Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 maart 2018, 11:33   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ad bleu kost mij 70 ct per liter.
Doe met een jerrycan ongeveer 7000 km. dus 1 euro per 1000 km.

Van verkeerde info gesproken.

Net gehoord, in het tankstation kost ie 55 ct/liter
Maar ik geef wel de online-prijs, zoals je ziet.

Citaat:
Doe met een jerrycan ongeveer 7000 km. dus 1 euro per 1000 km.
Met een sjoemeldiesel die wslk 5 maal boven de NOx-norm zit.
Een wat eerlijke diesel zal wslk minstens 2l/1000 km nodig hebben, of je rijdt zoals mijn bomma.

Citaat:
Net gehoord, in het tankstation kost ie 55 ct/liter
Enkel bij een vulstation voor vrachtwagens (LKW) krijg je die prijs. Heb jij een vrachtwagen?

Integendeel tot jou geef ik een bron:
Citaat:
https://www.auto-motor-oel.de/ratgeb...e-wissen/2916/

Adblue Preise: Tankstelle vs. Internet
Die Adblue-Preise der Discounter / Baumärkte finden Sie weiter unten.

An der Tankstelle liegen die Adblue-Preise bei ca. € 0,55 – 0,60 pro Liter. Super, denkt sich da der sparsame Autofahrer. Das Problem: Die Zapfsäulen sind für LKW ausgelegt – Autos lassen sich dort nur über Umwege mit Adblue betanken.

Citaat:
Bij het benzinestation bedragen de Adblue-prijzen ongeveer € 0,55 - 0,60 per liter. Super, denkt dan de zuinige automobilist. Het probleem: de dispensers zijn ontworpen voor vrachtwagens - auto's kunnen daar alleen maar bijtanken met AdBlue via sjoemelen:

https://www.auto-motor-oel.de/ratgeb...e-tanken/2922/


Die 1,89-Liter-Adblue-Nachfüllflasche kostet im Internet etwa 13 Euro (6,87 Euro pro Liter).

Das 3 x 1,89 Liter-Adblue-Set liegt bei etwa 30 Euro (5,29 Euro pro Liter).

Eines der derzeit attraktivsten Angebote im Netz ist das Adblue Refill Kit von Hoyer bei Amazon (10-Liter-Kanister Adblue samt speziellem Adapterschlauch für die Befüllung): Das Set kostet ca. 31 Euro (3,10 Euro pro Liter)

Beim 20-Liter-Kansiter ohne Adapter-Schlauchset für etwa 22 Euro liegt der Preis dann bei nur noch ca. 1,10 Euro pro Liter. Sie können den Kanister hier bei Amazon bestellen.

Adblue Angebote: Lidl, OBI, Aldi

Adblue Preis AngebotAuch die Discounter und Baumärkte haben inzwischen bemerkt, dass spätestens seit dem sogenannten Diesel-Skandal (zu geringen Mengen Adblue-Einspritzung sorg(t)en für zu hohe NOx-Werte im Abgas), Adblue ein lohnendes Thema ist. Der Verbrauch dürfte schließlich steigen.
Da die 10 Liter Adblue-Kanister viel Regalfläche bei relativ geringer Marge und hohen Transportkosten wegnehmen, dürfte sich das Adblue-Angebot bei Lidl & Co auf einige zeitlich begrenzte Aktionen im Jahr beschränken.

Eine kurze Preisübersicht der aktuellen Adblue-Angebot:

Lidl: 10 Liter für € 9,99
Aldi Süd: 5 Liter für € 4,99
Obi: 10 Liter für 14,99
1 Euro per liter zijn de goedkoopste - in Duitsland, dan sleur je wel met minstens 5 liter bidons.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 maart 2018 om 11:52.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 11:55   #22
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
CO2 is hier Paul...

maar om ff off topic te gaan, kan men zich überhaupt voorstellen dat ca. 120 miljoen dieselwagens, enkel EU-landen (minstens euronorm 6D moet men halen) dan elke 1000 km zo'n bidon adblue van pakweg 2-4 liter (naargelang rechtervoet) erdoor jagen? Denk na en reken eens uit: (ook de prijs...)

€ 9,95 voor 2 liter bij: https://www.auto5.be/nl/product/addi...er_903702.html



In BE legden de dieselwagens ca 67 miljard kms af, 2 liter adblue/1000 km zou dan 67 miljoen 2-liter bidons zijn of 134 miljoen liter adblue per jaar... only Belgium...

TNO heeft uitgerekend dat de adblue-tanks van de recente euro-6 voertuigen 45% tot 80% te klein zijn. Die wagens moeten ofwel een veel groter reservoir krijgen ofwel moeten ze tussendoor bijvullen, dus tussen de garage-intervals.
https://repository.tudelft.nl/view/t...-e7defd0e9e19/ pdf attachment downloaden.

Zonder adblue valt je auto in panne of start hij niet meer, uiteraard negeert men dan de verwittigingen op het dashboard: https://www.autogids.be/auto-advies/...nk-je-het.html

Momenteel lossen alle sjoemeldiesels dat op door software manipulatie, ze spuiten veel minder adblue in dan nodig is. Zou dit jaar verleden tijd "moeten" zijn ... toch voor de nieuwe euronorm 6D wagens... geen kat die het natuurlijk controleert, milieukeuring watisda?
om de 30.000 km 5 liter is dat... ik weet niet waar jij uw informatie uithaalt, van mij staat het op een factuur
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:26   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
om de 30.000 km 5 liter is dat... ik weet niet waar jij uw informatie uithaalt, van mij staat het op een factuur
En uw factuur is een leugenfactuur? Je betaalt die factuur toch?

Dat zie je toch waar ik die informatie uit haal. Officiële bronnen kan ik ook geven.

Of de eerlijke dieselrijder met een niet-sjoemeldiesel zal in Belgie minstens 20 cent meer betalen per 100 km. Dit gerekend aan de goedkoopste adblue prijs.

2 liter per 1000 km aan 1 euro per liter = 2 euro per 1000 km of 20 cent per 100 km.

Mij geen probleem als dieselrijders zichzelf wat blijven wijsmaken, nochtans zit er een blauwe adblue dop naast hun tankdop. Benzines kennen dat niet.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 maart 2018 om 12:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:27   #24
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Adblue is gewoon pis.

Dat is geen grap.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:32   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Adblue is gewoon pis.

Dat is geen grap.
Gecontroleerde zeik.

Bron autogids:
Citaat:
Welk AdBlue moet ik kopen?

De verhouding water-ureum (AUS32) moet beantwoorden aan de DIN 70070-standaard en aan de ISO 22241-vereisten. AdBlue is een gedeponeerd merk van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), die deze norm garandeert. Het is verkrijgbaar in bussen van 5 of 10 liter en die kosten 15 tot 25 euro in tankstations en autocenters. De navulbus mag niet groter zijn dan het volume van het reservoir (zie de handleiding van de auto). Het is ten sterkste afgeraden om het goedje in een auto te proberen tanken met een AdBlue-pompinstallatie voor vrachtwagens. De tanksnelheid en het debiet daarvan zijn namelijk afgesteld op vrachtwagens. Die komen niet overeen met die voor het vullen van het veel kleinere (8 tot 25 liter) reservoir van een auto of een lichte vrachtwagen. Toch duiken hier en daar AdBlue-pompen op voor particuliere voertuigen.

Hoe vul je een AdBlue-tank?

De navulbussen zijn aangepast aan een noodvulbeurt, al is een trechter soms geen overbodige luxe. Als het reservoir (bijna) leeg is, moet je minstens 4 liter bijvullen. Vermijd echter om de tank volledig te vullen of om bij te vullen voor het reservelampje brandt. Als je namelijk teveel van de vloeistof in de tank giet, kan die overlopen. De vloeistof zal dan gaan kristalliseren en de vulhals verstoppen. Daardoor gaat het reservoir vervormen en dat moet dan worden vervangen. Dat kan perfect bij een merkverdeler of, om wat te besparen, bij een autocenter of in een erkend servicepunt. Let ook op, zeker wanneer de vuldop zich achter de gewone tankklep bevindt, dat je nooit diesel in de blauwe opening giet of AdBlue in de brandstoftank. Is AdBlue gevaarlijk? Het product is niet explosief. Na contact met AdBlue volstaat het om je handen te reinigen. Het kan wit- of grijsachtige sporen nalaten op het koetswerk of op kleren. Ook hier volstaat het om te spoelen met veel water om de vlekken te verwijderen. Wanneer AdBlue op de grond wordt gemorst, kan het de bodem glad maken. Goed spoelen volstaat om het te verwijderen.

Zijn extra voorzorgsmaatregelen nodig bij grote koude?

AdBlue kristalliseert bij -11 graden Celsius. Maar een auto die bij dergelijke temperaturen wordt geparkeerd, heeft geen bijzondere aandacht nodig. De normen verplichten de constructeurs tot een automatische verwarming om de oplossing vloeibaar te maken zodat het SCR binnen de 20 minuten na het starten weer actief kan zijn. En als de auto meerdere maanden stilstaat? AdBlue heeft een levensduur van meer dan één jaar. Maar als de auto vele maanden heeft stilgestaan of erg weinig heeft gereden, kan het nuttig zijn om het reservoir te legen en het product te vernieuwen.
Ik kan je ook een betere link geven: http://www.total.be/nl/pro/smeerolie...ue-faq-nl.html

Wat is een extra miserie voor die dure kankerbakken. Wie weet komt er nog een vuldopje bij bij euronorm 7, om in te zeiken.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 maart 2018 om 12:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:33   #26
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
om de 30.000 km 5 liter is dat... ik weet niet waar jij uw informatie uithaalt, van mij staat het op een factuur
Ik vrees dat ik Micele hier gelijk moet geven: die hoeveelheden AdBlue (bijv. bijvullen bij het onderhoud) zijn gewoon te weinig.

Kijk, als een niet-gekatalyseerde diesel Euro 6 pakweg iets meer dan 500 mg NOx/km uitstoot, dan moet de SCR ongeveer 500 mg NOx wegwerken per km, ofwel 500 g per 1000 km.

NO2 heeft een moleculair gewicht van 44 g/mol, 500 g = 11.4 mol.

De SCR heeft 0.66 mol ureum nodig om één mol NO2 te reduceren (stechiometrisch). Rekening houdende met het moleculair gewicht van ureum, 60 g/mol, betekent dit 454 g ureum/1000 km.

AdBlue heeft een ureumconcentratie van 32.5%, dat komt neer op 1.4 kg AdBlue/1000 km...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:36   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Ik vrees dat ik Micele hier gelijk moet geven: die hoeveelheden AdBlue (bijv. bijvullen bij het onderhoud) zijn gewoon te weinig.

Kijk, als een niet-gekatalyseerde diesel Euro 6 pakweg iets meer dan 500 mg NOx/km uitstoot, dan moet de SCR ongeveer 500 mg NOx wegwerken per km, ofwel 500 g per 1000 km.

NO2 heeft een moleculair gewicht van 44 g/mol, 500 g = 11.4 mol.

De SCR heeft 0.66 mol ureum nodig om één mol NO2 te reduceren (stechiometrisch). Rekening houdende met het moleculair gewicht van ureum, 60 g/mol, betekent dit 454 g ureum/1000 km.

AdBlue heeft een ureumconcentratie van 32.5%, dat komt neer op 1.4 kg AdBlue/1000 km...
Maar ureum kost ook niks:

https://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=urea
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:41   #28
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Best mogelijk... ureum wordt gewoon massaal geproduceerd als meststof. Die prijzen voor een diesel-SCR 'gecertificeerde' ureum zijn dan ook rip-off. Een beetje het printerinkt verhaal lijkt me...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:45   #29
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Best mogelijk... ureum wordt gewoon massaal geproduceerd als meststof. Die prijzen voor een diesel-SCR 'gecertificeerde' ureum zijn dan ook rip-off. Een beetje het printerinkt verhaal lijkt me...
Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen wat er gebeurde toen men met die AdBlue begonnen is.

Klant komt met zijn dikke BMW of Mercedes diesel bij de garagist.

Garagist: we gaan wel AdBlue moeten bijvullen. Erg zeldzaam product: 50 Euro/liter
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 12:47   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er zijn zoveel zaken die "niks" kosten. Tot ze in de winkelrek liggen en mooi verpakt zijn, en de kwaliteit gegarandeerd wordt.

Bij adblue zal dat niet anders zijn, en die speciale vulstations moeten ook geplaatst en betaald worden. Blijkbaar komen er nu ook -hier en daar- voor dieselwagens, nog meer ruimte nodig aan tankstations.

Citaat:
De verhouding water-ureum (AUS32) moet beantwoorden aan de DIN 70070-standaard en aan de ISO 22241-vereisten. AdBlue is een gedeponeerd merk van de Duitse vereniging van de auto-industrie (VDA), die deze norm garandeert. Het is verkrijgbaar in bussen van 5 of 10 liter en die kosten 15 tot 25 euro in tankstations en autocenters. De navulbus mag niet groter zijn dan het volume van het reservoir (zie de handleiding van de auto). Het is ten sterkste afgeraden om het goedje in een auto te proberen tanken met een AdBlue-pompinstallatie voor vrachtwagens. De tanksnelheid en het debiet daarvan zijn namelijk afgesteld op vrachtwagens. Die komen niet overeen met die voor het vullen van het veel kleinere (8 tot 25 liter) reservoir van een auto of een lichte vrachtwagen. Toch duiken hier en daar AdBlue-pompen op voor particuliere voertuigen.

Laatst gewijzigd door Micele : 31 maart 2018 om 12:50.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 13:35   #31
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik kan mij eigenlijk wel voorstellen wat er gebeurde toen men met die AdBlue begonnen is.

Klant komt met zijn dikke BMW of Mercedes diesel bij de garagist.

Garagist: we gaan wel AdBlue moeten bijvullen. Erg zeldzaam product: 50 Euro/liter
En op Internet koop je het voor minder dan 80 cent de Liter zonder verzendkosten.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2018, 16:08   #32
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.836
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
En op Internet koop je het voor minder dan 80 cent de Liter zonder verzendkosten.
Ik kan me wel voorstellen dat ,indien men bij het onderhoud van een wagen die nog "in garantie " is vaststelt dat er Ad-Blue in zit die niet "uit de ketting "komt(die zij er niet ingedaan hebben)uw garantie op de aandrijving daar en dan komt te vervallen?


Overigens,onder geen enkele omstandigheid zou ik "spullen van het internet" in mijn wagen gieten hoor....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 31 maart 2018 om 16:09.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 08:23   #33
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

kerels, het gaat hier niet over NOx he, het gaat over CO2.
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 08:54   #34
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Ik kan me wel voorstellen dat ,indien men bij het onderhoud van een wagen die nog "in garantie " is vaststelt dat er Ad-Blue in zit die niet "uit de ketting "komt(die zij er niet ingedaan hebben)uw garantie op de aandrijving daar en dan komt te vervallen?


Overigens,onder geen enkele omstandigheid zou ik "spullen van het internet" in mijn wagen gieten hoor....
Verkeerde voorstelling gezien het navullen van deze vloeistof niet voorbehouden is aan de verdelers van uw automerk.

Het enige waar je op moet letten is dat je niet gaat knoeien bij het navullen en zo uw lak gaat beschadigen rond de tankdeksel.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 09:18   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
kerels, het gaat hier niet over NOx he, het gaat over CO2.
Die CO2 doelstellingen kunnen enkel gehaald worden met veel electrische versies. Jato schat een aandeel van tenminste 15 % electrische wagens.

Elke constructeur is er mee bezig, en geeft talrijke miljarden aan ontwikkeling uit. Maar menige constucteur zal nog vele jaren afhankelijk blijven van vreemde batterijleveranciers (in de regel Aziaten), behalve Tesla.

De Europeanen hebben dus al een serieuze achterstand opgelopen tov de Aziatische merken en tov Tesla en GM.

Plug-in hybrides helpen zeker ook wat maar dan moeten ze een voldoende grote batterij hebben, want met de strengere meettesten + real driving emissions is het verbruikssjoemelen bij fossiele motoren voorbij. Men verwacht 10 tot 20% hogere CO2 waardes van de nieuwe WLTP+RDE combinatie-procedure, zeker bij de zwaardere wagens.
Voor hybride wagens zal er een specifieke WLTP-hybride test zijn.

Praktische testen gaven al aan dat tot 16% meer CO2 gemeten werd en dat op een diesel-middenklasse of compacte SUV. Compacte middenklasse tot 14 % meer CO2 gemeten:
Citaat:
https://www.autoblog.nl/nieuws/nieuw...ikanten-103916

Nieuw EU testregime problematisch voor autofabrikanten

gepost 09-11-2017

Het is weer zover!

Er is een grote kans dat autofabrikanten en een substantieel gedeelte van toekomstige eigenaren binnenkort meer belasting moeten gaan betalen. Deze verandering ligt op de loer door een nieuw soort test dat de EU per 1 september heeft ingevoerd. De nieuwe tests vervangen de oude NEDC-test, die de uitstoot van de verkochte auto’s in Europa beoordeelde en er een waarde aan verbond.

De nieuwe regulering bestaat uit twee verschillende tests die de uiteindelijke emissiewaarden moeten opmaken, waaruit vervolgens beter dan voorheen beoordeeld kan worden hoe ze in de belasting zullen vallen. Ten eerste is er de Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure (WLTP), die per autofabrikant bekijkt hoeveel hun auto’s uitstoten. Deze test wordt afgenomen voordat beslist wordt of de auto verkocht mag worden. Daarbij voegt zich de Real Driving Emission (RDE) test, die vervolgens beoordeelt hoeveel vervuilende stoffen de auto’s uitstoten op de weg. Dit is een groot verschil met het verleden. Voorheen letten ze namelijk alleen op de uitstoot in het laboratorium, in plaats van de effecten te meten in het dagelijks leven. Over alle verschillen kun je hier lezen:
https://www.autoblog.nl/nieuws/9-ver...ikstest-100846

Omdat de nieuwe vorm van testen een stuk nauwkeuriger zal meten wat de werkelijke emissiewaarden zijn, is de kans groot dat autofabrikanten nat zullen gaan. Een marktonderzoeker van JATO Dynamics liet zijn vermoeden horen tegenover Automotive News:

Deze eerste bevindingen waarover hij spreekt werden gevonden op een aantal verschillende auto’s. Voor een XC60 (rijtest) werden stijgingen in percentages gemeten van tussen de 6 en 16 procent, terwijl op benzineauto’s de Peugeot 308 met 1,2-liter Puretech motor de stijging tussen de 12 en 14 procent lag. Dat is in vergelijking met de aanvankelijk verwachte 3 procent dus angstwekkend hoog.

In een andere reeks punten laat JATO weten dat tenminste 15 procent van de nieuwe auto’s in Europa elektrisch moet zijn om de doelstellingen van de EU voor 2021 te halen. Daarnaast voorziet de onderzoeker wederom een stijging in belastingen in landen als Duitsland, België en uiteraard ook Nederland, omdat fabrikanten de emissietesten hoogstwaarschijnlijk niet zullen halen en de auto’s anders belast moeten worden. Alsof het nog niet duur genoeg was.
Duitse testbronnen spreken van tot 20% hogere CO2:
Citaat:
http://www.autobild.de/artikel/abgas...e-5676039.html

Was ändert sich mit WLTP?

Der neue WLTP-Testzyklus soll die Verbrauchsangaben realistischer und damit direkt gesagt höher werden lassen. Umweltorganisationen oder der Verband der Automobilhersteller (VDA) gehen von einem Plus von immerhin 20 Prozent aus.
Homologatie nieuwe wagens:
WLTP is vanaf september 2018 verplicht.
WLTP+RDE is vanaf september 2019 verplicht.

Wie vandaag een echte nieuwe (diesel)wagen koopt, moet erop letten dat het een volwaardige standaard euronorm 6D is. Laat je dus niet vangen met een lagere euronorm, ook euronorm 6d-temp is een tijdelijke overgangsnorm en minder waard dan een full euro 6d.

De toelatingen in de LEZ zones maken dat duidelijk, bron Vlaamse overheid:
Citaat:
https://www.lne.be/welke-toegangsreg...ge-emissiezone

EURONORM DIESEL TOEGANG
Euro 6d Steeds toegang

Euro 6a, 6b, 6c, 6d-temp Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 september 2027

Euro 5 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2025
Euro 4, Euro 3 met roetfilter Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2020
Euro 3 zonder roetfilter Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering
Euro 2 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering
Euro 1 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering
Euro 0 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering

EURONORM BENZINE OF GAS TOEGANG
Euro 4,5,6 Toegang

Euro 3 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2028
Euro 2 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2025
Euro 1 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf 1 januari 2020
Euro 0 Geen toegang of onder voorwaarden vanaf de invoering

Laatst gewijzigd door Micele : 3 april 2018 om 09:38.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 10:11   #36
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Die technologie is uitgeoptimaliseerd.

Diesel is klaar.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 10:15   #37
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

De vraag is uiteraard of ze met die nieuwe testprocedure de limietwaarden en CO2 penalties gaan behouden.

Oa al die kleine motortjes gaan plotseling veel meer verbruiken.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 3 april 2018 om 10:15.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 10:19   #38
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De vraag is uiteraard of ze met die nieuwe testprocedure de limietwaarden en CO2 penalties gaan behouden.

Oa al die kleine motortjes gaan plotseling veel meer verbruiken.
Met een dieselprijs die hoger begint te worden als benzine, zullen die kleinere dieselmotoren (onder de 2 liter) van de markt verdwijnen. Er is geen rationale meer om die te kopen en te maken.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 10:22   #39
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.926
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Met een dieselprijs die hoger begint te worden als benzine, zullen die kleinere dieselmotoren (onder de 2 liter) van de markt verdwijnen. Er is geen rationale meer om die te kopen en te maken.
Bij mijn jongste tankbeurt was diesel nog 0,2 euro goedkoper dan benzine.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2018, 10:22   #40
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Die technologie is uitgeoptimaliseerd.

Diesel is klaar.
Niet echt. 70gr NEDC is de ondergrens.

Ma bon, de rol van ICE is wel stilaan uitgespeeld; voor verdere reducties moet het naar elektrisch
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be