Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 mei 2008, 15:41   #61
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Er zijn al een hoop geldige argumenten aangehaald (vooral door mezelf) maar in een wereld zonder patenten raak ik maar niet over het incentive probleem heen. Iemand een suggestie?
Common sence? Produceren is welvarender dan niet produceren? Betere technologie hebben dan je concurrent levert meer winst op?

Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 15:43   #62
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Common sence? Produceren is welvarender dan niet produceren? Betere technologie hebben dan je concurrent levert meer winst op?
Maar als je concurrent het kan nabootsen. Dan heb je geen concurrentieel voordeel.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 15:50   #63
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Maar als je concurrent het kan nabootsen. Dan heb je geen concurrentieel voordeel.
Amai, da's dan toch een gigantische miskenning van de tijdsfactor en expertise.

Als ik de eerste ben om zus of gene toe te passen, heb ik toch een gigantisch concurrentiëel voordeel hoor. En hoe ingewikkelder de technologie, des te langer dat het duurt eer mijn concurrenten mij kunnen nabootsen, des te langer dat ik een concurrentiëel voordeel heb.

Bovendien zijn vele bedrijven zo gefixeerd op hun eigen technologie en ontwikkelingen dat ze echt geen tijd en geld hebben om er nog eens een hele boel externe technologie bij te betrekken.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 16:06   #64
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Amai, da's dan toch een gigantische miskenning van de tijdsfactor en expertise.

Als ik de eerste ben om zus of gene toe te passen, heb ik toch een gigantisch concurrentiëel voordeel hoor. En hoe ingewikkelder de technologie, des te langer dat het duurt eer mijn concurrenten mij kunnen nabootsen, des te langer dat ik een concurrentiëel voordeel heb.

Bovendien zijn vele bedrijven zo gefixeerd op hun eigen technologie en ontwikkelingen dat ze echt geen tijd en geld hebben om er nog eens een hele boel externe technologie bij te betrekken.
Als er toch niet gekopieerd kan worden, zou je denken dat bedrijven de moeite niet doen om het patent aan te vragen.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 16:52   #65
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Er zijn al een hoop geldige argumenten aangehaald (vooral door mezelf) maar in een wereld zonder patenten raak ik maar niet over het incentive probleem heen. Iemand een suggestie?
Joseph Stiglitz, een man waar ik overigens geen al te grote fan van ben, stelt in Scrooge and Intellectual Property Rights bijvoorbeeld een prijzenfonds voor als alternatieve incentieve om nieuwe medicijnen te ontwikkelen.

Er wordt dan een geldprijs ter beschikking gesteld aan de uitvinder van een nieuw medicijn in ruil voor het in het publiek domein brengen van het medicijn.

Een mogelijks voorbeeld hiervan zou kunnen zijn: ziekte x is tot hiertoe ongeneesbaar en de afremmende behandelingen zijn uitgebreid en zeer duur. De kosten hiervan voor de sociale zekerheid worden geschat op een bedrag van € y.

Hierdoor wordt het zinvol voor de organisatoren van de sociale zekerheid om een prijzengeld voor de ontwikkeling van een genezend medicijn ter beschikking te stellen.

Opdat dit economisch rendabel voor de SZ te maken zou de prijzenpot lager moeten zijn dan het verschil tussen de huidige behandelingskosten en de geschatte toekomstige behandelingskosten met het nieuwe medicijn.

Stel dat de behandelingskost met het nieuwe medicijn € z bedraagt, dan zou met een prijzenpot van € (y-z) de investering binnen een jaar terugverdiend zijn. Met een grotere incentieve, van bvb € 2(y-z), is de investering terugverdiend in 2 jaar, etc.

Dit is natuurlijk slechts een voorbeeld: het oprichten van zulkse prijzenfondsen kan en hoeft uiteraard niet exclusief door de overheid te gebeuren.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 2 mei 2008 om 16:56.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 16:53   #66
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Wat een zin!
Die is grotendeels ge-copy-paste van een overheidssite. Zo'n zinconstructies komt men daar wel meer tegen. Je moet maar eens proberen een wettekst door te nemen zonder horendol te worden.
__________________
auction your future!

Laatst gewijzigd door netslet : 2 mei 2008 om 17:12.
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2008, 18:39   #67
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Waarom ben je geen fan van Stiglitz?

Enfin; radicale, gefrustreerde en exentrieke mezelf is het ook niet altijd even eens, maar de essentie van die man vind ik eigenlijk niet slecht. Enfin, 'k heb daar niet altijd een slecht gevoel bij.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2008, 22:55   #68
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Als er toch niet gekopieerd kan worden, zou je denken dat bedrijven de moeite niet doen om het patent aan te vragen.
Da's gewoon verlenging van het initiële monopolie.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be