Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 april 2008, 10:54   #1
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard Patenten

Ik zag een discussie hierover in een andere topic. Maar dit is wel zijn eigen topic waard denk ik. Dus bespreek hier voor- en nadelen van patenten, alternatieven, geschiedenis ervan,....

3, 2, 1,.... GO!
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 11:21   #2
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Copyright and Patent
As should be apparent, copyright and patent seek to prevent the owners of tangible property—scarce resources—from using their own property as they see fit. For example, they are prohibited, under
patent law, from practicing patented methods, using their own property, or from shaping their own property into patented devices, even if they independently invent the method or device. Under copyright
law, third parties who have not contracted with the author are prevented from copying or profiting from the author’s original work. Clearly, sellers of novel devices or literary works can contract with buyers to prevent these buyers from reproducing, or even re-selling, the item. These contractual webs can be elaborate; a novel writer can license his story to a movie studio on the condition that the studio require all movie theaters to require customers to agree not to reproduce
the plot of the movie, and so on.
Yet, once third parties not bound by a contract acquire this information,
they are free to use it as they see fit. The reserved-rights approach does not change this. Thus, it would probably be difficult to maintain anything similar to our present patent and copyright laws using contract alone.
Stephan Kinsella
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 11:40   #3
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

http://www.stephankinsella.com/publi...e-asc-2008.ppt

Check ook deze powerpoint.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kinsella
Gives patentee “the right to exclude others from making, using, offering for sale, or selling” the invention in the United States or “importing” the invention into the United States.
What is granted is not the right to make, use, offer for sale, sell or import, but the right to exclude others from making, using, offering for sale, selling or importing the invention.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 12:01   #4
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Ik zag een discussie hierover in een andere topic. Maar dit is wel zijn eigen topic waard denk ik. Dus bespreek hier voor- en nadelen van patenten, alternatieven, geschiedenis ervan,....

3, 2, 1,.... GO!
Voor mij zijn er 2 soorten patenten: het patent op de intellectuele zaken ( uitvindingen) en patenten op zaken die reeds bestaan.
Sommige patenten zijn daarom een gevaar en onderworpen aan maffiapraktijken. Grootste voorbeeld is Monsanto: deze nemen patenten op genen. Zo zijn er bvb al boeren die rechten moeten betalen omdat ze varkens hebben die een bepaald gen bezitten. Je zal maar zo'n varkens hebben zonder dat je het weet...
Gisteren was er ergens een item op TV over graan en mais... Monsanto kwam er ook al weer in ter sprake.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 16:43   #5
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Ik ben eens benieuwd of iemand één voordeel van patenten kan bedenken.

Afschaffen, die rotdingen.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 30 april 2008 om 16:43.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:01   #6
the_special_one
Provinciaal Statenlid
 
the_special_one's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 december 2007
Locatie: Dwingeland overheid
Berichten: 766
Standaard

afschaffen die boel!
__________________
Ooit vroeg iemand me: "vertel me, wat is nu sociaal zijn?"
Ik antwoordde hem: "liberaal zijn"
the_special_one is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:10   #7
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Ik ben eens benieuwd of iemand één voordeel van patenten kan bedenken.

Afschaffen, die rotdingen.
Werkt stimulerend voor het uitvinden/creëren van nieuwigheden. Waarom zouden pharma bedrijven in godsnaam nog hun best om nieuwe medicijnen te zoeken als onmiddellijk erna de Indiërs kunnen beginnen met goedkope generieken te maken?

Laatst gewijzigd door Kazan : 30 april 2008 om 17:10.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:11   #8
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Werkt stimulerend voor het uitvinden/creëren van nieuwigheden. Waarom zouden pharma bedrijven in godsnaam nog hun best om nieuwe medicijnen te zoeken als onmiddellijk erna de Indiërs kunnen beginnen met goedkope generieken te maken?
Ja, dat is het mantra dat steeds wordt herhaald en herhaald en herhaald en herhaald, ...

Geschiedenis bewijst het tegendeel.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:12   #9
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ben jij niet links? Ben jij niet tegen monopolies van pharmaceutische industriën die arme mensen aidsmiddelen ontzeggen, etc.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:15   #10
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ben jij niet links? Ben jij niet tegen monopolies van pharmaceutische industriën die arme mensen aidsmiddelen ontzeggen, etc.
Neen, zonder die grote pharmaceutische bedrijven zouden die aidsremmers nog niet uitgevonden zijn.
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:17   #11
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ja, dat is het mantra dat steeds wordt herhaald en herhaald en herhaald en herhaald, ...

Geschiedenis bewijst het tegendeel.
Hoezo? Wordt er niets meer uitgevonden misschien?
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:18   #12
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Over de efficiëntie van patenten, zie de link naar de powerpoint die ik hierboven heb gezegd. Daar worden een paar historici geciteerd die daar onderzoek naar hebben verricht.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:19   #13
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Neen, zonder die grote pharmaceutische bedrijven zouden die aidsremmers nog niet uitgevonden zijn.
En waarom zeg je dat? Welk bewijs heb je daarvoor?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:20   #14
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Hoezo? Wordt er niets meer uitgevonden misschien?
Amai; wat voor een kortzichtige redenering is dat.
'Mensen neerschieten is niet dodelijk, want er overleven mensen kogels.'
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:20   #15
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Kinsella stelt, hoogstwaarschijnlijk om ideologische redenen, de zaken wel wat fout voor. Dat valt mijn inziens sterk af te keuren.

Zo stelt hij, zoals Adrian aangeeft: "For example, they are prohibited, under
patent law, from practicing patented methods, using their own property, or from shaping their own property into patented devices, even if they independently invent the method or device.".

Maar dat is niet het geval, al deze handelingen zijn namelijk toegelaten, zij het voor noncommercieel gebruik. Onder de huidige wetgeving staat het me dus wel vrij om pakweg met met mijn eigendom volgens een gepatenteerde werkwijze een object te creëren, zolang ik dat niet doe om commerciële doeleinden.

Idem voor de tweede quote die Adrian postte, daar stelt Kinsella de zaken evenzeer fout voor.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:22   #16
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
En waarom zeg je dat? Welk bewijs heb je daarvoor?
Tja, geen bewijs eigenlijk
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:24   #17
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Kinsella stelt, hoogstwaarschijnlijk om ideologische redenen, de zaken wel wat fout voor. Dat valt mijn inziens sterk af te keuren.

Zo stelt hij, zoals Adrian aangeeft: "For example, they are prohibited, under
patent law, from practicing patented methods, using their own property, or from shaping their own property into patented devices, even if they independently invent the method or device.".

Maar dat is niet het geval, al deze handelingen zijn namelijk toegelaten, zij het voor noncommercieel gebruik. Onder de huidige wetgeving staat het me dus wel vrij om pakweg met met mijn eigendom volgens een gepatenteerde werkwijze een object te creëren, zolang ik dat niet doe om commerciële doeleinden.

Idem voor de tweede quote die Adrian postte, daar stelt Kinsella de zaken evenzeer fout voor.
Als het ook de tweede keer draait om dezelfde fout (het 'mag' wel, maar alleen als je niet doorverkoopt), dan zie ik daar het fundamentele probleem niet van?

Het is een lacune, geen fout. (In zoverre dat je daar een onderscheid in kunt maken.)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:30   #18
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Over de efficiëntie van patenten, zie de link naar de powerpoint die ik hierboven heb gezegd. Daar worden een paar historici geciteerd die daar onderzoek naar hebben verricht.
Ja, lap. Ik kan 'm niet openen. Ik heb het lettertype niet. Maar doe geen moeite. Aan een ppt van 30 MB in het Engels over een onderwerp waar ik toch niets van versta ga ik mij niet wagen
Kazan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:35   #19
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Werkt stimulerend voor het uitvinden/creëren van nieuwigheden. Waarom zouden pharma bedrijven in godsnaam nog hun best om nieuwe medicijnen te zoeken als onmiddellijk erna de Indiërs kunnen beginnen met goedkope generieken te maken?
Ik hoop dat je beselft wat voor een belachelijke vraag dat is wanneer je beseft dat medicijnen vóór patenten bestonden.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2008, 17:36   #20
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Ja, lap. Ik kan 'm niet openen. Ik heb het lettertype niet. Maar doe geen moeite. Aan een ppt van 30 MB in het Engels over een onderwerp waar ik toch niets van versta ga ik mij niet wagen
Och, het grootste gedeelte zijn niet zo'n interessante zaken (hoe het amerikaanse patentensysteem werkt). Maar er zijn enkele grappige patenten bij en dan nog wat voorstellen van hoe het beter kan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:27.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be