Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 september 2002, 12:49   #1
hot-babe
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Berichten: 17
Standaard

In 1968 was er al een taalstrijd; Leuven Vlaams. De studenten kwamen in opstand tegen het Franse onderwijs. Nu ongeveer 44 jaar later herhaalt de geschiedenis zich en dringt een nieuwe taalstrijd zich weer op. Paars-groen wil namelijk het hoger onderwijs verengelsen. hebben onze studenten dan voor niets gestreden? Is zo'n taalstrijd nog van deze tijd???? Gaat het onderwijs dan niet opnieuw elitair worden? Vele vragen dringen zich op bij het volk, wat denken jullie?

Tammy ( alias hot-babe)
hot-babe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 13:47   #2
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Ik denk dat iedereen hier ondertussen mijn visie al weet dus ik hou het kort: Leuven Vlaams!
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 13:56   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Het heeft niets met elitarisme te maken maar met de onderwaardering van de Nederlandse taal. Wij zijn niet trots op onze nationaliteit omdat we er geen hebben. "Er zijn geen Belgen, Sire", zei ooit iemand. Er zijn hier Walen en Vlamingen (en Brusselaars). Wij, Vlamingen, zijn een derderangsvolk in België en dat verdienen we. We missen immers elke trots op onze taal en afkomst en dat uit zich o.a. in de laksheid waarmee we onze taal en rechten verdedigen....onze politici voorop...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 14:07   #4
rope
Burger
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Heverlee
Berichten: 174
Standaard

Knuppel,

Ik ben het volledig met je eens. Maak maar eens aan kennissen bekend dat je lid bent van een Vlaams-nationalistische vereniging en ijvert voor een zelfstandig Vlaanderen. De mensen stoppen je direct in het vakje racist/fascist. Een grote mentaliteitsverandering onder het (vroeger o zo fiere) Vlaamse volk zou heel welkom zijn.

Van Leuven moeten ze afblijven of ze zullen met mij nog iets aan de hand hebben. Ik zal aanwezig zijn op elke betoging en elk protest.
__________________
Als zij hem machteloos denken en tergen met een schop,
Dan richt hij zich bedreigend en vrees'lijk voor hen op.
rope is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 14:24   #5
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Inderdaad eigenaardig dat de verdediging van alles wat Vlaams is automatisch een negatieve bijklank krijgt opgeplakt, dan vooral van de (zogezegd) linkse correctdenkers. De verdediging van volk en vrijheid is nochtans normaal iets dat ook de 'anti-imperialistische' linksen zou moeten aangaan. De strijd om een Vlaams onderwijs is dus niet iets dat enkel door rechtsen, conservatieven en radicaalnationalisten moet gestreden worden, maar ook door onze linkse rakkers.

Dus roep ik op aan de (echte) linksen om zich ook te laten horen.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 14:40   #6
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Hmm, hier zitten blijkbaar niet veel studenten... Moest dat wel zo zijn, dan zou de meerderheid hier weten dat het Engels gewoon een noodzaak is in bepaalde richtingen. Ik ben er zeker voor dat zoveel mogelijk in het Nederlands wordt les gegeven/cursussen opgesteld, maar soms gaat het gewoon niet anders. Vooral omdat de overgrote meerderheid van de wetenschappelijke publicaties in het Engels is. Wetenschap is nu eenmaal iets wereldwijd. En een onderzoeker in Kuala Lumpur zal niet zitten te wachten op een belangrijk rapport als het in het Nederlands is geschreven. En omgekeerd!

Wat dit met elitair te maken heeft, begrijp ik eigenlijk niet? Spreekt de elite Engels (zoals Frans vroeger)? Niet dus. Velen worden al van hun kindertijd met Engels geconfronteerd. Als ze meerderjarig worden, kennen ze vaak beter Engels als Frans, ondanks het feit dat ze véél meer Franse les hebben gehad.

Het spreken van Engels hoeft toch niet ten koste te gaan van ons Vlaams bewustzijn? De Engelsen gaan ons toch niet overspoelen? We kunnen nog altijd Vlaamse liedjes maken. Tuurlijk, we doen het niet zo veel meer. Maar wiens fout is het dan?

"Maak maar eens aan kennissen bekend dat je lid bent van een Vlaams-nationalistische vereniging en ijvert voor een zelfstandig Vlaanderen. De mensen stoppen je direct in het vakje racist/fascist."

Ze weten misschien dat die bepaalde vereniging voornamelijk om iets anders draait.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 15:00   #7
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Ze weten misschien dat die bepaalde vereniging voornamelijk om iets anders draait.

Bedoel je dat "bepaalde" Vlaamse verenigingen als vanzelfsprekend het etiket "racistisch" mogen en moeten opgeplakt krijgen omdat ze naar Vlaamse onafhankelijkheid streven? Wat is er dan racistisch of te verachten aan dat streven? Hebben Vlamingen dan minder recht op hun eigen staat omdat ze er niet op dezelfde manier voor vechten als de Palestijnen? Denk je echt dat alleen het Blok een onafhankelijke Vlaamse staat nastreeft?

Zo te zien heeft die partij ons veel meer kwaad dan goed gedaan maar het feit dat deze manier van denken zo algemeen ingesleten geraakt bewijst dat we ofwel met oogkleppen oplopen ofwel dat we gehersenspoeld worden.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 15:17   #8
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Ze weten misschien dat die bepaalde vereniging voornamelijk om iets anders draait.

Bedoel je dat "bepaalde" Vlaamse verenigingen als vanzelfsprekend het etiket "racistisch" mogen en moeten opgeplakt krijgen omdat ze naar Vlaamse onafhankelijkheid streven? Wat is er dan racistisch of te verachten aan dat streven? Hebben Vlamingen dan minder recht op hun eigen staat omdat ze er niet op dezelfde manier voor vechten als de Palestijnen? Denk je echt dat alleen het Blok een onafhankelijke Vlaamse staat nastreeft?

Zo te zien heeft die partij ons veel meer kwaad dan goed gedaan maar het feit dat deze manier van denken zo algemeen ingesleten geraakt bewijst dat we ofwel met oogkleppen oplopen ofwel dat we gehersenspoeld worden.
Bon, we zullen een kat een kat noemen. Ten eerste: Het Blok is natuurlijk niet racistisch omdat het voor een onafhankelijk Vlaanderen is. Het zal U misschien verbazen, maar ook ik zou het een goede zaak vinden mocht Vlaanderen onafhankelijk worden.
Ten tweede: het Blok wordt racistisch genoemd omwille van zijn standpunten ivm vreemdelingen. Ik zeg niet dat het ook racistisch is (bespaar ons die discussie), ik zeg gewoon dat ze zo genoemd worden. Vraag maar aan onze vriend rope.
En ten derde: het belangrijkste bij het Blok �*s uiteraard het vreemdelingenstandpunt. Het Vlaams-nationalisme is voor het blok relatief onbelangrijk vergeleken met het vreemdelingenstandpunt. En met rede: er is maar een zeer kleine minderheid in de bevolking die zijn partijkeuze vooral laat afhangen van het al dan niet Vlaams-nationalistisch zijn van een bepaalde partij.
Tot slot wil ik U nog laten met de visie van het provincieraadslid dat uit het Blok stapte deze week. Hij vond het Vlaamse standpunt van het Blok -en ik citeer- "een schaamlapje".
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 15:41   #9
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Ze weten misschien dat die bepaalde vereniging voornamelijk om iets anders draait.

Bedoel je dat "bepaalde" Vlaamse verenigingen als vanzelfsprekend het etiket "racistisch" mogen en moeten opgeplakt krijgen omdat ze naar Vlaamse onafhankelijkheid streven? Wat is er dan racistisch of te verachten aan dat streven? Hebben Vlamingen dan minder recht op hun eigen staat omdat ze er niet op dezelfde manier voor vechten als de Palestijnen? Denk je echt dat alleen het Blok een onafhankelijke Vlaamse staat nastreeft?

Zo te zien heeft die partij ons veel meer kwaad dan goed gedaan maar het feit dat deze manier van denken zo algemeen ingesleten geraakt bewijst dat we ofwel met oogkleppen oplopen ofwel dat we gehersenspoeld worden.
Bon, we zullen een kat een kat noemen. Ten eerste: Het Blok is natuurlijk niet racistisch omdat het voor een onafhankelijk Vlaanderen is. Het zal U misschien verbazen, maar ook ik zou het een goede zaak vinden mocht Vlaanderen onafhankelijk worden.
Ten tweede: het Blok wordt racistisch genoemd omwille van zijn standpunten ivm vreemdelingen. Ik zeg niet dat dat zo is (bespaar ons die discussie), ik zeg gewoon dat ze zo genoemd worden. Vraag maar aan onze vriend rope.
En ten derde: het belangrijkste bij het Blok �*s uiteraard het vreemdelingenstandpunt. Het Vlaams-nationalisme is voor het blok relatief onbelangrijk vergeleken met het vreemdelingenstandpunt. En met rede: er is maar een zeer kleine minderheid in de bevolking die zijn partijkeuze vooral laat afhangen van het al dan niet Vlaams-nationalistisch zijn.
Tot slot wil ik U nog laten met de visie van het provincieraadslid dat uit het Blok stapte deze week. Hij vond het Vlaamse standpunt van het Blok een -en ik citeer- "schaamlapje".
Hoe je het ook draait of keert, uit de context van je reactie kan ik alleen maar afleiden dat je mij automatisch als Blokker aanziet omwille van mijn hierboven aangehaalde standpunten. Standpunten die ik nog nooit door een Dewinter heb horen verkondigen tijdens de luttele keren dat hij de zijne via de politiek correcte media mocht verkondigen. Nochtans geef ik hierboven al zelf toe dat "deze partij ons veel kwaad heeft gedaan".
Dat bevestigt dus nogmaals dat wij ofwel met oogkleppen oplopen ofwel al zwaar zijn gehersenspoeld. Ook jij dus.
Om een kat een kat te noemen en geen harig beest op vier poten en met de bedoeling het je te laten snappen: ik had nooit en heb nog altijd niets met het Vlaams Blok als partij te maken. Ze dwalen niet alleen, ze berokkenen Vlaanderen onnoemelijk veel schade door hun vreemdelingenthema te laten primeren op ONZE onafhankelijkheidsstrijd. Er is te veel geleden door onze Vlaamse voormannen en vrouwen om het ONS, Vlamingen, vandaag op alle mogelijke manieren te laten ontfutselen door een nog altijd Vlaamsvijandig koninkrijk met zijn onveranderlijk Vlaamsonvriendelijke zelfs Vlaamsverachtende bestuurders.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 15:49   #10
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Ik zie niet in waar ik U een Blokker heb genoemd. Moest het toch zo zijn, mijn excuses.
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 15:59   #11
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Waar is de tijd dat er in het Latijn gedoceerd werd en studenten vrji konden circuleren over heel Europa vanwege deze gemeenschappelijke taal.

Het is goed dat Engels deze rol kan overnemen, ook al had ik gehoopt dat er een iets welluidender taal deze rol op zich zou genomen hebben. Het Spaans bv.

Dus voor mijn part (en tot ergernis van mijn vele nationalistische vriendjes): Leuven Engels!
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 16:58   #12
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door S.
Ik zie niet in waar ik U een Blokker heb genoemd. Moest het toch zo zijn, mijn excuses.
Je hebt dat idd niet rechtstreeks gedaan maar uit je context kan ik alleen maar opmaken dat je daar ongeveer als vanzelfsprekend vanuit ging gezien mijn standpunten. Troost je, het is een vast gegeven geworden dat mensen die zich als uitgesproken vlaamsvoelend profileren automatisch in die hoek gezet worden. Als je dat inziet ben ik dik tevreden en zijn excuses helemaal niet nodig.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 17:01   #13
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Waar is de tijd dat er in het Latijn gedoceerd werd en studenten vrji konden circuleren over heel Europa vanwege deze gemeenschappelijke taal.

Het is goed dat Engels deze rol kan overnemen, ook al had ik gehoopt dat er een iets welluidender taal deze rol op zich zou genomen hebben. Het Spaans bv.

Dus voor mijn part (en tot ergernis van mijn vele nationalistische vriendjes): Leuven Engels!
Van een CD& vvvvv-er verwachtte ik niet anders...
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 17:20   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Waar is de tijd dat er in het Latijn gedoceerd werd en studenten vrji konden circuleren over heel Europa vanwege deze gemeenschappelijke taal.
Waar is die tijd? Lang, zéér lang geleden, beste vriend! En dat was nog de tijd dat de Romaanse volkstalen nog bijzonder dicht bij het Latijn stonden, waardoor de studie van het Latijn niet zo'n grote brug was als nu. Daar waar de studerende geen Romaanse taal spreken, maar een Germaanse of Keltische was dat Latijn vaak bijzonder erbarmelijk. Niets voor niets, spreekt men over "potsjeslatijn" als men de taal uit die tijd wel omschrijven. In die tijd was het trouwens slechts een bijzonder kleine groep van de bevolking die studeerde, vaak rijke burgerszonen, edelen en geestelijken. Geen tijd om naar te verlangen, dunkt me.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Het is goed dat Engels deze rol kan overnemen, ook al had ik gehoopt dat er een iets welluidender taal deze rol op zich zou genomen hebben. Het Spaans bv.
Helemaal niet. Dat is hier ondertussen al uit den treure uiteengezet. Engels voldoet aan geen enkele voorwaarde om als gemeenschappelijke brugtaal te worden beschouwd. Engels mag dan wel een wereldtaal zijn, geschikt is het geenszins. Slechts een samenloop van omstandigheden heeft voor die primauteit gezorgd. Liever Esperanto, dan hebt u die welluidende taal die u blijkbaar zo graag hebt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Dus voor mijn part (en tot ergernis van mijn vele nationalistische vriendjes): Leuven Engels!
O ja, en onze eigen taal laten degraderen tot een keuken- en huistaaltje. Of nog, u steekt de loftrompet over mgr. Mercier onzaliger gedachtenis, die ook maar vond dat "flamand" geen taal was, en dus zeker niet geschikt was om er de wetenschap in te beoefenen. Gelukkig waren er anderen die ietsje anders dacht.

Neem maar een voorbeeld aan de grote wiskundige Stevin die ondanks zijn internationale uitstraling in die tijd het toch noodzakelijk en nodig vond alle aardrijkskundige en wiskundige termen in het Nederlands te vertalen. Door hem is het Nederlands de enige West-Europese taal die een inheemse woordenschat in die disciplines heeft. Heeft dat ons geschaad? Integendeel!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 19:30   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
...ook al had ik gehoopt dat er een iets welluidender taal deze rol op zich zou genomen hebben. Het Spaans bv.
En is Spaans dan zo gemakkelijk volgens u???

Eventjes een getuigenis:

Letero de Don Harlow en Independent
05/09/2002 pg. 17


05Sep2002 UK: Letter - Easy Esperanto.
By Donald J Harlow.
Sir: Nick Webb assures us that Spanish "is not much harder to learn
than Esperanto" ("A universal travel tongue", 31 August).
For some 38 years I have shared my life with a Spanish-speaking wife,
and can now understand the gist of a phone conversation in Spanish.
On the other hand I learned Esperanto out of a book and speak it
fluently.
I can assure you that Spanish - with its large supply of radical-
changing and even a few irregular verbs, and with its massive stock
of idioms is "not much harder to learn than Esperanto" only if "not
much harder" is taken to mean "only four or five times as hard".
DONALD J HARLOW
Pinole, California, USA.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 21:22   #16
de moralist
Partijlid
 
de moralist's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 254
Standaard

Volgens mij is dit allemaal in het kader van de globalisatie. Engels is nu eenmaal een internationale taal die bijna in alle onderdelen van de economie,politiek,pc en nog zoveel meer hangbaar is . Esperanto zou een oplossing zijn maar het chauvinistisch gedrag van de Engelstaligen en de Franstaligen duwt die mogelijkheid meer en meer in het achterbuurtje.
Vele boeken,wetenschappelijke,over gelijk welke onderwerpen in de diverse faculteiten aan de universiteiten en hoge scholen zijn meestal de teksten in het Engels.Jammer dat onze moedertaal(nederlands-frans of duits)in deze materie langzaam verdwijnt.Tegenwoordig kunnen we niet meer in onze contreien nog alleen verder met onze kennis maar moeten we de grenzen oversteken en dit geld ook voor onze studenten om hun kennis op peil te houden.
de moralist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 21:40   #17
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de moralist
Vele boeken,wetenschappelijke,over gelijk welke onderwerpen in de diverse faculteiten aan de universiteiten en hoge scholen zijn meestal de teksten in het Engels.Jammer dat onze moedertaal(nederlands-frans of duits)in deze materie langzaam verdwijnt.Tegenwoordig kunnen we niet meer in onze contreien nog alleen verder met onze kennis maar moeten we de grenzen oversteken en dit geld ook voor onze studenten om hun kennis op peil te houden.
Dan moet u dringend eens een kijkje gaan nemen in een universiteitsbibliotheek om te zien dat de meerderheid van de collectie niet bestaat uit Engelse boeken. Ga bijvoorbeeld maar eens naar de faculteitsbibliotheek geschiedenis en letterkunde van de KUL. Of de prachtige bib van de theologische faculteit. Engels is dan wel oververtegenwoordigd in bepaalde faculteiten als geneeskunde, maar dat heeft eerder te maken met een bewuste keuze van de medische uitgevers. Uit winstbejag drukken ze bij voorkeur bijna geen boeken in het Nederlands meer.

Vlaanderen is nooit zelfgenoemzaam geweest dat het geen andere talen accepteerde. "Tegenwoordig kunnen we niet meer..." dit is niet juist. Echter, respect voor onze moedertaal betekent niet dat we de rug toekeren naar ontdekkingen in andere landen. Juist de grote taalkennis van de Vlamingen heeft ervoor gezorgd, dat ze meestal gegeerde wetenschappers bijvoorbeeld zijn. Dit is trouwens ook de reden waarom de VS langzaam zijn positie als wereldleider op gebied van bepaalde ontwikkelingen aan het verliezen is (stond enige tijd geleden in een wetenschappelijk tijdschrift, ben jammer genoeg vergeten waar...): de Amerikaan beheerst slechts één taal, zijn eigen taal. Hij weet hoegenaamd niet wat er buiten de Angelsaksische wereld gebeurt of ontwikkelt.

Engels verkiezen boven de moedertaal blijft een verkeerde redenering. Het verleden heeft aangetoond dat men in de moedertaal kan werken, studeren en wetenschap beoefenen, en toch de poorten naar de wereld open houden. Het mooiste voorbeeld vind ik nog steeds de Bruggeling Simon Stevin (16e eeuw).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 22:33   #18
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Dus voor mijn part (en tot ergernis van mijn vele nationalistische vriendjes): Leuven Engels!
Van een CD& vvvvv-er verwachtte ik niet anders...
Wahahahaha!!! Ikke, CD&V'er?? Waar haalt ge dat nu toch? Ik ben katholiek zenne! Stemmen op een partij die abortus goedkeurde en opkomt voor homohuwelijken is zware zonde.

Ik heb nog nooit voor een andere partij dan het VB gestemd en ben niet zinnens om dat te veranderen.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 22:50   #19
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
...ook al had ik gehoopt dat er een iets welluidender taal deze rol op zich zou genomen hebben. Het Spaans bv.
En is Spaans dan zo gemakkelijk volgens u???
Dat heb ik toch niet gezegd. Ik schreef "welluidend": mooier dus. Maar ja, de gustibus coloribusque non est disputandum, nietwaar? Spaans is een vrij moeilijke taal, zeker voor wat betreft het werkwoordsysteem dat nog zeer nauw verwant is met dat van het Latijn. Vandaar dat ik deze taal ook zo fantastisch mooi vind.

Esperanto? Een artificiële taal? Het is een totale utopie te veronderstellen dat deze taal ooit wereldwijde erkenning zal krijgen. Daarbij, het blijft een typisch indo-europese taal, die hooguit voor sprekers van de indo-europese taalgroep een makkie om leren is.

Wereldtalen komen tot stand door een economische en militaire hegemonie van een bepaalde taalgroep. Ten tijde van het Romeinse Rijk, was het Latijn dominant, ten tijde van de kolonisatie het Frans, tijdens de Koude Oorlog, het Russisch (in het Oosten), en onder de wereldheerschappij van de Amerikanen dus het Engels. Ge kunt dat betreuren, maar feiten zijn feiten en gedane zaken nemen geen keer. Als het lot een beetje anders gedraaid was, dan was misschien Nederlands wel de taal van de VS en dus de wereld geworden.

Blijf dus aub niet zo keuterig doen en leer fatsoenlijk Engels. De verspreiding van wetenschap en kennis en de internationale onderlinge relaties kunnen er alleen maar wel bij varen.

Beschouwt u het overigens als een dusdanige bedreiging voor uw eigen taal als Engels de taal van de wetenschap, het zakenwezen en de internationale politiek wordt? Het Afrikaans heeft eeuwenlang moeten opboxen tegen het Engels in Zuid-Afrika, en slaagde er niettemin in om een zeer zuiver taaleigen te handhaven, met veel meer vertaalde wetenschappelijke termen dan het huidige Nederlands.

Trouwens, het is niet omdat het Engels de voertaal aan de unief moet worden, dat middelbare scholen ook Engelstalig moeten worden he.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 september 2002, 22:57   #20
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Overigens, ooit al bij nagedacht dat, wanneer Engels door de hele wereld aanvaard wordt als enige wereldtaal, wij hier strict gezien nog maar 1 vreemde taal hoeven te leren?

Da's dus alvast 2 vreemde talen minder die onze eigen taal kunnen bezoedelen met leenwoorden en die voor intellectueel minder begaafde mensen een onoverkomelijk probleem zouden stellen.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be