Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Marc Platel - 18 april t.e.m. 24 april Deze gekende journalist volgt de Belgische politiek al meer dan dertig jaar op de voet als wetstraatverslaggever van de BRT-radio, als politiek hoofdredacteur van het Belang van Limburg en nadien directeur van de studiedienst van de Volksunie. Platel is een geëngageerd schrijver, getuige zijn jarenlange inzet in de Volksunie en tot voor kort in de N-VA.

 
 
Discussietools
Oud 17 april 2005, 09:32   #1
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard Waarom zijn Vlamingen zo braaf?

[font=Arial][size=2]Mr Platel,[/size][/font]

[font=Arial][size=2]Kan u mij uw mening/verklaring geven ivm het algemeen Vlaams politiek gedrag van "onderdanigheid"?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Ik refereer naar een artikel van Neckers (secessie.nu) [/size][/font]
[font=Arial][size=2]"Waarom zijn Vlamingen zo braaf?"[/size][/font]
[font=Arial][size=2]http://www.secessie.nu/?tekst=toonart&nummer=30[/size][/font]

[font=Arial][size=2]Hoe komt het dat de Vlaamse politieke klasse geen gebruik maakt van de normale politieke machtsverhoudingen?[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Maw waarom blijft de Vlaamse meerderheid afwezig? (Lode Claes).[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Neem de fameuze BHV vaudeville als voorbeeld:[/size][/font]
[font=Arial][size=2]Waarom wordt dit probleem niet echt onverwijld opgelost, te weten dat[/size][/font]
[font=Arial][size=2]1) Wallonië en Brussel economisch en financieel compleet afhankelijk zijn van Vlaanderen[/size][/font]
[font=Arial][size=2]2) er tweespalt is in de Franstalige Gemeenschap (W en B) die niet door de Vlaamse politiekers wordt uitgebuit[/size][/font]
[font=Arial][size=2]3) de PS voor haar machtspositie in Wallonië volledig op het krediet van een jaarlijkse Vlaamse afdracht van 11.300.000.000 euro is aangewezen[/size][/font]

[font=Arial][size=2]Exemplarisch is eveneens volgende posting van een geduchte Belgicist op dit forum: [/size][/font]

[font=Arial][size=2]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
De Vlaamse politici minoriseerden zichzelf en bijgevolg hun kiezers via grendelwetten, alarmbellen en pariteiten. Zoveel is duidelijk. Voor dergelijke bestuurders, die nog niet eens voor zichzelf hun kiezers opkomen, moet je van mij geen respect verwachten, en al zeker geen vertrouwen naar de toekomst toe voor belangrijker zaken dan de splitsing van een kiesgedrocht.

Janken over een zelfverkwanselde meerderheid komt niet geloofwaardig over. Als de franstaligen nu alles kunnen blokkeren is dat de fout van de Vlaamse politici. Die hadden toenertijd "Neen" behoren te zeggen, desnoods "Non"
Deze elementaire reflex konden ze perfect geleerd hebben van onze Waalse broeders.

Als ze slim zijn, wachten ze op een verzuchting aan de andere zijde van de taalgrens om dan te zeggen "Oui, mais �* condition que B-H-V soit règlé" Of:"Pas question, sauf si vous êtes d'accord avec........." Enfin ik ben geen politieker, maar ik weet bij ondervinding dat Walen graag zo hun zaakjes regelen: "Tit-for-tat" Ik weet dat ze er ook geen probleem mee hebben om op identieke wijze aangepakt te worden. Maar wat doen onze lamstralen van politici? Wanneer de gelegenheid zich voordoet (Francorchamps-wapenwetwijziging-tabaksreclame-allochtonenstemrecht etc. etc.) dan laten ze begaan zonder iets in de plaats te vragen of te dreigen met alarmbellen als de anderen eigengereid en eenzijdig iets goedkeuren. Lomp nietwaar?

Stel je eens voor:
  • Francorchamps? Ja, maar dan ook B-H-V geregeld.
  • Wapenuitvoer splitsen? Geen sprake van, tenzij de ontsluiting van de Antwerpse haven en de Ijzeren Rijn onder uitsluitende bevoegdheid van de betrokken gemeenschap komt.
  • Allochtonenstemrecht? Misschien. Eerst eens praten over het doorzichtig maken en normaliseren van de transfers en misbruiken in de SZ.
Als een simpele Aalstenaar met een roze karnavalkleed, die maar tot zijn 17e naar school ging, zulke evidenties inziet, waarom dan niet onze 'verkozenen' bekleed met goddelijke gaven en absolute macht?
Hoe zou u reageren op dit open en bloot ... en correct etaleren van Vlaamse politieke onmacht?
[/size][/font]
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 17 april 2005, 11:38   #2
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Flaminganten zijn niet braaf. Ze schelden de hele tijd omdat ze - terecht - hun zin niet krijgen aangezien bijna niemand hun extremistische mening deelt.

Vlamingen daarentegen zijn Belgen die zich meestal Belgisch-gezind voelen en lak hebben aan communautaire problemen.
Hans1 is offline  
Oud 17 april 2005, 14:17   #3
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard Brave Vlamingen

[quote=stab][font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial]Geachte,[/font]
[font=Arial][/font]
Niemand minder dan Frans Van Cauwelaert zei ooit dat Vlamingen, als ze iets willen bereiken dat ze dan de moed moeten hebben om de regering te doen vallen. U kan het juiste citaat terugvinden in het derde deel van de biografie van deze "Vlaams'" staatsman door Lode Wils. Hij deed die uitspraak op het congres van zijn partij in 1923. Hij had toen net een heel moeilijke periode achter de rug met flink wat nederlagen.

Merkwaardig is inderdaad dat Van Cauwelaert zijn eigen woorden nooit heeft bewaarheid, hij is wel een groot Belgisch staatsman geworden. Vandaag zijn er nog altijd Vlaamse politici die het zelfs een verworvenheid vinden dat zij "Belgisch" minister van staat gekroond werden.

Toegegeven het is natuurlijk wel gemakkelijk alle fouten op de politici te schuiven. Het is inderdaad zo dat "de" Vlamiing ook niet altijd een toonbeeld is van grote moed en nog meer zelfopoffering, dat wij zelf nog altijd graag eerst en voor alles klagen over die stoute anderen die ons nooit willen geven wat we zo beleefd vragen, dat wij ook nog altijd moeite hebben om toe te geven dat we zelf ook fouten maken en gemaakt hebben....Maar goed, dat zal wel iets te maken hebben met ons Vlaams karakter zeker, dat het resultaat is van een lange geschiedenis? Een andere uitleg heb ik niet. Of misschien toch deze, we zijn "verwend" volk, we hebben het goed en voelen ons dus niet geroepen om echt te vechten voor ons groot gelijk.

Meer kan ik u niet vertellen.

Marc Platel
marc platel is offline  
Oud 17 april 2005, 14:53   #4
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

[quote=marc platel]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
[font=Arial][size=2][/size][/font]
[font=Arial]Geachte,[/font]
[font=Arial][/font]
Niemand minder dan Frans Van Cauwelaert zei ooit dat Vlamingen, als ze iets willen bereiken dat ze dan de moed moeten hebben om de regering te doen vallen. U kan het juiste citaat terugvinden in het derde deel van de biografie van deze "Vlaams'" staatsman door Lode Wils. Hij deed die uitspraak op het congres van zijn partij in 1923. Hij had toen net een heel moeilijke periode achter de rug met flink wat nederlagen.

Merkwaardig is inderdaad dat Van Cauwelaert zijn eigen woorden nooit heeft bewaarheid, hij is wel een groot Belgisch staatsman geworden. Vandaag zijn er nog altijd Vlaamse politici die het zelfs een verworvenheid vinden dat zij "Belgisch" minister van staat gekroond werden.

Toegegeven het is natuurlijk wel gemakkelijk alle fouten op de politici te schuiven. Het is inderdaad zo dat "de" Vlamiing ook niet altijd een toonbeeld is van grote moed en nog meer zelfopoffering, dat wij zelf nog altijd graag eerst en voor alles klagen over die stoute anderen die ons nooit willen geven wat we zo beleefd vragen, dat wij ook nog altijd moeite hebben om toe te geven dat we zelf ook fouten maken en gemaakt hebben....Maar goed, dat zal wel iets te maken hebben met ons Vlaams karakter zeker, dat het resultaat is van een lange geschiedenis? Een andere uitleg heb ik niet. Of misschien toch deze, we zijn "verwend" volk, we hebben het goed en voelen ons dus niet geroepen om echt te vechten voor ons groot gelijk.

Meer kan ik u niet vertellen.

Marc Platel
In hoeverre heeft het probleem van de Vlaamse politieke ondermaatse 'vertegenwoordiging' met een karaktertrek 'braaf' te maken? Is het niet eerder eigenbelang? Wie mag de premier leveren? Wat is goed voor hun belangengroepen?

U zegt dat het gemakkelijk is om alle fouten op politici te schuiven.
Hoe worden die verkozen: het volk krijgt premade lijsten namen samengesteld door partijbesturen. Het partijbestuur kiest dan tussen verkozenen en opvolgers en wijst via de 'stoelendans' hun post toe. Het volk heeft niks te zeggen in wie er op de lijst staat noch welke politicus waar zetelt.
Hoe zou het volk dan zelf verantwoordelijk zijn voor beslissingsfouten? Het heeft daarbij niet eens de gelegenheid om ze recht te zetten (referendum) of af te straffen (kartelvorming).
Het Vlaamse volk is alleszins stukken minder 'braaf' dan de politici die ze zouden moeten 'vertegenwoordigen': een kwart is het reeds afgebold naar de buitengesloten en veroordeelde oppositiepartij.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 17 april 2005 om 14:55.
Erw is offline  
Oud 17 april 2005, 17:50   #5
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Als ik dit hier lees zou ik zweren dat "Vlaanderen" het armste landsdeel van België, ja eigenlijk een achtergestelde regio van de EU is, dat dit niet zo is zal waarschijnlijk daaraan liggen dat de Vlaming inderdaad zijn kaas van het brood laat eten en de mosselen te duur betaalt aan de hollanders.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 17 april 2005, 19:33   #6
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

[quote=marc platel]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
[font=Arial]Geachte,[/font]

Niemand minder dan Frans Van Cauwelaert zei ooit dat Vlamingen, als ze iets willen bereiken dat ze dan de moed moeten hebben om de regering te doen vallen. U kan het juiste citaat terugvinden in het derde deel van de biografie van deze "Vlaams'" staatsman door Lode Wils. Hij deed die uitspraak op het congres van zijn partij in 1923. Hij had toen net een heel moeilijke periode achter de rug met flink wat nederlagen.

Merkwaardig is inderdaad dat Van Cauwelaert zijn eigen woorden nooit heeft bewaarheid, hij is wel een groot Belgisch staatsman geworden. Vandaag zijn er nog altijd Vlaamse politici die het zelfs een verworvenheid vinden dat zij "Belgisch" minister van staat gekroond werden.

Toegegeven het is natuurlijk wel gemakkelijk alle fouten op de politici te schuiven. Het is inderdaad zo dat "de" Vlamiing ook niet altijd een toonbeeld is van grote moed en nog meer zelfopoffering, dat wij zelf nog altijd graag eerst en voor alles klagen over die stoute anderen die ons nooit willen geven wat we zo beleefd vragen, dat wij ook nog altijd moeite hebben om toe te geven dat we zelf ook fouten maken en gemaakt hebben....Maar goed, dat zal wel iets te maken hebben met ons Vlaams karakter zeker, dat het resultaat is van een lange geschiedenis? Een andere uitleg heb ik niet. Of misschien toch deze, we zijn "verwend" volk, we hebben het goed en voelen ons dus niet geroepen om echt te vechten voor ons groot gelijk.

Meer kan ik u niet vertellen.

Marc Platel
Ik volg...

Alleen dit ook even herhalen:

Citaat:
Het Vlaamse volk is alleszins stukken minder 'braaf' dan de politici die ze zouden moeten 'vertegenwoordigen'
Om even de puntjes op de i te zetten, het politiek bewuste, Vlaamse volk is stukken minder braaf.

En politici zijn doorgaans 'politiek bewust', maar voelen zich zelden langer geroepen om 'te vechten voor hun Vlaamse gelijk' nadat ze deel uitmaken van de Belgische machten. Dit in tegenstelling tot het politiek bewuste volk dat, machteloos, naar zijn 'Vlaamse vertegenwoordigers' kijkt en hun lafheid ondergaat.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 17 april 2005 om 19:35.
Knuppel is offline  
Oud 17 april 2005, 21:11   #7
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Wat ik mij nu al heel de tijd af vraag met al die nationalisten, is waarom Vlaanderen nu net meer zelfstandigheid moet hebben?

Trouwens, de wereld is aan een evolutie bezig is het unificeren van verschillende volkeren en staten, wat is dan nog nut van nationalisme... In het huidige kapitalisme is het nationale meer en meer naar de achtergrond aan het verplaatsen.
__________________
Jonas Elossov is offline  
Oud 18 april 2005, 07:33   #8
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

De CD&V en VLD zijn inderdaad Belgisch-nationalisten en toch willen ze ook meer zelfstandigheid voor Vlaanderen in de vorm van het confederalisme.

En ik denk dus niet dat het te maken heeft de evolutie die bezig in de hele wereld om volkeren en staten te 'unificeren'.

Al zou ik dat, eerlijk gezegd, niet eens zo'n slechte reden vinden want ik gruw ervan, zelfs als gewoon onderdeeltje van die 'volkeren en staten', 'geunificeerd' te worden terwille van, ja van wat of wie eigenlijk?

Misschien torst Vlaanderen wel heel Belgique op zijn schouders en beseft het stilaan op het einde van zijn draagkracht te zijn gekomen?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline  
Oud 18 april 2005, 09:37   #9
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Wat ik mij nu al heel de tijd af vraag met al die nationalisten, is waarom Vlaanderen nu net meer zelfstandigheid moet hebben?
Vroeger wisten de communisten daar het antwoord op, toen een van de voorvaderen van de Vlaamse beweging, Louis Paul Boon, z'n werken publiceerde.

Ironisch hoe z'n opvolgers dit totaal verloochend hebben.

Citaat:
Trouwens, de wereld is aan een evolutie bezig is het unificeren van verschillende volkeren en staten, wat is dan nog nut van nationalisme... In het huidige kapitalisme is het nationale meer en meer naar de achtergrond aan het verplaatsen.
Idd... Het nationalisme staat haaks op het globalisme. Ontvoogding van het volk, we beslissen onze eigen wettelijke regelingen niet meer (bv: Mogen bedrijven poolse arbeiders louter betalen aan loonnormen volgens eigen land? Valt buiten onze bevoegdheid dat te regelen in belgië ter bescherming van eigen arbeiders), outsourcing, enz...

Insinueert u nu dat, vermits u nationalisme afkeurt, u ook haar strijd tegen het europese kapitalisme afkeurt?
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline  
Oud 18 april 2005, 17:03   #10
marc platel
Vreemdeling
 
marc platel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 maart 2005
Berichten: 57
Standaard Braaf Vlaanderen

Wat uw laatste zin betreft, kan ik u natuurlijk geen ongelijk geven, alleen brengt het ons tot vandaag geen stap verder, gewoon omdat "de anderen" niet mee willen, gewoon omdat "de anderen" niet of onvoldoend eopgejut worden door hun achterban, door hun kiezers. Tweeduizend betogers in Overijse, schitterend, alleen schitterde de Vlaamse "andere" politiek door hara afwezigheid. Of niet soms.

Marc Platel.



[quote=Erw]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marc platel
In hoeverre heeft het probleem van de Vlaamse politieke ondermaatse 'vertegenwoordiging' met een karaktertrek 'braaf' te maken? Is het niet eerder eigenbelang? Wie mag de premier leveren? Wat is goed voor hun belangengroepen?

U zegt dat het gemakkelijk is om alle fouten op politici te schuiven.
Hoe worden die verkozen: het volk krijgt premade lijsten namen samengesteld door partijbesturen. Het partijbestuur kiest dan tussen verkozenen en opvolgers en wijst via de 'stoelendans' hun post toe. Het volk heeft niks te zeggen in wie er op de lijst staat noch welke politicus waar zetelt.
Hoe zou het volk dan zelf verantwoordelijk zijn voor beslissingsfouten? Het heeft daarbij niet eens de gelegenheid om ze recht te zetten (referendum) of af te straffen (kartelvorming).
Het Vlaamse volk is alleszins stukken minder 'braaf' dan de politici die ze zouden moeten 'vertegenwoordigen': een kwart is het reeds afgebold naar de buitengesloten en veroordeelde oppositiepartij.
marc platel is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:36.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be