Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Ludo Dierickx - 21 februari t.e.m. 27 februari
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Ludo Dierickx - 21 februari t.e.m. 27 februari Dierickx is een federalist en schreef het boek 'Nationalisme onder het mes'. Hij is actief bij de beweging B Plus en zetelde in een vorig leven als parlementslid voor AGALEV. Hij schreef een reeks boeken over het groene gedachtengoed en werd door prof. Deschouwer (VUB) 'de schrijvende senator' genoemd. Een decennium terug nog in uw parlement, nu in uw forum.

 
 
Discussietools
Oud 22 februari 2005, 19:00   #1
Hanser
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2005
Berichten: 4
Standaard 25 jaar federalisme??

Wat ik me bij het overschouwen van de dubbele festiviteiten, 175 jaar België - 25 jaar federalisme, vooral afvraag is hoe men ertoe komt te stellen dat federaal België dateert van 1970. Ik was er toch tenstelligste van overtuigd - en zo ook prof. F.J. Verdoodt - dat het federalisme in 1993 tot stand werd gebracht.
Hanser is offline  
Oud 22 februari 2005, 19:03   #2
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hanser
Wat ik me bij het overschouwen van de dubbele festiviteiten, 175 jaar België - 25 jaar federalisme, vooral afvraag is hoe men ertoe komt te stellen dat federaal België dateert van 1970. Ik was er toch tenstelligste van overtuigd - en zo ook prof. F.J. Verdoodt - dat het federalisme in 1993 tot stand werd gebracht.
de federalisering werd gestart in 1970
Pietje is offline  
Oud 22 februari 2005, 23:09   #3
Hanser
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2005
Berichten: 4
Standaard

Mijn fout maar als ze in 1970 begint dan hebben we nog 10 jaar teveel om aan 25 te geraken, de eerste staatshervormingen dateren van toen van daar de verwarring.
Hanser is offline  
Oud 22 februari 2005, 23:13   #4
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

1970 was nog een gematigde stap. De catastrofe begon echt in 1980 met de inwerkingstelling van de gewesten. Vandaar dat we dat evenement van 25 jaar geleden "herdenken".
Hans1 is offline  
Oud 22 februari 2005, 23:23   #5
Hanser
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2005
Berichten: 4
Standaard

Dan is het zeker een redelijk kunstmatige interpretatie als je het mij vraagt. Misschien wou men de Vlaams Nationalisten ook een reden tot feesten geven...?
Hanser is offline  
Oud 23 februari 2005, 01:09   #6
Isegrim
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 16 augustus 2004
Berichten: 325
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
1970 was nog een gematigde stap. De catastrofe begon echt in 1980 met de inwerkingstelling van de gewesten. Vandaar dat we dat evenement van 25 jaar geleden "herdenken".
De grondwetsherziening van 1970 was zonder twijfel de belangrijkste : toen werd de grendelgrondwet gestemd, waardoor een kruis werd gemaakt over den belgik als democratie.
Isegrim is offline  
Oud 23 februari 2005, 15:22   #7
Distel
Secretaris-Generaal VN
 
Distel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Meuhië
Berichten: 29.738
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Isegrim
De grondwetsherziening van 1970 was zonder twijfel de belangrijkste : toen werd de grendelgrondwet gestemd, waardoor een kruis werd gemaakt over den belgik als democratie.
Je kan geen kruis maken over iets dat niet bestaat.
__________________
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst
* Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig
* Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 23 februari 2005, 16:08   #8
Hanser
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 februari 2005
Berichten: 4
Standaard

De grondwet van 1831 was anders zonder twijfel de meest liberale en democratische van dat moment en werd wereldwijd dan ook als voorbeeld gezien (cf. revoluties van 1848 en lang daarna). België werd daarin niet enkel als natie, maar ook als (natie)staat gevormd - door sterke invloed uit de Verlichting die dit punt steeds benadrukte.
Hanser is offline  
Oud 23 februari 2005, 19:44   #9
querty
Provinciaal Statenlid
 
querty's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: België natuurlijk.
Berichten: 645
Standaard

Wat is dan in 1993 gebeurt? Alleen de goedkeuring van de nieuwe grondwet door het parlement?
__________________
Spetsnaz heeft hier ook al gedrukt
LANG LEVE BELGIË!
Formule van de logica: Wallonië + Vlaanderen = België
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be