het Vlaamse belang. Hij past dus bij ons en niet bij het Blok.
U maakt een grapje ? Ik dacht toch dat het Blok de meest Vlaamsgezinde partij in dit land is.. En erop staat dat mensen zich integreren.
Als uw partij ook van dit oordeel is kan ik dat enkel positief vinden. Maar dan spreekt u zichzelf tegen in paragraaf 1 waar u stelt dat het programma van het Blok helemaal niet samengaat met dat van u. CD&V-NVA lijkt mij een ideale coalitiepartner voor het Blok om echt Vlaamse eisen te kunnen stellen en voorgoed afscheid te nemen van het oude belgicisme van de CVP. U breekt hiermee ook EFFECTIEF paars. Er hangt zelfs nog een extraatje aan vast.
Stel u voor dat u NIET zou samen gaan en het regeren mislukt. Een hoop ontgoochelde kiezers hebben dan letterlijk geen andere keuze meer... Door het cordon blijft SPa altijd verzekerd van regeringsdeelname. En deze partij staat niet echt bekend om zijn Vlaamsgezinheid. Een eigenschap die de CD&V zich nu graag aanmeten na het succes te zien van het Blok. Een eigenschap die ook aanslaat , zo is te zien aan de peilingen. Waarom dan geen Vlaamse regering vormen met echte vlaamsgezinden?

Veel succes zondag (ik hoop echt dat paars op zijn bek gaat en u respect zal tonen voor de kiezers die blauw en rood beu zijn) en Vlaamse Groet.

PS : ik vond het aangenaam verrassend om Dehaene de Vlaamse Leeuw te zien zingen
__________________
Hmmmmm...
Xnorf is offline  
Oud 11 juni 2004, 21:34   #4
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

xnorf,

er zijn wel degelijk overeenkomsten tussen alle partijen. wat jullie blokkers echter niet willen snappen dat de andere partijen van andere basisbeginselen uitgaan. verdraagzaamheid, om er maar 1 te noemen. je mag aan de oppervlakte dan nog zo veel overeenkomsten hebben, dit wil niet zeggen dat je je basisprincipes overboord moet gooien.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 11 juni 2004, 21:51   #5
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
xnorf,

er zijn wel degelijk overeenkomsten tussen alle partijen. wat jullie blokkers echter niet willen snappen dat de andere partijen van andere basisbeginselen uitgaan. verdraagzaamheid, om er maar 1 te noemen. je mag aan de oppervlakte dan nog zo veel overeenkomsten hebben, dit wil niet zeggen dat je je basisprincipes overboord moet gooien.
verdraagzaamheid? zoals bijvoorbeeld het demoniseren van andere partijen? of bedoel je de ijver van het blok om mensen aan te zetten zich te integreren in onze samenleving. De basisbeginselen van het blok zijn democratie en vrije meningsuiting. Ze zijn tenslotte ook de enige partij die een BROV openlijk in haar programma zet. De meest extreme vorm van democratie dus , de burger die zelf kan beslissen. Wat is daar mis mee? Andere partijen weren door zich achter vage woordjes te verschuilen is makkelijk natuurlijk.... Wat zijn die basisbeginselen dan... en aan welk veegt het blok daar zijn voeten dan? En jouw uitspraak van
"wat jullie blokkers echter niet willen snappen" getuigt van een onverdraagzame minachting tegenover ons... wij zijn ook burgers net als jij , net als iedereen. of dacht je nu echt dat het blok iedereen die niet blank is niet kan verdragen? dan raad ik je aan om wat minder TV te kijken en eens met echte blokkers te praten. Het zal je verbazen
maar ik heb turkse marokaanse en italiaanse vrienden en ik ga regelmatig kebab eten. Op welk vlak ben ik dan onverdraagzaam? Er zijn zelfs mensen van allochtone origine lid van de partij.
__________________
Hmmmmm...
Xnorf is offline  
Oud 12 juni 2004, 06:24   #6
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
De verschillen tussen ons programma en dat van het Blok laten ons effectief niet toe met hen te regeren. We zullen dit dan inderdaad niet doen.
Johan Sauwens was twee keer Vlaams minister, hij is een overtuigd democraat en een goed burgemeester. In zijn gemeente leeft nog tweespalt die voortvloeit uit foute keuzes die mensen gemaakt hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het medeleven van Johan met mensen, zijn oprechte bekommernis om na 60 jaar een bladzijde te kunnen omslaan werd echter misbruikt.
Johan pleit voor integratie van mensen in onze samenleving en verdedigt het Vlaamse belang. Hij past dus bij ons en niet bij het Blok.
Ik citeer letterlijk uit het programmaboekje van het Vlaams Blok (p. 15):
Citaat:
Heel wat Vlaams-nationalisten stonden bloot aan terreur en vervolging in de nadagen van de Tweede Wereldoorlog. De Belgische staat trachtte toen het Vlaams-nationalisme te vernietigen en sprak zware straffen uit voor nationalisten. De repressie maakte ontelbare overtuigde Vlamingen monddood. België duwde vele goedmenende en oprechte Vlaming naar de onderkant van de samenleving. Amnestie blijft een programmapunt van het Vlaams Blok. Het kan eindelijk een punt zetten achter oorlog en repressie. Alle andere Europese landen verleenden amnestie. Amnestie houdt geen historisch oordeel in. Dat is immers de taak van historici.

Het Vlaams Blok blijft eerbied hebben voor het menselijke lijden van elkeen, aan welke kant hij tijdens de oorlogsjaren ook heeft gestaan. Het was dan ook niet meer dan logisch dat het Vlaams Blok in juni 1998 het decreet-Suykerbuyk steunde in het Vlaams Parlement. Bedoeling was tot een financiële tegemoetkoming te komen voor de in ere herstelde slachtoffers van de repressie. Anderzijds is het Vlaams Blok gekant tegen resoluties die het repressieleed misbruiken om huidige politieke rekeningen te vereffenen. Het amnestiedebat op 13 maart 2002 in het Vlaams Parlement stuurde aan op een morele veroordeling van onze partij voor feiten waaraan onze politieke formatie geen deel had en nooit of nimmer wenste te hebben. Het Vlaams Blok staat garant voor amnestie in de Vlaamse staat van morgen.
Wat is dan het verschil in pleidooi van de verdediging van mr. Sauwens, en wat het Vlaams Blok wenst?
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline  
Oud 12 juni 2004, 20:26   #7
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
De verschillen tussen ons programma en dat van het Blok laten ons effectief niet toe met hen te regeren. We zullen dit dan inderdaad niet doen.
Bedankt voor de openheid. Nu weet ik dat het zinloos is om op CD&V te stemmen.
Ik stem dus tot mijn spijt als rasechte N-VAer op het Vlaams Blok.
Pieter de Coninck is offline  
Oud 15 juni 2004, 00:27   #8
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
De verschillen tussen ons programma en dat van het Blok laten ons effectief niet toe met hen te regeren. We zullen dit dan inderdaad niet doen.
In welke mate verschilt het programma van de N-VA met die van het Vlaams Blok, dat de ene partij goed genoeg is voor een kartel en de andere partij onbespreekbaar? Ik zie trouwens veel grotere verschillen tussen de CDnV en SPa or VLD.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
Johan Sauwens was twee keer Vlaams minister, hij is een overtuigd democraat en een goed burgemeester.
Ik woon in Bilzen, de stad van Sauwens. Hier staat hij bekend als een zakkenvullende oportunist en een zeer slecht burgemeester. Ik vraag mij al jaren af wie toch zijn kiezers zijn.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
In zijn gemeente leeft nog tweespalt die voortvloeit uit foute keuzes die mensen gemaakt hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Daar merk je hier niets meer van hoor.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
Het medeleven van Johan met mensen, zijn oprechte bekommernis om na 60 jaar een bladzijde te kunnen omslaan werd echter misbruikt.
Het medeleven van Johan? Zijn oprechte bekommernis? Die is grappig.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yves Leterme
Johan pleit voor integratie van mensen in onze samenleving en verdedigt het Vlaamse belang. Hij past dus bij ons en niet bij het Blok.
Is het Vlaams Blok niet voor integratie? Volgens mij willen ze die zelfs verplichten. Verdedigt het Vlaams Blok niet ook het Vlaams Belang? U maakt echt wel een grapje, toch?
IlluSionS667 is offline  
Oud 15 juni 2004, 17:13   #9
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ik woon ook in Bilzen!
De stad van Johanneke :-s pfffhahahaha, wat voor toeren 'm hier allemaal uithaalt, ik neem aan dat u van veel dingen niet op de hoogte bent (zoals de rest van Bilzen!!!) anders zou u zoiets niet zeggen ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline  
Oud 16 juni 2004, 16:25   #10
krikkevv
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 juni 2004
Berichten: 2
Standaard

Het probleem is dat ik er bijna zeker van ben dat als het Vlaams Blok niet zal meeregeren dat ze de volgende keer in de meerderheid zullen zijn.

Als al de andere partijen kinderachtig het blok blijven afwijzen en in een hoekje proberen te duwen Niet moeilijk dat meer en meer mensen dan een proteststem gaan uitbrengen op HET BLOK !
krikkevv is offline  
Oud 16 juni 2004, 18:08   #11
YVAN
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 25 juni 2002
Berichten: 74
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krikkevv
Het probleem is dat ik er bijna zeker van ben dat als het Vlaams Blok niet zal meeregeren dat ze de volgende keer in de meerderheid zullen zijn.

Als al de andere partijen kinderachtig het blok blijven afwijzen en in een hoekje proberen te duwen Niet moeilijk dat meer en meer mensen dan een proteststem gaan uitbrengen op HET BLOK !
Ik was een echte hevige liberaal vroeger cvp maar vanaf 2000 ben ik beginnen na te denken over wat ik meegemaakt met vreemdelingen. Sorry, CDNVA, vld, groen en SPA vnaf heden stem ik voor allerlei redenen op het vlaams blok en dit tot wanneer dat mnr leterme met het vlaams blok praat, dat zij ook blok mogen mee regeren en ten laatste het cordon dat ondemocratisch is wordt doorbroken of in de prullenmand belandt. ALs dit niet wordt voldaan dan vreest ik voor het ergste bij de volgende verkiezingen.
__________________
100 % vrije meningsuiting = echte democratie en daar doe ik aan mee
YVAN is offline  
Oud 17 juni 2004, 14:49   #12
krikkevv
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 juni 2004
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YVAN
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krikkevv
Het probleem is dat ik er bijna zeker van ben dat als het Vlaams Blok niet zal meeregeren dat ze de volgende keer in de meerderheid zullen zijn.

Als al de andere partijen kinderachtig het blok blijven afwijzen en in een hoekje proberen te duwen Niet moeilijk dat meer en meer mensen dan een proteststem gaan uitbrengen op HET BLOK !
Ik was een echte hevige liberaal vroeger cvp maar vanaf 2000 ben ik beginnen na te denken over wat ik meegemaakt met vreemdelingen. Sorry, CDNVA, vld, groen en SPA vnaf heden stem ik voor allerlei redenen op het vlaams blok en dit tot wanneer dat mnr leterme met het vlaams blok praat, dat zij ook blok mogen mee regeren en ten laatste het cordon dat ondemocratisch is wordt doorbroken of in de prullenmand belandt. ALs dit niet wordt voldaan dan vreest ik voor het ergste bij de volgende verkiezingen.
idd, de meeste die al voor vlaams blok stemmen, stemmen de volgende keer terug op vlaams blok. Eens extreem altijd extreem. Dus er kunnen alleen maar stemmen bijkomen
krikkevv is offline  
Oud 17 juni 2004, 14:58   #13
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krikkevv
idd, de meeste die al voor vlaams blok stemmen, stemmen de volgende keer terug op vlaams blok.
Zolang ze niet in een coalitie zitten, inderdaad. Pas als ze een beleid hebben kunnen voeren, en dat beleid valt tegen, kunnen ze stemmen verliezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krikkevv
Eens extreem altijd extreem. Dus er kunnen alleen maar stemmen bijkomen
Ik vind het VB niet eens extreem in hun standpunten. De SPa en Groen! daarentegen... Maar links laat men altijd met rust.
IlluSionS667 is offline  
Oud 17 juni 2004, 21:55   #14
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door YVAN
mensen dan een proteststem gaan uitbrengen op HET BLOK !
Ik was een echte hevige liberaal vroeger cvp maar vanaf 2000 ben ik beginnen na te denken over wat ik meegemaakt met vreemdelingen. Sorry, CDNVA, vld, groen en SPA vnaf heden stem ik voor allerlei redenen op het vlaams blok en dit tot wanneer dat mnr leterme met het vlaams blok praat, dat zij ook blok mogen mee regeren en ten laatste het cordon dat ondemocratisch is wordt doorbroken of in de prullenmand belandt. ALs dit niet wordt voldaan dan vreest ik voor het ergste bij de volgende verkiezingen.[/quote]

waarom stemt u op een partij die u vreest?
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline  
Oud 18 juni 2004, 14:26   #15
peusie
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2004
Berichten: 2
Standaard

geachte heer leterme,

als u opkomt voor de VLAAMSE regering zou ik het onbegrijpelijk vinden dat u samen wilt regeren met de SPa, die vanuit Wallonië wordt geleid door Di Rupo en dat weet u beter dan wie ook. Maar niemand uit onze dierbare politieke wereld durft hiervoor uitkomen. Ten tweede zou ik zeggen, waarom zou je met de VLD samenregeren. Zijn zij het niet die het rapport over de miljardentransfers niet willen vrijgeven? En het rapport is er wel degelijk. Maar er is al onderzoek naar gedaan en ik kan u de exacte cijfers geven. Volgens Johan Van Gompel (verbonden aan de Faculteit Toegepaste Economische Wetenschappen [UFSIE-RUCA] en Bart Van Craeynest [KBC-mederwerker]) is er jaarlijks een transfer van 5,43 miljard euro richting wallonië en Brussel. Daarbovenop komt dat wij als Vlamingen nog eens 4,93 miljard euro meer betalen om de Belgische staatsschuld naar beneden te helpen. Dus dat komt neer op bijna 11 miljard euro die wij jaarlijks betalen richting Wallonië. Daarenbonven komt nog eens dat deze transfer elk jaar stijgt met gemiddeld 0.55 miljard euro. Dus als we niet snel op tafel kloppen zullen wij meer en meer mogen schenken aan onze vrienden uit Wallonië. En het was ook die VLD en die SPa die het Sint-Elooisakkoord goedkeurden (als ik u er mag aan herinneren : 217 miljoen euro om het onderwijs in Wallonië te steunen, zeer goed, ware het niet dat de Walen dit in hun lijdende industrie stopten)
En aangezien Groen! niet wil meeregeren en zij te communistisch zijn ingesteld schiet er voor u niet anders over dan met het Vlaams Blok te praten. En u weet net zo goed als ik dat net daar kink zit. Als u de achterban van N-VA wil tevreden stellen en respectvol behandelen en ook uw eigen achterban die meer en meer rechtsgezind begint te worden, moet u wel met het Blok praten en zit er voor u niet anders op dan een minderheidsregering te vormen met coalitie-steun van het Blok. Wat zeker geen slecht idee is, want dan zal er misschien eindelijk eens iemand op de tafel kloppen en eens onze Vlaamse eisen naar boven laten komen. Ik hoop dat u eens de juiste Vlaamse beslissing maakt. Dat u het Blok niet in uw regering wil in federaal opzicht is meer dan begrijpelijk, maar dat u ze niet in een Vlaamse regering laat kan een blunder worden van uwentwegee!
peusie is offline  
Oud 18 juni 2004, 15:35   #16
IlluSionS667
Banneling
 
 
IlluSionS667's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2004
Berichten: 2.922
Standaard

Ik betwijfel of hij deze thread nog checkt, eerlijk gezegd. Hij zal het nu wel veel te druk hebben met het opvrijen van VLD en SPa.
IlluSionS667 is offline  
Oud 23 juli 2005, 05:05   #17
Xnorf
Gouverneur
 
Xnorf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 maart 2004
Locatie: Limburg
Berichten: 1.496
Standaard

lol den Yves heeft mij nooit geantwoord merk ik... PWNED !
__________________
Hmmmmm...
Xnorf is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be