Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 juli 2018, 19:26   #1
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard Vlamingen laten massaal boorputten plaatsen

Om zelf water op te pompen en uiteraard geven ze dit niet aan. Een gevolg van de droogte waarbij de situatie nog erger kan worden want uiteraard kan dit belangrijke gevolgen hebben wanneer in ons dicht bevolkte landje iedereen naar eigen goeddunken water begint op te pompen.

Wederom een duidelijk voorbeeld van een slechte regelgeving die de deur wagenwijd openzet voor misbruik.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2018, 19:34   #2
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Om zelf water op te pompen en uiteraard geven ze dit niet aan. Een gevolg van de droogte waarbij de situatie nog erger kan worden want uiteraard kan dit belangrijke gevolgen hebben wanneer in ons dicht bevolkte landje iedereen naar eigen goeddunken water begint op te pompen.

Wederom een duidelijk voorbeeld van een slechte regelgeving die de deur wagenwijd openzet voor misbruik.
Ooit moest iedereen water oppompen.
Ik vraag mij af hoe diep men tegenwoordig moet boren om over voldoende water te beschikken.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2018, 20:37   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Ooit moest iedereen water oppompen.
Ik vraag mij af hoe diep men tegenwoordig moet boren om over voldoende water te beschikken.
Mijn put is ongeveer 60 jaar geleden geboord. Daar komt nog altijd water uit.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2018, 20:41   #4
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mijn put is ongeveer 60 jaar geleden geboord. Daar komt nog altijd water uit.
En hoe diep is hij?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2018, 20:53   #5
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
En hoe diep is hij?
Ik vermoed 7 tot 8 meter ongeveer.

Laatst gewijzigd door pajoske : 23 juli 2018 om 20:54.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2018, 21:11   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik vermoed 7 tot 8 meter ongeveer.
Noord-Limburg zit ik bij 12 m diep, voor alle zekerheid, filterbuis is 2 meter.

Geboord en officieel aangegeven met rekening + btw, in 1995 keek daar geen kat naar om.

Laatst gewijzigd door Micele : 23 juli 2018 om 21:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juli 2018, 21:20   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Om zelf water op te pompen en uiteraard geven ze dit niet aan. Een gevolg van de droogte waarbij de situatie nog erger kan worden want uiteraard kan dit belangrijke gevolgen hebben wanneer in ons dicht bevolkte landje iedereen naar eigen goeddunken water begint op te pompen.

Wederom een duidelijk voorbeeld van een slechte regelgeving die de deur wagenwijd openzet voor misbruik.
Dit zou radicaal moeten verboden worden. Door die egoïsten zakt het grondwaterpeil daarmee nog meer.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 00:24   #8
orfeus5412
Gouverneur
 
Geregistreerd: 31 augustus 2004
Berichten: 1.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Om zelf water op te pompen en uiteraard geven ze dit niet aan. Een gevolg van de droogte waarbij de situatie nog erger kan worden want uiteraard kan dit belangrijke gevolgen hebben wanneer in ons dicht bevolkte landje iedereen naar eigen goeddunken water begint op te pompen.

Wederom een duidelijk voorbeeld van een slechte regelgeving die de deur wagenwijd openzet voor misbruik.
Hoeveel is "massaal" en waar boren ze hun pompen en wat is de kwaliteit van het water dan wel ?... Stond dat in één of andere krant ??
__________________
Citaat:
• William Faulkner: “Het verleden is nooit dood. Het is zelfs nog niet eens voorbij.”
orfeus5412 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 05:30   #9
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Om zelf water op te pompen en uiteraard geven ze dit niet aan. Een gevolg van de droogte waarbij de situatie nog erger kan worden want uiteraard kan dit belangrijke gevolgen hebben wanneer in ons dicht bevolkte landje iedereen naar eigen goeddunken water begint op te pompen.

Wederom een duidelijk voorbeeld van een slechte regelgeving die de deur wagenwijd openzet voor misbruik.
Als men u, van regeringswege uit, al begint te vertellen wanneer je uw regenwater mag gebruiken is dat toch niet verwonderlijk?
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 08:18   #10
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Heel slim van die Vlamingen.

Wie vandaag de dag vertrouwt op het systeem is een domme idioot.
Thuleander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 09:18   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Hoeveel is "massaal" en waar boren ze hun pompen en wat is de kwaliteit van het water dan wel ?... Stond dat in één of andere krant ??
Dat zette al mijn waterleidingen dicht. Daarom heb ik (lang geleden) straatwater laten aansluiten. Maar omdat die put er toch nog is, gebruik ik dat water voor auto wassen en mijn tuin als de regenwaterton leeg is.

Dat water gaat dus na gebruik direct weer de grond in. Ik zie dus niet in hoe het grondwaterpeil daar dan noemenswaardig van kan gaan zakken.

PS het is al paar keren voorgevalllen dat het straatwater urenlang afgesloten was. Voor mij dus geen probleem. Er is een alternatief.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 juli 2018 om 09:19.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 09:45   #12
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat zette al mijn waterleidingen dicht. Daarom heb ik (lang geleden) straatwater laten aansluiten. Maar omdat die put er toch nog is, gebruik ik dat water voor auto wassen en mijn tuin als de regenwaterton leeg is.

Dat water gaat dus na gebruik direct weer de grond in. Ik zie dus niet in hoe het grondwaterpeil daar dan noemenswaardig van kan gaan zakken.

PS het is al paar keren voorgevalllen dat het straatwater urenlang afgesloten was. Voor mij dus geen probleem. Er is een alternatief.
Dat denk ik ook.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 10:28   #13
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Hoeveel is "massaal" en waar boren ze hun pompen en wat is de kwaliteit van het water dan wel ?... Stond dat in één of andere krant ??
Nope, dit is de logica zelve in droge periodes wanneer er restricties met betrekking tot water komen.

Los daarvan heb ik de informatie van iemand die zelf deze putten boort en de aanvragen thans niet meer kan bijhouden.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 10:34   #14
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat water gaat dus na gebruik direct weer de grond in. Ik zie dus niet in hoe het grondwaterpeil daar dan noemenswaardig van kan gaan zakken.
Het water verdampt ook en de planten aan de oppervlakte gaan ermee lopen. Wanneer het maar een paar enkeling betreft die het enkel voor particulier gebruik oppompen, zal de invloed wellicht verwaarloosbaar zijn. Wanneer meer en meer mensen in een dichtbevolkte regio dit gaan doen, stelt zich mogelijk wel een probleem.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 10:38   #15
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.179
Standaard

Ik ken twee tuinplantenkwekers en die vertellen me dat ze opgepompt grondwater niet kunnen gebruiken om te sproeien. De ene zegt "te zout" en de andere "kalkspikkeltjes op de bladeren".
Er zullen natuurlijk wel (veel) andere zaken zijn waarvoor je zulk water wel kunt gebruiken.

Maar particulier gebruik is, naar mijn aanvoelen, zo beperkt qua impact op het peil van het grondwater, dat niemand zich daar zorgen over zou moeten maken.

Landbouwgebruik of industrieel: dat is wat anders.
Reken anders maar eens uit op een veld van 1 ha, als het daar 5mm per m2 regent, wat dat vertegenwoordigt.

Ik moet ook altijd kijken als er een bouwrijp perceel droog getrokken wordt, hoeveel water men gewoon in het riool laat lopen. Tuurlijk is dat water capteren economische nonsens.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 10:41   #16
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 17.034
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het water verdampt ook en de planten aan de oppervlakte gaan ermee lopen. Wanneer het maar een paar enkeling betreft die het enkel voor particulier gebruik oppompen, zal de invloed wellicht verwaarloosbaar zijn. Wanneer meer en meer mensen in een dichtbevolkte regio dit gaan doen, stelt zich mogelijk wel een probleem.
Zolang er veel water stroomt door onze rivieren is er toch geen probleem?

Dat ze eens een 1-kind politiek doorvoeren ofzo wereldwijd.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 11:25   #17
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het water verdampt ook en de planten aan de oppervlakte gaan ermee lopen. Wanneer het maar een paar enkeling betreft die het enkel voor particulier gebruik oppompen, zal de invloed wellicht verwaarloosbaar zijn. Wanneer meer en meer mensen in een dichtbevolkte regio dit gaan doen, stelt zich mogelijk wel een probleem.
Natuurlijk gaan mijn planten met een gedeelte lopen. Maar die planten zuiveren wel de lucht die gij inademt. Ik zie dus geen probleem.
Daarbij komt dat ik tussen Maas en kanaal woon. Daar is nog water genoeg.
En zoals ik al eerder schreef, en TAVEK beaamde: in het naburige Eisden, maar ook Leut en Meeswijk moet men constant water oppompen anders lopen die dorpen onder water. Dat is een gevolg van de mijnverzakkingen, waardoor delen van deze dorpen meters lager zijn komen te liggen.

Citaat:
Eisden-Dorp is de enige plek van het mijnbekken waar de mijnverzakking echt zichtbaar is', duidt Frank Jaspers de opzet van het Kruinenpad waarvoor hij als dorpsbewoner én als architect verantwoordelijk voor is. 'Je wandelt tien meter hoog, boven een verzakt groengebied, overigens ontoegankelijk omdat het een waterwingebied is dat meer dan half Limburg van drinkwater voorziet.'
bron: https://www.standaard.be/cnt/gb1ttnam



llustratie van de grondverzakking in Eisden als gevolg van de steenkoolontginning. Het huis lag ooit op hetzelfde niveau als de reling.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eisden...8_17-45-31.JPG

Het geboortehuis van mijn vader lag ook zo ten opzichte van het kanaal.

Als ge weet dat mijn grondwater ong. 7 tot 8 meter diep zit kunt ge u misschien iets voorstellen wanneer het oppompen van grondwater stilgelegd wordt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 24 juli 2018 om 11:26.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 11:25   #18
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het water verdampt ook en de planten aan de oppervlakte gaan ermee lopen. Wanneer het maar een paar enkeling betreft die het enkel voor particulier gebruik oppompen, zal de invloed wellicht verwaarloosbaar zijn. Wanneer meer en meer mensen in een dichtbevolkte regio dit gaan doen, stelt zich mogelijk wel een probleem.
Gezuiverd water van zuiveringsstations gebruiken.
Alle water dat gebruikt wordt voor wassen, doorspoelen komt daar tenslotte vroeg of laat terecht.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 12:41   #19
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ken twee tuinplantenkwekers en die vertellen me dat ze opgepompt grondwater niet kunnen gebruiken om te sproeien. De ene zegt "te zout" en de andere "kalkspikkeltjes op de bladeren".
Er zullen natuurlijk wel (veel) andere zaken zijn waarvoor je zulk water wel kunt gebruiken.

Maar particulier gebruik is, naar mijn aanvoelen, zo beperkt qua impact op het peil van het grondwater, dat niemand zich daar zorgen over zou moeten maken.

Landbouwgebruik of industrieel: dat is wat anders.
Reken anders maar eens uit op een veld van 1 ha, als het daar 5mm per m2 regent, wat dat vertegenwoordigt.

Ik moet ook altijd kijken als er een bouwrijp perceel droog getrokken wordt, hoeveel water men gewoon in het riool laat lopen. Tuurlijk is dat water capteren economische nonsens.
Alles heeft zijn invloed in extreem droge periodes en dit is alvast een voorbeeld van hoe het niet moet. Bovendien neemt de omvang van het probleem alleen maar toe.

Het is wel zo dat het verbruik van particulieren heel klein is t.o.v. professionelen, doch kleine beetjes maken veel. Ik heb een buur die zo’n put heeft ( niet aangegeven uiteraard ) en die dag in dag uit zijn gazon ermee besproeit in dit weer.

Degenen die deze putten plaatsen zouden dit verplicht moeten melden en men zou ook het verbruik moeten registreren zodat men het verbruik exact in kaart kan brengen.


Citaat:
Een putboring mag niet zomaar, daarvoor is er een aanvraag nodig en een vergunning.
Dan stelt zich de vraag wat ga je in je tuin sproeien?
De gazon? minimum 4 liter /per dag .
Struiken en hagen ? 8liter per meter kroonomtrek of per strekkende meter haag
Bomen? Afhankelijk van de soort, maar een gewone beuk heeft op 10 jarige leeftijd al zo'n 300-350 liter water per dag nodig.
Stel je hebt 1000m² gazon = 4000liter water op 1 dag
een 200lm haag rondom = 1600 liter
pakweg een 40m² struiken en vaste plantjes : 300l
groentetuintje van 100m² : 1000/2000liter ( tomaten hebben meer water nodig dan wortelen)
De optelling geeft ons een gemiddelde van 7000literper dag.
De grootste slokop is het gazon.
Juist degene die bij putboringen het rapst te lijden hebben van het zakken van het grondwaterpeil, dat jij sneller laat zakken door je waterwinning, dus nog meer water trekken, maar daardoor zakt het weer sneller, put dieper boren, nog moeilijker want de grondwatertafel is zo ver gezakt dat de capillaire werking van de bodem het water onbereikbaar maakt niet alleen voor de gazonwortels maar nu ook voor struiken en bomen. Pfff, beetje omgekeerde wereld niet?
Daar komt nog bij dat - afhankelijk van de streek - je ijzerhoudend water tegenkomt. Hier zit deze ijzerhoudend water op een diepte van cc 10 meter. Niks waard want je kan je planten alleen bevloeien met een ondergronds beregeningsysteen of met druppelslang, maar dat ijzer roest en koekt aan. Na verloop van enkele jaren of zelfs na 1 jaar kan je alle sproeiers, leidingen of druppelslangen weggooien wegens volgekoekt.
Wil je toch sproeien bovengronds? Neem dan de bruine roestkleur op planten , gazon en verhardingen er dan wel even bij. Oja en niemand eet graag extra ijzer op zen groentjes ( als ze willen groeien tenminste)Maar de planten sterven ook af, het bladgroen functioneert gewoon niet meer onder die roestlaag.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2018, 12:41   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Natuurlijk gaan mijn planten met een gedeelte lopen. Maar die planten zuiveren wel de lucht die gij inademt. Ik zie dus geen probleem.
Daarbij komt dat ik tussen Maas en kanaal woon. Daar is nog water genoeg.
En zoals ik al eerder schreef, en TAVEK beaamde: in het naburige Eisden, maar ook Leut en Meeswijk moet men constant water oppompen anders lopen die dorpen onder water. Dat is een gevolg van de mijnverzakkingen, waardoor delen van deze dorpen meters lager zijn komen te liggen.



bron: https://www.standaard.be/cnt/gb1ttnam



llustratie van de grondverzakking in Eisden als gevolg van de steenkoolontginning. Het huis lag ooit op hetzelfde niveau als de reling.

bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Eisden...8_17-45-31.JPG

Het geboortehuis van mijn vader lag ook zo ten opzichte van het kanaal.

Als ge weet dat mijn grondwater ong. 7 tot 8 meter diep zit kunt ge u misschien iets voorstellen wanneer het oppompen van grondwater stilgelegd wordt.
Ik viseer niemand specifiek, doch ik stel gewoon een algemeen probleem vast.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:17.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be