Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Boudewijn Bouckaert - 7 feb. t.e.m. 13 feb.
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Boudewijn Bouckaert - 7 feb. t.e.m. 13 feb. Bouckaert is professor aan de Gentse universiteit en een opgemerkt figuur door zijn voorzitterschap van de 'liberale politieke club en denktank' Nova Civitas. Hij is tevens een vurig verdediger van het klassiek liberalisme en wordt daarbij wel eens bekeken als de oppositie binnen de heersende liberale klasse. Daarnaast is hij ook voorzitter van het OVV (Overlegcentrum van Vlaamse Verenigingen)

 
 
Discussietools
Oud 9 februari 2005, 14:16   #61
lievendr
Provinciaal Gedeputeerde
 
lievendr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2004
Berichten: 923
Standaard

louter ter info, waar kan ik die ovv-mededeling vinden ?
interesseert me wel ...
bedankt.
__________________
www.beneliga.tk
lievendr is offline  
Oud 9 februari 2005, 19:11   #62
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Waarom een onafhankelijk Vlaanderen ? Waarom andere en kleinere grenzen in een land, België, waarvan de grenzen reeds 175 jaar bestaan.
Héél eenvoudig: véle stellen vast, bij nader toezien, dat de Belgische besluitvorming trager en stroever loopt, dat het aartsconservativisme de pan uit rijst, dat de dienstverlening aan de burgers daaronder leidt (dit is reeds wetenschappelijk vastgesteld), én dat ook de democratische legitimiteit van de belgische staat zwaar daalt. Die Belgische staat blijkt namelijk na 175 jaar nog steeds niet in staat om gekende én openlijk toegegeven discriminates van Vlamingen (cfr. de bekentenissen van Demotte) op te ruimen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Als Belg heb ik net zoals heel wat Belgen zowel roots in Vlaanderen als in Wallonië.
Geachte, zichzelf en zijn eigen omstandigheden als typisch beschouwen is een héél gekende bananeschil. Statistisch bent u met uw méérvoudige Vlaams-Waalse roots lid van een onverwacht kleine minderheid.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
Een splitsing komt bij mij over als het verplicht kiezen van een kind in geval van echtscheiding tussen vader en moeder. Niet echt leuk dus.
Enkele bedenkingen:
1. Alle mensen van ouders uit twee staten, volkeren, ... of deelstaten kennen dat soort situatie. dat geeft hen echter géén enkele reden om die volkeren (die typisch over een eigen politieke gemeenschap beschikken zoals de 2 in belgie) het bestaansrecht te ontkennen of te misgunnen.
2. Gezien de zéér sterke opkomst van de EU en het Europese staatsburgerschap zal zelfs een volleidg verdwijnen van belgie -wat ik persoonlijk niet wens gezien ik voorstander ben van confederalisme- hélemaal géén ijzeren gordijn, noch welk ander door belgicisten graag aangehaald doemscenario toelaten. U zal de facto nog in grote mate 'thuis' kunnen zijn in héél de EU!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door labyrinth
..... Wat zal er met Brussel gebeuren indien Vlaanderen onafhankelijk wordt ? Een peiling bracht aan het licht dat Brusselaars liever ook onafhankelijk worden dan aan te sluiten bij een onafhankelijk Vlaanderen. .
Belgicisten zwaaien héél graag met de oppervlakkge mini-peilingen hierrond: ze verzwijgen echter als de dood dat de bijval voor volledige financiele autonomie voor brussel zo goed als nihil is. Sommige slecht-geinformeerd gewone Brusselaars denken wel dat met de EU en zo de gouden regen zal neerdalen; de bedirjfslediers daarentegen zijn �* 99% radikaal tégen zo'n economische en fiscale zelfmoord!
Rudi Dierick is offline  
Oud 9 februari 2005, 19:13   #63
Rudi Dierick
Gouverneur
 
Geregistreerd: 16 oktober 2002
Berichten: 1.080
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
louter ter info, waar kan ik die ovv-mededeling vinden ?
interesseert me wel ...
bedankt.
Voor alle OVV-berichten, zie http://www.ovv.info.

indien technische problemen zouden optreden, laat dan maar weten.
MVG
Rudi Dierick is offline  
Oud 10 februari 2005, 22:34   #64
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudi Dierick
Geachte, zichzelf en zijn eigen omstandigheden als typisch beschouwen is een héél gekende bananeschil. Statistisch bent u met uw méérvoudige Vlaams-Waalse roots lid van een onverwacht kleine minderheid.

!
Spijtig...... dit zou alles wat vereenvoudigen.
En als Vlaanderen onafhankelijk wordt dan kan ik misschien klacht indienen wegens discriminatie van een minderheid, wegens het opdringen van een scheidingspolitiek.....
Persoonlijk voel ik me Vlaming in België, maar geen Vlaming buiten België.
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline  
Oud 11 februari 2005, 23:00   #65
ilfalco
Minister-President
 
Geregistreerd: 19 mei 2004
Berichten: 5.796
Standaard

Ooit ging ik met de jeugdienst van men gemeente samen met allochtonen( met de belgische nationaliteit en hier geboren) in het kader van een multiculturele uitstap naar de oefenmatch Belgie -Gambia( 7-0 ofzo... in het heyzelstadion) kijken.

De allochtonen vooral van n-afrikaanse afkomst supporterden ronduit voor gambia en bedreigde en bespuwde alle jongeren( van de groep die uit onze gemeente vertrokken was) die voor Belgie durfde supporteren ( ik was toen 11 jaar ofzo ) ... De begeleiding was uiterraad geschrokken over zoveel agressie en voor zover ik weet heeft men zo'n gratis trips in onze gemeente niet meer geoganiseerd. Er waren overigens ook allochtonen die wel voor belgie wilden supporteren ( kleine minderheid) , maar die werden eveneens afgedreigd ....

Dit was eigenlijk één van men eerste ervaringen met de minder leuke kanten van de multicul. Die jongeren hadden trouwens van geboorte ook de belgische nationaliteit, maar ze sloegen iedereen die een belgische vlag durfde nemen en supporteren voor Belgie .... Het is uiteraard een persoonlijke ervaring , maar ik neem aan dat die niet zo uitzonderlijk is. Ik ervaar dit vooral wanneer ze in groep zijn .
ilfalco is offline  
Oud 12 februari 2005, 11:49   #66
Piefke
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 28 september 2003
Berichten: 31
Standaard

Wat de nationaliteit betreft...

In gans deze discussie zie ik twee grote verschilpunten. Zij die Vlaming zijn (door geboorte, gevoel, geschiedenis of wat dan ook) en zij die Vlaming (of Belg) zien als een nationaliteit. Dit zijn duidelijk twee verschillende zaken.

Als je het Vlaams gevoel, gedachtengoed, de volksafstamming wilt aanduiden dan spelen de afkomst een rol en die volgt zijn eigen regels. Als je met 'Vlaming' een nationaliteit wilt aanduiden, dan volgt die ook zijn eigen regels en dat heeft niets met dat ander 'Vlaming'-gevoel te maken.

Een Marokkaan, een Turk of een andere buitenlander van de 3de generatie, hier geboren en getogen mag zich terecht Vlaming noemen, als hij de nationaliteit bedoeld, maar niet als hij het 'volk' op zich bedoeld. Dat is een andere dimensie van 'het Vlaming zijn'. Ik mag nog zo goed Frans spreken als ik wil, naar de Provence emigreren, de Franse nationaliteit aannemen, maar ik zal altijd 'le petit Belge' voor een Fransman blijven. Zo veel is zeker. Het is niet de nationaliteit die je tot een volk laat behoren. Het is pas generaties later en na vermenging met de oorspronkelijke bevolking dat men 'vergeet' wat zijn roots zijn, tenzij je natuurlijk je naam of huidskleur niet mee hebt, dan duurt dit proces uiteraard veel langer vooraleer de uiterlijke kenmerken verdwenen zullen zijn.

Trouwens, een nationaliteit aanvragen en bekomen is gewoon een wettelijk instrument om te kunnen verblijven, te werken. Het is gewoon een document waarin je quasi zegt: ik wil hier leven en respecteer zowel de gangbare rechten als de plichten van dit land. NIet meer en niet minder. De nationaliteit van Vlaming zijn heeft in deze context dus niets te maken met het feit 'Vlaming te zijn', als je het volk van Vlaanderen bedoeld.

Volgens mij wordt het een met het ander vermengd en onstaat dan een discussie waarin de een wat anders bedoeld dan waar de ander op reageert.
Piefke is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be