Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2010, 15:01   #81
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Zelfbouw is dus zeker interessant. Ik weet niet wat enkel het plaatmateriaal zou kosten als ge het bv gaat afhalen.

Paul
Je zou ook daar kunnen op besparen. Ik zie hier een heel leuke toepassing voor HDPE. Ik heb de apparatuur om dat goedkoop, licht gewicht weersbestendig en zwartgekleurd materiaal te verwerken.

Prijskaartje voor 1m² 5mm dik €35 inclusief BTW.
Je zou 3mm dun kunnen gebruiken, maar dan moet je meer materiaal als ribben gaan gebruiken, dus da's lood om oud ijzer.

Fan unit. Het enige je nodig hebt is een thermostaat (goeie ouderwetse mechanische) en een willekeurige WC fan.

Om de "klep" tussen voorverwarming en "binnenshuis" te schakelen. Moet ik even over nadenken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 16:56   #82
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je zou ook daar kunnen op besparen. Ik zie hier een heel leuke toepassing voor HDPE. Ik heb de apparatuur om dat goedkoop, licht gewicht weersbestendig en zwartgekleurd materiaal te verwerken.

Prijskaartje voor 1m² 5mm dik €35 inclusief BTW.
Je zou 3mm dun kunnen gebruiken, maar dan moet je meer materiaal als ribben gaan gebruiken, dus da's lood om oud ijzer.

Fan unit. Het enige je nodig hebt is een thermostaat (goeie ouderwetse mechanische) en een willekeurige WC fan.

Om de "klep" tussen voorverwarming en "binnenshuis" te schakelen. Moet ik even over nadenken.
Je spreekt hier over een mantel van 5 mm? Dat krijg je toch niet warm?
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 17:43   #83
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je spreekt hier over een mantel van 5 mm? Dat krijg je toch niet warm?
http://www.solarwall.de/BINELUFT.pdf
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 18:12   #84
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je spreekt hier over een mantel van 5 mm? Dat krijg je toch niet warm?
Waarom krijg je die niet warm? Er zijn maar 1 ding dat iets warm krijgt, en da's het toevoegen van energie. Voor mijn HDPE bak heb je een beetje zonlicht nodig, diffuus of niet.
Maar een venturie werkt even goed. Helaas heb je voor verwarming met venturi effect zulke grote oppervlaktes nodig dat we aan't denken zijn aan bergpassen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 18:21   #85
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je zou ook daar kunnen op besparen. Ik zie hier een heel leuke toepassing voor HDPE. Ik heb de apparatuur om dat goedkoop, licht gewicht weersbestendig en zwartgekleurd materiaal te verwerken.

Prijskaartje voor 1m² 5mm dik €35 inclusief BTW.
Je zou 3mm dun kunnen gebruiken, maar dan moet je meer materiaal als ribben gaan gebruiken, dus da's lood om oud ijzer.

Fan unit. Het enige je nodig hebt is een thermostaat (goeie ouderwetse mechanische) en een willekeurige WC fan.

Om de "klep" tussen voorverwarming en "binnenshuis" te schakelen. Moet ik even over nadenken.
Als HDPE de kunststof is die ik denk dan is dat een zeer slechte warmtegeleider. Ik ben daar helemaal niet in thuis maar er zijn zeker tabels waar de opwarming en thermische geleiding van materialen in is terug te vinden. De prijs speelt natuurlijk ook mee. Als ik moet raden dan is koper ook beter dan aluminium op dat vlak maar gezien de prijs zal koper al uitvallen.
In elk geval is een ventilator op zonnecellen wel de duurste optie maar als er geen elecrtriciteit is (vakantiehuis,..) dan is het te overwegen. Langs de andere kant is de regeling volledig automatisch, hoe meer zon hoe meer ventilatie. Wat ge met uw thermostaat niet hebt. Ge zou wel met een klein zonnecel paneeltje de snelheidsregeling kunnen sturen van een ventilator.
Een schakeling is verder niet nodig als ge het luchtdebiet houdt onder de noodzakelijke verluchting die 10% is per uur voor een bewoond gedeelte. Een living van 60 m³ heeft dan minimum 6 m³ per uur nodig. En die kunt ge dan gebruiken om uw open haard (of gasradiator) de nodige verbrandingslucht te leveren. Er is niet veel ventilator nodig om dat debiet te leveren. (wel netto dan)
Een beetje badkamer ventilator heeft al 100 m³ per uur (8 watt). Het netto debiet van de meeste van dat type ventilatoren valt dramatisch bij belasting maar de eis ligt meer bij geluidloze werking dan bij debiet rendement.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 11 november 2010 om 18:32.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 19:06   #86
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Voor alle duidelijkheid :

Citaat:
De Belgische ventilatienorm (NBN D 50-001) bepaalt hoe snel een bepaalde hoeveelheid lucht in een ruimte ververst moet worden. In principe bedraagt de nodige hoeveelheid lucht die toegevoerd en afgevoerd moet worden 3,6 m³/uur per vierkante meter vloeroppervlak van de ruimte.
Paul
__________________
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 19:25   #87
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De solar wall bij/voorverwarming valt niet bij onder de natuurlijke ventilatie.
Dus, tenzij de hele handel hermetisch is afgesloten, is het gewoon zoals vermeld, bijkomend.

Wat betreft warmtegeleiding. Er zijn 2 punten die tellen. Temperatuursverschil en isolatiewaarde.
Het gaat even duren vooraleer de warmte binnen de HDPE doos word doorgegeven, en dus reageerd de thermostaat wat later, maar de isolerende factor werkt ook andersom, en er zal een na-ijl effect opzitten.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 20:15   #88
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Als HDPE de kunststof is die ik denk dan is dat een zeer slechte warmtegeleider. Ik ben daar helemaal niet in thuis maar er zijn zeker tabels waar de opwarming en thermische geleiding van materialen in is terug te vinden. De prijs speelt natuurlijk ook mee. Als ik moet raden dan is koper ook beter dan aluminium op dat vlak maar gezien de prijs zal koper al uitvallen.
In elk geval is een ventilator op zonnecellen wel de duurste optie maar als er geen elecrtriciteit is (vakantiehuis,..) dan is het te overwegen. Langs de andere kant is de regeling volledig automatisch, hoe meer zon hoe meer ventilatie. Wat ge met uw thermostaat niet hebt. Ge zou wel met een klein zonnecel paneeltje de snelheidsregeling kunnen sturen van een ventilator.
Een schakeling is verder niet nodig als ge het luchtdebiet houdt onder de noodzakelijke verluchting die 10% is per uur voor een bewoond gedeelte. Een living van 60 m³ heeft dan minimum 6 m³ per uur nodig. En die kunt ge dan gebruiken om uw open haard (of gasradiator) de nodige verbrandingslucht te leveren. Er is niet veel ventilator nodig om dat debiet te leveren. (wel netto dan)
Een beetje badkamer ventilator heeft al 100 m³ per uur (8 watt). Het netto debiet van de meeste van dat type ventilatoren valt dramatisch bij belasting maar de eis ligt meer bij geluidloze werking dan bij debiet rendement.

Paul
Koper is wellicht het best aangewezen materiaal hiervoor. Naast zilver en dergelijke het enige betaalbare natuurlijk, laat ons hier geen misverstanden over maken. 125 € voor een blad van 1 m x 2,25 m 0,6 dik.
Het is naar mijn mening enkel de buitenste laag die snel de warmte van de zon moet opnemen, de rest geleid enkel de luchtstroom maar.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 20:19   #89
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waarom krijg je die niet warm? Er zijn maar 1 ding dat iets warm krijgt, en da's het toevoegen van energie. Voor mijn HDPE bak heb je een beetje zonlicht nodig, diffuus of niet.
Maar een venturie werkt even goed. Helaas heb je voor verwarming met venturi effect zulke grote oppervlaktes nodig dat we aan't denken zijn aan bergpassen.
5 mm blijf ik toch heel dik vinden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 22:23   #90
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
5 mm blijf ik toch heel dik vinden.
Voor HDPE is 3mm de minimale dikte voor een quasie plaat. Het spul is flexibel.

Maar mits goed gevormd (kan u ook als U een plooibankje hebt, ik heb een omgebouwde vingerzetbank van 36" breed) is het prima mogelijk die 3mm te gebruiken.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 22:55   #91
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Voor HDPE is 3mm de minimale dikte voor een quasie plaat. Het spul is flexibel.

Maar mits goed gevormd (kan u ook als U een plooibankje hebt, ik heb een omgebouwde vingerzetbank van 36" breed) is het prima mogelijk die 3mm te gebruiken.
t' is toch gans wat anders dan de solarwall.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 23:07   #92
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Bof, ik kan wel iets fabriceren.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2010, 23:23   #93
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Bof, ik kan wel iets fabriceren.
Experiment solarwall komt er aan?

Ik zou het misschien ook wel eens proberen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 07:43   #94
Paul Nollen
Parlementslid
 
Geregistreerd: 24 juli 2005
Berichten: 1.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Experiment solarwall komt er aan?

Ik zou het misschien ook wel eens proberen.
Ik denk dat elke zwarte plaat wel enig effect zal hebben in de goede richting maar een vergelijking met een echte (of bijna echte) solarwall zou natuurlijk interessant zijn.
Het was voor mij al verwonderlijk dat een geperforeerde (welke soort perforatie?) plaat een duidelijk beter rendement heeft dan een gewone volle plaat. Ik kan mij voorstellen dat een perforatie minder materiaal kan betekenen als het bv kleine gaatjes zijn maar het kan ook een scheur zijn met een neusvormige uitstulping (raspvorm) enz.. Het lijkt er volgens mij op dat de verwarmde oppervlakte van het materiaal dat in kontakt komt met de buitenlucht vergroot door de perforatie. Een cilindervormig gat met diameter van 1 mm² in 1 mm plaat heeft een drie maal grotere wandoppervlakte dan 1 mm². De lucht die door die gaatjes moet zal ook gelijkmatiger opgewarmd worden vermoed ik dan aan de achterzijde van een warme volle plaat, daar zal heel wat turbulentie zijn waardoor warmteoverdracht verloren gaat.
Een eenvoudige vergelijkende meetopstelling hoeft niet veel te kosten al zou een luchtdebietmeter (anemometer of luchtsnelheidsmeter ) wel interessant zijn daar dezelfde ventilator niet hetzelfde debiet geeft met een andere meetopstelling van "solarwall". Ik vermoed dat een luchtinlaat van 1 cm breed op 1 m (100 cm²) bv aan de onderzijde van een volle plaat niet dezelfde luchtweerstand heeft dan 10000 gaatjes van 1mm² in 1mm plaatdikte (in een plaat van 1 m² elke cm een gaatje . Luchtdebiet en luchttemperatuur zijn de enige zaken die we moeten weten. Eventueel kan met elke lichtmeter de zoninstraling voor vergelijking vastgesteld worden.
Veel plezier ermee.

Paul
__________________

Laatst gewijzigd door Paul Nollen : 12 november 2010 om 07:45.
Paul Nollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2010, 10:54   #95
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik denk dat een experimentje zich opdringt. Zo 'n solar duct is geen groot probleem om gemaakt te worden. Een stevige bak, zo'n plaat erover en meten maar.

Ik heb zo het idee dat het een pak goedkoper kan zijn dan een fotothermisch systeem wat met vloeistof werkt.

Wat betreft geperforeerde plaat. Je kan dat zelf doen, HDPE is boterzacht. Maar mij lijkt het simpeler een firma met een CNC machine aan te spreken.
Die doen dat op een fraktie van de tijd.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 01:21   #96
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paul Nollen Bekijk bericht
Ik denk dat elke zwarte plaat wel enig effect zal hebben in de goede richting maar een vergelijking met een echte (of bijna echte) solarwall zou natuurlijk interessant zijn.
Het was voor mij al verwonderlijk dat een geperforeerde (welke soort perforatie?) plaat een duidelijk beter rendement heeft dan een gewone volle plaat. Ik kan mij voorstellen dat een perforatie minder materiaal kan betekenen als het bv kleine gaatjes zijn maar het kan ook een scheur zijn met een neusvormige uitstulping (raspvorm) enz.. Het lijkt er volgens mij op dat de verwarmde oppervlakte van het materiaal dat in kontakt komt met de buitenlucht vergroot door de perforatie. Een cilindervormig gat met diameter van 1 mm² in 1 mm plaat heeft een drie maal grotere wandoppervlakte dan 1 mm². De lucht die door die gaatjes moet zal ook gelijkmatiger opgewarmd worden vermoed ik dan aan de achterzijde van een warme volle plaat, daar zal heel wat turbulentie zijn waardoor warmteoverdracht verloren gaat.
Een eenvoudige vergelijkende meetopstelling hoeft niet veel te kosten al zou een luchtdebietmeter (anemometer of luchtsnelheidsmeter ) wel interessant zijn daar dezelfde ventilator niet hetzelfde debiet geeft met een andere meetopstelling van "solarwall". Ik vermoed dat een luchtinlaat van 1 cm breed op 1 m (100 cm²) bv aan de onderzijde van een volle plaat niet dezelfde luchtweerstand heeft dan 10000 gaatjes van 1mm² in 1mm plaatdikte (in een plaat van 1 m² elke cm een gaatje . Luchtdebiet en luchttemperatuur zijn de enige zaken die we moeten weten. Eventueel kan met elke lichtmeter de zoninstraling voor vergelijking vastgesteld worden.
Veel plezier ermee.

Paul
Het voordeel van die perforatie is dat die lucht door die kleine gaatjes rechtstreeks in contact komt met de warmte van de plaat. Het warmt dus al op bij het binnenkomen. Anderzijds ze hebben daar ook een systeem met een gleufje onderaan, dus blijkbaar werkt dat ook wel goed genoeg.

Onlangs zag ik een experiment op de noordpool (tv) in verband met wat anders, maar voor het experiment legden ze twee platen op het ijs. Een wit en een zwart. Wit bleef ijskoud en het zwarte was binnen de minuut al iets rondom de 30° of zelfs meer.
Uiteraard in volle zon, anders werkt het voor geen meter allemaal.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 13 november 2010 om 01:21.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 02:25   #97
stropke1000
Parlementslid
 
Geregistreerd: 27 maart 2010
Berichten: 1.710
Standaard

Al deze overwegingen komen altijd op het zelfde neer; geld besparen.
Begrijp me niet verkeerd , ik ben ook voor alternatieve energie en laagenergetische huizen of hoe noemt men dit?
Het probleem is wat doet men met dit bespaarde geld?
Een extra reis met het vliegtuig?
Een dikkere wagen?
Ik zie maar een oplossing, waar ik ook niet blij om ben,milieutaxen.
Wil je uw tomaten vanuit zuidamerika betaal er dan voor.
Of koop deze van de lokale boeren.
stropke1000 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 november 2010, 11:07   #98
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Al deze overwegingen komen altijd op het zelfde neer; geld besparen.
Grondstoffen besparen, geld is maar een middel om ruilhandel te vergemakkelijken.

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd , ik ben ook voor alternatieve energie en laagenergetische huizen of hoe noemt men dit?
Ik noem het gewoon kijken naar de toekomst
Citaat:
Het probleem is wat doet men met dit bespaarde geld?
Een extra reis met het vliegtuig?
Een dikkere wagen?
In mijn geval betere kwaliteit gereedschap, zodanig ik nog beter, sneller en gerichter grondstoffen kan besparen. Tijd is voor mij een heel beperkte grondstof, waar ik niks van kan bijmaken, en maar met veel moeite kan ruilen of aankopen.
Citaat:
Ik zie maar een oplossing, waar ik ook niet blij om ben,milieutaxen.
Nog meer? Je lijkt wel een linkse rakker, die als enige oplossing voor enig probleem gewoon meer taxen wil heffen om de "rijkdom" nog dunner te spreiden zodanig niemand nog enige reden heeft om meer moeite te doen om een meer materialistisch/hedonistisch leven te leiden.
Citaat:
Wil je uw tomaten vanuit zuidamerika betaal er dan voor.Of koop deze van de lokale boeren.
Dat doen we. Het enige verschil is dat transport van deze verreweggistan tomaten goedkoper uitkomt dat de overtaxeerde tomaat van lokale boeren. Die Peruviaanse tomatenboer moet geen 25 optellende milieutaxen betalen op zijn persoonlijk transportmiddel. Die Chileense bonenboer ontsnapt aan een inkomenbelasting die meer dan 50% bedraagt.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 november 2010 om 11:08.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 02:21   #99
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke1000 Bekijk bericht
Al deze overwegingen komen altijd op het zelfde neer; geld besparen.
Begrijp me niet verkeerd , ik ben ook voor alternatieve energie en laagenergetische huizen of hoe noemt men dit?
Het probleem is wat doet men met dit bespaarde geld?
Een extra reis met het vliegtuig?
Een dikkere wagen?
Ik zie maar een oplossing, waar ik ook niet blij om ben,milieutaxen.
Wil je uw tomaten vanuit zuidamerika betaal er dan voor.
Of koop deze van de lokale boeren.
Idd geld besparen.
Het leven is dan ook steeds duurder hé?

En die lonen, dat schiet ook niet op met die index.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2010, 03:07   #100
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Idd geld besparen.
Het leven is dan ook steeds duurder hé?

En die lonen, dat schiet ook niet op met die index.
Eigenlijk Mambo, zonder die index zouden velen nog niet eens in staat zijn hun eigen basisbehoeften te betalen.

Niet iedereen heeft de capaciteit om zichzelf op te hemelen en zich boven de marktwaarde te verkopen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be