Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met academici en ideologen (2005) > Luc Versteylen - 7 maart t.e.m. 13 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Luc Versteylen - 7 maart t.e.m. 13 maart Pater Versteylen wordt algemeen gezien als de grondlegger van de groene beweging in ons land. Dat leidde in de jaren '70 tot de oprichting van 'Anders Gaan Leven', oftewel AGALEV (nu de partij Groen!). Hijzelf en de andere oprichters bekritiseerden later de partij als zou deze teveel linkse elementen hebben aangetrokken/toegelaten. Vandaag is hij 77 jaar en nog steeds actief in een nieuwe politieke (groene) werkgroep. Een levende legende.

 
 
Discussietools
Oud 8 maart 2005, 07:44   #1
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard Bevolkingsdruk en milieu

Als technocraat ben ik van mening dat de enige manier om de huidige en toekomstige bevolkingsaantallen in evenwicht met de natuur te laten leven een enorme hoop energie nodig is. Het opwekken daarvan is ook een belasting voor de natuur op zichzelf. Hoe meer mensen zich op een beperkt oppervlak bevinden hoe zwaarder de druk op de natuur,of hoe hoger het energieverbruik om de leefomgeving leefbaar te houden.We staan niet ver meer van een breekpunt, waar energie het evenwicht met de natuur niet meer kan behouden, en de natuur zoals we ze nu kennen zal veranderen, en de mensheid sterk zal inkrimpen.

Dus, hoe ziet de milieubewuste burger zich in dit stramien?
Gewoon leven en laten leven, en zien hoe te overleven in de veranderende natuur? Of nu komaf maken, en de technologie samen met verminderde bevolkingsdruk het milieuevenwicht te laten verder bestaan?

Volgens mij kan de mens de natuur wel veranderen, maar niet vernietigen. Ten slotte zijn er dieren en planten die veel taaier zijn dan de "mens". Die verandering zal waarschijnlijk wel negatief zijn voor de mensheid.Ergo positief voor de natuur.

Willen we de natuur het "natuurlijke" verloop laten volgen moeten we ons er terug in integreren.En om dat te doen zonder in te boeten om "materieel welvaartsniveau" mogen we niet met te veel zijn.
[size=3]Nu is de vraag, wat is "niet teveel"?[/size]
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline  
Oud 8 maart 2005, 13:24   #2
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Blij dat het malthusianisme nog niet dood is. In New York maakte anno 1830 eens iemand een berkening naar aanleiding van het toenemend gebruik van paardenrijtuigen om zich te verplaatsen. Hij kwam tot de bevinding dat het ganse grondgebied van de stad New York tegen 1950 onder 1,5 m paardenstront zou liggen...

Met de natte vinger zou ik zeggen dat de aangroei van de wereldbevolking zal verminderen en dat de queeste naar hernieuwbare energiebronnen die gemakkelijk aan te boren zijn (want ze bestaan!) succes zal kennen.

Het probleem zijn de idioten die het aantal mensen op zeer drastische wijze willen verminderen.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 8 maart 2005, 16:27   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

1 handclapping. Tja, die 1.5m paardemest was wel Londen, en het was een gefundeerde bevinding. Londen had in die periode een maniakale groei kwa bevolking, en bijhorend transport. Hoe denk je dat er eten van het platteland en brandstof uit de steenkoolmijnen naar de stad werd gebracht?
Alleen de milieuvriendelijk steenkoolverbruikende trein, en de paardenkar waren beschikbaar.
De vergissing van die berekenaar was dat ie de bevolkingsgroei doortrok.Die zoals vermeld toen explosief was.

Vernieuwbare energiebronnen. Ok, geef me eens een haalbaar alternatief voor de kerncentrale van Doel? Ik spreek over technisch haalbaar, effe de financiele aderlating daargelaten. Oh, wind waait niet altijd ,en zon is ook zo met grote regelmaat niet beschikbaar.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 8 maart 2005 om 16:35.
maddox is offline  
Oud 21 maart 2005, 20:00   #4
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Zelf ben ik geen techneut, maar het moet zo'n 30 jaar geleden zijn dat ik de gedachte had dat goede kleine batterijtjes een technische revolutie gingen veroorzaken -
wat intussen wel gebeurd is. Voor wat ruimtereizen aangaat denk ik dat men wel eens van zonnewinden gebruik zal kunnen maken ... maar dat is nog pure SF.
In Skandinavië wint men alleszins reeds veel "witte energie" & puur geografisch zou ik zeggen waarom geen centrales op zonneenergie in de woestijngebieden - ter plaatse zou deze energie al zeer nuttig gebruikt kunnen worden om zoet water te winnen
uit zeewater (wat momenteel bijna nerfgens een optie is wegens.. te duur).

De duurte van de electriciteitsopwekking schijnt momenteel de grootste hinderpaal te zijn ivm het toepassen van bv. de waterstofmotor. De hoeveelheid zonne-energie die er effektief is is bijna oneindig, het probleem is een transportprobleem & dat zal
ongetwijfeld opgelost geraken.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 21 maart 2005, 20:06   #5
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Bekijk het eens anders: het energieverbruik van de mens per capita is stijgende.

Het is dus niet alleen het totale energieverbruik (dat uiteraard stijgt), maar ook het energieverbruik per persoon. Het volstaat niet de bevolking te laten krimpen.

Door de economie te differentiëren in de richting van meer diensten kunnen we het stijgend energieverbruik misschien inperken. Bovendien verwacht ik dat de wereldbevolking over een tijdje zal stagneren, misschien wel krimpen.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 21 maart 2005, 20:28   #6
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Drastisch zelfs als we naar India en China kijken, maar ook daar zal de aanmaak van Energie eveneens stijgen. Vermits de bevolking plaatselijk op diverse plaatsen reeds daalt is het stagneren, zelfs het dalen van de wereldbevolking meer dan waarschijnlijk,
zoals overigens het vinden van oplossingen voor de hernieuwbare energie.

Het blijft een race tegen de tijd, een race die we slechts dan kunnen winnen als we meer efficiënt door bv. internationale samenwerking de race voeren
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be